Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-02-2008, 23:28   #1
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Norwegian Norwegians fiaskoer - finnes de?

Sitter her og tenker på Norwegians utrolige vekst de siste årene. Må si det har vært veldig positivt for norsk flybransje bortsett fra at vi nok har en del færre utenlandske selskaper i Norge enn vi hadde hatt ellers. Savner vel egentlig bare Air Berlin, de skulle jeg gjerne sett på OSL.

Men Norwegian har imponert med hyggelig personale på de flyvningene jeg har hatt med dem.

Men spørsmålet mitt var egentlig om de har gått på noen skikkelige smeller? Jeg kan ikke komme på noen spesielle. Bare ut fra det jeg har lest og snappet opp her og i media ellers at et område de kanskje har slitt mer på er innenriks i Norge fra andre steder enn OSL. Ellers har de jo lyktes med (nesten?) alt. Jeg hadde i alle fall ikke trodd på suksess til Marokko og Russland og de voldsomme ekspansjonen i Polen (som jeg fortsatt lurer på om er smart).

Men hva er feiltrinnene til DY, har de f eks måttet legge ned noen ruter fra OSL?

Utfordringer blir det jo for dem fremover; Rygge må de vel vokse på hvis de skal bli der og det er jo begrenset med nytt marked de kan skape, derfor må del evt. starte å flytte destinasjoner fra OSL. Det skal bli spennende å se hvordan det vil slå ut.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2008, 23:30   #2
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Ruten SVG-STN var en fiasko når de hadde den helt i starten. Den ble nedlagt ganske fort og sikkert for fort. Nå har de startet SVG-LGW og den går veldig bra.
Vede is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2008, 23:32   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Er egentlig Russland en suksess? Hører at det varierer fra så og si tomme fly, til fulle fly en sjelden gang.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2008, 23:36   #4
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Oslo - Molde var vel heller ikke akkurat en kassasuksess etter hva jeg har skjønt av forumet her
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2008, 23:54   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Og sunnmøringen vil ha, men fløy de?
Så var det TOS-LYR i 2004.
BGO-MAN var vel heller ikke noe suksess - de har jo Brann og da er ikke ManU interessant.

Mange flere er det ta av, men det skal de ha - de våger noe nytt, i motsetning til et annet lokalt selskap har feiget ut frem til nå (fra sommersesongen kommer det noen vågale - lurer på hvordan BRS blir?).
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 00:13   #6
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Tromsø-Trondheim ble jo nedlagt.
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 00:20   #7
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Møringene kan takke seg selv for at de ikke brukte Norwegian mer, de bare tok de billige billettene med konkurrenten. Antar de får svi nå

WAW-NCE var vel den dårligste ruten jeg vet om, tror det skortet litt på forarbeidet der, men den varte ikke lenge
Vr is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 00:38   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,431
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

WAW-DUB var vel heller ingen suksess
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 05:19   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,413
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Men vi snakker vel ikke om fiaskoer... DY er og blir en suksesshistorie og endringen de gjør underveis underbygger jo dette. Litt typisk norsk å lete etter feil...
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 08:37   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

DY er succes for de reisende, men fortsatt ikke for investorene er min påstand.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 08:40   #11
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Bemalingen på deres fly
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 08:53   #12
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Bergen-Manchester ble en gedigen fiasko...
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 08:59   #13
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Quote:
Originally Posted by SAJblue View Post
Tromsø-Trondheim ble jo nedlagt.
men kommer tilbake vioa Bodø nå.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 09:12   #14
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Det som omtales som fiaskoer her er i realiteten enda et bevis på suksess. Nemlig evnen til å legge ned en rute tidlig hvis den ikke viser positivt bidrag. En rekke av steinalderselskapene har vist at de ikke har hatt denne evnen. De har fortsatt å opererere ruter med tap i årevis med vikarierende og håpløse argumenter.

Bemalingen, livery eller flyenes utseende er ihvertfall en suksess. At noen ikke liker det får så være, men det er aldri vanskelig å få øye på en DY maskin og det er det som er vitsen.
Dette var en god analyse. Norwegian er et selskap som ble etablert med sitt nåværende konsept for snart seks år siden. På den tiden har de vist en utrolig fleksibilitet - de går inn der det er et potensielt marked, men er like raske til å trekke seg ut (og beskytte seg selv) om ikke markedet responderer som ventet. Det er et sunnhetstegn - både at de prøver og kutter. "Fiaskoene" som nevnes her høres nesten ut som overskrifter i Nettavisen. Det er ruter som har gått dårlig og slik er livet. You win some and you lose some.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 09:50   #15
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,634
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Jeg er enig i at det er en styrke å legge ned ulønnsomme ruter. Norwegian gir sikkert Russlandsrutene litt tid. Et besøk dit må jo planlegges litt mer, ettersom man må ha visum på forhånd som ikke fåes uten invitasjon fra hotell etc, dette holder sikkert endel fra å reise dit, men folk er jo blitt vant til å reise til ganske så eksotiske steder etterhvert, så besøk til vår store nabo blir nok vanligere med tiden.

Manchester var en fiasko fra Bergen sies det, men mulig det kunne blitt suksess fra Oslo, SAS er jo eneste konkurrent der nå.
__________________
Upcoming flights:
JUN WAW-VIE OS E95, VIE-OSL OS 320, OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 09:59   #16
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Skal være forsiktig med å kalle det fiasko. Men handlinga er vel en av de tingene hvor NAS har hatt størst problemer, og vært tjent med å løse de fortere. Vil vel påstå at Norwegian er et suksess selskap men men noen muligheter for forbedring.
storg is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 12:25   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Jeg tror som tiemand og -KOG nevner at det faktum at man trekker seg ut fra destinasjoner som man ikke tjener penger på faktisk er en styrke og viser at organisasjonen evner å tilpasse seg markedets etterspørsel. Det er ikke et poeng å operere flest mulig ruter til hvilken som helst kostnad for selskapet, og spesielt med begrensede ressurser i form av fly/crew må man prioritere de destinasjonene som kaster mest av seg. For kundene er det veldig fint at DY har mulighet til å hoppe inn og ut av ruter. Dette bidrar til å øke konkurransepresset i luftfarten. Dette bidrar til å gjøre markedet reelt konkurranseutsatt - markedet er konkurranseutsatt som det er, men for at det skal være noe realisme i det så må man ha aktører som faktisk kan drive med en type "hit-&-run" strategi. Dette gjør at f.eks. SAS i langt mindre grad enn ellers kan ta ut for høye priser på sine eneruter (eller monopolruter, om man vil...).

Dette er noe også SAS gjør, men de har en mye mer kompleks forretningsmodell med iallefall delvis hub-and-spoke. Dette gjør at det å vurdere lønnsomheten til en enkelt rute er mer komplekst enn for en punkt-til-punkt leverandør som DY (SAS må f.eks. regne inn tap av pax på feeder-ruter osv.). Derfor kan kanskje SAS virke noe mer tungrodd enn selskaper som DY. I tillegg har man selvsagt historiske bindinger i SAS som DY ikke er så plaget med.

Det er selvsagt klart at ikke alt DY gjør er perfekt - som Kjos selv sa i et portrettintervju i Nordlys (avisa...): "Vi har ikke behov for folk som ikke gjør feil - det betyr at de ikke tar avgjørelser." (sitert etter min egen hukommelse... som man kan si mye om .....)

Nå er det vel mange flyselskaper som har slitt med lønnsomheten i de senere årene, så at DY ikke har gitt milliardoverskudd over de 6-7 (?) årene de har vært i drift med 737-operasjoner er kanskje ikke så merkelig. Det ser ut til at de iallefall er på rett vei, og har etablert seg som en troverdig aktør både innenlands og ut av landet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 13:26   #18
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
DY er succes for de reisende, men fortsatt ikke for investorene er min påstand.
Da får de slege sine akjser da. De har steget brukbart siden de ble satt på Børs
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 15:06   #19
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
DY er succes for de reisende, men fortsatt ikke for investorene er min påstand.
Dette er nesten for dumt. Aksjen har steg ekstremt bra siden oppstarten. Og kjøpte du aksjer når den var på det billigste på ca 13 kroner vil du ha tjent over 100,- pr aksje hvis du selger idag. Nei, det har vist ikke vært noe suksess for investorene.
storg is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 15:51   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegians fiaskoer - finnes de?

Gutter, det er to måter å tjene penger på når man investerer i aksjer: 1) Avkastning på aksjene (som bl.a. kommer som en følge av overskudd i regnskapene), og/eller 2) Verdistigning (som ikke nødvendigvis er en følge av overskudd i regnskapene som sådan, men også et resultat av hvordan markedet vurderer selskapet i fremtiden). Selv om 1) ikke holder, så kan en investering godt være fordelaktig for aksjekjøperne hvis 2) holder.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lekreste T7 som finnes Lennart Samlerhjørnet 6 15-04-2012 05:34
Her finnes mye statistikk! Discus Flyforum 0 21-08-2008 12:04
Finnes America West fortsatt? EB Flyforum 7 08-01-2007 09:24
Følgende finnes på e-bay nå... G-COLE Samlerhjørnet 14 04-03-2005 16:40


All times are GMT +2. The time now is 16:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.