Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-08-2007, 09:14   #1
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Default SAS sier nei takk til mynter

En kvart mio. kr. i småmønter bliver hvert år opmagasineret af SAS, der ikke har råd til at tælle pengene op. Så nu må passagererne ikke længere betale for kaffen med de besværlige mønter.

De besværlige mønter er ikke længere gangbar betaling hos SAS. Fremover skal det danske kabinepersonale afvise svenskere, nordmænd og europæere, der vil købe kaffe, mad eller varer for småmønter mindre end 5 kr. eller 1 euro.

Årsagen er, at SAS ikke kan finde en bank, der vil tælle pengene op og veksle dem til en kurs højere end 0.

Hvert år betaler kunderne med 750 kg. småmønter, der har en værdi på 750.000 kr. mio. kr.

Banken siger fra

Indtil videre ved SAS ikke, hvad selskabet skal gøre ved de mange småpenge.

En ny bankaftale betyder, at SAS ikke længere kan få sit pengeinstitut til at tælle mønterne op. I perioden fra marts til slutningen af juni hobede der sig mere end 250 kg. mønter op, som SAS-koncernen ikke rigtig ved, hvad den skal gøre med.

»Vi er ved at undersøge, om vi kan finde en bank, der vil aftage mønterne, så vi kan få noget for dem,« siger Jens Langergaard, pressechef i SAS.

SAS Danmark er generelt meget lidt glad for knitrende kontanter og klingende mønt.

»I det hele taget vil SAS helst have, at kunderne betaler med kreditkort om bord. Det er nemmere for alle parter, og SAS slipper for besværlig og dyr optælling og undgår dårlige vekselkurser for de tunge mønter,« lyder opfordringen fra ledelsen til kabinepersonalet i det interne medarbejderblad Radar.

Samme problemer har SAS dog ikke i Norge. Mens nordmændene må lade mønterne blive hjemme på rejse til Danmark, må danskerne gerne grave småmønterne frem af lommedybet om bord på de norske fly.

Svenskerne må gerne

I Sverige har SAS samme regler som i Danmark - dog med modsat fortegn, således at de svenske småmønter gerne modtages på de svenske fly.

»Efter pres fra banken har vi i foråret været nødt til at lave en ny aftale med den. Hidtil har de mange småmønter i udenlandsk valuta været en tabsaftale for banken. Derfor har vi givet afkald på at få vekslet småmønterne,« forklarer Jens Langergaard.

SAS' koncernchef, Mats Jansson, har gjort det klart, at SAS-kunderne skal have samme service; uanset om de sætter sig i et svensk, norsk eller dansk fly. Men den udtalelse gælder dog ikke betalingen, mener Jens Langergaard.

»Det er rigtigt, at oplevelsen kan være forskellig fra land til land. Jeg tror dog, at der er andre ting, som kunderne oplever som mere væsentlige, end hvilke mønter de kan betale med,« siger Jens Langergaard

Old 28-08-2007, 09:31   #2
intransfer
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS sier nei takk til mynter

Tror at også Danmark opererer med begrepet "tvunget betalingsmiddel" og at seddler og mynter er likestillte.

Men jeg forstår SAS jeg, penger er noe herk. Ikke bare må de telles, de er også møkkete
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2007, 09:40   #3
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Mange banker i Norge har allerede sluttet å ta i mot penger over disk...enda flere har kuttet ut mynt tellere - så dette er ingen stor nyhet/overraskelse!
EB is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2007, 09:44   #4
karsten
ScanFlyer Blue

Rent faktisk er dette ulovligt. Da alle danske mønter og sedler er lovlige betalingsmidler i Danmark. Det eneste man lovligt kan nægte er at modtage mere end 25 mønter i samme betaling. jvf bl.a. mønt loven.
På samme måde er det ikke tilladt alene at modtage betaling med kreditkort i DK - ta' den Sterling!
Old 28-08-2007, 09:48   #5
karsten
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by sirpjalle
I Sverige har SAS samme regler som i Danmark - dog med modsat fortegn, således at de svenske småmønter gerne modtages på de svenske fly.

»Efter pres fra banken har vi i foråret været nødt til at lave en ny aftale med den. Hidtil har de mange småmønter i udenlandsk valuta været en tabsaftale for banken. Derfor har vi givet afkald på at få vekslet småmønterne,« forklarer Jens Langergaard.

SAS' koncernchef, Mats Jansson, har gjort det klart, at SAS-kunderne skal have samme service; uanset om de sætter sig i et svensk, norsk eller dansk fly. Men den udtalelse gælder dog ikke betalingen, mener Jens Langergaard.

»Det er rigtigt, at oplevelsen kan være forskellig fra land til land. Jeg tror dog, at der er andre ting, som kunderne oplever som mere væsentlige, end hvilke mønter de kan betale med,« siger Jens Langergaard
SAS har skudt sig i foden igen! Fru Jensen der rejser til ARN fra CPH er da hamrende lige glad med om hun sidder i et SAS DK fly (SK4XX) eller et SAS SE fly (SK14XX), hun rejser med SAS! Hun vil opleve det som hul i hovedet at der ikke er samme regler på to fly fra samme selskab.

SAS DK har vist været på skoindkøb samme som FR køber sko - der hvor de er for små!
Old 28-08-2007, 10:02   #6
TUC
Escaping the blue box

TUC's Avatar

Quote:
Originally posted by karsten

Rent faktisk er dette ulovligt. Da alle danske mønter og sedler er lovlige betalingsmidler i Danmark. Det eneste man lovligt kan nægte er at modtage mere end 25 mønter i samme betaling. jvf bl.a. mønt loven.
På samme måde er det ikke tilladt alene at modtage betaling med kreditkort i DK - ta' den Sterling!
Det samme gjelder så vidt jeg vet i Norge. Frimerker er forøvrig også gyldig betalingsmiddel.
Old 28-08-2007, 10:03   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Da jeg fløy OSL-CPH-ATH-OSL med SK for et par uker siden, oppforderet cabinpersonalet om å bruke kredittkort. Så mange brukte det på en øl , vin eller kaffe !! :exclamati

Snart får vi beskjed fra VISA MC, Diners etc. at belastninger :exclamati under 200 kr får FR-gebyr på EUR 10 !!
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2007, 10:05   #8
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Er dette virkelig seriøst ment, eller er det en molbohistorie?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2007, 10:06   #9
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally posted by TUC
Det samme gjelder så vidt jeg vet i Norge. Frimerker er forøvrig også gyldig betalingsmiddel.
Dette skulle jeg likt å se en kilde som bekrefter, all den tid Posten tar et gebyr på (minimum) 33 kroner for å kjøpe tilbake frimerker.

Det er også litt uklar for meg om SAS Danmark fortsatt tar i mot danske mynter eller om det kun er utenlandsk mynt de har satt begrensninger på. Danske banker burde jo ikke ha noen problemer med å ta i mot dansk mynt, men det er kanskje uhensiktsmessig for SAS å sortere dem.
Old 28-08-2007, 10:11   #10
TUC
Escaping the blue box

TUC's Avatar

Noen kilde har jeg dessverre ikke, all den tid dette var noe jeg leste for mange herrens år siden. Ting kan også ha endret seg siden da. At Posten tar gebyr overrasker meg dog ikke...
Old 28-08-2007, 10:13   #11
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally posted by TUC
Noen kilde har jeg dessverre ikke, all den tid dette var noe jeg leste for mange herrens år siden. Ting kan også ha endret seg siden da. At Posten tar gebyr overrasker meg dog ikke...
Da tror jeg vi avkrefter dette ryktet om at jeg kan risikere å få lønn i frimerker.
Old 28-08-2007, 10:15   #12
intransfer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by gustavf

Quote:
Originally posted by TUC
Dette skulle jeg likt å se en kilde som bekrefter, all den tid Posten tar et gebyr på (minimum) 33 kroner for å kjøpe tilbake frimerker.

Det er også litt uklar for meg om SAS Danmark fortsatt tar i mot danske mynter eller om det kun er utenlandsk mynt de har satt begrensninger på. Danske banker burde jo ikke ha noen problemer med å ta i mot dansk mynt, men det er kanskje uhensiktsmessig for SAS å sortere dem.
Frimerker er ikke et tvunget betalingsmiddel. Kanskje det var det tidligere, men ikke nå. Du kan selvfølgelig betale med frimerker hvis mottaker aksepterer det, frimerker og poteter er dermed likestilte.

Jeg vet ikke om Norge har noen regler som begrenser antall mynter du kan bruke i en betaling. Men regelen med 25 mynter høres ut som en svært praktisk og lur regel. Det finnes flere historier om folk som har betalt sur gjeld med mynt. I følge lov så må fordringshaver godta - i et tilfelle - 2 paller med 50-ører som oppgjør for gjeld.
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2007, 10:21   #13
TUC
Escaping the blue box

TUC's Avatar

Jaha, du får fremdeles lønningspose, altså?

Jeg får lønna i form av tall på et papir, som jeg bytter i nesten like store tall på diverse papirer (regninger)
Old 28-08-2007, 10:22   #14
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Diners Club tar IKKE gebyr for små beløp... Bruk kortet ditt der du vil - uten ekstra kostnader. Dette er da ellers en storm i et vannglass... Mynter brukes sjeldnere og sjeldnere...
EB is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2007, 10:24   #15
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

DINERS, EB, har alltid vært min favoritt. hatt det siden 1970 !!
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2007, 10:25   #16
OEH
ScanFlyer Gold

Norwegian tar heller ikke utenlandsk mynt.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2007, 10:30   #17
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Utdrag fra Lov 1985-05-24 nr 28
"Lov om Norges Bank og pengevesenet mv. (sentralbankloven)"

Kapittel III. Betalingsmidler

§ 14. Tvungent betalingsmiddel

Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

Sterkt skadde sedler og mynter er ikke tvungent betalingsmiddel. Banken gir nærmere forskrifter om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter.

Selv om en avtale inneholder klausul om betaling av en pengeforpliktelse i gullverdi, kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler uten hensyn til denne klausul.

Old 28-08-2007, 10:30   #18
karsten
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by OEH

Norwegian tar heller ikke utenlandsk mynt.
meget muligt, men dette latterlige SAS DK forslag gælder danske mønter i SAS DK fly.
Old 28-08-2007, 10:33   #19
OEH
ScanFlyer Gold

Vil det si at dersom man betaler en kaffe med en 100-lapp, får man ikke penger tilbake?
OEH is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2007, 11:14   #20
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Originally posted by EB

Diners Club tar IKKE gebyr for små beløp... Bruk kortet ditt der du vil - uten ekstra kostnader. Dette er da ellers en storm i et vannglass... Mynter brukes sjeldnere og sjeldnere...
Så man må skaffe seg et Diners kort for å få seg en kopp kaffe ombord? Mynter brukes ikke "sjeldnere og sjeldnere". De aller fleste steder der det handles varer av ymse sort, tar imot/gir tilbake mynter.

Fly high is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules