Flyprat

Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-01-2008, 12:45   #1
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

OBB 19 John D. Odegard School of Aerospace

Hei, leser i annonsebillaget fra dagens Aftenposten om USA, og der står det en interessant artikkel om pilotudanning i North-Dakota og John D. Odegard School of Aerospace. Noen som vet noe om denne skolen? Anbefalinger, og hva er evt. spesielt med denne i forhold til PEA?
Er det mange nordmenn på skolen i North-Dakota?

Takk for svar.

Last edited by LN-AØR; 02-01-2008 at 12:50.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2008, 12:54   #2
N2630B
ScanFlyer Blue

N2630B's Avatar

Default Re: John D. Odegard School of Aerospace

Ser veldig interessant ut, men ser ut til å være et universitet, så bare vær obs på at dette tar lengre tid, men igjen om du har tenkt å bli instruktør, så kan du da tjene godt med flytimer.

Men er vel ellers en del med folk med norske aner i ND ville jeg tro ihvertfall, men ellers vet jeg ikke..
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2008, 13:01   #3
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Ja OK, står også at et av kursene er "Bachelor i Business Administration, Aviation management + commercial pilot sertifikat." Da får man i ihvertfall et utdanning som gir mange muligheter i tilfelle en skulle ombestemme seg.

Høres veldig bra ut synes jeg.
Old 02-01-2008, 16:39   #4
N2630B
ScanFlyer Blue

N2630B's Avatar

Ja, absolutt ikke noe som helst negativt med dette.
Du kan få den samme utdannelsen hos Embry Riddle også. (Business i Prescott og Management i Daytona).
Denne utdannelsen er hos Embry Riddle ihvertfall relativt kostbar, og en kan vel ikke få lisens-delen støttet av lånekassen, sånn jeg husker det...

Uansett, så bare vær obs på at dette tar ca. 4 år

Men ingen tvil om at det bare er positivt om du orker å ta deg tid til det!
Old 03-01-2008, 19:50   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Dette er en meget bra skole. Bygningsmateriellet og flyparken er helt på topp, og skulle jeg satset på en bachelor/master innen luftfart så hadde valget falt på UND eller ERAU. Jeg var på omvisning der oppe i 2002, og ble tatt godt vare på. Fikk blandt annet en prøvetur i en ny Piper Arrow.
Det negative med Grand Forks er klimaet. Det er KALDT om vinteren, og jeg vil anta at en av ERAU sine campus har et klima som gjør at det er flere "flydager" pr år.

En annen ting å tenke på er at en bachlor kombinert med FAA CPL/IR og instruktørsertifikater på en skole som UND er veldig dyrt. Jeg vil anta at det kommer på ca 1 mill. En billigere løsning, som kan være like bra, er å ta flysertifikatene på en vanlig flyskole, og så ta graden på en extended campus, eller ta graden (dog ikke luftfartsgrad) på et vanlig norsk universitet eller en høyskole.

Har man et ønske om å bare jobbe som pilot, holder det med sertifikatene i hånda. Har man et ønske om noe å falle tilbake på, kan det være greit med en annen utdannelse i tillegg. Kanskje bør denne utdannelsen være i noe helt annet enn luftfart, siden man da blir mindre sårbar for nedgangstider i luftfarten... Jeg har iallefall ikke angret på mine valg.
Just my 2 cents
Old 04-01-2008, 15:50   #6
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Ok, takk for alle svar. Så dersom jeg velger å ta hele utdannelsen (helt fra scratch) for CPL/ATPL (hva er egentlig forskjellen, hva trenger man for å bli ansatt kommersielt?) i USA, hvilken skole er best, hvor lang tid tar det, og hvor mange timer har man når man er ferdig utdannet?
Old 04-01-2008, 19:13   #7
N2630B
ScanFlyer Blue

N2630B's Avatar

Forskjellene på CPL og ATPL, er at ATPL'en er den høyeste lisensen du kan få, mens CPL er hakket under.
Her i Europa må en vel stort sett ha ATPL for å få jobb, mens andre steder i verden kan en fly med CPL..
Så om du vil jobbe i Norge må du evt. ta kontakt med en skole hvor du kan få en JAA ATPL, om du tar en bachelor grad.

Den beste skolen blir litt hipp som happ.. ERAU og UND er nok de beste, men er et drøss av andre colleger og universiteter i USA hvor en kan få en god utdannelse i det samme..
Det blir nok mest en personlig vurdering du må gjøre..

Tiden det tar er nok 4 år, uansett. Dette fordi lisensene tar ca 1 år, og deretter bachelor graden på 3 år.

Når du er ferdig, så kan du nok ha greid å opparbeide deg godt med timer.
Dette selvsagt om du har tatt CFI, osv.. Men dette varierer veldig mtp. hvor mye fri du har, og hvordan været holder seg.

Men et par tusen timer burde vel ikke være helt uoppnåelig, om det ikke er så alt for mange dager med skole..
Old 05-01-2008, 00:36   #8
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Takk for svar N2630B. Vet at du går på PEA, og der får man vel ikke bachelor? Så dersom man tar utdannelsen til CPL ved f. eks PEA, hvor lang tid tar det da fra scratch til CPL, og får du samme antall timer? Er normen at en burde ha bachelor i tillegg for å få jobb?
Old 05-01-2008, 00:56   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by RogerM View Post
Takk for svar N2630B. Vet at du går på PEA, og der får man vel ikke bachelor? Så dersom man tar utdannelsen til CPL ved f. eks PEA, hvor lang tid tar det da fra scratch til CPL, og får du samme antall timer? Er normen at en burde ha bachelor i tillegg for å få jobb?
Ingen bachelor på PEA, men krysser man 16/34 så kan man ta bachelor (ERAU).
Fra 0 til CPL kan man regne ca et halv år, kanskje 8-10 mnd om man liker ferie og stryker noen ganger. Når CPL er ferdig ender man på ca 150-180 timer. Som instruktør får man 50-140 timer pr mnd.
Normen i Norge er at man bør ha frozen ATPL, X antall timer, og gjerne noen som legger inn et godt ord for deg. Bachelor eller ikke betyr minimalt.
Old 05-01-2008, 10:14   #10
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Jeg har gått der på min flygelederutdanning i ett år (2003/4). De er den instutisjonen i USA som utdanner flest flygeledere og piloter tror jeg. En imponerende flypark og fasiliteter. Grand Forks derimot er litt kjedelig plass midt på "landet" og det er flatt så langt som øyet kan se, derfor syns jeg også den flyturen jeg var på der var kjedelig (kun vanntårn og jorder å se) i forhold til de timene jeg har flydd i San Diego/LA området. Mange eksnordmenn i ND som spørr om du liker lutefisk, men overraskende mange norske elever der da UND har en avtale med en høyskole i Moss (tror jeg).

Dersom du vil bli pilot er jeg skeptisk, snakket med en sveitsisk kar som var litt frustrert da konvertering fra amerikanske papirer til europeiske ikke er helt enkelt.. Pluss at det tar laaang tid.

At det kan bli kaldt kan jeg skrive under på, -43C var det kaldeste da jeg var der, det var også kulderekord. Om sommeren blir det veldig varmt, kan ha flere uker i strekk med temperatur over 30 hver dag. Mye bra vær, så tviler på at det er en stor hindring for å få fly nok.

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 15:37   #11
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Takk for svarene deres! Kan man konkludere med at PEA er skolen å anbefale dersom man dropper bacheloren, eller er det andre skoler i USA som er vel så bra eller bedre?
Old 05-01-2008, 16:33   #12
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

kan jo vurdere NAIA og Scandinavian Aviation Academy også. Hva som er best vet jeg ikke..

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 20:12   #13
N2630B
ScanFlyer Blue

N2630B's Avatar

Vet ikke om du har fått med deg dette heller; om du skal ta opp lån fra banken for utdannelsen din, så er det også bedre med PEA.
Dette siden hos NAIA, må man betale halvparten av alt sammen med en gang, mens hos PEA betaler mann inn til en skole konto etter fastsatte innbetalinger (hver mnd, 4 ganger, alt på en gang, etc.), og da slipper en jo litt mer renter, om en har lån i banken..

Bare tenkte jeg skulle gjøre deg oppmerksom på det også..
Old 06-01-2008, 14:14   #14
GFL
ScanFlyer Gold

Men er prisen til PEA/LS høy?
Old 07-01-2008, 00:53   #15
N2630B
ScanFlyer Blue

N2630B's Avatar

En må legge seg på ca. 700-750 000 er det jeg har fått høre (for hele greia, da inkl. konvertering og ATPL)
Men varierer jo selvfølgelig, ettersom hvordan du selv ønsker å bo og leve, osv..
Old 14-01-2008, 17:17   #16
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Når man er ferdig med utdannelsen på f.eks PEA, hvilke selskaper er det man kan søke jobb hos da. Er det typisk Delta Connection / Continental Express som tar inn nyutdannede/de med færre flytimer?
Old 14-01-2008, 19:26   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

I så fall må du ha greencard..
De jeg kjenner som har gått der i løpet av de tre siste årene har fått jobb i Widerøe, Lufttransport, Coastair, Westair og Sundtair.
Old 14-01-2008, 19:32   #18
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Jeg TROR, du kan ta en "minor" i commercial aviation ved UND Aerospace (Odegard), slik at du slipper alle liberal arts fagene, men da må du nok i såfall ha en eller annen akademisk bakgrunn. Studiemiljøet ved UND generelt er veldig bra (ca. en femtedel av byen er studenter), var selv utvekslingsstudent ved UND Law i fjor vår, og jeg trivdes veldig godt i Grand Forks, til tross for at det er en liten "småby" på prærien. (Jeg synes det var litt av sjarmen.) Men om jeg ville gått fire år på UND istedet for halvannet i Florida eller South Carolina, det vet jeg ikke...
Old 14-01-2008, 20:26   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Men om jeg ville gått fire år på UND istedet for halvannet i Florida eller South Carolina, det vet jeg ikke...
Hvis du med South Carolina mener NEAR/NAIA så vil jeg ikke akurat kalle det definisjonen på urbant. Conway er ikke verdens navle og selv om Myrtle Beach har brukbart utvalg av utesteder og strippebuler så får man ikke helt "storbyfølelsen"
Old 14-01-2008, 22:06   #20
fattyfingers
ScanFlyer Blue

UND og Grand Forks anbefales på det sterkeste tok flygelederutdannelsen der i 2003/2004. Var trivelig der, masse norske studenter som er der enten i forbindelse med et utvekslingsstudie med Universitetet i oslo og advokatstudiet, ellers har også en høgskole i østfold utveksling med skolen. Var ca 200 nordmenn i byen når jeg var der, var også lett å komme i kontakt med amerikanerne i byen. Skolen er topp moderne, alt var nytt når jeg var der. Plenty fly

Men Florida høres unektelig mye bedre ut med tanke på plassering på kartet, Nord-Dakota er flatt og litt tamt sånn naturmessig.
fattyfingers is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules