Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-10-2007, 14:03   #1
Holmion
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: Nøtterøy
Posts: 198
Default NRT-CPH-OSL


Etter 6 fine dager i Japan var det på tide å komme seg hjem til kulde og vinterdekk, apropos det siste; verdens største marked for vinterdekk er faktisk i Japan. 127 millioner er klemt inn på et omårde som er omtrent som Norge – dog er 70 prosent fjell, så det blir mye folk på tettstedene. 12 millioner bor i Tokyo, og de er helt avhengig av en optimal infrastruktur for å få det hele til å gå rundt. Så da var det naturlig å hoppe på Friendly Airport Shuttle som forlot hotellet 08:05 og som var på Narita drøyt halvannen time senere. 3.000 yen koster moroa, og i regnet tok turen litt lenger tid. Bussen er nok den beste måten å ta seg fra sentrum og til flyplassen. På utsiden av flyplassen stopper bussen og alle kjøretøy i en egen kontroll hvor kontrollører kommer ombord å sjekker at det ikke er immigrants på dassene eller at person og pass ikke stemmer overens. Det er faktisk vanskeligere å forlate Japan enn det er å komme inn. Litt omvendt av USA egentlig. Bussen stoppet først på terminal 2, men fortsatte til terminal 1, hvor bl.a SAS går i fra. Innsjekk gikk raskt unna og kofferten på nesten 25 kg var det deilig å bli kvitt. Sikkerhetskontroll gikk også fort; vanlig drill; av med belte, sko, laptop for seg osv. Så ned en etasje til immigration hvor det var sinnsykt mye folk til å være en lørdag morgen. Etter 25 minutter var jeg forbi og tuslet ut mot gate 38 hvor SK 984 skulle forlate noen timer senere. Ikke noe poeng å sitte der, selv om det er veldig mye spennende å se på. Gikk litt videre til ANA-loungen som er ny og fresh. God plass – noe som ikke minst skyldes god kapasitet. Nok av toaletter, dusjer osv., gratis wi-fi og greit matutvalg som også innebar suhsi. Øl-makskinene er artige i seg selv. De tar glasset, legger det i korrekt vinkel og begynner å tappe!
Satt og sjekket litt mail og spiste litt før jeg ruslet ut på gate 38 hvor det var egen business og economy ombordstigning. Det tok ikke veldig mange sekundene før jeg var på plass i 3G. Helt full businessclass i dag også. Vi hadde pushback 5 minutter før tiden, men ble ventende litt da det var vanvittig mange store fugler som skulle avgårde før oss. Den ene 777 og 747´n etter den andre.
Ombord på SK 984 var det hyggelig stemning. Jakka forsvant raskt i skapet og jeg måtte skylle nedpå 3 glass appelsinjuice før take-off for å ta brodden av gårsdagens meget vellykkede Tepanyaki-middag!
Toste Viking tok av 12 minutter etter skjema og la seg på en nordvestlig kurs og så fort vi var klar av Japan, begynte en kraftig turbulens som gjorde at serveringen måttte stoppes. Heldigvis var aperitifen i form av 1999 Henriot Champagne og et lite spyd med reker, blåskjell, asparges svøpt i bacon allerde fortært. Da vi nærmet oss Russland begynte serveringen igjen og her er menyen:

The big deal
Green leaf salad with dressing of the day

First course
Gravlax served with horseradish sauce and salmon roe

Main course
Seared sea bass in mushroom and soy sauce served with steamed rice, soya beans and carrot batons

or

Roasted marinated duck breast served with mashed potatoes with bacon and parsley, rape blossom and cherry tomato balsamic sauce

or

Beef ragoût served with potatoes, roasted carrots and beetroot

or

Spinach and Ricotta angelotti served with tomato paprika sauce and green and yellow pepper julienne (vegetarian)

Cheese
Norwegia semi-hard cheese and traditional Camembert served with prunes

A sweet finish
Raspberry cake and seasonal fresh fruit salad

2nd servering

Main course
Cod fillet with anchovy crust served with roasted potatoes, carrot batons and white wine sauce

or

Pork fillet saltimbocca with saffron risotto, tomato and Marsala sauce

Dessert
Fresh exotic fruit

Dagens viner;

White wines
Antinori Bolgheri Vermontino 2006

or

Vincent Sylvestre, rully Premier Cru 2005

Red wines;
Aster, Ribiera Del Duero Riserva 2000

or

Cline, Ancient wines Zinfandel 2005

Middagsvalget falt på fisken som smakte helt okay. God dessertkake og særlig hvitvinen fungerte godt – dog ikke til kaken, men til forretten. Dessertvinen uteble denne gang av en eller annen grunn, hvis ikke jeg var på det lille rommet da den ble båret rundt.
Etter middag ble det en lang og hyggelig prat med dansk/japansk crew om SAS. Spennende! Så ble det en obligatorisk gåtur gjennom flyet. Ned i gjennom punishmentclass hvor jeg har hørt at man må betale for alkoholen?! ;-) Senere ble det mer prat med crewet over litt Haägen Dazs is i gally og litt mer Zinfandel.
Ble også stående en liten stund med styrmann – en trivelig danske som kun fløy 340-og bare på Asia og Seattle. Han sa ddet var slitsomt, men han likte best å fly bare på Asia, da dette var enklere med kroppen. Han kunne også fortelle at Toste Viking, etter at vi har landet, skal videre til Arlanda og så derfra til Beijing.
Sov noen timer, eller ihvertfall var såpass borte at det føltes ut som jeg hadde vært i drømmeland. Koste meg også masse med kanal 21 ”Live” med Count Basie Live at the Sands (before Frank) (med Sinatra). Topp underholdning, selv om det er gammalt og jeg er relativ ung, bydde han på, foruten god musikk, herlig ironi og sarkasme over både seg selv andre. Og det funker for en nordmann!
Som vanlig gikk lyset gradvis på når vi var 1 time og 45 minutter unna København. Ikke like bra som ordentlig ambiente light, men man kvikner jo til. Vet ikke om det er meg, men skrur de på ett airpacs til for å få passasjerene ut av den komatøse tilstanden?!
Fisken til middagen før landing var bra, og ett glass Chardonnay og jeg var fornøyd. Vi landet on-time på 04L, og jeg var raskt ute av flyet og gjennom sikkerhetskontrollen i transfer på C-piren. Deretter rett opp i Scandinavian Lounge.
Ble litt forsinket ut av CPH med SK 1460 pga. nødlandingen til Q400´n, men etter en time var vi i lufta – dog medførte dette en ekstra ventetid på 2 timer på OSL før jeg fikk tatt toget hjem til Tønsberg.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	img_2563.jpg
Views:	207
Size:	127.6 KB
ID:	6487   Click image for larger version

Name:	img_2546.jpg
Views:	206
Size:	156.0 KB
ID:	13815   Click image for larger version

Name:	img_2547.jpg
Views:	198
Size:	182.5 KB
ID:	13816   Click image for larger version

Name:	img_2548.jpg
Views:	210
Size:	195.7 KB
ID:	13817   Click image for larger version

Name:	img_2552.jpg
Views:	192
Size:	223.5 KB
ID:	13818  

Click image for larger version

Name:	img_2553.jpg
Views:	71
Size:	162.0 KB
ID:	13819   Click image for larger version

Name:	img_2554.jpg
Views:	69
Size:	168.0 KB
ID:	13820   Click image for larger version

Name:	img_2555.jpg
Views:	62
Size:	125.8 KB
ID:	13821   Click image for larger version

Name:	img_2559.jpg
Views:	110
Size:	175.0 KB
ID:	13822   Click image for larger version

Name:	img_2560.jpg
Views:	100
Size:	123.2 KB
ID:	13823  

Click image for larger version

Name:	img_2563.jpg
Views:	68
Size:	127.6 KB
ID:	13824  
Holmion is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2007, 14:09   #2
Holmion
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: Nøtterøy
Posts: 198
Default Re: NRT-CPH-OSL

mer bilder:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	img_2571.jpg
Views:	27
Size:	140.5 KB
ID:	13825   Click image for larger version

Name:	img_2576.jpg
Views:	55
Size:	155.9 KB
ID:	13826   Click image for larger version

Name:	img_2578.jpg
Views:	73
Size:	177.2 KB
ID:	13827   Click image for larger version

Name:	img_2580.jpg
Views:	100
Size:	170.0 KB
ID:	13828   Click image for larger version

Name:	img_2581.jpg
Views:	105
Size:	185.8 KB
ID:	13829  

Click image for larger version

Name:	img_2582.jpg
Views:	99
Size:	178.4 KB
ID:	13830  
Holmion is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2007, 14:56   #3
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: NRT-CPH-OSL

Takk takk for flott rapport

Det er svært gledelig å stadig få oppdatering fra SAS sin c- klasse på langrute

Du har tatt flotte bilder, og dette var en kjekk lesing på en ellers grå søndag her i

bergen

Kom gjerne med flere trip reports i fremtiden
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2007, 15:46   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
Default Re: NRT-CPH-OSL

Knallbra... ser ut som SAS fortsatt leverer et c-produkt i toppklasse! Morsomt å se 787 i Star Alliance farger...
EB is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2007, 17:13   #5
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: NRT-CPH-OSL

Flott rapport!

Alltid gøy å lese både c- og y-rapporter, spesielt med slike fine bilder til.

__________________
Flights ahead: Litt smårusk
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2007, 17:56   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: NRT-CPH-OSL

Takker for fin rapport! Flott 787, ikke saa flotte hvite tennissokker fra naboen din ombord. Gris!!!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2007, 22:40   #7
Holmion
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: Nøtterøy
Posts: 198
Default Re: NRT-CPH-OSL

Quote:
Originally posted by Tommy777

Takker for fin rapport! Flott 787, ikke saa flotte hvite tennissokker fra naboen din ombord. Gris!!!


Hadde´ru sett resten, hadde du tilgitt henne umiddelbart!!! Tar med bilde til NYC! Hehehe
Holmion is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2007, 02:36   #8
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: NRT-CPH-OSL

Quote:
Originally posted by Holmion
Vet ikke om det er meg, men skrur de på ett airpacs til for å få passasjerene ut av den komatøse tilstanden?
FBU 4EVER kan nok det endelige svaret, men jeg mener policyen nå er å prøve å sette på pack-flowen til high ca 10 minutter hver time for å få resirkulert litt friskere oksygen. Om dette falt sammen med vekkingen deres skal være usagt, men det hjelper helt klart! :-p

Fin rapport forresten!
OMW is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2007, 12:44   #9
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: NRT-CPH-OSL

Quote:
Originally posted by OMW
Quote:
Originally posted by Holmion
Vet ikke om det er meg, men skrur de på ett airpacs til for å få passasjerene ut av den komatøse tilstanden?
FBU 4EVER kan nok det endelige svaret, men jeg mener policyen nå er å prøve å sette på pack-flowen til high ca 10 minutter hver time for å få resirkulert litt friskere oksygen. Om dette falt sammen med vekkingen deres skal være usagt, men det hjelper helt klart! :-p
Fin rapport forresten!
Litt avhengig av passasjerantallet, så setter vi aircondition i "high" hver time i 5-10 minutter. Bryteren står vanligvis i "norm". Vi har "low" også, men den benyttes praktisk talt aldri.
Fin rapport!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK983 CPH-NRT diverter til OSL jameson82 Småprat 12 18-05-2017 17:36
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) SeatBelt TripReports 27 01-11-2011 20:46
OSL-BKK-DPS-HKG-NRT-CPH-OSL TG-CX-JL-SK Jarlabanke Vking TripReports 23 23-08-2009 17:57
Big in Japan II: OSL-CPH-NRT// HND-HIJ// NRT-CPH-OSL jb1 TripReports 6 29-01-2009 17:54
TRF-CPH-NRT Holmion TripReports 5 25-10-2007 20:48


All times are GMT +2. The time now is 21:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.