![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
På lfv.se (http://www.lfv.se/templates/LFV_List...__48430.aspx):
Luftfartsstyrelsen gör ett tillägg i kraven på vad som ska röntgas som handbagage i flygplatsernas säkerhetskontroller. Tidigare skulle endast resenärernas ytterkläder röntgas separat. Nu gäller kravet ”rockar, kappor, jackor och kavajer”. Bestämmelsen träder i kraft den 15 december. Kan någon förklara varför? Ska vi snart strippa totalt i säkerhetskontrollen? Vad är det för skillnad egentligen på en tröja, eller särskillt en kofta, och en kavaj? Nu känns det som att det börjar bli för mycket! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Har man ikke måttet gjøre det allerede? På OSL, LHR og CPH må ihvertfall jakker av
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Fickor i en kavaj, inte i en trøja. Kanske?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fickor har jag i byxorna också... Ska jag dra av mig dem nästa gång?
![]() Vad jag tycker är att låt folk gå genom med kavaj, piper det så tvinga dem att röntga - annars låt gå! Förstår inte riktigt varför man måste ta av mer och mer! Vad kan man gömma i kavajen som inte skulle ge utslag på metalldetektoren eller inte kan gömma någon annan stans? I London måste man nu ta av - jacka, kavaj, bälte och sedan skor i en egen kontroll! Jag känner mig inte så jättemycket säkrare för det egentligen! Och jag hoppas att det inte går till dessa galenskapsnivåer i Skandinavien. Och angående din kommentar Someone - i London har det varit så, men inte i Skandinavien tror jag. Jacka ja, men inte ytterligare ett plagg alltså kavaj... I alla fall inte i Stockholm och CPH. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Kavaj? ...og hva er det på norsk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Type dressjakke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Qwerty
|
![]()
Kavaj = jacket/sport coat
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
What's the big deal ?? Synes i grunnen det er ganske greitt å ta av seg jakken. Før jeg kommer til "Check-point Charlie" tømmer jeg bukselommer for småpenger. nøkler og annet som kan gi lyd. Dette overføres til lommene på jakken. Jakken sendes gjennom og jeg går glad og lydløst gjennom kontrollen. Men, hvis man vil kverulerer...........
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Hva med kvinner med kun BH under jakken(kavajen)?
![]() Dette begynner å bli vel tøvete synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Regner med det hat vært krangel om man har en ytterjakke eller "kavaj" i sikkerhetskontrollen, og derfor understreker slik at det ikke er noen tvil. Dessverre for de som har tynne jakker under en ytterjakke, men folk krangler jo om alt og da er det greit å ha det svart på hvitt...
![]()
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Vad som oroar mig med denna utvecklingen är att man ska börja att kräva att fler och fler saker ska av. Nästa steg är skor och bälten. Och snart har vi cirkusen som heter Heathrow där man under peak står ca 30-45 MINUTER i kö! Och precis som OJB nämner ovan - vad händer med kvinnor som väljer att ha kavajer som enda plagg upptill? Detta händer ju (och ja, det tycker jag om! ![]() Gäller inte regeln alla? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Menn kan jo begynne å gå med.... bare boxeren under?
![]()
![]() |
#13 | |
Qwerty
|
![]() Quote:
Händer säkert - i somligas fantasi. Får hålla med dom som tycker detta inte är en stor sak. En kavaj är enkel att ta av sig lyckligtvis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fick uppleva detta idag...
Först väskan och påsen på bandet. Sedan av med rock och halsduk i egen tray. Sedan av med kavaj - egen tray. Sedan försökte jag gå genom, men blev självklart stoppad - BÄLTET MÅSTE NU AV! Frågade om de ville ha skorna och byxorna också? Reglerna har blivit strängare denna vecka, och tydligen är bältet också nytt krav. Jag frågade varför de har börjat med fler plagg, och förklaringen var just att man kan enkelt gömma bomber etc i kavajen. Jag frågade då vad jag kunde gömma i en kavaj som jag inte kunde gömma i skorna eller någon annan stans... Inget svar annat än att förmodligen kommer skorna också röntgas snart, med referens till Oslo där man måste göra det... ![]() ![]() ![]() Jag tycker faktiskt inte om utvecklingen! Det tar betydligt längre tid genom säkerhetskontroller numera än tidigare! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vänta bara till galenskaperna kommer till tåg-, buss- & färjeterminaler också.... terroristerna har redan vunnit genom att göra vårt samhälle inihelvete ineffektivt genom alla idiot-kontroller
![]() God Jul förresten...! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
En av Spaniens oanvända flygplatser | Bengt | Flyforum | 8 | 05-04-2015 14:50 |
DY markedsføring i Sverige | RIBRO | Flyforum | 3 | 26-11-2008 10:25 |
Trafiktal för LFVs flygplatser | Savipix | Flyforum | 0 | 28-08-2006 11:11 |
Fina Decembertal för flygplatser i Sverige | Savipix | Flyforum | 2 | 15-01-2006 23:23 |
Måste dela med mig några av fredagens bilder... | ErikFalken | Flyforum | 2 | 26-07-2005 13:54 |