Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-02-2008, 15:13   #1
MD90
ScanFlyer Blue

MD90's Avatar

Default Spanair öker på ARN/CPH-BCN

Fra april legger Spanair til en kveldsavgang D2347 CPH-BCN och D156 på ARN-BCN. Spanair vil dermed ha 16 flighter/uke CPH-BCN och 10 flighter/uke ARN-BCN. Dertil flyr SK 3 flighter/uke ARN-BCN fra april.
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 15:19   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Default Re: Spanair öker på ARN/CPH-BCN

JK posisjonerer seg i forhold til SAS Sverige foran salget?

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 15:22   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Er det så populært å fly til Barcelona for svensker og dansker, lover jo det godt for Norwegians nye rute fra Rygge til Barcelona.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 15:31   #4
jb1
ScanFlyer Rusty

Da håper jeg de setter inn et støt for å bedre sin service på bakken også. JEg fløy igår fra Madrid til Stockholm, og det komplette kaos rådet på Barajas-flyplassen. ALLE check-in automater var ute av stand, og Spanair fant det for godt å kun ha én eneste skranke åpen for business-passasjerer og to tre for økonomi, og det var mange fly som skulle gå. Køen var evig lang og folk brød seg lite om de stod i kø til business eller økonomi. En samling rasende passasjerer stod ved billettkontoret men personalet der bare trakk på skuldrene og sa at "we have no solution for you". Jeg spurte om de kunne bruke internett eller gi meg et ombordstigningskort der, men ingenting var mulig. En herre ved siden av smalt av noen tilsynelatende saftige gloser og selv om jeg ikke kan spansk var det ingen tvil om budskapet, damene bak skranken viste liten forståelse men var nok glade for å ha en glassrute mellom seg og folkemassen. Jeg har aldri sett et flyselskap gi så totalt f i om passasjerer rakk sine fly eller ikke. Etter en stund kom en mann og fikset noen automater og jeg fikk mitt ombordstigningkort. Et flyselskap i Star Alliance bør ha en back up når slikt skjer, her kunne man ha møtt opp timesvis i forveien og allikevel ikke rukket flyet.
Old 11-02-2008, 15:54   #5
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Er det så populært å fly til Barcelona for svensker og dansker, lover jo det godt for Norwegians nye rute fra Rygge til Barcelona.
Norwegian sin rute er en av best selgerene av de nye rutene i følge Norwegians inflight magasin.
Old 11-02-2008, 16:12   #6
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by MD90 View Post
Fra april legger Spanair til en kveldsavgang D2347 CPH-BCN och D156 på ARN-BCN. Spanair vil dermed ha 16 flighter/uke CPH-BCN och 10 flighter/uke ARN-BCN. Dertil flyr SK 3 flighter/uke ARN-BCN fra april.
Så vidt jeg kan se bliver det 18x ugentlig på CPH-BCN - de to nuværende flyvninger er begge daglige fra starten af april.

PP is online now   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 16:28   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Norwegian sin rute er en av best selgerene av de nye rutene i følge Norwegians inflight magasin.
Det er ikke så rart, Barcelona er flott - og nordmenn elsker byen! Rart at Norwegian ikke tidligere har fløyet dit, må ha noe med slots å gjøre. Tipper Norwegian snart flyr daglig på denne ruten. SAS gjør det i dag.
Old 11-02-2008, 16:50   #8
vadheim
ScanFlyer Blue

Sommer 2008

Fra OSL til BCN flyr;
* SAS: 7 x uke (Morgen)
* Sterling: 4 x uke (Formiddag/Ettermiddag)

Fra RYG til BCN flyr;
* Norwegian:4 x uke (Morgen)

Fra TRF til GRO (Girona) flyr;
* Ryanair: 4 x uke (Formiddag)

Totalt: 19 x uke fra Oslofjord regionen.
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 18:10   #9
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by vadheim View Post
Sommer 2008

Fra OSL til BCN flyr;
* SAS: 7 x uke (Morgen)
* Sterling: 4 x uke (Formiddag/Ettermiddag)

Fra RYG til BCN flyr;
* Norwegian:4 x uke (Morgen)

Fra TRF til GRO (Girona) flyr;
* Ryanair: 4 x uke (Formiddag)

Totalt: 19 x uke fra Oslofjord regionen.
Til sammenligning billedet fra CPH.

Fra CPH til BCN
Spanair: 18x ugentlig A320/321
Sterling: 7x ugentlig 738

I alt 25x ugentlig - ganske flot at OSL regionen til sammenligning kan opretholde 19 ugentlige flyvninger.

Hvis vi inkludere Malmö og derved Øresundsregionen.

Fra MMX til BCN
Sterling 2x ugentlig

Old 11-02-2008, 18:42   #10
ATC
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Til sammenligning billedet fra CPH.

Fra CPH til BCN
Spanair: 18x ugentlig A320/321
Sterling: 7x ugentlig 738

I alt 25x ugentlig - ganske flot at OSL regionen til sammenligning kan opretholde 19 ugentlige flyvninger.

Hvis vi inkludere Malmö og derved Øresundsregionen.

Fra MMX til BCN
Sterling 2x ugentlig

Och från Stockholmsområdet får jag ihop det till totalt 27 avgångar/vecka med Sterling och Ryanair inräknade
ATC is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 19:12   #11
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Jeg har aldri vært i Barcelona, jeg, men jeg har åpenbart gått glipp av noe.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 19:46   #12
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by ATC View Post
Och från Stockholmsområdet får jag ihop det till totalt 27 avgångar/vecka med Sterling och Ryanair inräknade
Hermed er det samme antal for Stockholmsregionen og Øresundsregionen - hvis man altså vel og mærke hører til den type der hopper med på Ryanair terminologien og definerer Skavsta som Stockholm og Girona som Barcelona...

Old 11-02-2008, 21:59   #13
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Vem bryr sig om definitioner? Skavsta betjänar i huvudsak Stockholm och Girona betjänar i huvudsak Barcelona. Och Rygge och Torp betjänar i huvudsak Oslo.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 22:41   #14
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Och Rygge och Torp betjänar i huvudsak Oslo.
Det tror jeg ikke stemmer helt. Jeg skulle gjerne sett en nærmere analyse av det, men det er svært mange som ikke kommer fra Oslo som bruker Torp. De aller fleste vil jeg tro basert på min erfaring. Hva som skjer med Rygge som er mer bekvemt enn Torp for Oslo er en annen skål.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2008, 00:22   #15
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Ca 40 procent av passagerarna är från Oslo med omnejd. Siffran finns i en undersökning om resevanor 2005 på Avinors webbplats. Om inte huvudsaklig så i alla fall en betydande andel på Torp utgörs av resenärer från Oslo. Om jag säger så här; Ryanair hade aldrig börjat flyga från Torp eller Skavsta om det inte hade varit för närheten till Oslo respektive Stockholm...
Old 12-02-2008, 09:37   #16
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Vem bryr sig om definitioner? Skavsta betjänar i huvudsak Stockholm och Girona betjänar i huvudsak Barcelona. Och Rygge och Torp betjänar i huvudsak Oslo.
Ja hvem går dog op i definitioner nu om dage - specielt ikke hvis man skal rejse med dem

En rejse med Ryanair fra Srockholm city til Barcelona kræver landtransport på 425 km eller 4:40 t i bus - det er måske noget der tiltaler nogle men selvom det er billigt siger jeg nej tak.

PP - der et stolt af aldrig at have fløjet Ryanair...

Old 12-02-2008, 09:41   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
En rejse med Ryanair fra Srockholm city til Barcelona kræver landtransport på 425 km eller 4:40 t i bus - det er måske noget der tiltaler nogle men selvom det er billigt siger jeg nej tak.

Wow, i distanse er det 2/3 av veien mellom Oslo og København i bil (og enda mere tidsmessig)
Old 12-02-2008, 10:00   #18
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Wow, i distanse er det 2/3 av veien mellom Oslo og København i bil (og enda mere tidsmessig)
Min udregning var selvfølgelig baseret på en retur rejse - dvs. Stockholm city - Barcelona city - Stockholm city eller omvendt.

Brug af Skavsta og Girona kræver i den sammenhæng landtransport på 425 km mens brug af ARN og BCN kræver landtransport på 120 km - altså en forskel på 305 km. Hvis det var mig personligt kunne jeg godt overleve at betale lidt mere for biletten og undgå disse 305 km. Men det er imponerende hvordan folk ofte udelukkende ser på prisen for selve flybiletten og glemmer omkotninger forbundet med transport til lufthavnene - både økonomisk og tidsmæssigt...

Old 12-02-2008, 10:41   #19
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Ca 40 procent av passagerarna är från Oslo med omnejd. Siffran finns i en undersökning om resevanor 2005 på Avinors webbplats. Om inte huvudsaklig så i alla fall en betydande andel på Torp utgörs av resenärer från Oslo. Om jag säger så här; Ryanair hade aldrig börjat flyga från Torp eller Skavsta om det inte hade varit för närheten till Oslo respektive Stockholm...
Du må være oppmerksom på at fylkene som listes i rapporten, så er to av dem mer nærliggende til Torp enn Gardermoen (Buskerud og Østfold). Jeg har relativt god oversikt over kveldsavgangene til Ryanair og den andelen som kommer fra Oslo. Torpekspressen stopper på Skøyen (siste stoppested i Oslo), rett før jeg tar min buss hjem - og aldri har jeg sett noe mer enn en halvfull buss (50-seters buss). Derimot tror jeg Drammensområdet utgjorde en stor del av disse 40% i 2005, men mye har endret seg siden den tid - bare se på Norwegians utvikling. Med Flytogets endestasjon flyttet til Drammen, tror jeg det også blir mer attraktivt for drammenserne også å ta turen om OSL. I hvert fall ville jeg valgt 1 time på Flytoget med en god bok fremfor 1 time og 10 minutter med stress i bil.
Old 12-02-2008, 14:52   #20
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Du må være oppmerksom på at fylkene som listes i rapporten, så er to av dem mer nærliggende til Torp enn Gardermoen (Buskerud og Østfold). Jeg har relativt god oversikt over kveldsavgangene til Ryanair og den andelen som kommer fra Oslo. Torpekspressen stopper på Skøyen (siste stoppested i Oslo), rett før jeg tar min buss hjem - og aldri har jeg sett noe mer enn en halvfull buss (50-seters buss).

Umm, jo men det är ju fortfarande Osloregionen vi pratar om. Samma förhållande får antas också gälla Stockholm, dvs främst invånare söder om stan som nyttjar Skavsta.

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Derimot tror jeg Drammensområdet utgjorde en stor del av disse 40% i 2005, men mye har endret seg siden den tid - bare se på Norwegians utvikling. Med Flytogets endestasjon flyttet til Drammen, tror jeg det også blir mer attraktivt for drammenserne også å ta turen om OSL. I hvert fall ville jeg valgt 1 time på Flytoget med en god bok fremfor 1 time og 10 minutter med stress i bil.

Då ingen annan nyare undersökning finns är siffrorna från 2005 dom mest konkreta att gå efter. Ger ju ändå en ungefärlig bild av hur marknaden ser ut.

Quote:
PP - der et stolt af aldrig at have fløjet Ryanair...

Snälla, vad finns det att vara stolt över att man aldrig flugit med Ryanair? Hur detta faktum kan väcka några som helst känslor begriper inte jag.
Reply

Posting Rules