Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-02-2008, 00:30   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
Default B777 - taksing på én motor?

På dette bildet kan de se ut til at kun én motor er startet opp og i bruk under taksing, hvor utbredt er denne prosedyren for B777?

http://www.planepictures.net/netshow.php?id=714695
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 01:12   #2
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: B777 - taksing på én motor?

Flere selskaper driver jo og tester ut slike CDA-approacher om dagen (grønne approacher som både SAS og DY skal prøve også) og i siste flight så jeg det stod noe om at dette også innebær taksiing på en motor til og fra stand....

Kanskje denne er med i et av disse forsøkene for Delta?
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 01:20   #3
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
Default Re: B777 - taksing på én motor?

Kan det tenkes at denne holder på å starte opp, rett etter push-back er koblet fra?
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 01:22   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: B777 - taksing på én motor?

SAS bruker mer og mer taxing på en motor har jeg inntrykk av. Kan man spare noen liter parafin på hver flight, så hvorfor ikke.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 01:32   #5
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: B777 - taksing på én motor?

Og så lenge det ikke blir for store gasspådrag så er det ingenting så tilsier at men ikke skal kunne gjøre det.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 04:05   #6
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: B777 - taksing på én motor?

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post
Kan det tenkes at denne holder på å starte opp, rett etter push-back er koblet fra?
Med nesehjulet på tvers?
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 12:09   #7
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: B777 - taksing på én motor?

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post
Kan det tenkes at denne holder på å starte opp, rett etter push-back er koblet fra?
Da kan det tenkes at det fortsatt stod en type med headset tilkoblet...
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 12:17   #8
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: B777 - taksing på én motor?

En kollega som fløy LJ25 for mange år siden fortalt at de alltid takset ut med en motor og etter landing takset de med motsatt. Motorene på denne maskinen var så ektreme at de brukte like mye fuel på tomgang på bakken som i cruise i FL450..

Har sett at DAT gjerne stopper den ene motoren etter landing og en gang i blandt takser de ut med en motor og, vet ikke om dette er en standar prosedyre, men har sett det hvertfall.. sparer både fuel og gangtid på motorene.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 12:47   #9
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: B777 - taksing på én motor?

Quote:
Har sett at DAT gjerne stopper den ene motoren etter landing og en gang i blandt takser de ut med en motor og, vet ikke om dette er en standar prosedyre, men har sett det hvertfall.. sparer både fuel og gangtid på motorene.

ATR har en propeller brake på høyre motor som kan stoppe propellen slik at turbinen driver DC-generatoren selv om propellen står. Er kanskje det du har sett. Coast brukte det mye i Bodø i hvertfall.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 12:57   #10
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: B777 - taksing på én motor?

DAT bruker mye dette med å taxe på en motor,- både mot avgang og etter landing. Skjer til dagen her på Flesland.
G-COLE is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
1:200 Hogan Air China B777-300ER & Ethiopian B777-260LR Milos Samlerhjørnet 2 05-07-2014 00:12
Brann i LH-motor kimpe Småprat 2 06-05-2013 15:05
Med Q400(NG) LN-WDG på taksing i Bodø (7/8) GF1 Småprat 5 09-08-2012 09:10
Ny RR motor i plastikk Dag Viking Småprat 1 19-07-2012 20:15
B777 motor... ENGM RAMP Flyforum 6 14-03-2007 21:14


All times are GMT +2. The time now is 06:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.