Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-09-2007, 16:55   #1
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Default Spotting på RYGGE

Forespør de som vet og kan dette. Tenker på innehaver av plane-spotter.com KGL om han kan lage noe infor for oss.

Kanskje det er østfoldinger som kanskje har tjenestegjort på Rygge som kan komme med litt info hvor vi kan stå og hvor vi ikke bør stå.

Det jeg ikke liker er "fotografering forbudt -militært område" - vet ikke om dette er borte eller det blir adgang til å ta foto på lik linje med OSL, Ento, osv.

Legger ved et Google eart snappbilde som kan benyttes til infoen !

Jan

( Beklager at bilde er noe stort )
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	rygge-2006.jpg
Views:	151
Size:	149.1 KB
ID:	6116  

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2007, 18:06   #2
valen
ScanFlyer Blue

Default Re: Spotting på RYGGE

Det bygges et parkeringshus side om side med terminalbyggningen. Toppetasjen der blir bra å bruke med go utsikt ut mot rullebane og ramper.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	rygge_serie5_1172567684.jpg
Views:	150
Size:	63.3 KB
ID:	6117  
Old 30-09-2007, 18:25   #3
SK917
ScanFlyer Blue

SK917's Avatar

Godt spørsmål om Rygge...

Kan fortelle at styret i NSFF har møte med ledelsen ved flyplassen i morgen mandag for å diskutere om det kan finnes en bra plass for å kunne ta fotos på Rygge. P-huset har pekt seg ut, men det ser også ut som om det dekkes igjen med vindskjermer og derfor ingen utsikt.

Vi håper å finne noen løsninger og har et par på bordet som vi får håpe både Rygge flyplass og forsvaret kan være fornøyde med.

Det kommer informasjon om dette møtet, møte med OSL for 14 dager siden (meget spennende!!!) og innbetalingsgiro (endelig det har tatt tid) i uken som nå kommer så følg med! Skjer mye spennende fremover!

H.
SK917 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2007, 20:25   #4
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Quote:
Originally posted by SK917

Godt spørsmål om Rygge...

Kan fortelle at styret i NSFF har møte med ledelsen ved flyplassen i morgen mandag for å diskutere om det kan finnes en bra plass for å kunne ta fotos på Rygge. P-huset har pekt seg ut, men det ser også ut som om det dekkes igjen med vindskjermer og derfor ingen utsikt.

Vi håper å finne noen løsninger og har et par på bordet som vi får håpe både Rygge flyplass og forsvaret kan være fornøyde med.

Det kommer informasjon om dette møtet, møte med OSL for 14 dager siden (meget spennende!!!) og innbetalingsgiro (endelig det har tatt tid) i uken som nå kommer så følg med! Skjer mye spennende fremover!

Takk Hans Olav, dette blir spennende for oss som bruker tid/penger på spotting. Send meg giro - pengene er verd hele beløpet -blir det for 2006/2007 eller 2007/2008 ??

Jan
H.

Next flight:
Old 30-09-2007, 20:43   #5
Herlov
ScanFlyer Molded

Jeg skulle akkurat til å si at jeg ikke tror det parkeringshuset blir så spotter-vennlig. Etter hva jeg kan se, som det er nevnt, settes det opp skjermer ut mot rullebane-området.

Generelt sett tror jeg ikke det skal bli vanskelig å ta gode bilder på Rygge. Områdene på østsiden av E6 er såpass tilgjengelige med mye åpent landskap og mange småveier.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2007, 22:30   #6
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Hva med militært område - foto forbudt ??

Jan

Next flight:
Old 30-09-2007, 22:44   #7
SK917
ScanFlyer Blue

SK917's Avatar

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Hva med militært område - foto forbudt ??

Jan
Ja nå er det jo nettopp det som er av en av tingene som må diskuteres

SK917 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2007, 02:22   #8
SE-DYD
ScanFlyer Gold

SE-DYD's Avatar

Det Forsvaret ikke vil vi skal ha med på bilde er: Drivstoffanlegg, Sheltere og Kommunikasjonsmaster! Ellers er de veldig imøtekommende vil jeg tro!

Beste spotterplass for uten om taket på parkeringsbygget vil være Vollene som er anlagt på sørsiden av E-6 ved Terminalbygget.

Innflygning kan tas på veien inn til militær flyplass på Vestsiden og en bro over E-6 på Østsiden. Veien inn til Hovedporten er jo ganske tilgjenngelig, men det blir backlit hele dagen (det har vel flere erfart på flyshowet).

Noen andre steder er ikke mulig om en ikke kommer innenfor gjerdet. Jeg har trålet området der i 5 år og er ganske "lommekjent".
SE-DYD is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2007, 08:29   #9
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Vi for avvente til Hans Olav kommer fra møte og at infoen kommer ut.

Takk for infoen, Dag.

Jan

Next flight:
Old 01-10-2007, 09:55   #10
amatør
ScanFlyer Gold

Rygge blir vel enda "kjedeligere" enn Gardermoen når det gjelder flytyper, der nede blir det vel så og si kun griser med unntak av et par chartere i uka..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2007, 13:01   #11
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Fotoforbud på sheltere og ymse er noe av det største tullpreiket jeg vet. Btw, på Bardufoss er det ikke fotoforbud, og har ikke vært på lenge. Skal like å se hva slags argumenter 137 Luftving har for at de må ha det......

Men, idiotene i forsvarets sikkerhetstjenester driver jo fortsatt å bruker clone tools på bildene som blir lagt ut på Norgeibilder så........

Btw: Grunnen til at det var fotoforbud av alle forsvarets installasjoner var ikke at de var hemmelig i utgangspunktet, men for å ha lovhjemmel hvis man faktisk tok Russiske spioner på fersken. Desverre er det mange sikkerhetsoffiserer som ikke har forstått det.
Old 01-10-2007, 14:08   #12
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:
Originally posted by M609

Fotoforbud på sheltere og ymse er noe av det største tullpreiket jeg vet. Btw, på Bardufoss er det ikke fotoforbud, og har ikke vært på lenge. Skal like å se hva slags argumenter 137 Luftving har for at de må ha det......

Men, idiotene i forsvarets sikkerhetstjenester driver jo fortsatt å bruker clone tools på bildene som blir lagt ut på Norgeibilder så........

Btw: Grunnen til at det var fotoforbud av alle forsvarets installasjoner var ikke at de var hemmelig i utgangspunktet, men for å ha lovhjemmel hvis man faktisk tok Russiske spioner på fersken. Desverre er det mange sikkerhetsoffiserer som ikke har forstått det.
Forsvaret gjør bare jobben sin og forvalter ett lovverk. Slike ytringer synes jeg IKKE hører hjemme på forumet og M609 bør beklage !

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2007, 14:23   #13
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Quote:
Originally posted by amatør

Rygge blir vel enda "kjedeligere" enn Gardermoen når det gjelder flytyper, der nede blir det vel så og si kun griser med unntak av et par chartere i uka..
Vi for se litt fremover - det kan vel hende at det dukker opp et eller annet DY sine 737-300.

Men vi for se hvem som kommer opp av nye ulike reiseselskaper, lavpris flyselskaper, tror ikke alle sitter å ser på at Kjos for ta mer og mer på østlandet alene.

Jeg tror på Rygge som flyplass i fremtiden.

Jan

Next flight:
Old 01-10-2007, 14:28   #14
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by Gulboble
Forsvaret gjør bare jobben sin og forvalter ett lovverk. Slike ytringer synes jeg IKKE hører hjemme på forumet og M609 bør beklage !
Helt enig, det bør innføres sensur på forumet slik at all kritikk av det offentlige og av militæret, ikke blir ytret!

...
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2007, 15:57   #15
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-BRK

Quote:
Originally posted by Gulboble
Helt enig, det bør innføres sensur på forumet slik at all kritikk av det offentlige og av militæret, ikke blir ytret!

...
Det går fint å yttrykke kritikk og fremme alternative synspunkter uten å beskrive andre som "idioter".

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2007, 16:58   #16
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Gidder å diskutere om Norske lover eller ofiserer kan eller ikke vil elller ...... så lenge det er skiltet med FOTO forbudt osv, så respekterer jeg det fullt ut. Derfor kom spørsmålet opp fra min side.

Så lenge det straffbart iflg Norsk lovverk, så er bare å gjøre som loven sier, men jeg tror ikke at Rygge -som lufthavn vil sette en fullstendig stopper for oss spottere i framtiden.

Det skal ha vært møte mellom spotterforeningen og administrasjon på flyplassen og da får vi nok høre utfallet.

Så det er ingen grunn for skrike høyt, ytregående meninger - lag eventuelt en ny tråd om meninger generelt om norsk lovverk - så har den så mange lover at dere kan holde i minst 25 år ved å ytre seg om NORGES LOVER men ikke ødelegg interessen for min tråd ang spotting på Rygge sivile flyplass.

Jan Støkkebo

Next flight:
Old 01-10-2007, 23:40   #17
valen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by Herlov

Jeg skulle akkurat til å si at jeg ikke tror det parkeringshuset blir så spotter-vennlig. Etter hva jeg kan se, som det er nevnt, settes det opp skjermer ut mot rullebane-området.

Generelt sett tror jeg ikke det skal bli vanskelig å ta gode bilder på Rygge. Områdene på østsiden av E6 er såpass tilgjengelige med mye åpent landskap og mange småveier.
Ok.. Men jeg trodde det gikk ann å stå på taket av parkeringshuset??
Uansett så får vi bare håpe de vindskivene ikke er over alt

Posting Rules