Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-07-2015, 17:51   #1
eligent
ScanFlyer Blue

Default Forkjølelse og fly

Hei!

Imorgen er det tid for å fly litt igjen, men har selvfølgelig klart å pådra meg en forkjølelse med tett nese og sår hals.
Har tidligere fløyet en gang med forkjølelse, og da kjentes det ut som hele hodet skulle eksplodere. Merket det egentlig kun på vei ned.
Er det noen som har tips til hvordan jeg skulle unngå denne eksplosjonen og tettheten som oppstår i hodet under nedstigning?
eligent is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 18:20   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Forkjølelse og fly

Sterke Fisherman's Friend, salinspray i nesa og nesestrips ... Det åpner ihvertfall ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 20:35   #3
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Sterke Fisherman's Friend
Men ikke hele posen, noe andre på forumet har dårlige erfaringer med ...
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 20:38   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det var gummibjørner. Men mye lakris kan også gi en salig fis ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 21:09   #5
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Ble anbefalt noen piller av et WF crew, som visstnok skal hjelpe med å røske opp bihulene. Brukes av de som flyr mye. Husker dessverre ikke navnet.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 21:12   #6
fluxie
Flyprat fusentast

Er sikkert Rinexin. Må ha resept for å få det, det funker fjell. Var 100 prosent tett i nese og bihuler med snørr. 1 sånn tablett og ting bare løsnet i hodet. Alle frequent flyers bør ha det i skapet. Reddet min tur til Japan sist februar.

http://www.felleskatalogen.no/m/medi...n-recip-563505
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 21:51   #7
Fjordheim
ScanFlyer Blue

Jeg har hatt problemer med tette bihuler og tette ører siden jeg forsto hva bihuler betydde så jeg kjenner meg veldig igjen; for min del så tetter det seg av og til helt ved avgang (oppstigning) og jeg hører knapt hva sidemannen sier til meg. Av og til så klarer jeg å "løse opp" ved å svelge samt gjespe, men også nesespray hjelper (som nevnt over).

Rinexin, som nevnt over her, ville jeg holdt meg langt unna, det er vanedannende og inneholder flere narkorelaterte substanser samt at det var vel noen episoder for noen år siden der flere døde av å bruke "medisinen"
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 22:03   #8
fluxie
Flyprat fusentast

Quote:
Originally Posted by Fjordheim View Post
Jeg har hatt problemer med tette bihuler og tette ører siden jeg forsto hva bihuler betydde så jeg kjenner meg veldig igjen; for min del så tetter det seg av og til helt ved avgang (oppstigning) og jeg hører knapt hva sidemannen sier til meg. Av og til så klarer jeg å "løse opp" ved å svelge samt gjespe, men også nesespray hjelper (som nevnt over).

Rinexin, som nevnt over her, ville jeg holdt meg langt unna, det er vanedannende og inneholder flere narkorelaterte substanser samt at det var vel noen episoder for noen år siden der flere døde av å bruke "medisinen"
Vel, nå er ikke jeg lege med så lenge legemiddelverket og legen min går god for dette så har jeg ingen problemer med å ta dette. Rinexin skal ikke tas av en del risikogrupper, men dette er jo en vurderingen som legen gjør.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 22:09   #9
eligent
ScanFlyer Blue

Takk for svar folkens!

Nå er det litt forsent for meg å få ordnet Rinexin. Kan det hjelpe med vanlig nesespray på nedstigningen? Evt får jeg kjøpt salinspray på OSL?
Old 31-07-2015, 22:30   #10
Fjordheim
ScanFlyer Blue

Default Forkjølelse og fly

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Vel, nå er ikke jeg lege med så lenge legemiddelverket og legen min går god for dette så har jeg ingen problemer med å ta dette. Rinexin skal ikke tas av en del risikogrupper, men dette er jo en vurderingen som legen gjør.
Ok, jeg er heller ikke lege, men det var på en måte poenget mitt; det bør godkjennes av en lege i det minste (og det er faktisk vanedannende).

Til trådstarter: du får kjøpt nesespray (reseptfri) på kioskene på OSL.

God tur.
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 23:27   #11
Kiev
Ex Spært

Quote:
Originally Posted by eligent View Post
Takk for svar folkens!

Nå er det litt forsent for meg å få ordnet Rinexin. Kan det hjelpe med vanlig nesespray på nedstigningen? Evt får jeg kjøpt salinspray på OSL?
Bruk Rhinexin med god samvittighet så lenge du ikke har allergier; du får det flere steder på Gardermoen. Men studer pakningen nøye, og begynn med kuren i god tid. Ikke lurt å vente til det begynner å gjøre vondt, da er "proppene" under trykk og slimhinnene får ikke tid å skrumpe inn før det blir j..lig vondt.
Saltløsning: dette virker ved å skylle igjennom kanalene så lenge de er åpne. Når man får vondt er det fordi noen av de mange kanalene i hodet er tette pga oppsvulmede slimhinnet, og det oppstår trykkdifferanser imellom hulrom (bihuler, mellomøre osv). På dette stadium har salinløsninger ingen effekt lengre, annet enn evt. placebo. Men videre diskusjon hører vel til helt andre fora
Kiev is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 23:42   #12
toftos
ScanFlyer Molded

Noen gode shots med flytende Fisherman's Friend, så ordner det seg skal du se
toftos is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2015, 00:23   #13
OleSR
ScanFlyer Blue

Kjør på med Otrivin/Otrivin Comp (nesespray) hvis du ikke vil ta piller, det funker også knall og løser opp langt raskere og bedre enn saltvannsløsning. Otrivin er slimhinneavsvellende og fungerer ved å løse opp slim og tørke ut slimhinnene slik at du får redusert slimproduksjon. Bare husk at dette også er vanedannende dersom du bruker det i mer enn 10 dager sammenhengende.
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2015, 00:26   #14
posthuman
ScanFlyer Blue

posthuman's Avatar

Sliter med samme selv og tar alltid en spray Otrivin i nesa før avgang så går nedstigning veldig fint. Lykke til
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2015, 00:43   #15
eligent
ScanFlyer Blue

Nok en gang, tusen takk for hjelpen folkens!
Da bunkrer jeg opp med Otrivin og fisherman både i flytende og pille form
Old 01-08-2015, 13:37   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Men ikke hele posen, noe andre på forumet har dårlige erfaringer med ...
Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det var gummibjørner. Men mye lakris kan også gi en salig fis ...
Jeg spiste en pose Fishermans Salmiakk på fly når jeg var forkjøla. Det gikk sykt dårlig.

Ellers kan jeg støtte meg på Otrivin. Funkår for mæ'

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2015, 13:58   #17
Journal
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by OleSR View Post
Kjør på med Otrivin/Otrivin Comp (nesespray) hvis du ikke vil ta piller, det funker også knall og løser opp langt raskere og bedre enn saltvannsløsning. Otrivin er slimhinneavsvellende og fungerer ved å løse opp slim og tørke ut slimhinnene slik at du får redusert slimproduksjon. Bare husk at dette også er vanedannende dersom du bruker det i mer enn 10 dager sammenhengende.
Ikke for å være vanskelig, men Otrivin løser ikke opp. Otrivin virker slik at den gjør nesemuslingen(e) mindre, slik at det passerer mer luft gjennom nesegangen. Bør som nevnt her ikke brukes ukritisk. I verste fall kan en over tid pådra seg medisinsk rhinitt.

Saltvann er det absolutt beste - om man klarer seg med kun det bør det brukes. Egentlig uansett. Er man mye plaget kan en kjøpe et neshorn og skylle nesa med saltvann. Hvis ikke det hjelper kan en ty til Rhinexin eller lignende. Nasonex kan også være et alternativ, den får man kjøpt reseptfritt, men virker på en litt annen måte og må tas over litt tid.

Hilsen en som sliter og har slitt mye med dette.
Journal is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2015, 22:53   #18
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Det er ikke sikkert at spray gjør susen 100%. Om man merker at det bygges opp "dotter i ørene" under descend, hjelp til med valsalva (hold nesa tett med klypa og prøv å presse luft ut)...

Under descend altså...

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2015, 07:53   #19
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Mange forskjellige teorier her. Synd vi ikke har lege eller farmasøyt her når vi trenger det

Otrivin og Rinexin virker på samme måte. De demper hevelse i slimhinnene og får dermed luften til å strømme fritt, noe som er nødvendig for trykkutligning. Rinexin virker også der nesesprayen ikke kommer til. Begge deler er ufarlig så lenge man ikke har for høyt blodtrykk. Ingen av delene gir fysisk avhengighet, men overforbruk av nesespray kan gjøre at du hovner opp igjen når du avslutter behandlingen (medisinsk reboundeffekt). Dermed kan man få lyst til å fortsette bruken, selv om forkjølelsen, bihulebetennelsen eller ørebetennelsen er over.

Jeg ville ikke nølt med å bruke Otrivin eller tilsvarende i anbefalte doser i korte perioder. Virker ikke det (godt nok), ville jeg kontaktet fastlegen for vurdering av Rinexin.

Saltvann kan løse opp snørr, hvis det er det som er problemet, men demper ikke hevelsen i slimhinnene.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2015, 18:32   #20
FL002
ScanFlyer Blue

Skrekkscenario med tette bihuler: explosive decompression
FL002 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules