![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101185
Slik jeg forstår det er det kun snakk om timer. Jeg ser det mer som at loggrutinene ikke helt har fungert som planlagt, og det i seg selv er klanderverdig, men ikke akkuratt en fare for flysikkerheten. Er dette alt flyteknikerforeningen klarte å grave frem? Jeg nekter å tro at VG har funnet dette ut selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 151
|
![]()
Timmar eller minuter spelar ingen roll för allmänheten, artikeln skada oavsätt företaget.
![]()
__________________
Siter: -> www.Terrängbil.net -> www.Erikzon.net Bilder hos: -> Airliners.net -> Airpics.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
jepp, der er jeg HELT enig. Jeg har ikke sett oppslaget i papir-avisen, men jeg regner med at det er STORE KRIGSTYPER. Nå må Siv & Co ut og slukke branner til 1000
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Men hvorfor jukser man med tidspunktene? Hvorfor kan man ikke skrive rett tidspunkt? Og er det en grunn for at sjekken skal gjøres på et spesielt tidspunkt?
Spørsmålet blir jo....hva annet kan et selskap som SAS "jukse" med når de tar så lett på en slik sak og bagatelliserer dette. Tror de reisende ikke blir beroliget av oppslagene for å si det slik. SAS poengterer jo hele tiden at de setter sikkerhet etc i høysete/øverst, men hvorfor skjer slike ting som dette da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 151
|
![]() Quote:
Quote:
Men för att poängtera, temat är allvarligt och inget som bör sopas under mattan. Här måste Siv & Co rydda ordentligt och ASAP.
__________________
Siter: -> www.Terrängbil.net -> www.Erikzon.net Bilder hos: -> Airliners.net -> Airpics.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Alle vil ha kvalitet, men ingen vil betale for den...
![]() Uansett om det dreier seg om timer, så er det en bevisst praksis for å kunne skippe en daily check. Forfalskning av dokumenter på denne måten er vanvittig klønete og skaper stor mistro blant folk - og det er rart at ikke SAS skjønte at dette på et eller annet tidspunkt ville komme ut. Det rent sikkerhetsmessige her har jeg ingen bakgrunn for å uttale meg om, men jeg vil tro at produsentens (det er vel de som legger føringene her?) vedlikeholdsprogram og anbefalinger er verdt å følge. 'Alaska Airlines' var den første tanken som slo meg når jeg leste dette etter at National Geographic sendte en dokumentar om den MD-80'n som gikk i sjøen...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
CK, ser det ikke mere ut som om rutinene HAR fungert som planlagt, men at rutinene ikke var i samsvar med interne regler?
Ikke særlig bra. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article909628.ece
Virker som dette har vært en bevisst praksis for å spare gryn - men hvis det er forsvarlig, hvorfor ikke gjøre det åpent? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
Uff ja - tragisk når slike brudd blir avslørt... Hvorfor bare ikke kalle en spade for en spade og si hva det er som gjør at man i SAS velger å gjøre dette på denne måten..... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,460
|
![]()
Sikkerhet er 1. prioritet. Hvorfor bryter man da bevisst sikkerhetsrutiner daglig? dette er BAD!
![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
jeg venter i spenning på en forklaring
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Sikkerhet er selvsagt førsteprioritet , skal bli spennende å se hva som faktisk kommer ut av dette , om det er mere spark&sprell fra NFO , som går på tenikaliteter som ikke går utover flysikkerheten, ELLER om dette er en alvorlig sak som svekker sikkerheten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 170
|
![]()
Etter å ha lest hele VG-artikkelen ble ikke jeg skremt til å ikke fly med SAS mer. Kan ikke se at dette skulle være så graverede alene. Det alvorlige er at SAS (som oppfattes som et seriøst og trygt selskap) ikke kjenner reglene så godt at dette var ugjort.
Jeg stiller meg spørsmålet: Hvilke andre regler og krav kjenner de like dårlig? Dette blir oppvask. Som informasjonssjef tar jeg av erfaring et (stort) forbehold om at VGs artikkel er korrekt. Roar |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Det virker slett ikke som om dette bare er "spark og sprell". Oppegående folk (som f.eks. Rolf Liland) reagerer ifølge artikkelen sterkt på dette, og slik saken er fremstilt, har SAS et stort forklaringsproblem. Som det skrives tidligere i tråden her: Dette er utrolig klønete gjort av en så stor og erfaren organisasjon!
Her dreier det seg jo ikke om småkrangling om det er jukset med timer eller minutter. Her dreier det seg om prinsipper. Og det dreier seg til sjuende og sist om troverdighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
Men det kan virke som SAS selv ikke helt var klar over konsekvensene av sine egne rutiner i dette tilfellet. CL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
dette svarer SAS i dag:
Ingen kompromisser om flysikkerheten- se TV2s Tabloid i kveld [11. november 2004 kl. 11:33] I media i dag blir det hevdet at SAS fusker med dokumentasjonen av den daglige sikkerhetskontrollen ved flyvedlikehold. Lars Mydland, ansvarlig for den flyoperative virksomheten i SAS, sier i en kommentar: -- Vi har aldri fusket eller gjort kompromisser i vårt flysikkerhetsarbeid. Derimot ser vi nå at vi bør tydeliggjøre regler og prosedyrer for daglige sjekk som vi har hatt siden august i fjor. I dagens vedlikeholdsarbeid for kortlinjene finnes regler om en sjekk hvert døgn. Disse kontrollene skal loggføres og dokumenteres. -- I SAS har vi hatt en prosedyre som sier at hvis flyet ikke skal fly mer det døgnet, skal sjekken utføres etter siste flygning og loggføres neste døgn. Det som har skjedd, er at tidsintervallet mellom den operative kontrollen og dokumentasjonen har blitt forskjøvet, men det har vært en godkjent prosedyre. Intensjonen har vært at også kontrollen skal utføres om natten, men det fremgår ikke tydelig i selve prosedyren, sier Mydland. Nå har reglene og rutinene blitt omformulert, og prosedyren med å fremskrive dokumentasjonen stoppet. -- Dessuten beskriver vi nå prosedyrene mer nøyaktig slik at de ikke skal kunne mistolkes av våre medarbeidere, sier Lars Mydland. Flysikkerheten har aldri vært truet, vi har en tett dialog med myndighetene og følger opp endringene. Lars Mydland kommer til å delta på TV2s Tabloid kl. 2030 i kveld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Jeg blir ikke skremt fra å fly SAS av å lese dette, men det er for å si det på godt norsk fusk og fanteri! (Såvidt jeg kan forstå er hele poenget med en logg at man skal ha muligheten til å gå tilbake å undersøke NØYAKTIG hva som har blit gjort, og NÅR...)
Det som er veldig kjedelig her er at folk vil begynne å lure på hvilke andre regler og rutiner SAS bryter, eventuellt ikke kjenner til.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom | Dash | Småprat | 8 | 04-12-2012 11:41 |
Menneskelig svikt årsak til Helios-ulykke | Blubird | Flyforum | 5 | 17-05-2012 19:48 |
SAS og passsasjerhandtering (splitta frå SAS-fly sneia borti anna fly) | RYKogREIS | Småprat | 25 | 20-09-2011 09:51 |
SAS fly sneiet borti annet fly | LN-VLE | Småprat | 10 | 19-09-2011 21:30 |
PAX svikt? | LN-KKY | Flyforum | 5 | 24-10-2007 13:12 |