![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]() Etter 6 fine dager i Japan var det på tide å komme seg hjem til kulde og vinterdekk, apropos det siste; verdens største marked for vinterdekk er faktisk i Japan. 127 millioner er klemt inn på et omårde som er omtrent som Norge – dog er 70 prosent fjell, så det blir mye folk på tettstedene. 12 millioner bor i Tokyo, og de er helt avhengig av en optimal infrastruktur for å få det hele til å gå rundt. Så da var det naturlig å hoppe på Friendly Airport Shuttle som forlot hotellet 08:05 og som var på Narita drøyt halvannen time senere. 3.000 yen koster moroa, og i regnet tok turen litt lenger tid. Bussen er nok den beste måten å ta seg fra sentrum og til flyplassen. På utsiden av flyplassen stopper bussen og alle kjøretøy i en egen kontroll hvor kontrollører kommer ombord å sjekker at det ikke er immigrants på dassene eller at person og pass ikke stemmer overens. Det er faktisk vanskeligere å forlate Japan enn det er å komme inn. Litt omvendt av USA egentlig. Bussen stoppet først på terminal 2, men fortsatte til terminal 1, hvor bl.a SAS går i fra. Innsjekk gikk raskt unna og kofferten på nesten 25 kg var det deilig å bli kvitt. Sikkerhetskontroll gikk også fort; vanlig drill; av med belte, sko, laptop for seg osv. Så ned en etasje til immigration hvor det var sinnsykt mye folk til å være en lørdag morgen. Etter 25 minutter var jeg forbi og tuslet ut mot gate 38 hvor SK 984 skulle forlate noen timer senere. Ikke noe poeng å sitte der, selv om det er veldig mye spennende å se på. Gikk litt videre til ANA-loungen som er ny og fresh. God plass – noe som ikke minst skyldes god kapasitet. Nok av toaletter, dusjer osv., gratis wi-fi og greit matutvalg som også innebar suhsi. Øl-makskinene er artige i seg selv. De tar glasset, legger det i korrekt vinkel og begynner å tappe! Satt og sjekket litt mail og spiste litt før jeg ruslet ut på gate 38 hvor det var egen business og economy ombordstigning. Det tok ikke veldig mange sekundene før jeg var på plass i 3G. Helt full businessclass i dag også. Vi hadde pushback 5 minutter før tiden, men ble ventende litt da det var vanvittig mange store fugler som skulle avgårde før oss. Den ene 777 og 747´n etter den andre. Ombord på SK 984 var det hyggelig stemning. Jakka forsvant raskt i skapet og jeg måtte skylle nedpå 3 glass appelsinjuice før take-off for å ta brodden av gårsdagens meget vellykkede Tepanyaki-middag! Toste Viking tok av 12 minutter etter skjema og la seg på en nordvestlig kurs og så fort vi var klar av Japan, begynte en kraftig turbulens som gjorde at serveringen måttte stoppes. Heldigvis var aperitifen i form av 1999 Henriot Champagne og et lite spyd med reker, blåskjell, asparges svøpt i bacon allerde fortært. Da vi nærmet oss Russland begynte serveringen igjen og her er menyen: The big deal Green leaf salad with dressing of the day First course Gravlax served with horseradish sauce and salmon roe Main course Seared sea bass in mushroom and soy sauce served with steamed rice, soya beans and carrot batons or Roasted marinated duck breast served with mashed potatoes with bacon and parsley, rape blossom and cherry tomato balsamic sauce or Beef ragoût served with potatoes, roasted carrots and beetroot or Spinach and Ricotta angelotti served with tomato paprika sauce and green and yellow pepper julienne (vegetarian) Cheese Norwegia semi-hard cheese and traditional Camembert served with prunes A sweet finish Raspberry cake and seasonal fresh fruit salad 2nd servering Main course Cod fillet with anchovy crust served with roasted potatoes, carrot batons and white wine sauce or Pork fillet saltimbocca with saffron risotto, tomato and Marsala sauce Dessert Fresh exotic fruit Dagens viner; White wines Antinori Bolgheri Vermontino 2006 or Vincent Sylvestre, rully Premier Cru 2005 Red wines; Aster, Ribiera Del Duero Riserva 2000 or Cline, Ancient wines Zinfandel 2005 Middagsvalget falt på fisken som smakte helt okay. God dessertkake og særlig hvitvinen fungerte godt – dog ikke til kaken, men til forretten. Dessertvinen uteble denne gang av en eller annen grunn, hvis ikke jeg var på det lille rommet da den ble båret rundt. Etter middag ble det en lang og hyggelig prat med dansk/japansk crew om SAS. Spennende! Så ble det en obligatorisk gåtur gjennom flyet. Ned i gjennom punishmentclass hvor jeg har hørt at man må betale for alkoholen?! ;-) Senere ble det mer prat med crewet over litt Haägen Dazs is i gally og litt mer Zinfandel. Ble også stående en liten stund med styrmann – en trivelig danske som kun fløy 340-og bare på Asia og Seattle. Han sa ddet var slitsomt, men han likte best å fly bare på Asia, da dette var enklere med kroppen. Han kunne også fortelle at Toste Viking, etter at vi har landet, skal videre til Arlanda og så derfra til Beijing. Sov noen timer, eller ihvertfall var såpass borte at det føltes ut som jeg hadde vært i drømmeland. Koste meg også masse med kanal 21 ”Live” med Count Basie Live at the Sands (before Frank) (med Sinatra). Topp underholdning, selv om det er gammalt og jeg er relativ ung, bydde han på, foruten god musikk, herlig ironi og sarkasme over både seg selv andre. Og det funker for en nordmann! Som vanlig gikk lyset gradvis på når vi var 1 time og 45 minutter unna København. Ikke like bra som ordentlig ambiente light, men man kvikner jo til. Vet ikke om det er meg, men skrur de på ett airpacs til for å få passasjerene ut av den komatøse tilstanden?! Fisken til middagen før landing var bra, og ett glass Chardonnay og jeg var fornøyd. Vi landet on-time på 04L, og jeg var raskt ute av flyet og gjennom sikkerhetskontrollen i transfer på C-piren. Deretter rett opp i Scandinavian Lounge. Ble litt forsinket ut av CPH med SK 1460 pga. nødlandingen til Q400´n, men etter en time var vi i lufta – dog medførte dette en ekstra ventetid på 2 timer på OSL før jeg fikk tatt toget hjem til Tønsberg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
mer bilder:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk takk for flott rapport
![]() Det er svært gledelig å stadig få oppdatering fra SAS sin c- klasse på langrute ![]() Du har tatt flotte bilder, og dette var en kjekk lesing på en ellers grå søndag her i bergen ![]() Kom gjerne med flere trip reports i fremtiden ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Knallbra... ser ut som SAS fortsatt leverer et c-produkt i toppklasse! Morsomt å se 787 i Star Alliance farger...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flott rapport!
Alltid gøy å lese både c- og y-rapporter, spesielt med slike fine bilder til.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takker for fin rapport! Flott 787, ikke saa flotte hvite tennissokker fra naboen din ombord. Gris!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hadde´ru sett resten, hadde du tilgitt henne umiddelbart!!! Tar med bilde til NYC! Hehehe |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Quote:
Fin rapport forresten! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Fin rapport!
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SK983 CPH-NRT diverter til OSL | jameson82 | Småprat | 12 | 18-05-2017 17:36 |
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) | SeatBelt | TripReports | 27 | 01-11-2011 20:46 |
OSL-BKK-DPS-HKG-NRT-CPH-OSL TG-CX-JL-SK | Jarlabanke Vking | TripReports | 23 | 23-08-2009 17:57 |
Big in Japan II: OSL-CPH-NRT// HND-HIJ// NRT-CPH-OSL | jb1 | TripReports | 6 | 29-01-2009 17:54 |
TRF-CPH-NRT | Holmion | TripReports | 5 | 25-10-2007 20:48 |