![]() |
|
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
What?! Denne tar agurkprisen og dusteforbundsprisen på en gang! Det er jo sensasjonelle nyheter at man kan fly til India fra Oslo - via andre flyplasser...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
sukk.. Man kan lure på hva man fyller opp redaksjonene med av "journalister"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Tja... Brussels Airlines har vel sendt ut pressemelding om det nye samarbeidet...og det er vel ingen dum idè å gjøre når man lanserer nye ruter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Sommerens beste - snakk om å sluke pressemeldinger rått!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Ja, dette tok virkelig kaka. Hvis denne får stå lenge på forsiden av Dagbladet sier det vel litt om nivået på den redaksjonen. Hva var nyheten? At det nå endelig var mulig å fly fra Oslo til India? Ser av kommentarene at de får mye kritikk, og det fortjener de, men man undrer hvordan slikt kommer i gjennom "nåløyet".
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det kreves ikke mye for å være journalist idag...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg kan ikke skjønne at dette er noe å blåse seg opp over. Dagbladet har her gjort en utmerket jobb.
Det er jo helt vanlig at firmaer sender ut pressemeldinger når de har nyheter å komme med, og så håper de at mediene "tar kroken". Det har Dagbladet gjort her, og da er selskapene heldige som får litt gratis PR. Dagbladet referer sikkert denne pressemeldingen rimelig greit. De sier også klart at det må byttes fly i Bryssel, så dette er da i bunn og grunn bare informasjon om den nye ruten. Og folk flest har aldri hørt om Jet Airways, så nå går det mange rundt med ny lærdom om at det finnes flere flyselskaper i India enn Air India! Når det gjelder overskriften "Fly fra Oslo til India", kan jo denne selvfølgelig lede folk til å tro at dette går direkte, men når man leser teksten skjønner de jo godt at dette ikke er tilfelle. Overskrifter skal være slående for å få folk interessert, og denne har tydeligvis truffet. Ellers så synes jeg vi må slutte å bruke energi på å klage over pressen. Det er ikke mange aviser som har journalister som har luftfart som spesialitet, og derfor må de skrive om dette på generell basis ut i fra de informasjoner de har. Dette gjelder innenfor de fleste spesialfelt. Når pressen skriver om mitt arbeidsområde, MR-diagnostikk, skriver de mye rart, men jeg skjønner da godt at journalistene må skrive ut fra sitt eget ståsted! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er ikke bare overskriften som er misvisende. I ingressen står det "Denne måneden starter Brussels Airlines, sammen med det indiske flyselskapet Jet Airways, daglige ruter fra Oslo til Mumbai - og fem flygninger i uken til Dehli. " Betyr det at man kan si at det går "daglige ruter" fra Oslo til Bangkok? Neppe. Innleggene på Dagbladet.no viser også at leserne føler seg lurt. De er irritert over denne typen journalistikk. På lang sikt undergraver dette Dagbladets troverdighet som et seriøst presseorgan. Det er mye pressekritikk på dette forumet, og det kan man jo mene litt om, men akkurat i dette tilfellet så synes jeg det virkelig er på sin plass. For øvrig heter hovedstaden Brussel... ![]() Edit: Nå er kommentatorfeltet på Dagbladet.no tatt bort også. For å beskytte journalsiten? Skjønner at det kan være tungt å være nettjournalist når leserne blir sure.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Utrolig rart at kommentarfeltet er tatt bort...
Edit: Er vel også nå borte fra førstesiden. Bare en liten ting; er det vanlig å kalle førsteklasseseter for førsteklassesuiter. Synes det hørtes svært rart ut i et fly... ![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hele artikkelen er omskrevet nå, så det tyder jo faktisk på at Dagbladet tar leserkommentarene på alvor. Det eneste som nå er å utsette på den er at det kan oppfattes som om at det er B777 hele veien fra Oslo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
http://www.emirates.com/a340/firstCabin_Suite.asp |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det kunne kanskje vært sagt at det går en rute via Brussel til Dehli, men jeg skjønner fremdeles ikke at dette er så grusomt feil (nå må jeg ta et forbehold om at jeg så den første versjonen av artikkelen). Når det gjelder sjekk av kilder, så skal det selvfølgelig gjøres, og det mente nok journalisten var gjort når hun har snakket med det aktuelle selskapet. Hva mer skulle hun gjort vedrørende en slik liten gladsak? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er utmerket at Dagbladet endret artikkelen etter kritikken. Nå ser den rimelig grei ut. De har også hørt på meg mht hvordan man skriver Brussel. Så dette reddet dagen min. Nå skal jeg ikke plage dere med mer visvas i dag.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Jet Airways B777 First Class Suite Til og med pysjamas får du... Enda ett....
![]() |
![]() |
#18 |
Ute på tur
|
![]()
Men det fine spørsmålet er jo:
Om kvaliteten på fly-relaterte saker er så ille som vi liker å tro her inne, hva da med kvaliteten av langt mer alvorlgie saker? -A |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norsk drone kan fly fra Oslo til Milano med 15 kilo utstyr | BraathensSafe1985 | Flyforum | 5 | 24-12-2014 23:30 |
Skulle fly fra Kjevik til Oslo, gikk om bord i Bergen-flyet. | Cecilie | Småprat | 20 | 21-02-2013 14:59 |
Litt morsomme fly-reklamer fra India | Robin882 | Bilder & foto | 0 | 10-11-2010 23:46 |
Alle fly fra Oslo til KRS er fulle i dag! | Bizflyer | Flyforum | 2 | 16-09-2007 13:38 |
SweFly vil fly på India fra Arlanda | MD90 | Flyforum | 3 | 17-03-2006 15:34 |