Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-10-2007, 09:52   #1
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Markedsandel på 17%

Ufattelig bra at et selskap som startet å fly på utlandet for bare 4 år siden, har klart å få en markedsandel på 17%. Imponerende!

Se artikkel i Transportøkonomisk institutt
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2007, 10:12   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Markedsandel på 17%




5 år siden...

Note to self, lese først , tenkte, poste....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2007, 13:21   #3
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: Markedsandel på 17%

Det er vel fire år siden de startet å fly på utlandet med 737, noe det også står i artikkelen.
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2007, 18:09   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,357
Default Re: Markedsandel på 17%

Det er bare å gratulere... Norge ser ut til og trives med to sterke konkurrenter.
EB is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2007, 18:20   #5
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Markedsandel på 17%

Alarmlampene burde blinke hos SAS med disse tallene. Mens alle de andre har økt sine markedsandeler, har SAS gått ned.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2007, 18:24   #6
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Markedsandel på 17%

Alle andre øker vel ikke?
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2007, 18:28   #7
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Markedsandel på 17%

Quote:
Originally posted by litt-amatør

Alle andre øker vel ikke?
Ryanair har økt, KLM har så vidt jeg vet økt. Norwegian har økt. Hvem andre enn SAS (av de store) har ikke økt mener du?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2007, 18:28   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
Default Re: Markedsandel på 17%

Man ser nok noeyere paa volumet enn prosentandelen. Prosentandelen gir ikke noedvendigvis et riktig bilde av trafikkutviklingen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2007, 18:32   #9
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Markedsandel på 17%

Det er en fantastisk historie.

Tenk om noen, da DY startet med 737, hadde sagt at i 2007 kommer de til å ha 20+ 737 i flåten, 48 nye 737 på bestilling med opsjon på 48 til, baser i Oslo, Stockholm, Warshawa, planer om base i København og over 100 millioner i kvartalsresultat.

Hva hadde folk sagt? Det hadde vært gøy å se hva folk spådde den gangen de startet opp (hente fram noen gamle tråder), men jeg tror jeg kan tippe hva folk mente.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2007, 18:37   #10
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Markedsandel på 17%

Det ligger vel ikke til menneskets natur å like nye ting. Desverre...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is online now   Reply With Quote
Old 27-10-2007, 19:42   #11
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Markedsandel på 17%

Quote:
Originally posted by Herlov

Det er en fantastisk historie.

Tenk om noen, da DY startet med 737, hadde sagt at i 2007 kommer de til å ha 20+ 737 i flåten, 48 nye 737 på bestilling med opsjon på 48 til, baser i Oslo, Stockholm, Warshawa, planer om base i København og over 100 millioner i kvartalsresultat.

Hva hadde folk sagt? Det hadde vært gøy å se hva folk spådde den gangen de startet opp (hente fram noen gamle tråder), men jeg tror jeg kan tippe hva folk mente.
det tror jeg ikke du burde. det finnes ikke så mange hatter å spise!!!!!!!!!!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2007, 20:20   #12
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
Default Re: Markedsandel på 17%

Det gjenspeiler vel det som er hele suksessformelen til Norwegian: Punkt-til-punkt fra de fleste norske flyplasser og til utlandet. SAS vil så gjerne ha alle passasjerer via Oslo, og gjerne København med....Dermed ble utenlandsruter fra bl.a. TRD, BGO og SVG en lett match for Norwegian.

Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2007, 01:24   #13
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Markedsandel på 17%

Quote:
Originally posted by imm

Quote:
Originally posted by litt-amatør

Alle andre øker vel ikke?
Ryanair har økt, KLM har så vidt jeg vet økt. Norwegian har økt. Hvem andre enn SAS (av de store) har ikke økt mener du?
Først og fremst var jo dette en utrolig interessant artikkel som virkelig var interessant å lese. Takk for den!

Det jeg tenkte på var den massive nedgangen i markedsandel øvrige flyselskaper har hatt fra Norge til utlandet. Det må jo være en rimelig dramatisk nedgang en del selskaper har hatt når vi ser at markedsandelen har gått fra 19,5 til 13,8%. I tillegg er jo BA spesisfisert og de har gått fra 5,5 til 3,1 % markedsandel. Med den voldsomme veksten til Norwegian er det jo forståelig at de taper, men i et godt marked har de tydeligvis overhodet ikke tatt del i veksten.

Selv om BA har kuttet ut MAN mellom 2005 og 2007 er jo antallet avganger til LHR det samme og de må jo ha hatt en dramatisk pax-svikt i denne tiden. Jeg vet det har blitt nevnt i en tråd på dette forum for halvannet års tiden siden, at det gikk så dårlig med BA i Norge at hele deres tilstedeværelse i Norge var truet. Jeg vil tro at BA fortsatt ikke er fornøyd.

Veksten til DY er nesten skremmende, at de har 20 % markedsandel på reiser til London for eksempel er jo sterkt, hadde noen fortalt meg det da de startet hadde jeg nok ikke trodd på dem, nei. At de f eks i konkurranse med SAS også har klart nærmere 70 % markedsandel til Berlin er jo også veldig sterkt.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2007, 08:30   #14
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Markedsandel på 17%

Hva gjør at BA sliter? Jeg har flydd BA flere ganger og er veldig fornøyd. De har vel også et like godt utvalg av destinasjoner ut fra Heathrow som KLM har fra Amsterdam. Hvorfor velger flere da KLM?

8% markedsandel på Ryanair er vel heller ikke å kjimse av. De har vært i Norge i 10 år, men flyr som alle dere vet fra provinsen til provinsen, og kun punkt til punkt.
At noen her fremdeles mener de ikke er konkurrent til SAS (og andre), er for meg uforståelig.

__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2007, 09:17   #15
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Markedsandel på 17%

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Man ser nok noeyere paa volumet enn prosentandelen. Prosentandelen gir ikke noedvendigvis et riktig bilde av trafikkutviklingen.
Isåfall har de ikke fulgt med i timen. Selv om disse tallene også skjuler en svak økning i volumet hos SAS er det klinkende klart at en konkurrent har tatt enorme markedsandeler av en vekst SAS burde tatt mer av selv.

Men akk så glad jeg er for at de ikke gjorde det. Nå har vi to etablerte og gode selskaper som bringer oss ut i verden. Hadde jeg derimot sittet i SAS ledelsen, hadde jeg vært forbanna. Norwegian er ikke en "liten konkurrent" lenger og det er nå for sent for SAS å svare påNorwegians jaffs av utenlands trafikken.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2007, 09:18   #16
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,357
Default Re: Markedsandel på 17%

Ikke unaturlig at SAS mister andeler når flere konkurrenter kommer inn...alt kan ikke være ny trafikk. Hører også at BA sliter...og der KLM satser på en norsk organisasjon med ansatte i Oslo, Stavanger og bergen har BA kuttet alt i Norge.
EB is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2007, 10:08   #17
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: Markedsandel på 17%

Litt på siden, men leste for et par mnd siden at KLM har 26% av business markedet ut av norge.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2007, 10:21   #18
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Markedsandel på 17%

Quote:
Originally posted by learjet

Litt på siden, men leste for et par mnd siden at KLM har 26% av business markedet ut av norge.

S
Ja, og jeg hørte at Norge var et av de mest lønnsome land de fyr til og fra.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2007, 10:31   #19
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Markedsandel på 17%

Quote:
Originally posted by imm

Quote:
Originally posted by learjet

Litt på siden, men leste for et par mnd siden at KLM har 26% av business markedet ut av norge.

S
Ja, og jeg hørte at Norge var et av de mest lønnsome land de fyr til og fra.
stemmer det, om man skal holde litt til utalelsene fra KLM Norge. BA var også ute for noen måneder siden og fortalte at nordmenn kapper stadig flere business og first class seter og representerer mye høyere belegg på disse setene dansker og svensker..

Men nei, huff det kan jo ikke være riktig. Vi Nordmenn er jo i særklasse når det gjleder å ikke ville betale for dyre billetter. Det er jo derfor vi ikke har langruter hit
Nei KLM, BA og Finnair tar nok feil
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2007, 10:46   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: Markedsandel på 17%

Quote:
Originally posted by MartinL

Quote:
Originally posted by imm

Quote:
Originally posted by learjet

Litt på siden, men leste for et par mnd siden at KLM har 26% av business markedet ut av norge.

S
Ja, og jeg hørte at Norge var et av de mest lønnsome land de fyr til og fra.
stemmer det, om man skal holde litt til utalelsene fra KLM Norge. BA var også ute for noen måneder siden og fortalte at nordmenn kapper stadig flere business og first class seter og representerer mye høyere belegg på disse setene dansker og svensker..

Men nei, huff det kan jo ikke være riktig. Vi Nordmenn er jo i særklasse når det gjleder å ikke ville betale for dyre billetter. Det er jo derfor vi ikke har langruter hit
Nei KLM, BA og Finnair tar nok feil
Problemet er nok ikke viljen, men at det ikke finnes nok av oss til å åpne direkte langruter med god nok yield.

Og ja det stemmer at BA uttalte at nordmenn kjøper stadig flere businessbilletter, men for det så sliter faktisk BA på Norge
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.