![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Sverige ønsker å øke hastigheten på sine motorveier fra 110 km/t til 130 km/t. Danmark økte hastigheten på sine motorveier nylig til 130 km/t, med reduksjon som resultat.
I Norge har vi turt å øke farten på noen av våre motorveier fra 90 km/t til 100 km/t, men ingen flere ulykker/skadde/døde. Men vi er selvsagt imot at man skal kunne kjøre så fort i dette landet (lovlig altså). Argumentet med at bilistene letter respektere fartsbegrensnigene når de samsvarer med kjøreforholdene er viktig. Når får vi 130 km/t i Norge på våre beste motorveier mon tro? ![]() http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,575724,00.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
På E6'en her i Hedmark ble farten satt ned fra 90 til 80 ifjor vinter. Dette var egentlig bare en vinterfartsgrense, men ble gjort på sommern også. Skal fartsgrensene opp, må kvaliteteten på veiene betraktelig forbredres (og ikke minst på sjåførene). Og så mange ubruklige sjåfører det finnes overalt, så vet jeg ikke om det er helt smart.
Men spørsmålet er om vi villig til å øke farten, og få flere (døds)ulykker på kjøpet? Jeg vil heller ha 80 fra Hamar til GM, hvis det kan redde minst 1 liv...og heller bruke 10-20 minutter lengre tid.
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]()
Veikvaliteten er jo gjennomsnittlig betrakelig bedre i Sverige og Danmark. Sverige har jo langt flere mennesker og biler enn Norge og et lettere landskap å bygge veier i. Danmark har ingen fjell som kompliserer veibygging, og avstandene er kortere. Nordmenn må nok leve med en del dårlige og smalere veier, men store forbedringer kan gjøres, veien fra Drammen og nedover i Østfold er et prakteksempel på god veiutbygging som fører til høyere hastighet og lavere ulykkesrate. Flaskehalsen gjennom Drammen er i ferd med å utbedres. Jeg håper den veistandarden kan forlenges et godt stykke sydover, jeg har aldri kjørt til Kristiansand, men etter sigende skal det være den reneste krøttersti på hovedveien der.
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Ikke like moro å kjøre i 130 mellom Oslo og Gardermoen som det er å kjøre i våre naboland med samme hastighet! Forholdene er lagt mer til rette for høyere hastigheter enn her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Kun 0,5 % av riksvegnettet i Norge er motorvei klasse A. Dette
er desidert sist i Vest- Europa (med unntak av Island) (kilde vegvesen) Hva skal vi kalle E6 i hedmark da? Skogsbilvei? Motorvei type A har adskilte kjørebaner minst 2 kjørefelt i hver retning. Det er heller ikke plankryssing på motorvei klasse A. Motorvei klasse B har 2 eller flere kjørefelt, og kan ha midtdeler.
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Motorveier i Norge (altså kl A) har standard som kan måle seg med Europa. Å bringe inn momenter som at det er verre å bygge veiene i Norge har vel lite med saken å gjøre. Når man HAR bygd vegene og åpnet dem så er de jo ganske bra. Men at det koster mer å bygge motorveier i Norge forstår vel alle.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]()
Når det gjelder hastigheter ar det nok noe for seg å senke dem på smale veier, det skjønner jeg jo at du mener også. Jeg er helt enig i at for distriktene hadde det vært svært bra med gode veier og dermed god kommunikasjon til omverden: Helt enig i at det ikke tenkes langsiktig her i landet når det gjelder veiutbygging. Veien syd for Drammen ble jo til fra lokalt hold, de orket ikke vente på staten lenger, det skjønner jeg godt. Køene nedovber der i helgene på sommerene var ikke til å holde ut.
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]()
TREVLIGT! höj, höj, höj.... känns så extremt segt att ligga i 110 när det e tomt på våra fina motorvägar!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Ingen grunn til å stanse i Sverige
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
Og nå kommer Skogsholm med en gladmelding: Samferdselsminister Torild Skogsholm lover ny firefelts E18 mellom Grimstad og Kristiansand i 2009. Mer her: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article317348.ece |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
A400 over sverige | Polaris | Register- og ATC-Forum | 9 | 29-03-2011 02:17 |
Det øker og øker | flyKSU | Flyforum | 2 | 10-09-2009 18:52 |
Czech øker og øker på OSL | vadheim | Flyforum | 8 | 27-02-2008 18:46 |
Foppalfly - i Sverige | CK | Flyforum | 0 | 19-04-2006 09:57 |
Estonian øker og øker på OSL.... | vadheim | Flyforum | 3 | 22-11-2005 07:54 |