Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-12-2007, 12:26   #1
paer
ScanFlyer Blue

Sverige Nu måste Kavajer röntgas på flygplatser i Sverige

På lfv.se (http://www.lfv.se/templates/LFV_List...__48430.aspx):

Luftfartsstyrelsen gör ett tillägg i kraven på vad som ska röntgas som handbagage i flygplatsernas säkerhetskontroller.

Tidigare skulle endast resenärernas ytterkläder röntgas separat. Nu gäller kravet ”rockar, kappor, jackor och kavajer”. Bestämmelsen träder i kraft den 15 december.

Kan någon förklara varför?
Ska vi snart strippa totalt i säkerhetskontrollen? Vad är det för skillnad egentligen på en tröja, eller särskillt en kofta, och en kavaj? Nu känns det som att det börjar bli för mycket!
paer is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 12:57   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Nu måste Kavajer röntgas på flygplatser i Sverige

Har man ikke måttet gjøre det allerede? På OSL, LHR og CPH må ihvertfall jakker av
Old 18-12-2007, 13:21   #3
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Fickor i en kavaj, inte i en trøja. Kanske?
Old 18-12-2007, 13:34   #4
paer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Fickor i en kavaj, inte i en trøja. Kanske?
Fickor har jag i byxorna också... Ska jag dra av mig dem nästa gång?

Vad jag tycker är att låt folk gå genom med kavaj, piper det så tvinga dem att röntga - annars låt gå! Förstår inte riktigt varför man måste ta av mer och mer! Vad kan man gömma i kavajen som inte skulle ge utslag på metalldetektoren eller inte kan gömma någon annan stans?
I London måste man nu ta av - jacka, kavaj, bälte och sedan skor i en egen kontroll! Jag känner mig inte så jättemycket säkrare för det egentligen! Och jag hoppas att det inte går till dessa galenskapsnivåer i Skandinavien.

Och angående din kommentar Someone - i London har det varit så, men inte i Skandinavien tror jag. Jacka ja, men inte ytterligare ett plagg alltså kavaj... I alla fall inte i Stockholm och CPH.
Old 18-12-2007, 13:36   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Kavaj? ...og hva er det på norsk?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 14:06   #6
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Type dressjakke.
Old 18-12-2007, 14:14   #7
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Kavaj = jacket/sport coat
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 14:42   #8
Olebno
ScanFlyer Gold

Olebno's Avatar

What's the big deal ?? Synes i grunnen det er ganske greitt å ta av seg jakken. Før jeg kommer til "Check-point Charlie" tømmer jeg bukselommer for småpenger. nøkler og annet som kan gi lyd. Dette overføres til lommene på jakken. Jakken sendes gjennom og jeg går glad og lydløst gjennom kontrollen. Men, hvis man vil kverulerer...........
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 15:38   #9
OJB
ScanFlyer Rusty

Hva med kvinner med kun BH under jakken(kavajen)?

Dette begynner å bli vel tøvete synes jeg.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 17:41   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Regner med det hat vært krangel om man har en ytterjakke eller "kavaj" i sikkerhetskontrollen, og derfor understreker slik at det ikke er noen tvil. Dessverre for de som har tynne jakker under en ytterjakke, men folk krangler jo om alt og da er det greit å ha det svart på hvitt...
Old 18-12-2007, 17:50   #11
paer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Regner med det hat vært krangel om man har en ytterjakke eller "kavaj" i sikkerhetskontrollen, og derfor understreker slik at det ikke er noen tvil. Dessverre for de som har tynne jakker under en ytterjakke, men folk krangler jo om alt og da er det greit å ha det svart på hvitt...
Jovisst förstår jag det, men vad jag inte förstår är varför en kavaj är större säkerhetsrisk än en kofta? Just tillägget att det inte längre endast är ytterkläder som ska röntgas tycker jag är ett steg i fel riktning, och jag ser inte riktigt hur det gör saker "säkrare"? Om det piper i metalldetekoren så måste de ju ändå göra en noggrannare sekundär undersökning, om det inte piper - vad är det då som kan vara gömt i en kavaj som jag inte lika väl skulle kunna ha i byxan, eller i skorna...

Vad som oroar mig med denna utvecklingen är att man ska börja att kräva att fler och fler saker ska av. Nästa steg är skor och bälten. Och snart har vi cirkusen som heter Heathrow där man under peak står ca 30-45 MINUTER i kö!

Och precis som OJB nämner ovan - vad händer med kvinnor som väljer att ha kavajer som enda plagg upptill? Detta händer ju (och ja, det tycker jag om! ).
Gäller inte regeln alla?
Old 18-12-2007, 18:02   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Menn kan jo begynne å gå med.... bare boxeren under? Sikkert til glede for EB måske?
Old 18-12-2007, 21:54   #13
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by paer View Post
Och precis som OJB nämner ovan - vad händer med kvinnor som väljer att ha kavajer som enda plagg upptill? Detta händer ju (och ja, det tycker jag om! ).

Händer säkert - i somligas fantasi.

Får hålla med dom som tycker detta inte är en stor sak. En kavaj är enkel att ta av sig lyckligtvis.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2007, 12:35   #14
paer
ScanFlyer Blue

Fick uppleva detta idag...

Först väskan och påsen på bandet. Sedan av med rock och halsduk i egen tray. Sedan av med kavaj - egen tray. Sedan försökte jag gå genom, men blev självklart stoppad - BÄLTET MÅSTE NU AV! Frågade om de ville ha skorna och byxorna också? Reglerna har blivit strängare denna vecka, och tydligen är bältet också nytt krav.

Jag frågade varför de har börjat med fler plagg, och förklaringen var just att man kan enkelt gömma bomber etc i kavajen. Jag frågade då vad jag kunde gömma i en kavaj som jag inte kunde gömma i skorna eller någon annan stans... Inget svar annat än att förmodligen kommer skorna också röntgas snart, med referens till Oslo där man måste göra det...

Jag tycker faktiskt inte om utvecklingen! Det tar betydligt längre tid genom säkerhetskontroller numera än tidigare!
Old 22-12-2007, 12:44   #15
flywheel
ScanFlyer Blue

Vänta bara till galenskaperna kommer till tåg-, buss- & färjeterminaler också.... terroristerna har redan vunnit genom att göra vårt samhälle inihelvete ineffektivt genom alla idiot-kontroller Men ska inte besöka en flygplats igen förrän den 27/12, så nu är det andra köer som gäller....- i butiken...

God Jul förresten...!
flywheel is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules