![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei!
Imorgen er det tid for å fly litt igjen, men har selvfølgelig klart å pådra meg en forkjølelse med tett nese og sår hals. Har tidligere fløyet en gang med forkjølelse, og da kjentes det ut som hele hodet skulle eksplodere. Merket det egentlig kun på vei ned. Er det noen som har tips til hvordan jeg skulle unngå denne eksplosjonen og tettheten som oppstår i hodet under nedstigning? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Sterke Fisherman's Friend, salinspray i nesa og nesestrips ... Det åpner ihvertfall ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det var gummibjørner. Men mye lakris kan også gi en salig fis ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Ble anbefalt noen piller av et WF crew, som visstnok skal hjelpe med å røske opp bihulene. Brukes av de som flyr mye. Husker dessverre ikke navnet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Er sikkert Rinexin. Må ha resept for å få det, det funker fjell. Var 100 prosent tett i nese og bihuler med snørr. 1 sånn tablett og ting bare løsnet i hodet. Alle frequent flyers bør ha det i skapet. Reddet min tur til Japan sist februar.
http://www.felleskatalogen.no/m/medi...n-recip-563505 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har hatt problemer med tette bihuler og tette ører siden jeg forsto hva bihuler betydde så jeg kjenner meg veldig igjen; for min del så tetter det seg av og til helt ved avgang (oppstigning) og jeg hører knapt hva sidemannen sier til meg. Av og til så klarer jeg å "løse opp" ved å svelge samt gjespe, men også nesespray hjelper (som nevnt over).
Rinexin, som nevnt over her, ville jeg holdt meg langt unna, det er vanedannende og inneholder flere narkorelaterte substanser samt at det var vel noen episoder for noen år siden der flere døde av å bruke "medisinen" |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for svar folkens!
Nå er det litt forsent for meg å få ordnet Rinexin. Kan det hjelpe med vanlig nesespray på nedstigningen? Evt får jeg kjøpt salinspray på OSL? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Til trådstarter: du får kjøpt nesespray (reseptfri) på kioskene på OSL. God tur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Ex Spært
|
![]() Quote:
Saltløsning: dette virker ved å skylle igjennom kanalene så lenge de er åpne. Når man får vondt er det fordi noen av de mange kanalene i hodet er tette pga oppsvulmede slimhinnet, og det oppstår trykkdifferanser imellom hulrom (bihuler, mellomøre osv). På dette stadium har salinløsninger ingen effekt lengre, annet enn evt. placebo. Men videre diskusjon hører vel til helt andre fora ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Noen gode shots med flytende Fisherman's Friend, så ordner det seg skal du se
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kjør på med Otrivin/Otrivin Comp (nesespray) hvis du ikke vil ta piller, det funker også knall og løser opp langt raskere og bedre enn saltvannsløsning. Otrivin er slimhinneavsvellende og fungerer ved å løse opp slim og tørke ut slimhinnene slik at du får redusert slimproduksjon. Bare husk at dette også er vanedannende dersom du bruker det i mer enn 10 dager sammenhengende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sliter med samme selv og tar alltid en spray Otrivin i nesa før avgang så går nedstigning veldig fint. Lykke til
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nok en gang, tusen takk for hjelpen folkens!
Da bunkrer jeg opp med Otrivin og fisherman både i flytende og pille form ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Quote:
Ellers kan jeg støtte meg på Otrivin. Funkår for mæ'
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Saltvann er det absolutt beste - om man klarer seg med kun det bør det brukes. Egentlig uansett. Er man mye plaget kan en kjøpe et neshorn og skylle nesa med saltvann. Hvis ikke det hjelper kan en ty til Rhinexin eller lignende. Nasonex kan også være et alternativ, den får man kjøpt reseptfritt, men virker på en litt annen måte og må tas over litt tid. Hilsen en som sliter og har slitt mye med dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Det er ikke sikkert at spray gjør susen 100%. Om man merker at det bygges opp "dotter i ørene" under descend, hjelp til med valsalva (hold nesa tett med klypa og prøv å presse luft ut)...
Under descend altså...
![]() |
#19 |
Legal Eagle
|
![]()
Mange forskjellige teorier her. Synd vi ikke har lege eller farmasøyt her når vi trenger det
![]() Otrivin og Rinexin virker på samme måte. De demper hevelse i slimhinnene og får dermed luften til å strømme fritt, noe som er nødvendig for trykkutligning. Rinexin virker også der nesesprayen ikke kommer til. Begge deler er ufarlig så lenge man ikke har for høyt blodtrykk. Ingen av delene gir fysisk avhengighet, men overforbruk av nesespray kan gjøre at du hovner opp igjen når du avslutter behandlingen (medisinsk reboundeffekt). Dermed kan man få lyst til å fortsette bruken, selv om forkjølelsen, bihulebetennelsen eller ørebetennelsen er over. Jeg ville ikke nølt med å bruke Otrivin eller tilsvarende i anbefalte doser i korte perioder. Virker ikke det (godt nok), ville jeg kontaktet fastlegen for vurdering av Rinexin. Saltvann kan løse opp snørr, hvis det er det som er problemet, men demper ikke hevelsen i slimhinnene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Skrekkscenario med tette bihuler: explosive decompression
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly | Peterfsx | Register- og ATC-Forum | 3 | 21-11-2014 04:36 |
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom | Dash | Småprat | 8 | 04-12-2012 11:41 |
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! | Wig-wag | Småprat | 3 | 27-08-2012 12:48 |
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? | GFL | Bilder & foto | 1 | 12-04-2010 19:48 |
Forretningsmann skulle fly til Bergen - Boardet feil fly og endte i Trondheim | Herlov | Flyforum | 17 | 12-02-2010 17:00 |