Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-02-2008, 14:31   #1
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

SAS SAS håller fast vid Köpenhamn

Tydligen pågår det en flygkonferens i Malmö och SAS medverkar såklart. Di.se skriver:

Quote:
Stockholm och Arlanda flygplats kan betrakta sig som slagna av Köpenhamns flygplats. Flygbolaget SAS, som är Arlandas klart viktigaste flygbolag, kommer att fortsätta se Köpenhamn som sitt viktigaste nav.
http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...n;Huvudnyheter

Nyhetsvärdet är kanske inte så stort, men det kan ju vara skönt att veta SAS inte har några planer på radikala förändringar...
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 14:36   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: SAS håller fast vid Köpenhamn

Noe annet ville vaert et 'jordskjelv' ...

Nei, saa lenge SAS-samarbeidet eksisterer vil nok CPH forbli hoved-hub'en.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 14:53   #3
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Og som norsk passasjer så fungerer CPH meget bra...
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 14:59   #4
Boeingflyer
ScanFlyer Silver

CPH kommer til å bety SAS død dessverre. Svenskene bruker Finnair østover, nordmenn Continental vestover eller AMS. Bare tragisk
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 15:03   #5
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Det var et balansert og velbegrunnet innlegg...
Old 05-02-2008, 15:06   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeingflyer View Post
CPH kommer til å bety SAS død dessverre. Svenskene bruker Finnair østover, nordmenn Continental vestover eller AMS. Bare tragisk

Normalt skulle jeg ha engasjert meg i denne saken, men når man skal kjøre debatten og analysene på dette nivået så gidder jeg rett og slett ikke.

Men et lite tips er faktisk å lese innlegget som det er linket til så vil se kanskje se hva realitetene er og få nisselua opp så den ikke skygger for øynene
Old 05-02-2008, 15:07   #7
Olebno
ScanFlyer Gold

Olebno's Avatar

Eller tull som det heter på "Nytt på Nytt".

(ref innlegget fra Boeingflyer).

Last edited by Olebno; 05-02-2008 at 15:10.
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 15:10   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

SAS har brukt CPH med stor suksess i 60 aar, saa den paastanden faller paa sin egen urimelighet ..
Radar Station KGRV3
Old 05-02-2008, 15:20   #9
litt-amatør
ScanFlyer Molded

I det minste var det morsomt å lese kommentarene i kommentarfeltet under. Mistenkelig likt det som skrives av nordmenn i norske aviser.

Det var jo ingen bombe at SAS ikke ville endre på CPH's status nå, men jeg synes talsmannen for SAS uttalte seg vel hovmodig og ikke helt riktig om hverken Emirates eller Singapore Airlines. Og at han bagatelliserte vel mye at SAS sitter med mange gamle fly, virket jo, som en skrev, at SAS bare satt og ventet på nedturen i flymarkedet, før de kjøpte nye fly. Men det er vanskelig å spå om fremtiden og hvor lenge dagens gode tider varer er umulig å si, og når dårligere tider kommer er det jo ikke automtisk at tidene blir bedre når SAS har nye (billigere) fly klare. At det er lange tidsperspektiver her er jo en annen sak.

At Oslo ikke nevnes overhodet her er forståelig, men likte det ikke...
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 15:25   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Med Emirates og Singapore viser han vel først og fremst til f.eks SIN-EWR ruten som går med underskudd men opereres litt utifra prestisje. For generelt sett så tjener både EK og SQ penger og SQ går svært bra
Old 05-02-2008, 16:01   #11
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Og som norsk passasjer så fungerer CPH meget bra...
Hvordan da ?
Fungerer ikke OSL-LHR (ny terminal 5), OSL-EWR (Flyr OSL-EWR-MIA tur/retur i påsken; Sol og sommer i Florida og "Shopping" i NY.)
Aller best fungerer TRF-AMS.

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 17:15   #12
PP
ScanFlyer Molded

Tju-hey-bang - here we go again...

PP is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 17:24   #13
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

SAS har ikke sitt hjemmemarked på terminal 5 på LHR - derfor er det uaktuelt i denne diskusjonen. CPH fungerer bra for veldig mange pax - at en flytting til STO eller oSL skulle gi flere fornøyde pax totalt sett tviler jeg på...
Old 05-02-2008, 20:52   #14
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post
SAS har ikke sitt hjemmemarked på terminal 5 på LHR - derfor er det uaktuelt i denne diskusjonen. CPH fungerer bra for veldig mange pax - at en flytting til STO eller oSL skulle gi flere fornøyde pax totalt sett tviler jeg på...
Mitt poeng er at norske kunder har mange valg som er bedre eller like bra. SAS har i alle år melket norske kunder og fortjenesten (og jobbene) ender i Danmark (og Sverige). SAS har ett av de dårligste produktene både i Europa og IC. Jeg har selvfølgelig aldri hevdet at SAS skulle flytte til London eller andre steder, men med åpningen av T5 på LHR blir BA et meget bra alternativ fra Norge og videre ut i verden. Utvalget i butikkene er også meget bra i London. På vei hjem fra Sør Amerika i fjor sommer (GRU-MAD-LHR-OSL) opplevde vi LHR som ett mareritt, men det endret seg om bord. Etter maten ble det en GT og ikke lenge efter kom FA`n og spurte : "One more Sir ?" Hos SAS får du ikke så mye som ett pappkrus med kaffe.
Anbefaler ONEWORLD; LAN har ett flott produkt over hele Sør Ameika. Må få med at det var mat og vin fra flaske i glass også innenriks (Peru, Chile).
Vi som PAX /forbruker har makt. La oss bruke den.

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 23:17   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Interessant nok er det vel BA som har tapt mest av det Norske markedet de siste 10 aarene, naar jeg forlot Norge floey BA 757 og 767 mellom LHR og FBU.....og jeg er ikke 100% enig i at SAS bare har melket det Norske markedet, blant annet er Business Class priser IC fra Skanidniavia blant de laveste i Europa (Sammenlign OSL-CPH-SEA t/r med LHR-SEA t/r) saa total melkining har det vel ikke vaert....

Det er ikke vanskelig aa vaere enig i at LAN og ONEWORLD har supre produkter i Soer Amerika, men dessverre er Oneworld like daarlig i USA som Star og Skyteam er i Soer Amerika....LAN koster ogsaa deretter...det koster svaert mye mere aa fly LAN enn f.eks. GOL eller TACA....Vet ikke om du mener Peru-Chile som innenlands ? Ja vi fikk ogsaa Vin paa den strekningen, men det er jo mere enn 3 timers flygning mellom 2 land, og innenlands Peru fikk vi ikke vin hos LAN, riktignok var det LAN Peru....
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 23:22   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Interessant nok er det vel BA som har tapt mest av det Norske markedet de siste 10 aarene, naar jeg forlot Norge floey BA 757 og 767 mellom LHR og FBU.....og jeg er ikke 100% enig i at SAS bare har melket det Norske markedet, blant annet er Business Class priser IC fra Skanidniavia blant de laveste i Europa (Sammenlign OSL-CPH-SEA t/r med LHR-SEA t/r) saa total melkining har det vel ikke vaert....
Business er også dyrere med SAS ex-CPH enn ex-OSL.

Men som du sier, må den store taperen utifra Oslo de siste årene være BA.
Old 05-02-2008, 23:30   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Beste tilbudet mellom Norge og Chile har Air France via CDG - bare spør de innen oppdrettsbransjen (flust med nordmenn på Affaires).
Old 05-02-2008, 23:39   #18
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

De eneste som vel egentlig har styrket seg de siste aarene fra Norge i tillegg til Lufthansa (siden de er Star regner jeg egentlig ikke med dem..), er alle Skyteam-selskaper (KL, AF, CO). Finnair har ogsa hatt en viss vekst.

BA, SN, Swiss/Swissair, Iberia, Alitalia er sterkt redusert eller helt borte. BA er vel egentlig den stoerste taperen, med tanke paa trafikkutviklingen til GB. Ryanair og Norwegian har begge sugd opp veksten i det markedet.

Men vi snakker IC, og det kan vel ogsaa sies at SAS har holdt stillingen - de flyr jo det remmer og toey kan holde med det materiellet de har, og jeg vaager aa paastaa at de hadde gjort det samme med tre ganger saa mange fly. Og det av to aarsaker - skandinaver LIKER aa fly skandinavisk og et produkt som er konkurransedyktig baade paa pris og kvalitet, uansett hva enkelte synes aa mene.
Radar Station KGRV3
Old 06-02-2008, 06:08   #19
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Ser man på hvordan SAS og Lufthansa feeder FRA og MUC i forhold til BA`s 4 daglige avganger med A319 er vel ikke LHR den største konkurrenten...ikke tror jeg BA øker så veldig på OSL etter at T5 kommer i drift heller - de vil bruke slots`ene på andre destinasjoner. Så da er jeg fornøyd med at CPH fortsetter som skandinavisk hub og FRA og MUC som europeisk hubs...
Old 06-02-2008, 07:31   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

En liten korreksjon EB - BA flyr ikke bare A319 på sine fire daglige flighter, men også A321 på OSL. Her er antall A321-flighter pr dag:
Man 3x, Tir 1x, Ons 2x, Tor 1x, Fre 2x, Lør 2x og Søn 2x
Reply

Posting Rules