Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2004, 08:25   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Svikt i loggrutiner på SAS-fly

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101185

Slik jeg forstår det er det kun snakk om timer. Jeg ser det mer som at loggrutinene ikke helt har fungert som planlagt, og det i seg selv er klanderverdig, men ikke akkuratt en fare for flysikkerheten. Er dette alt flyteknikerforeningen klarte å grave frem? Jeg nekter å tro at VG har funnet dette ut selv.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 08:39   #2
Andreas.E
ScanFlyer Blue
 
Andreas.E's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 151
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Timmar eller minuter spelar ingen roll för allmänheten, artikeln skada oavsätt företaget.
Andreas.E is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 08:42   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

jepp, der er jeg HELT enig. Jeg har ikke sett oppslaget i papir-avisen, men jeg regner med at det er STORE KRIGSTYPER. Nå må Siv & Co ut og slukke branner til 1000
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 08:46   #4
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Men hvorfor jukser man med tidspunktene? Hvorfor kan man ikke skrive rett tidspunkt? Og er det en grunn for at sjekken skal gjøres på et spesielt tidspunkt?

Spørsmålet blir jo....hva annet kan et selskap som SAS "jukse" med når de tar så lett på en slik sak og bagatelliserer dette. Tror de reisende ikke blir beroliget av oppslagene for å si det slik. SAS poengterer jo hele tiden at de setter sikkerhet etc i høysete/øverst, men hvorfor skjer slike ting som dette da?
DY is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 08:54   #5
Andreas.E
ScanFlyer Blue
 
Andreas.E's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 151
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Quote:
Originally posted by DY SAS poengterer jo hele tiden at de setter sikkerhet etc i høysete/øverst, men hvorfor skjer slike ting som dette da?
Det är "en" av orsakerna till att jag som passagerare känner mig trygg när jag flyger SAS.

Quote:
Originally posted by CK jepp, der er jeg HELT enig. Jeg har ikke sett oppslaget i papir-avisen, men jeg regner med at det er STORE KRIGSTYPER. Nå må Siv & Co ut og slukke branner til 1000
Det ser inte bra ut....på forsiden, och två helsider i VG... och allt som brukar vara med när en avis som VG får tag på en sådan "gratis" nyhet.

Men för att poängtera, temat är allvarligt och inget som bör sopas under mattan. Här måste Siv & Co rydda ordentligt och ASAP.
Andreas.E is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 08:58   #6
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Quote:
Originally posted by CK


jepp, der er jeg HELT enig. Jeg har ikke sett oppslaget i papir-avisen, men jeg regner med at det er STORE KRIGSTYPER. Nå må Siv & Co ut og slukke branner til 1000
Ja de har spandert nesten hele 1. siden...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 09:03   #7
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Alle vil ha kvalitet, men ingen vil betale for den...

Uansett om det dreier seg om timer, så er det en bevisst praksis for å kunne skippe en daily check. Forfalskning av dokumenter på denne måten er vanvittig klønete og skaper stor mistro blant folk - og det er rart at ikke SAS skjønte at dette på et eller annet tidspunkt ville komme ut. Det rent sikkerhetsmessige her har jeg ingen bakgrunn for å uttale meg om, men jeg vil tro at produsentens (det er vel de som legger føringene her?) vedlikeholdsprogram og anbefalinger er verdt å følge.

'Alaska Airlines' var den første tanken som slo meg når jeg leste dette etter at National Geographic sendte en dokumentar om den MD-80'n som gikk i sjøen...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 09:03   #8
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING


Quote:
Originally posted by CK


jepp, der er jeg HELT enig. Jeg har ikke sett oppslaget i papir-avisen, men jeg regner med at det er STORE KRIGSTYPER. Nå må Siv & Co ut og slukke branner til 1000
Ja de har spandert nesten hele 1. siden...
Ja det er fint, så får vi kanskje en avklaring snart. Sikkert noen i SAS som hadde ønsket at Arafat "pakket sammen" et par timer tidligere for å få en annen forside.
DY is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 09:49   #9
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

CK, ser det ikke mere ut som om rutinene HAR fungert som planlagt, men at rutinene ikke var i samsvar med interne regler?

Ikke særlig bra.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 10:12   #10
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article909628.ece

Virker som dette har vært en bevisst praksis for å spare gryn - men hvis det er forsvarlig, hvorfor ikke gjøre det åpent?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 10:42   #11
intransfer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Quote:
Originally posted by DY


Quote:
Originally posted by P.A. VIKING


Quote:
Originally posted by CK


jepp, der er jeg HELT enig. Jeg har ikke sett oppslaget i papir-avisen, men jeg regner med at det er STORE KRIGSTYPER. Nå må Siv & Co ut og slukke branner til 1000
Ja de har spandert nesten hele 1. siden...
Ja det er fint, så får vi kanskje en avklaring snart. Sikkert noen i SAS som hadde ønsket at Arafat "pakket sammen" et par timer tidligere for å få en annen forside.
Hadde Arafat fått forsiden i dag hadde VG sikkert spart nyheten til senere når det ikke skjedde så mye.
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 10:46   #12
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Quote:
Originally posted by intransfer


Quote:
Originally posted by DY


Quote:
Originally posted by P.A. VIKING


Quote:
Originally posted by CK


jepp, der er jeg HELT enig. Jeg har ikke sett oppslaget i papir-avisen, men jeg regner med at det er STORE KRIGSTYPER. Nå må Siv & Co ut og slukke branner til 1000
Ja de har spandert nesten hele 1. siden...
Ja det er fint, så får vi kanskje en avklaring snart. Sikkert noen i SAS som hadde ønsket at Arafat "pakket sammen" et par timer tidligere for å få en annen forside.
Hadde Arafat fått forsiden i dag hadde VG sikkert spart nyheten til senere når det ikke skjedde så mye.

Uff ja - tragisk når slike brudd blir avslørt...

Hvorfor bare ikke kalle en spade for en spade og si hva det er som gjør at man i SAS velger å gjøre dette på denne måten.....
DY is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 11:05   #13
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,460
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Sikkerhet er 1. prioritet. Hvorfor bryter man da bevisst sikkerhetsrutiner daglig? dette er BAD!
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 11:09   #14
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

jeg venter i spenning på en forklaring
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 11:15   #15
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Sikkerhet er selvsagt førsteprioritet , skal bli spennende å se hva som faktisk kommer ut av dette , om det er mere spark&sprell fra NFO , som går på tenikaliteter som ikke går utover flysikkerheten, ELLER om dette er en alvorlig sak som svekker sikkerheten.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 12:29   #16
RH
ScanFlyer Blue
 
RH's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 170
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Etter å ha lest hele VG-artikkelen ble ikke jeg skremt til å ikke fly med SAS mer. Kan ikke se at dette skulle være så graverede alene. Det alvorlige er at SAS (som oppfattes som et seriøst og trygt selskap) ikke kjenner reglene så godt at dette var ugjort.

Jeg stiller meg spørsmålet: Hvilke andre regler og krav kjenner de like dårlig? Dette blir oppvask. Som informasjonssjef tar jeg av erfaring et (stort) forbehold om at VGs artikkel er korrekt.

Roar
RH is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 12:34   #17
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Det virker slett ikke som om dette bare er "spark og sprell". Oppegående folk (som f.eks. Rolf Liland) reagerer ifølge artikkelen sterkt på dette, og slik saken er fremstilt, har SAS et stort forklaringsproblem. Som det skrives tidligere i tråden her: Dette er utrolig klønete gjort av en så stor og erfaren organisasjon!
Her dreier det seg jo ikke om småkrangling om det er jukset med timer eller minutter. Her dreier det seg om prinsipper. Og det dreier seg til sjuende og sist om troverdighet.

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 13:38   #18
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Quote:
Originally posted by CK
Jeg ser det mer som at loggrutinene ikke helt har fungert som planlagt, og det i seg selv er klanderverdig, men ikke akkuratt en fare for flysikkerheten.
Da regner jeg med du er ekspert på flysikkerhet når du kommer med en slik uttalelse om at det ikke går utover sikkerheten? Det er jo rart at både Skandinavisk tilsynskontor (STK) og Luftfartstilsynet har reagert og bedt om umiddelbar endring av rutinene dersom de ikke er redd for at dette går utover sikkerheten....eller?

Men det kan virke som SAS selv ikke helt var klar over konsekvensene av sine egne rutiner i dette tilfellet.

CL
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 15:11   #19
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

dette svarer SAS i dag:

Ingen kompromisser om flysikkerheten- se TV2s Tabloid i kveld
[11. november 2004 kl. 11:33]

I media i dag blir det hevdet at SAS fusker med dokumentasjonen av den daglige sikkerhetskontrollen ved flyvedlikehold.

Lars Mydland, ansvarlig for den flyoperative virksomheten i SAS, sier i en kommentar:

-- Vi har aldri fusket eller gjort kompromisser i vårt flysikkerhetsarbeid. Derimot ser vi nå at vi bør tydeliggjøre regler og prosedyrer for daglige sjekk som vi har hatt siden august i fjor.

I dagens vedlikeholdsarbeid for kortlinjene finnes regler om en sjekk hvert døgn. Disse kontrollene skal loggføres og dokumenteres.

-- I SAS har vi hatt en prosedyre som sier at hvis flyet ikke skal fly mer det døgnet, skal sjekken utføres etter siste flygning og loggføres neste døgn. Det som har skjedd, er at tidsintervallet mellom den operative kontrollen og dokumentasjonen har blitt forskjøvet, men det har vært en godkjent prosedyre. Intensjonen har vært at også kontrollen skal utføres om natten, men det fremgår ikke tydelig i selve prosedyren, sier Mydland.

Nå har reglene og rutinene blitt omformulert, og prosedyren med å fremskrive dokumentasjonen stoppet.

-- Dessuten beskriver vi nå prosedyrene mer nøyaktig slik at de ikke skal kunne mistolkes av våre medarbeidere, sier Lars Mydland. Flysikkerheten har aldri vært truet, vi har en tett dialog med myndighetene og følger opp endringene.

Lars Mydland kommer til å delta på TV2s Tabloid kl. 2030 i kveld.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2004, 15:32   #20
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Replying to Topic 'Svikt i loggrutiner på SAS-fly'

Jeg blir ikke skremt fra å fly SAS av å lese dette, men det er for å si det på godt norsk fusk og fanteri! (Såvidt jeg kan forstå er hele poenget med en logg at man skal ha muligheten til å gå tilbake å undersøke NØYAKTIG hva som har blit gjort, og NÅR...)

Det som er veldig kjedelig her er at folk vil begynne å lure på hvilke andre regler og rutiner SAS bryter, eventuellt ikke kjenner til.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom Dash Småprat 8 04-12-2012 11:41
Menneskelig svikt årsak til Helios-ulykke Blubird Flyforum 5 17-05-2012 19:48
SAS og passsasjerhandtering (splitta frå SAS-fly sneia borti anna fly) RYKogREIS Småprat 25 20-09-2011 09:51
SAS fly sneiet borti annet fly LN-VLE Småprat 10 19-09-2011 21:30
PAX svikt? LN-KKY Flyforum 5 24-10-2007 13:12


All times are GMT +2. The time now is 12:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.