![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Saann gjoer man naar man ikke har raad til sykehusregningen .... Vaer glade dere har det norske helsevesenet, selv om det har sine feil og mangler ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jo mer jeg besøker USA,jo mer glad er jeg får å kunne bo i Norge.Jeg betaler heller mer i skatt,om ikke med glede,når man ser konsekvensene av den FrP-politikken som føres "over there".
Som Fellowship så supert hevder: Å bli født i Norge er som å vinne i Lotto!
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Jeg kan slutte meg til det synspunktet FBU4EVER.
Etter mange år inn og ut til USA med perioder der jeg har bodd der over så sitter jeg igjen med den følelsen og. Professor Galtung sa for noen år siden at amerikanerne vil "råtne på rot" inne 10år. Vel , om han får rett vil tiden vise , men det er mange områder det ikke går spesielt fremover på der over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Nei, det er jeg ikke enig i. Saa lenge man har fast jobb og penger, er alt vel. Men faller man utenfor, enten som arbeidsloes eller paa annen maate, er man fortapt hvis noe uforutsatt hender. Et hjerteattakk er nok til aa ruinere en familie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg er nå sykemeldt frem til 26/8 og legen min sier at den blir helt sikkert forlenget til midten av september.Minst! Jeg er sjeleglad jeg bor i Norge.
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Tjener man 100.000 dollar i aaret ligger skatten paa 28%. Helseforsikring som gir deg minst like bra behandling som i Norge, inkludert tannlege som gir MYE bedre/billigere dekning enn i Norge, koster deg 120 dollar i mnd, samboer i tillegg koster deg 85 til. Noen arbeidsgivere sponser en del av denne forsikringen, noen betaler alt. Det at alt er mye bedre i Norge, er bare tull.. For folk med jobb er det MYE bedre aa ikke betale 45% skatt og heller bare betale noen faa hundrelapper i mnd for skikkelig medisinsk forsikring. Det norske helsevesen syr puter under armene paa folk. Jeg klarer aa betale stromsregningen min, da klarer jeg ogsaa aa betale helseforsikring.. Og tjener man penger er MAKS skatt her borte 35%! Man kan ogsaa kjoepe en billig forsikring som sikrer familien ved hjerteinfarkt, kreft etc. Saa alt i alt, er systemet her borte MYE bedre for de som jobber og i tillegg tar hoyde for at ting kan skje.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Jeg hadde en kollega som jobbet i min bransje , gift med en norsk jente , men bosatt i statene. Han fikk hjertetrøbbel og når hans forsikringselskap mete de hadde brukte nok penger på han begynte de virkelige problemene. Resultatet var at i hans tilfelle så kunne han komme til Norge siden kona var norsk oh norsk helsevesen ble hans redning og USA hans økonomiske ruin. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Quote:
Har i allefall til gode å se noen betale 45% skatt.. Det er jo tett opp i mot marginalskatten.. Men hva vet vel jeg, jeg er jo lavtlønnet (og glad alikevel), og leser ikke disse tallene så hardt i jakten på skattesmutthull... (Siste kommentar rettet mot de som tjener litt for mye og gir litt for lite tilbake..) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Her i landet skal du bare ikke være mørkhudet - da vil ikke ambulansesjåførene ta deg til sykehuset en gang...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg er ikke helt enig med deg Tommy, du "glemmer" jo eiendoms skatten som for oss ute paa oeya utgjoer USD 4000 i aar, den ville ha vaert USD 6000 om vi bodde i Oregon (som ikke har Sales tax), det ville vaere USD 14000 i New Jersey (samme hus verdi) Min helseforsikring koster USD 380.00 (som dekkes 100% av min arbeidsgiver) jeg betaler USD 70.00 for min kone og er bra dekket, i tillegg til hva Tommy nevner dekker den ogsaa Optiker inkludert USD 300.00 til briller/kontaktlinser 1 gang pr aar pr. medlem. OJB trekker et meget meget viktig poeng som jeg dessverre ser omtrent daglig, blir du rammet av sykdom som Kreft spiller det liten rolle hvor mye du jobber, forsikringen dekker kun i en periode, og alltfor ofte foerer dette til ruin selv om en er frisk nok til aa jobbe.
Men det er andre ting som gjoer at vi blir i USA, Norge er i praksis for Nordmenn som snakker Norsk....utlendinger som ikke snakker Norks og som ikke kommer fra "rene" land er ikke velkomne i arbeidslivet....Min kone som ble foedt i Argentina og bodde der i litt over 1 aar, blir alltid spurt om Argentina av Norsk Passmyndighet(Politi) till tross for at hun legger frem et Amerikansk Pass som viser at hun er Amerikasnk Statsborger, ja hun har faktisk sluttet aa vise det Amerikanske passet sitt, men bruker det Italienske ved ankommst Norge (hun har dobbelt Stasborgerskap som er tillatt i USA og Italia) Saa det er fordeler og ulemper med begge landene, for oss var det best aa bosette oss i USA, og Norge kommer vel paa 3 plass etter USA og Italia, fordi min kone ikke er like velkommen i Norge som jeg er i USA
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Joda, eiendomsskatten er hoyere her, ingen tvil om det. Men det er mye billigere aa kjoepe/selge boliger her (ingen sinnsyk dok avgift).
Kostnadene med aa leve i USA er mye lavere enn i Norge, saa alt i alt, er USA aa foretrekke. Men det er riktig som OJB sier, er du ikke forberedt og blir skikkelig sjuk, er du gjeldsslave for resten av livet. Men har du jobb, er du sikret via forsikring paa alle maater. Naar det gjelder skatt i USA er det ingen i Norge som betaler 28% skatt FOER fradrag i Norge med 600K norske i aaret |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
45% skatt i Norge dekker vesentlig mer enn bare det medisinske aspektet som denne topic'en har utviklet seg til å bli.Arbeidsledighetstryd og pensjon bare for å nevne noen.
Hilsen Stein som blir trukket 45% i skatt.En nedgang på 3-tre-prosent etter at de "rød-grønne" overtok.Forklar det den som kan.Og jeg som tilhører den banden som skulle slaktes av Kristin&co!
![]() |
#16 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Øverste marginal skatten i Norge er på 48-kommanoe%, og ble satt ned med rundt 5% av Tante Skrue av alle personer for noen år tilbake. Innslagspunktet for den er ca 800.000, en lønn som ihvertfall for en godt utdannet person i det private næringsliv i Oslo ikke er spesielt vanskelig å oppnå (har selv sett hvor mange i min avdeling som tjener mellom 700k og 1,3m og det er en ganske høy andel og vi er ikke lønnsledene)
Men som folk er inne på så har begge systemene fordeler og ulemper og ingen er perfekte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Vi har en pakke som koster USD 600.00 pr maaned...faktisk den beste tilgjengelig i Delstaten Washington.....og ja vi dekkes meget godt, jeg fikk full pakke paa Hjerteundersoeksene i Mai...men som alle forsikringer, de har sine begrensninger...og kreftpasienter moeter veggen bokstavelig talt, fort...og det er en stor forskjell om du er under 30 eller over 50....jeg tror Paul Allen er den som kan forklare deg dette best....etter hva han personelig opplevde naar han ble alvorlig syk, Microosft har alltid tilbudt sine ansatte den beste forsikring...men den dekket langt fra Paul Allen trengte...derfor finner du i dag The Brain Institute i Seattle (saalangt USD 100 Millioner fra P.A. personlige formue).....nets gang du kommer hit skal jeg vise deg fontenen utenfor bygget mitt.....som forteller en helt annen historie enn hva du har opplevd saa langt....det ligger USD 100 Millioner i bidrag bak de navnene du finner der ogsaa....felles er at de alle enten personelig eller noen av deres naermeste har faatt hjelp her etter at Forsikrings Selskapene sa - Soory/Declined....(alle mine filer og foldere lagres paa en NetApp Stoarge Unit til USD 580.000 - Donated....
![]() |
|
|