![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Location: Hobøl, Norway
Posts: 243
|
![]()
Av det jeg finner ut ser det ut son den ble levert til SAS som SE-DBL den 3. juni 1972.
Fløy også for Scanair undre samme reg, før den ble levert over til Emery Worldwide som N797AL en gang i 1990. Sikkert noen her som vet om denne er ute og flyr enda, siste blidene av den jeg kunne finne daterer seg tilbake til 2000. Også litt interresant og vite ettesom dette er siste DC-8 som noengang er bygd... :huh:
__________________
McDonnell Douglas MD-90-30 <A HREF="http://www.flyspotter.no">NSFF Norsk Spotter og Flyentusiast Forening</A> <A HREF="http://www1.airpics.com/search/search.php?string=4075&si=0&st=12&count=10" TARGET=_blank>Mine bilder på Airpics.com</A> <A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=29892">Mine bilder på JetPhotos.net</A> |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
i følge airlinerlist.com ble den tatt ut av trafikk i 2002, og skal ha vært lagret ute i ørkenen (Victoryville, California) siden januar 2002. Observert i november 2006.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Location: Hobøl, Norway
Posts: 243
|
![]()
Takker og bukker!!
Da kan tilogmed jeg skryte på meg at jeg kan et lite stykke flyhistorie... ![]() Men synd at ikke denne maskinen blir bevart ved et museum eller lignende, så den hadde sluppet og stå i en ørken og råtne vekk... ![]()
__________________
McDonnell Douglas MD-90-30 <A HREF="http://www.flyspotter.no">NSFF Norsk Spotter og Flyentusiast Forening</A> <A HREF="http://www1.airpics.com/search/search.php?string=4075&si=0&st=12&count=10" TARGET=_blank>Mine bilder på Airpics.com</A> <A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=29892">Mine bilder på JetPhotos.net</A> |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]() Quote:
![]() Men alvorlig talt er jeg helt enig i at det ville vært flott å få en slik en på museum, komplett med SAS-drage. Dessverre svært lite realistisk. Jeg vet forresten ikke om det er satt noen åttere på museum noe sted (enda)? Det kan være en viss fare for at denne flytypen forsvinner fullstendig i løpet av de neste, si, 20 årene. Ekstra ille at åtteren skal bli overlevd av så mange 707er... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,381
|
![]()
Denne råtner: http://www.airliners.net/open.file/0659919/L/
Og det er trist. Dette flyet forlot Kastrup på natta mellom 19. og 20. august 1969 med et lass norske og danske bistandsarbeidere med kurs for Lusaka via Kairo. Det hører til historien at min da fem år gamle bror tømte innholdet i magesekken nedover buksa til piloten da han tok ham i hånden og bukket dypt for å takke for turen ![]() Vel, det hadde vært ganske så turbulent...
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Tja,ikke utenkelig.Men det vil kreve $$$$$$$$$$$!!!!!!
Jeg har $21.87 liggende på kommoden i entreen.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Det är ju faktiskt rester av Deltas målning som fortfarande finns på "LN-PIP" som står i Köpenhamn, det bör väl vara en av extremt få DC-8or i världen som ser ut på detta sätt...Kolla in http://www.airliners.net/open.file/0091792/L/ och jämför med denna trevliga bild från 1985.
Så vitt jag vet är LN-PIP en av de äldsta av typen som fortfarande existerar, den har skrovnummer 40. Är väl bara Orbis DC-8-21 som står på museum i Peking har väl ännu lägre nummer? Kraftig renovering krävs, men tänk vilket museum man skulle kunna skapa! LN-PIP är en DC-8-33... och det finns överflöd av gamla Caraveller runt om i Skandinavien. Drömma kan man ju alltid. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Väcker en gammal tråd till liv, har hittat SE-DBL/N797AL som är till salu för USD 1.7 miljoner (billigt!)
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 378
|
![]()
Det er i alle fall to åttere på museum. Jeg har sett bildet av dem. Det er en -21 i UA sine -80 talls farger. Jeg synes å huske at det var tatt en plass på vestkysten av USA. Jeg lurer på om den andre var i Japan, men jeg skal sjekke opp dette og komme tilbake.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() Quote:
DC-8-21 N220RB i Peking DC-8-52 N8066U i Los Angeles |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 378
|
![]()
Ganske riktig, ser bildet er tatt i 2002. Da er nok "mitt" bilde enda eldre, fordi da var den rød, orange og blå. Den andre jeg tenkte på var ikke den i Kina. Jeg får sjekke dette opp når jeg kommer hjem. Jeg var på Aviodrome (Lelystad, Holland) i dag og snakket med folka som jobbet der. De går med seriøse planer å skaffe seg en åtter. De har jo en KLM B-747-206, Constallation, F-27, flere DC-3 etc, De er handlekraftige folk, så vi får håpe det går i boks.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Magic Nostalgic
Join Date: Oct 2004
Location: Göteborg
Posts: 113
|
![]()
Dom vill nog ha en som varit KLM eller möjligen Martinair innan.
Hörde att dom var i Mali för några veckor sedan för att ta hem en tidig F-28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det er vel 10 tidligere PH-registrerte DC-8er som enten er "current" (4) eller "stored" (6). Alle disse er har blir konvertert på en eller flere måter siden de fløy for enten KLM eller Martinair - enten fått en F tilføyd og som som for to av dem blitt 73er også.
Her er listen basert på opplysninger fra airlinerlist.com: MSN 45804 DC-8-55 KLM PH-DCZ http://www.airliners.net/open.file/1178322/L/ (dårlig med motorer der i gården) MSN 45824 DC-8-55 Martinair PH-MAS http://www.airliners.net/open.file/1219726/L/ (har stått på samme plas på MIA siden oktober 1992) MSN 45856 DC-8-55 Martinair PH-MAU http://www.airliners.net/open.file/1110294/L/ (denne er på Yankee Air Museum, Belleville) MSN 45903 DC-8-63 KLM PH-DEA http://www.airliners.net/open.file/0984148/L/ (sett lagret på Smyrna i juni i år) MSN 45999 DC-8-63 KLM PH-DEC http://www.airliners.net/open.file/0779309/L/ (rapportert å være "current") MSN 46000 DC-8-63 KLM PH-DED http://www.airliners.net/open.file/1094195/L/ (stod fremdeles parkert på JNB i august) MSN 46019 DC-8-63(73) KLM PH-DEE http://www.airliners.net/open.file/1290382/L/ (flyr fremdeles for UPS) MSN 46080 DC-8-63(73) KLM PH-DEF http://www.airliners.net/open.file/1086040/L/ (flyr også fremdeles for UPS) MSN 46121 DC-8-63 KLM PH-DEK http://www.planepictures.net/netshow.php?id=692735 (aktiv i og rundt Bahrain - fotografert for rett under en måned siden) MSN 46141 DC-8-63 KLM PH-DEM http://www.airliners.net/open.file/1054497/L/ (er eller er ikke i Wilmington - den var i hvert fall sist sett parkert i nabolaget til der de scrapper fly) Nå er spørsmålet hvilket av disse ti Aviodrome tenker på?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 378
|
![]()
Problemet er at mange DC-8 er convertert til Fraktere. Å finne en orginal passasjer -8, med orginal motorer er vanskelig. En frakter er modifisert så mye at det er ikke bare å finne teppe og stoler å "leke" at dette er en passasjer Åtter. skal bli tøft å finne en passasjer med ex. KLM historie regner jeg med..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Nu är ju detta helt osannolikt, men ponera att ett skandinaviskt museum skulle vara intresserade av en ex-SAS DC-8. Då kan man snacka med Air Transport International om det går att köpa deras N41CX, som hette SE-DBI Ylva Viking (Torgny Viking) i ett tidigare liv. Hon går som kombi med passagerarstolar i aktre delen av kabinen och har sina JT3D-motorer i behåll.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 378
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Det blir nevnt et flymuseum i Peking. Jeg har et tre-dagers stopp i slutten av måneden. Hvor i Beijing ligger dette museet og hva heter det?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen som vet hvem denne tilhører? | krølle | Bilder & foto | 2 | 05-03-2019 18:57 |
Noen som vet hva som skjedde med Lufthansa DLH432 ? | -Daniel92 | Småprat | 14 | 16-05-2011 23:46 |
Noen så vet hva denne gjorde på OSL | oddi | Register- og ATC-Forum | 3 | 02-12-2010 20:56 |
Noen som vet hvor jeg kan finne flydeler | FlyboyKarsten | Samlerhjørnet | 16 | 21-09-2010 12:00 |
Noen som vet noe om flyet på denne avgangen? | litt-amatør | Flyforum | 4 | 07-07-2007 23:20 |