![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Oct 2005
Posts: 25
|
![]()
http://www.boarding.no/art.asp?id=30033
Norwegian overtar Bardufoss Norwegian overtar trafikken til og fra Bardufoss etter at SAS tapte kontrakten om transport for Forsvaret. SAS har siste flygning fra Bardufoss i mai. I desember ble det klart at Forsvaret valgte Norwegian til å transportere sine ansatte de neste årene. Forsvaret står for halvparten av trafikken til og fra Bardufoss. Dermed er det ikke økonomiske grunnlag for SAS til å fortsette å fly til og fra denne flyplassen. Trist dag for SAS - Det er utrolig trist for oss at vi må slutte å fly fra Bardufoss. Vi har fløyet dit siden 1956, og har gitt denne landsdelen et godt rutetilbud i over 50 år, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge. SAS har brukt den siste måneden med kalkulatoren for å se om det er mulig å opprettholde noe trafikk til og fra Bardufoss. Dessverre har regnestykkene vist at det ikke er økonomisk forsvarlig å opprettholde trafikk uten avtale med Forsvaret. Det betyr at SAS Norge må trekke seg ut når Norwegian tar over. Trafikkvolumet til og fra Bardufoss er som på flere andre ruter innenlands slik at det er grunnlag for én aktør, men ikke to. - Vi lover at vi skal gjøre vårt for å vinne tilbake Forsvaret som kunde ved neste korsvei. Denne gangen var det konkurrenten som trakk det lengste strået, men vi skal tilbake til Bardufoss neste gang vi får muligheten, lover Midteide. Siste flight i mai Midteide sier det er beklagelig hvis Bardufoss nå får et dårligere flytilbud enn det SAS har tilbudt regionen. I dag har SAS 19 avganger i uken fra Bardufoss til Oslo, og gjennomsjekking av bagasje og passasjerer også til andre flyselskaper. Avtalen mellom SAS og Forsvaret går ut 1. februar, men SAS vil fly fra Bardufoss frem til 12. mai. Da er det Norwegian som overtar ansvaret for å gi regionen et godt flytilbud. Nå vil SAS gjøre det de kan for at Forsvaret og de andre passasjerene skal få en så smidig overgang som mulig til den nye transportøren. Sist oppdatert: 24.01.08 13:34 Last edited by LN-BRI; 24-01-2008 at 14:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
No vert det vel eit ramaskrik utan like, fordi SAS sviktar BDU???
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
og OSL-BDU blir da den eneste ruten innenlands der Norwegian har "monopol"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Og kva med SGS på BDU? Skal dei framleis vere der, eller startar DY opp eigenhandling der og? Kanskje dei skal bruke Forsvarets Terminal?
![]()
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Dette var utrolig pinglete av SAS... Jeg er helt overbevist at SAS ville klart seg meget godt paa BDU selv uten avtale med forsvaret..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]()
Og BDU er "verdens navle" med tusenvis av passasjerer som gir grunnlag for to selskap på samme strekninger ?????? Tror ikke det !!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Kunden bestemmer, og kunden valgte DY.
SAS vil nok ha ruter med større inntjeningspotensiale enn BDU å bruke flyene som nå frigis på, og SAS har fremdeles et bredt - og nå kanskje bredere - tilbud til Tromsø og Evenes, som begge er relativt nærmt Bardufoss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Det er jo heller ikke første gang SAS slutter å fly til Bardufoss. Det samme skjedde jo i 2003 da SAS Commuters sin F50 forlot Bardufoss for siste gang. Da hadde SAS sluttet å fly en rekke ruter til/fra Nord-Norge og Braathens hadde overtatt disse etter at de delte landet mellom seg året før (april 2002). Gjelder ikke bare Bardufoss, men også f.eks Alta. Tromsø hadde jo en periode 2 SK ruter til/fra Oslo daglig, resten var på BU rutenr.
SAS fløy til BDU også mens Busy Bee fløy for forsvaret. Bl.a gikk jo "melkeruta" SK374 innom BDU på sin ferd nordover, denne snudde i Alta. På returen som SK375 gikk den ALF-TOS-FBU. Widerøe fløy jo sine DASH-7 på SAS konsesjon til BDU og flere andre steder her nord. Dette endret seg jo 7/5-90 da F50 og SAS Commuter begynte sine operasjoner. Men jeg kan jo nevne at SAS også fløy for forsvaret mens Busy Bee gjorde det, av og til iallefall. Jeg skulle hjem på juleperm den 21/12-88 og da gikk turen med en SAS DC-9-41 fra den miltære terminalen på FBU og opp til BDU. Der ventet timer med venting på den gamle militære terminalen,før man endte opp med å bli sendt over til den sivile terminalen. Derfra gikk turen med en DASH-7 fra WF på SK rutenr. til Tromsø, og videre derfra en DC-9-41 fra SAS til Alta. Nok om det. ![]()
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]() Quote:
Har også fløyet CV 5XX direkte BDU-FBU. Tok tre timer tror jeg med en "noe" treg utklatring hele dalen sydover mot Narvik,..............., men det brummet og du følte at du fløy. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Tror vel ikke at noen i SAS gråter så veldig mye, utenom noen nostalgiske tårer for dette. Med opptil 3 rundturer om dagen så frigjør dette mye kapasitet som kan brukes andre steder en BDU. Lønnsommheten på denne ruten har vært dårlig,dårlig og jeg tror DY kommer til å angre på at de tar over denne ruten. Med 40-50 pax i snitt så er dette ikke lønnsomt, ihvertfall ikke i DY-perspektiv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
...og da håper jeg WF setter opp en rute som går TOS-BDU-EVE-BOO
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Tenkte just det samme. Her tror jeg det går an å tjene penger med mating til BOO og TOS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2006
Posts: 182
|
![]()
Problemet er at mye av BDU-BOO trafikken er militær, og må gå via OSL for å opprettholde avtaleprisene med DY.
Men at WF gjør BDU til en del av sine gjennomgående ruter ligger vel i kortene.... og forhåpentligvis klarer å kapre en del av de militære offiserene som ikke har tid til å paxe i 6 timer til avtalepris med DY og heller kjøper fullpris hos WF på direktemaskinene. Og skulle nå DY gjennopprette BDF-BOO-TRD/OSL, så står WF klar til å møte dem med på ett 50-seters segment med en 50-seters maskin og ikke en halvfull 737. ![]() retreat, re-position, ambush. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Har en plan B for Bardufoss
Har en plan B for Bardufoss Grete Furu, 26.01.08 BARDU: 11. mai er det slutt for SAS på Bardufoss. Men Viggo Fossum gir ikke opp. SLUTT FOR SAS: Viggo Fossum er i kontakt med et europeisk flyselskap for å opprettholde dagens flytilbud på Bardufoss. (Arkivfoto: Terje Tverås) – Vi er i dialog med et europeisk flyselskap som er interessert i å opprette ei flyrute Oslo–Bardufoss med daglig kveldsavgang nordover og morgenfly sørover, sier Viggo Fossum til Nye Troms. Neste uke skal han ha ny kontakt med flyselskapet som han foreløpig ikke vil røpe navnet på. Men han sier det dreier seg om en 50-seters maskin som har samme hastighet som en DC9. 50seters' DC9 ? , well mer her http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=3473 |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Fra Nye Troms:
Vi ser at Norwegian har økt sine avganger fra Tromsø og Bodø. Tanken er vel at Forsvarspersonell skal fraktes i buss til Tromsø for å flys derfra. Da får vi statistikker som ikke står i forhold til behovet her på Bardufoss. Det hele blir en stor, negativ spiral, sier [Viggo] Fossum (ordfører). Interessant. For det første har ikke Norwegian økt fra Tromsø i det siste ihvertfall. Fire daglige avganger retning Oslo har det vært lenge. For det andre tror jeg ikke meningen er å busse folk til tromsø. Jeg tror bare de ønsker å fly like mange folk som SAS med færre flyavganger og ergo færre (tomme) seter. Det er ingen hemmelighet at SAS sin kabinfaktor ikke har vært strålende fra BDU. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam Last edited by BSSW; 26-01-2008 at 21:05. Reason: hastighetsforskjell ERJ-145 og DC9 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY331 BDU-OSL 27/05 OG DY338 OSL-BDU 29/05 | nikolai | Register- og ATC-Forum | 20 | 22-05-2014 10:22 |
BDU: DC-10 og C-17 | intotheblue | Bilder & foto | 17 | 26-03-2012 00:08 |
Spotteralert BDU! | Glenn | Flyforum | 0 | 17-08-2009 22:15 |
DY-regs BDU 02/03 | Glenn | Register- og ATC-Forum | 5 | 02-03-2009 21:12 |
Mellomlanding i BDU | sukram | Flyforum | 10 | 31-03-2008 12:19 |