![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Prøvde å se om det hadde vært oppe før, men fant ikke.
http://e24.no/boers-og-finans/article2255162.ece Så mye for å bli et "house of brands" som var strategien til Lindegaard... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Dette har vært oppe mange ganger før. Både hele Spanair og SASs 20% av BMI er til salgs.
SAS har som kjent dekket deler av BMIs underskudd de siste årene etter en totalt idiotisk avtale mellom BMI, LH og SK fra 1999. Heldigvis for SAS så utløp denne avtalen ved nyttår så fra og med i år så trenger ikke SAS subsidiere hobbyen (les BMI) til Michel Bishop. Hvis jeg ikke husker helt feil kostet dette SAS 700mill i 2007 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
så gøy da, kan heller SAS DK få alle pengene å rote bort istedenfor.....
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har det kommet noen bud?
Eller er det bare media som resirkulerer gammelt nytt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Okei, Iberia vil sikre kontrollen over hjemmemarkedet.
Hørte rykter om at Lufthansa var interessert i Spanair, men det begynner å bli en stund siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hva sier EU-gutta om dette da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg tror ikke EU vil ha mye i mot at eventuelt Lufthansa kjøper seg opp i Spanair, men jeg vil tippe at de vil ha et ord med i laget om Iberia gjør det. Iberia kan fort bli for dominant, men norske myndigheter gav etter for SAS, og lot dem kjøpe Braathens. Her kan mye skje!
Det viktigste for SAS er å få solgt unna....:-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men tanke på KL/AF/Alitalia så er det vel ikke noe hinder for at LH tar JK
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
N/A
|
![]()
Hadde en kar på besøk fra Spanair i forrige uke, og i lunsjen ble det til at vi pratet en del om akkurat dette med Iberia/Spanair...
Fikk vel inntrykk av at alt var bedre enn å bli kjøpt av Iberia gitt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva gjelder Spanair og evt oppkjøp, så er det nok naturlig at enten spanske konkurransemyndigheter eller EUs DG Competition involveres. Jeg vet ikke hvordan markedsandelene til Spanair og Iberia er på det spanske innenlandsmarkedet, eller på reiser til/fra Spania, men jeg vil vel anta at de iallefall er nokså enerådende på innenlandsreiser. Hvorvidt DG Comp vil bli involvert vil bl.a. avhenge av hvorvidt man vurderer et slikt oppkjøp vil påvirke konkurranseforholdene i det indre markedet. Er det i stor grad et innenriksspørsmål, så skulle det normalt holde at spanske nasjonale konkurransemyndigheter behandler saken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Med Air Europa som stor tredjeaktoer, tviler jeg paa at en sammenslaaing Iberia/Spanair ville moett saerlig motstand.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I forhold til EU/EØS rett, har et selskap en dominerende posisjon i markedet, hvis det i stor grad kan operere uavhengig i forhold til sine konkurrenter, kunder og sluttbrukere i markedet. Rettspraksis har viser at en markedsandel på over 50 prosent, gir en presumsjon for markedsdominans jfr. AKZO dommen.
Når det er sagt betyr ikke en markedsandel på over 50 prosent, at et kjøp automatisk blir stoppet, men fordi en større markedsandel normalt gir mer markedsmakt, vil kommisjonen studere markedsmessige virkningene av kjøpet mer grundig. Her vil de gjøre en analyse av det relevante produktmarkedet, og se på hvilke etableringshindre som finnes. Jeg går ikke nærmere inn på hva som ligger i dette. Det er imildertid en variabel til, politikk. Derfor tror jeg også at the end of the day, at Iberia får kjøpe Spanair. Konkurransemessig, hadde kanskje en annen aktør vært bedre, men det viktigste for oss, er jo at SAS får penger til å kjøpe fly for! :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Interessant vending, vi får håpe det blir budkamp, slik at SAS kan få noen ekstra hundre millioner i kassen.
Iberia ønsker nok å stå stkerest mulig på hjemmemarkedet, og selskapet er jo selv i spill - med både BA, LH og KL/AF som mulige kjøpere. På LCC-siden råder oppfatningen om at "something's gotta give", og det vil trolig skje noe i forhold til Vueling og Clickair. Jeg tipper på en sammenslåing av de to. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
EDIT: OK, United Brands dommen definerer førsdt og fremst begrepet misbruk av markedsmakt
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 15-02-2008 at 09:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
AKZO dommen trekker det litt videre, og angir en presumsjon for hvor grensen går. Når det er sagt vil ikke en 60/40 fordeling av markedet medføre at konkurransemyndighetene automatisk griper inn. Det rettslige grunnlaget, må være at det foreligger et tilfelle av predasjon fra den dominante aktørens side. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BA selger BMI regional | Someone | Flyforum | 6 | 01-06-2012 14:51 |
Lufthansa selger BMI til IAG | FlightDeck | Flyforum | 92 | 24-04-2012 21:02 |
SAS selger spanair, låner 1.8 milliarder til kjøperen. | LeftSaidFred | Flyforum | 22 | 29-01-2011 00:32 |
SAS selger Spanair ? | airbus340 | Flyforum | 14 | 10-08-2007 08:58 |
Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer | Desk pilot | TripReports | 11 | 20-02-2007 14:40 |