![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Hei, leser i annonsebillaget fra dagens Aftenposten om USA, og der står det en interessant artikkel om pilotudanning i North-Dakota og John D. Odegard School of Aerospace. Noen som vet noe om denne skolen? Anbefalinger, og hva er evt. spesielt med denne i forhold til PEA?
Er det mange nordmenn på skolen i North-Dakota? Takk for svar. Last edited by LN-AØR; 02-01-2008 at 12:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
|
![]()
Ser veldig interessant ut, men ser ut til å være et universitet, så bare vær obs på at dette tar lengre tid, men igjen om du har tenkt å bli instruktør, så kan du da tjene godt med flytimer.
Men er vel ellers en del med folk med norske aner i ND ville jeg tro ihvertfall, men ellers vet jeg ikke.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Ja OK, står også at et av kursene er "Bachelor i Business Administration, Aviation management + commercial pilot sertifikat." Da får man i ihvertfall et utdanning som gir mange muligheter i tilfelle en skulle ombestemme seg.
Høres veldig bra ut synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
|
![]()
Ja, absolutt ikke noe som helst negativt med dette.
Du kan få den samme utdannelsen hos Embry Riddle også. (Business i Prescott og Management i Daytona). Denne utdannelsen er hos Embry Riddle ihvertfall relativt kostbar, og en kan vel ikke få lisens-delen støttet av lånekassen, sånn jeg husker det... Uansett, så bare vær obs på at dette tar ca. 4 år Men ingen tvil om at det bare er positivt om du orker å ta deg tid til det! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Dette er en meget bra skole. Bygningsmateriellet og flyparken er helt på topp, og skulle jeg satset på en bachelor/master innen luftfart så hadde valget falt på UND eller ERAU. Jeg var på omvisning der oppe i 2002, og ble tatt godt vare på. Fikk blandt annet en prøvetur i en ny Piper Arrow.
Det negative med Grand Forks er klimaet. Det er KALDT om vinteren, og jeg vil anta at en av ERAU sine campus har et klima som gjør at det er flere "flydager" pr år. En annen ting å tenke på er at en bachlor kombinert med FAA CPL/IR og instruktørsertifikater på en skole som UND er veldig dyrt. Jeg vil anta at det kommer på ca 1 mill. En billigere løsning, som kan være like bra, er å ta flysertifikatene på en vanlig flyskole, og så ta graden på en extended campus, eller ta graden (dog ikke luftfartsgrad) på et vanlig norsk universitet eller en høyskole. Har man et ønske om å bare jobbe som pilot, holder det med sertifikatene i hånda. Har man et ønske om noe å falle tilbake på, kan det være greit med en annen utdannelse i tillegg. Kanskje bør denne utdannelsen være i noe helt annet enn luftfart, siden man da blir mindre sårbar for nedgangstider i luftfarten... Jeg har iallefall ikke angret på mine valg. ![]() Just my 2 cents |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Ok, takk for alle svar
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
|
![]()
Forskjellene på CPL og ATPL, er at ATPL'en er den høyeste lisensen du kan få, mens CPL er hakket under.
Her i Europa må en vel stort sett ha ATPL for å få jobb, mens andre steder i verden kan en fly med CPL.. Så om du vil jobbe i Norge må du evt. ta kontakt med en skole hvor du kan få en JAA ATPL, om du tar en bachelor grad. Den beste skolen blir litt hipp som happ.. ERAU og UND er nok de beste, men er et drøss av andre colleger og universiteter i USA hvor en kan få en god utdannelse i det samme.. Det blir nok mest en personlig vurdering du må gjøre.. Tiden det tar er nok 4 år, uansett. Dette fordi lisensene tar ca 1 år, og deretter bachelor graden på 3 år. Når du er ferdig, så kan du nok ha greid å opparbeide deg godt med timer. Dette selvsagt om du har tatt CFI, osv.. Men dette varierer veldig mtp. hvor mye fri du har, og hvordan været holder seg. Men et par tusen timer burde vel ikke være helt uoppnåelig, om det ikke er så alt for mange dager med skole.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Takk for svar N2630B. Vet at du går på PEA, og der får man vel ikke bachelor? Så dersom man tar utdannelsen til CPL ved f. eks PEA, hvor lang tid tar det da fra scratch til CPL, og får du samme antall timer? Er normen at en burde ha bachelor i tillegg for å få jobb?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Fra 0 til CPL kan man regne ca et halv år, kanskje 8-10 mnd om man liker ferie og stryker noen ganger. Når CPL er ferdig ender man på ca 150-180 timer. Som instruktør får man 50-140 timer pr mnd. Normen i Norge er at man bør ha frozen ATPL, X antall timer, og gjerne noen som legger inn et godt ord for deg. Bachelor eller ikke betyr minimalt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Jeg har gått der på min flygelederutdanning i ett år (2003/4). De er den instutisjonen i USA som utdanner flest flygeledere og piloter tror jeg. En imponerende flypark og fasiliteter. Grand Forks derimot er litt kjedelig plass midt på "landet" og det er flatt så langt som øyet kan se, derfor syns jeg også den flyturen jeg var på der var kjedelig (kun vanntårn og jorder å se) i forhold til de timene jeg har flydd i San Diego/LA området. Mange eksnordmenn i ND som spørr om du liker lutefisk, men overraskende mange norske elever der da UND har en avtale med en høyskole i Moss (tror jeg).
Dersom du vil bli pilot er jeg skeptisk, snakket med en sveitsisk kar som var litt frustrert da konvertering fra amerikanske papirer til europeiske ikke er helt enkelt.. Pluss at det tar laaang tid. At det kan bli kaldt kan jeg skrive under på, -43C var det kaldeste da jeg var der, det var også kulderekord. Om sommeren blir det veldig varmt, kan ha flere uker i strekk med temperatur over 30 hver dag. Mye bra vær, så tviler på at det er en stor hindring for å få fly nok.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Takk for svarene deres!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
kan jo vurdere NAIA og Scandinavian Aviation Academy også. Hva som er best vet jeg ikke..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
|
![]()
Vet ikke om du har fått med deg dette heller; om du skal ta opp lån fra banken for utdannelsen din, så er det også bedre med PEA.
Dette siden hos NAIA, må man betale halvparten av alt sammen med en gang, mens hos PEA betaler mann inn til en skole konto etter fastsatte innbetalinger (hver mnd, 4 ganger, alt på en gang, etc.), og da slipper en jo litt mer renter, om en har lån i banken.. Bare tenkte jeg skulle gjøre deg oppmerksom på det også.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Men er prisen til PEA/LS høy?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
|
![]()
En må legge seg på ca. 700-750 000 er det jeg har fått høre (for hele greia, da inkl. konvertering og ATPL)
Men varierer jo selvfølgelig, ettersom hvordan du selv ønsker å bo og leve, osv.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Når man er ferdig med utdannelsen på f.eks PEA, hvilke selskaper er det man kan søke jobb hos da. Er det typisk Delta Connection / Continental Express som tar inn nyutdannede/de med færre flytimer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
I så fall må du ha greencard..
De jeg kjenner som har gått der i løpet av de tre siste årene har fått jobb i Widerøe, Lufttransport, Coastair, Westair og Sundtair. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Jeg TROR, du kan ta en "minor" i commercial aviation ved UND Aerospace (Odegard), slik at du slipper alle liberal arts fagene, men da må du nok i såfall ha en eller annen akademisk bakgrunn. Studiemiljøet ved UND generelt er veldig bra (ca. en femtedel av byen er studenter), var selv utvekslingsstudent ved UND Law i fjor vår, og jeg trivdes veldig godt i Grand Forks, til tross for at det er en liten "småby" på prærien. (Jeg synes det var litt av sjarmen.) Men om jeg ville gått fire år på UND istedet for halvannet i Florida eller South Carolina, det vet jeg ikke...
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,864
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Posts: 83
|
![]()
UND og Grand Forks anbefales på det sterkeste tok flygelederutdannelsen der i 2003/2004. Var trivelig der, masse norske studenter som er der enten i forbindelse med et utvekslingsstudie med Universitetet i oslo og advokatstudiet, ellers har også en høgskole i østfold utveksling med skolen. Var ca 200 nordmenn i byen når jeg var der, var også lett å komme i kontakt med amerikanerne i byen. Skolen er topp moderne, alt var nytt når jeg var der. Plenty fly
![]() Men Florida høres unektelig mye bedre ut med tanke på plassering på kartet, Nord-Dakota er flatt og litt tamt sånn naturmessig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
'Old School' | LN-MOW | Bilder & foto | 3 | 27-04-2015 18:20 |
TV: Flight Attendant School | sail4fun | Flyforum | 5 | 23-03-2008 07:00 |
Flight Attendant School , | sail4fun | Flyforum | 3 | 20-02-2006 06:58 |