![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/12/09/520626.html
Hver 62. passasjer som flyr med SAS, finner ikke kofferten sin på bagasjebåndet, viser fersk statistikk fra Association of European Airlines (AEA). Ifølge statistikken feilhåndterer SAS 1,6 prosent av all bagasje. Dersom hver passasjer sjekker inn én koffert, tilsvarer det rundt 488.000 kofferter i året. Sammenlignet med andre flyselskap i Europa presterer SAS under gjennomsnittet med en 14. plass av de 25 som er med i AEA-undersøkelsen, skriver den danske avisen Politiken.
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 161
|
![]() Quote:
Men for all del...det rotes bort for mye baggasje! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,398
|
![]()
Hvor ligger BA på denne listen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Blir feil å si at SAS roter bort en halv million kofferter. Vil tro at 75% av disse koffertene er transferbags, og sen innsjekk eller forsinkelser underveis er en medvirkende årsak, og kanskje ikke SAS sitt ansvar. SAS har et stort nettverk hvor man kan sjekke inn baggasje helt til destinasjon,uten å ta ut baggasjen på hver mellomlanding for så å sjekke inn på nytt slik mange billigselskaper har som praksis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Hvis sen innsjekk er årsak til at bagasje ikke kommer frem, burde de ikke da ha den deadline for innsjekk som var tidlig nok til at bagasjen kommer med? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2004
Location: Sandnes
Posts: 61
|
![]() Quote:
Vi som jobber tett med savnet/forsinket bagasje ser likevel at noen enkle tiltak kunne vært innført (..bortsett fra lengre cnx tider..). F.eks noe så enkelt som navnelapp. Det burde vært påbudt å ha navnelapp utvendig og invendig på all innsjekket bagasje. Det står mange tusen kolli bagasje rundt omkring i verden som ingen vet hvem eier....pga av ingen navnelapp eller info inni bagasjen om eier osv. Bagasjetagger kan bli slitt av i sorteringsanlegg,ved lasting/lossing osv. ....en del tagger blir og satt feil på kofferten/baggen av passasjerene selv (automatinnsjekk..) og løsner før den er kommet gjennom sorteringsanlegget.... Navn på sine eiendeler burde være en selvfølge.... Men så lenge den menneskelige faktoren er med i bildet så vil det naturligvis også bli gjort feil. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 53
|
![]()
Hvis 500000 kofferter ikke kommer fram, hvor mye er dette i kostnader for selskapet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,330
|
![]()
Langt nede. BA roter bort ca dobbelt så mange kofferter som SAS.
Se side 3 i Q3 2007 rapporten fra AEA http://files.aea.be/RIG/SerQlty/Consumer/DL/CR07-Q3.pdf Som man ser er det KLM, BA, Alitalia og TAP som er de dessidert værste flyselskapene til å rote bort baggasje. Snittet for AEA medlemmene var at 1,8% av all bagasje forvant/ble forsinket i Q3 2007, så med 1,6% lå faktisk SAS over gjennomsnittet |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Da vil det i gjennomsnitt ca kosste 500000000.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,330
|
![]()
Ta bort en null
![]() 500.000.000 blir mer riktig da man regner 1000kr per koffert |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Er det 1000 kr per koffert flyselskapet er ansvarlig for, eller er det det selskapet regner med at innhold/koffert er verdt....? Om det er førstnevnte så er det kanskje et regelverk som regulerer dette. om det er sistnevnte så vil vel ofte en tom koffert vært verdt mer enn den summen.... (men alle fornuftige reisende har selvsagt en god reiseforsikring som kan dekke innholdets verdi)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,330
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
I februar iår hadde SAS utgifter på ca. 100 000 kr. bare på crewbagasje som ikke kom til OSL sammen med crew via CPH. I tillegg kommer utgifter til crewbagasje på utestasjon for crew via CPH. Heller ikke her har det vært noe å rope hurra for. Å tilbringe et weekendstopp i f.eks. NRT bare iført uniform er ingen højdare. Jeg har sendt bagasje via CPH kun en gang mens jeg har fløyet langt. Den bagen hadde en 30-timer lengre reise enn meg!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Alle flymodeller må bort. Halv pris på alle 1:200 ! | mortenb | Samlerhjørnet | 0 | 09-06-2018 11:32 |
Masse flyblader gies bort! + en halv sekk med flymodeller selges billig! | Speedbird | Samlerhjørnet | 4 | 26-09-2008 13:43 |
August: OVER EN HALV MILLION PASSASJERER | sail4fun | Flyforum | 15 | 08-09-2006 09:03 |