![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Gripenplan. Samtidigt begär Schweiz offert på nytillverkning av okänt antal Gripenplan.
http://www.corren.se/archive/2008/1/...7z46uratxp.xml Strøm-Erichsen på Svenskehandel alene når Jens er på Sydpolen med en gammel Herc ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Dette betyr ingen ting. De ber om tilbud fra SAAB, Eurofighter og JSF. Så forhandler de med de som har levert tilbud. Og så ser man på de innkommende tilbudene. Og velger JSF, slik som forsvarsgutta i FD har bestemt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg må få sitere en gammel mekaniker i SAS da de kjøpte sin første Airbus "Det er bare amerikanerne som kan bygge fly"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Synd hvis noe annet enn Eurofighter blir valgt. Med ett tomotorsfly hadde vi unngått en god del av de havarier som har funnet sted med F-16 siden de ble kjøpt inn.
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Gripen er, pr idag, det mest moderne flyet blannt de tre. (JSF er ikke operativt enda)
Gripen var bygd for Sverige, og for å kunne matche operasjonelle norske krav, utvikles nå ganske sikkert en ny motor som tillater større takeoff weigth/payload/rekkevidde. Ifall JSF blir det jo ikke en fullblodsmaskin, men en eksportversjon... Ha en god dag alle, fra CPH-loungen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det som gjør meg usikker på Gripen er det signalet som sendes militære samarbeidspartnere i EU og ikke minst USA. Jeg tror at mye av fascinasjonen for JSF har med nettopp dette å gjøre, og at Eurofighter og Gripen skal i prinsippet overbevise vesentlig mer enn JSF trenger å gjøre.
Jeg har selvsagt ingen dekning for det jeg mener her, men jeg sliter med å tolke signalene som kommer fra myndighetshold på noen annen måte.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Trety, du har nok rett: Politikk og vårt tradisjonelt tette forhold til USA vil gjøre at amerikanerne i verste fall vil oppfatte det som en uvennlig handling om vi kjøper noe annet enn JSF, og det vet selvsagt forsvarsministra&co, selv om de sier noe annet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Det har ingen hensikt å kjøpe Gripen. De kan ikke gjøre noe som helst, som våre MLU-F16 ikke kan gjøre.
Skal man kjøpe nye jagerfly, så bør det idet minste representere noe nytt, utover produksjonsåret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kristiansand Forsvarsforening avholder åpent møte mandag den 25 februar kl 1930 hvor det vil kommer representanter fra Gripen International for å presentere seg og innlede til debatt om JAS Gripen er et fremtidig fly for det norske Luftforsvaret.
Alle er velkomne og møtet finner sted i Offisersmessen på Gimlemoen. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
N/A
|
![]()
Tipper du har rett... Dette er bare et spill for galleriet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
God artikkel av Forsvarsanalytiker John Berg ifra Dagbladet som kan sette JSF i ett annet lys. Jeg tror det er en dyr og dårlig løsning.
Men politikerne ser ut til å ha bestemt seg alt. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/11/10/482539.html
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vad är Norge skylldig USA ??? Varför sitter man i knät på amerikanarna ? Nato ?...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er det ikke sånn at amerikanerne sitter i ganske store eierinteresser i Gripen også? Det Geniale med Gripen er at den kan opereres fra alle kortbaneplassene
![]()
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jo så är det. Nu vet jag inte exakt hur stor procent som är amerikanska delar? Motor, radar, landningsställ, katapultstol är nog amerikanskt. Överhuvudtaget så är det inte mycket svensktillverkat på Gripen... Hoppas ändå att Norge väljer ett europeiskt alternativ. Den versionen som är aktuell för Norge kommer bli mycket vass ! Ny motor mer vapen. Ett helt nytt vapensystem kort å gott. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
USA har i stor grad igjennom hele den kalde krigen på mange måter vært en garantist for at vi ikke skulle få en sovjetisk invasjon - husk at kystlinjen vår er veldig attraktiv sånn rent taktisk. Over mange år har vi utviklet et veldig tett samarbeid med USA militært, og mange av de høye herrer er nok livredde for signaleffekten ved å velge et europeisk fly - selv om de inneholder aldri så mange amerikanske deler.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det var jeg ikke klar over, men det må da være et ikke uvesentlig poeng å ta med seg i prosessen - det er tross alt mange kortbaneflyplasser her på furet værbitt og i en eventuell krigssituasjon kan det fort bli til at de må taes i bruk.
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]() Quote:
![]() Å velge å kjøpe jagerfly fra et ikke-NATO- land som Sverige vil måtte få konsekvenser i hvor nært vi samarbeider innad i NATO med våre tradisjonelle partnere. Det er jo helt greit å ønske, men jeg synes ikke man da skal fremstille det som om forholdet til NATO og USA blir det samme. For det tror jeg vi kan si med sikkerhet at det ikke blir. Og det gjelder uansett hvem som innsettes som president om 364 dager. Alle de landene vi tradisjonelt samarbeider nært med forsvarspolitisk har valgt/vil velge JSF, som Storbritannia, Canada, Nederland, ikke minst Danmark og da er det et rimelig dramatisk strategisk valg for Norge hvis vi skal ha en helt annen type fly. ![]()
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Sikkert dyrere både i innkjøp og vedlikeholdskostnader, og uaktuell for Norge. Men med tanke på å kunne bruke flyene fra korte baner, må jo den være et godt alternativ. Eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
En STOVL versjon har også dårligere performance og rekkevidde og er rett og slett et dårligere fly
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
God morgen på denne siste fredagen i juni | ATC-flyradar | Flyforum | 8 | 29-06-2018 13:36 |
Da er fredagen kommet og snart helg. | ATC-flyradar | Flyforum | 13 | 18-11-2017 03:50 |
Bare et lite bilde om fredagen | Tom McNikon | Bilder & foto | 4 | 28-06-2014 17:09 |
Denne Fredagen vil jeg huske. | putzmeister | Bilder & foto | 19 | 08-05-2010 23:26 |