Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-11-2004, 06:38   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Bredside mot flyteknikerne

Aftenposten

Bredside mot flyteknikerne
Flyteknikerne lager bråk om sviktende flysikkerhet når de i realiteten forsøker å beskytte egne arbeidsplasser, mener samferdselsminister Torild Skogsholm.

- Flyteknikerne har i flere presseutspill pekt på brudd på flysikkerheten uten at Luftfartstilsynet er blitt orientert bruddene, sier Skogsholm. Hun synes det er merkelig at tilsynsmyndigheten ikke har blitt orientert, når det er dette som er tilsynets funksjon.

- Jeg har gjentatte ganger bedt flyteknikerne dokumentere sikkerhetsbruddene, uten at dette har skjedd. De sier at de kan dokumentere sikkerhetsproblemer, men at de ikke ønsker å vise det til fagmyndigheten, Luftfartstilsynet, eller meg, sier Skogsholm. Hun mener flyteknikerne feilaktig skyver sikkerheten foran seg, mens deres egentlige motiv er å sikre arbeidsplasser.

- Jeg reagerer når sikkerhetsargumentet misbrukes for å fremme profesjonsinteresser. Sikkerhet er det bærende element for alt som gjøres innen luftfart. Det er svært alvorlig dersom publikum blir presentert for sikkerhetsproblemer som ikke er reelle. Sikkerheten skal alltid ha høyeste prioritet, sier hun.

- Jeg har forståelse og respekt for at flyteknikerne vil kjempe for arbeidsplasser, men jeg reagerer på måten de gjør det på, sier statsråden.

Enig med statsråden

Også Lars Mydland, operativ direktør i SAS, reagerer på flyteknikernes opptreden. SAS ble i forrige uke kritisert for brudd på myndighetenes sikkerhetsregler. Han tilbakeviser kritikken.

- Jeg tar sterk avstand fra beskyldningene om at SAS bryter sikkerhetsbestemmelsene - og her har vi tilsynsmyndighetene i ryggen. SAS er i likhet med andre flyselskaper i omstilling, og arbeider hardt for å redusere kostnader uten å redusere kvalitet. Flysikkerheten skal ikke berøres av dette, sier Mydland. Han forstår at dette er en utfordring både for ledelse og ansatte, også innenfor det tekniske.

- Jeg deler statsrådens bekymring. I en slik omstilling er det viktig at alle yrkesgrupper, være seg flyteknikere eller piloter, skiller mellom flysikkerhet og profesjonskamp. Det er legalt å jobbe for å sikre arbeidsplasser, men det er ikke legalt å feilaktig fremstille flysikkerheten som dårlig. Vi driver ikke med fusk i SAS, sier Mydland. Statsråden er også blitt kritisert av Norsk Flyvelederforbund, Norsk Flygerforbund og Flyselskapenes Landforening for å opptre passivt i forhold til flysikkerheten. Denne kritikken har derimot dreid seg om flyttingen av Luftfartstilsynet til Bodø. Hun oppfatter organisasjonenes bekymring på dette området som støtte til hennes initiativ for å finne frem til modeller som kan løse flytteutfordringene.

- Jeg tolker uttalelsene fra de andre organisasjonene som at de er enig i mitt initiativ, sier hun.

sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2004, 06:41   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Flyteknikerne: Vi er opprørt

Flyteknikerne: Vi er opprørt
Flyteknikerlederer overrasket og opprørt over uttalelsene fra Torild Skogsholm. Vår viktigste oppgave er å ivareta flysikkerheten i Norge, sier Terje Rading.

Holder flyet sikkert. Flytekniker og inspektør Lars Lømo sammen med skiftleder Bjarne Hagen foran en Boeing 737-600 på Gardermoen.

- Vi hadde et møte med samferdselsminister Torild Skogsholm for en måned siden, sier Terje Rading, formann i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO). - Møtet konkluderte med at det ville bli nedsatt en uavhengig granskningskommisjon som skulle gjennomgå alle påstander som er fremsatt. Likeledes at det ville bli opprettet et såkalt konfidensielt rapporteringssystem for alle parter i norsk luftfart.

- Hvorfor har ikke dere orientert Luftfartstilsynet om de kritiske punktene som dere har funnet?

- Vi ønsker at en uavhengig granskningskommisjon gjennomgår det NFO har av dokumentasjon i dette tilfelle, sier Rading.

- Har dere ikke tillit til Luftfartstilsynet?

- Vi har i utgangspunktet full tillit til tilsynet, og har ikke noen skjult agenda i saken. Men vi mener at et uavhengig organ er et korrekt verktøy til å behandle de konkrete forholdene NFO har presentert for ministeren, svarer Rading.

Ingen arbeidsledige

Rading tilbakeviser at organisasjonen primært kjemper for å sikre arbeidsplassene til sine medlemmer.

- Vår viktigste oppgave er å ivareta vilkårene for flysikkerheten i Norge. Vi ønsker å være positive bidragsytere til de svært viktige arbeidsoppgavene som daglig utføres av våre medlemmer. Vår yrkesstolthet, samfunnsansvar og faglige samvittighet ga oss grunn til bekymring. Dette medførte at pressen satte flysikkerhet på dagsordenen, fremholder Rading.

Han legger til at til tross for sterke anklager fra Skogsholm, har NFO full tillit til henne.

Over målet?

Lars Lømo, flytekniker siden 1965, mener at hans fagforening skyter litt over målet i sin kritikk av flysikkerheten. Lømo er inspektør på den tekniske basen på Gardermoen og arbeidet i går kveld nettopp med døgnvedlikehold av fly.

Men Lømo lar seg ikke hisse opp av Skogsholms uttalelser. Hun mener at flyteknikerorganisasjonen skyver sikkerheten foran seg, mens dens egentlige motiv er å sikre arbeidsplassene.

- Gjør ikke alle foreninger det? Vår forening har jo til oppgave å ta vare på flysikkerheten og medlemmene. Det er det inntrykket jeg har hatt i alle årene som medlem, sier Lømo
Old 16-11-2004, 06:42   #3
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Ikke overraskende... Jeg spurte i sist uke om VG`s avsløringer kom fra VG eller en fagforening??? Nå støtter Skogsholm mine tanker...
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2004, 08:21   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

"Lars Lømo, flytekniker siden 1965, mener at hans fagforening skyter litt over målet i sin kritikk av flysikkerheten."

Aner vi en gryende motstand mot egne fagforeningsledere??

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2004, 09:43   #5
LN-RKF
Banned

Det skal bli artig å se om de som slo dette størst opp forrige uke (TV2 og VG) nevner noe om disse utspillene, eller om de forbigår det i stillhet.......
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2004, 09:53   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

jeg tipper det siste, Oddgeir... Aftenposten nevnte kun VGs SKANDALE-oppslag med en liten notis i helgen...

VOLARE NECESSE EST
Old 16-11-2004, 10:03   #7
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Quote:
ikke ønsker å vise det til fagmyndigheten, Luftfartstilsynet
Er det sant? Da kan man ikke ha så mye å komme med...
Old 16-11-2004, 10:10   #8
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

det er jo det som hele tiden har gjort at iallefall jeg ikke har kunnet ta påstandene fra NFO på alvor. de mener de har beviser for ulovligheter, men vil ikke vise dette til hverken tilsynsmyndigheter eller departementet.... Useriøst??

VOLARE NECESSE EST
Old 16-11-2004, 10:14   #9
morr
ScanFlyer Blue

morr's Avatar

Jeg har vært av oppfatning at vår kjære samferdselsminister har vært den svakeste i regjeringen. Etter dagens oppslag i Aftenposten har bildet endret seg. Nå havner flyteknikerne i samme bås som flyvelederne, kun interessert i sin egen gruppe uten gangsyn og interesse for sine kollegaer i andre deler av bransjen. Bra SKOGSHOLM. Terningkast 6.

morr is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2004, 10:19   #10
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by morr

Jeg har vært av oppfatning at vår kjære samferdselsminister har vært den svakeste i regjeringen. Etter dagens oppslag i Aftenposten har bildet endret seg. Nå havner flyteknikerne i samme bås som flyvelederne, kun interessert i sin egen gruppe uten gangsyn og interesse for sine kollegaer i andre deler av bransjen. Bra SKOGSHOLM. Terningkast 6.
Helt enig, har de noe å komme med må de legge det frem for ansvarlige myndigheter. Hvis Skogsholm gjentatte ganger har bedt om dokumentasjon for slike påstander og de ikke kommer har hun ingen grunn til å tro på dem. Skogsholm er til tider ganske anonym, men jeg har inntrykk av at hun gjør en bra jobb og ikke er redd for å si ifra. Det virker også som hun setter seg inn i saker (eller ber om at det blir mulig som her) før hun skyter.
Old 16-11-2004, 10:25   #11
morr
ScanFlyer Blue

morr's Avatar

Det verste er imidlertid at VG har blitt brukt i et rått spill fra flyteknikerne. Det er faktisk mer betenkelig og alvorlig enn det som har blitt avslørt. Har ikke redaksjonen til VG større krav enn hva denne saken viser..?Skammelig.

morr is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2004, 14:45   #12
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally posted by CK
Aner vi en gryende motstand mot egne fagforeningsledere??
Den gryende motstanden har ulmet en stund mange steder, ikke bare i flybransjen. Jeg har bakgrunn fra elektrikerfaget og der var det også tildels stor misnøye både med fagforeningen og ikke minst LO sentralt.
Old 16-11-2004, 15:38   #13
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Det er nok en del medlemmer som mener at "NOK ER NOK"!!!
Old 16-11-2004, 18:46   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Ser ut som om VG har blitt brukt her. Kanskje det kommer noe godt ut av det, og at de begynner å grave litt dypere, på begge sider av saken neste gang? Vi kan jo håpe.

Bra av Skogsholm ja, dokumentasjon er et must i slike saker. Flyteknikerne har svekket sin troverdighet for en tid fremover, la oss ikke håpe det kommer noe negativt ut av det.
Old 16-11-2004, 19:19   #15
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Om VG har blitt brukt så er jeg ikke sikker på om de var så uvillig til å bli brukt. Dette har solgt aviser i bøtter og spann...
Old 16-11-2004, 19:27   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Brukt (til felles glede) , ikke misbrukt.

Og VG gjør vel hva de kan, siden opplagstallene synker!
Old 16-11-2004, 19:42   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Duplikat, slettet...
Old 17-11-2004, 07:19   #18
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Blir spennende å se hva VG skriver om svaret/utspillet fra Skogsholm...
Old 17-11-2004, 08:38   #19
LN-RKF
Banned

Quote:
Originally posted by EB

Blir spennende å se hva VG skriver om svaret/utspillet fra Skogsholm...
Såvidt jeg har sett har hverken VG eller TV2 (som fokuserte saken mest forrige uke) nevnt noe om dette . Jeg har en mistanke om at de ikke kommer til å gjøre det heller, det passer vel for dårlig overens med det de har skrevet før.

Hvor ble det av den objektive presse?
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2004, 08:41   #20
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Har vi noen gang hatt en objektiv presse? Når noen f.eks kritiserer VG er til og med Klassekampen med blant forsvarerne av VG... En gang journalist alltid journalist - alt for journalismen!!!
Reply

Posting Rules