Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-01-2008, 12:45   #1
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
OBB 19 John D. Odegard School of Aerospace

Hei, leser i annonsebillaget fra dagens Aftenposten om USA, og der står det en interessant artikkel om pilotudanning i North-Dakota og John D. Odegard School of Aerospace. Noen som vet noe om denne skolen? Anbefalinger, og hva er evt. spesielt med denne i forhold til PEA?
Er det mange nordmenn på skolen i North-Dakota?

Takk for svar.

Last edited by LN-AØR; 02-01-2008 at 12:50.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2008, 12:54   #2
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Ser veldig interessant ut, men ser ut til å være et universitet, så bare vær obs på at dette tar lengre tid, men igjen om du har tenkt å bli instruktør, så kan du da tjene godt med flytimer.

Men er vel ellers en del med folk med norske aner i ND ville jeg tro ihvertfall, men ellers vet jeg ikke..
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2008, 13:01   #3
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Ja OK, står også at et av kursene er "Bachelor i Business Administration, Aviation management + commercial pilot sertifikat." Da får man i ihvertfall et utdanning som gir mange muligheter i tilfelle en skulle ombestemme seg.

Høres veldig bra ut synes jeg.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2008, 16:39   #4
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Ja, absolutt ikke noe som helst negativt med dette.
Du kan få den samme utdannelsen hos Embry Riddle også. (Business i Prescott og Management i Daytona).
Denne utdannelsen er hos Embry Riddle ihvertfall relativt kostbar, og en kan vel ikke få lisens-delen støttet av lånekassen, sånn jeg husker det...

Uansett, så bare vær obs på at dette tar ca. 4 år

Men ingen tvil om at det bare er positivt om du orker å ta deg tid til det!
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2008, 19:50   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Dette er en meget bra skole. Bygningsmateriellet og flyparken er helt på topp, og skulle jeg satset på en bachelor/master innen luftfart så hadde valget falt på UND eller ERAU. Jeg var på omvisning der oppe i 2002, og ble tatt godt vare på. Fikk blandt annet en prøvetur i en ny Piper Arrow.
Det negative med Grand Forks er klimaet. Det er KALDT om vinteren, og jeg vil anta at en av ERAU sine campus har et klima som gjør at det er flere "flydager" pr år.

En annen ting å tenke på er at en bachlor kombinert med FAA CPL/IR og instruktørsertifikater på en skole som UND er veldig dyrt. Jeg vil anta at det kommer på ca 1 mill. En billigere løsning, som kan være like bra, er å ta flysertifikatene på en vanlig flyskole, og så ta graden på en extended campus, eller ta graden (dog ikke luftfartsgrad) på et vanlig norsk universitet eller en høyskole.

Har man et ønske om å bare jobbe som pilot, holder det med sertifikatene i hånda. Har man et ønske om noe å falle tilbake på, kan det være greit med en annen utdannelse i tillegg. Kanskje bør denne utdannelsen være i noe helt annet enn luftfart, siden man da blir mindre sårbar for nedgangstider i luftfarten... Jeg har iallefall ikke angret på mine valg.
Just my 2 cents
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 15:50   #6
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Ok, takk for alle svar. Så dersom jeg velger å ta hele utdannelsen (helt fra scratch) for CPL/ATPL (hva er egentlig forskjellen, hva trenger man for å bli ansatt kommersielt?) i USA, hvilken skole er best, hvor lang tid tar det, og hvor mange timer har man når man er ferdig utdannet?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 19:13   #7
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Forskjellene på CPL og ATPL, er at ATPL'en er den høyeste lisensen du kan få, mens CPL er hakket under.
Her i Europa må en vel stort sett ha ATPL for å få jobb, mens andre steder i verden kan en fly med CPL..
Så om du vil jobbe i Norge må du evt. ta kontakt med en skole hvor du kan få en JAA ATPL, om du tar en bachelor grad.

Den beste skolen blir litt hipp som happ.. ERAU og UND er nok de beste, men er et drøss av andre colleger og universiteter i USA hvor en kan få en god utdannelse i det samme..
Det blir nok mest en personlig vurdering du må gjøre..

Tiden det tar er nok 4 år, uansett. Dette fordi lisensene tar ca 1 år, og deretter bachelor graden på 3 år.

Når du er ferdig, så kan du nok ha greid å opparbeide deg godt med timer.
Dette selvsagt om du har tatt CFI, osv.. Men dette varierer veldig mtp. hvor mye fri du har, og hvordan været holder seg.

Men et par tusen timer burde vel ikke være helt uoppnåelig, om det ikke er så alt for mange dager med skole..
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 00:36   #8
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Takk for svar N2630B. Vet at du går på PEA, og der får man vel ikke bachelor? Så dersom man tar utdannelsen til CPL ved f. eks PEA, hvor lang tid tar det da fra scratch til CPL, og får du samme antall timer? Er normen at en burde ha bachelor i tillegg for å få jobb?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 00:56   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Quote:
Originally Posted by RogerM View Post
Takk for svar N2630B. Vet at du går på PEA, og der får man vel ikke bachelor? Så dersom man tar utdannelsen til CPL ved f. eks PEA, hvor lang tid tar det da fra scratch til CPL, og får du samme antall timer? Er normen at en burde ha bachelor i tillegg for å få jobb?
Ingen bachelor på PEA, men krysser man 16/34 så kan man ta bachelor (ERAU).
Fra 0 til CPL kan man regne ca et halv år, kanskje 8-10 mnd om man liker ferie og stryker noen ganger. Når CPL er ferdig ender man på ca 150-180 timer. Som instruktør får man 50-140 timer pr mnd.
Normen i Norge er at man bør ha frozen ATPL, X antall timer, og gjerne noen som legger inn et godt ord for deg. Bachelor eller ikke betyr minimalt.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 10:14   #10
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Jeg har gått der på min flygelederutdanning i ett år (2003/4). De er den instutisjonen i USA som utdanner flest flygeledere og piloter tror jeg. En imponerende flypark og fasiliteter. Grand Forks derimot er litt kjedelig plass midt på "landet" og det er flatt så langt som øyet kan se, derfor syns jeg også den flyturen jeg var på der var kjedelig (kun vanntårn og jorder å se) i forhold til de timene jeg har flydd i San Diego/LA området. Mange eksnordmenn i ND som spørr om du liker lutefisk, men overraskende mange norske elever der da UND har en avtale med en høyskole i Moss (tror jeg).

Dersom du vil bli pilot er jeg skeptisk, snakket med en sveitsisk kar som var litt frustrert da konvertering fra amerikanske papirer til europeiske ikke er helt enkelt.. Pluss at det tar laaang tid.

At det kan bli kaldt kan jeg skrive under på, -43C var det kaldeste da jeg var der, det var også kulderekord. Om sommeren blir det veldig varmt, kan ha flere uker i strekk med temperatur over 30 hver dag. Mye bra vær, så tviler på at det er en stor hindring for å få fly nok.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 15:37   #11
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Takk for svarene deres! Kan man konkludere med at PEA er skolen å anbefale dersom man dropper bacheloren, eller er det andre skoler i USA som er vel så bra eller bedre?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 16:33   #12
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

kan jo vurdere NAIA og Scandinavian Aviation Academy også. Hva som er best vet jeg ikke..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 20:12   #13
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Vet ikke om du har fått med deg dette heller; om du skal ta opp lån fra banken for utdannelsen din, så er det også bedre med PEA.
Dette siden hos NAIA, må man betale halvparten av alt sammen med en gang, mens hos PEA betaler mann inn til en skole konto etter fastsatte innbetalinger (hver mnd, 4 ganger, alt på en gang, etc.), og da slipper en jo litt mer renter, om en har lån i banken..

Bare tenkte jeg skulle gjøre deg oppmerksom på det også..
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2008, 14:14   #14
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Men er prisen til PEA/LS høy?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2008, 00:53   #15
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

En må legge seg på ca. 700-750 000 er det jeg har fått høre (for hele greia, da inkl. konvertering og ATPL)
Men varierer jo selvfølgelig, ettersom hvordan du selv ønsker å bo og leve, osv..
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 17:17   #16
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Når man er ferdig med utdannelsen på f.eks PEA, hvilke selskaper er det man kan søke jobb hos da. Er det typisk Delta Connection / Continental Express som tar inn nyutdannede/de med færre flytimer?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 19:26   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

I så fall må du ha greencard..
De jeg kjenner som har gått der i løpet av de tre siste årene har fått jobb i Widerøe, Lufttransport, Coastair, Westair og Sundtair.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 19:32   #18
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Jeg TROR, du kan ta en "minor" i commercial aviation ved UND Aerospace (Odegard), slik at du slipper alle liberal arts fagene, men da må du nok i såfall ha en eller annen akademisk bakgrunn. Studiemiljøet ved UND generelt er veldig bra (ca. en femtedel av byen er studenter), var selv utvekslingsstudent ved UND Law i fjor vår, og jeg trivdes veldig godt i Grand Forks, til tross for at det er en liten "småby" på prærien. (Jeg synes det var litt av sjarmen.) Men om jeg ville gått fire år på UND istedet for halvannet i Florida eller South Carolina, det vet jeg ikke...
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 20:26   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,864
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Men om jeg ville gått fire år på UND istedet for halvannet i Florida eller South Carolina, det vet jeg ikke...
Hvis du med South Carolina mener NEAR/NAIA så vil jeg ikke akurat kalle det definisjonen på urbant. Conway er ikke verdens navle og selv om Myrtle Beach har brukbart utvalg av utesteder og strippebuler så får man ikke helt "storbyfølelsen"
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 22:06   #20
fattyfingers
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 83
Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

UND og Grand Forks anbefales på det sterkeste tok flygelederutdannelsen der i 2003/2004. Var trivelig der, masse norske studenter som er der enten i forbindelse med et utvekslingsstudie med Universitetet i oslo og advokatstudiet, ellers har også en høgskole i østfold utveksling med skolen. Var ca 200 nordmenn i byen når jeg var der, var også lett å komme i kontakt med amerikanerne i byen. Skolen er topp moderne, alt var nytt når jeg var der. Plenty fly

Men Florida høres unektelig mye bedre ut med tanke på plassering på kartet, Nord-Dakota er flatt og litt tamt sånn naturmessig.
fattyfingers is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
'Old School' LN-MOW Bilder & foto 3 27-04-2015 18:20
TV: Flight Attendant School sail4fun Flyforum 5 23-03-2008 07:00
Flight Attendant School , sail4fun Flyforum 3 20-02-2006 06:58


All times are GMT +2. The time now is 07:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.