Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-07-2007, 10:46   #1
Jens W
ScanFlyer Crusty

Default For mye flyfyll

Quote:
Fulle flypassasjerer på vei til Syden er blitt et så stort problem at svenskene vil innføre alkoholforbud. Forslaget støttes av norske politikere.
Adressa
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2007, 11:09   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: For mye flyfyll

Nytt medlem i bunken: Dumme, overdrevne forslag som det ikke blir noe av.

....men at KRF og avholdsbevegelsen støtter det kom vel ikke som noen bombe.
Old 29-07-2007, 11:15   #3
KennethGS
N/A

Quote:
Originally posted by Someone

Nytt medlem i bunken: Dumme, overdrevne forslag som det ikke blir noe av.
Da er det jo ikke farlig... Bunken over overdrevne sikkerhetstiltak som ER innført er jo langt større...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2007, 11:43   #4
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Quote:
Rødt kort
Quote:
Charterselskapet Mytravel Airways deler ut røde og gule kort til de som lager bråk ombord på flyene.
Quote:
Et rødt kort betyr utvisning. Da får ikke passasjeren fly hjem på returbilletten.
Hvor har de dette i fra ???? Noen som kjenner til disse bestemmelsene til Mytravel og vet du om dette noen gang er blitt utført ??

Neste god for 1.april spøk.

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2007, 11:48   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

KrF-mannen: Jeg ser ingen annen mulighet enn å innføre et forbud mot alkoholservering i fly.
--
En mann med svært innsnevret synsfelt. Og det er 29. juli, ikke 1. april. :viking
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2007, 12:11   #6
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Quote:
Originally posted by AirbusTero

KrF-mannen: Jeg ser ingen annen mulighet enn å innføre et forbud mot alkoholservering i fly.
--
En mann med svært innsnevret synsfelt. Og det er 29. juli, ikke 1. april. :viking

Trorlig blind, døv og hjernedød etter min mening, men det er greit at flatfyll kan straffes på en måte, men ikke straffe ALLE med null servering !

Jeg skjønner at alle som reiser charter til syden med barn, synes at de av ungdommene som tarn fullt ut fra 1.time ombord og har det litt mere morro, men det kan begrenses litt, det vil være helt dumt at de skal drikke seg morro på flyplassen før avgang - det blir verrre, er min mening !

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2007, 13:12   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Og hverken SASNorge eller WF er for ett slik forslag mens DY er avventene (betyr det at salget av alkohol ombord hos DY er dårlig?)

Quote:
Vi har ti millioner passasjerer hvert år, og bare rundt ti saker i året hvor det er bråk i forbindelse med fyll. Derfor opplever vi ikke at det er behov for et alkoholforbud, sier informasjonssjef i SAS Norge, Kenneth Vikse, til VG.
Quote:
- Vi er ikke for alkoholforbud. Det er ikke noe problem med bråk grunnet alkohol på våre turer. Vi har mange jobbrelaterte reiser, og de reisende bør få lov til å ta seg en øl, mener Richard Kongsteien, informasjonsdirektør i Widerøe.
Quote:
- Vi er ikke for alkoholforbud. Det er ikke noe problem med bråk grunnet alkohol på våre turer. Vi har mange jobbrelaterte reiser, og de reisende bør få lov til å ta seg en øl, mener Richard Kongsteien, informasjonsdirektør i Widerøe.

Imotsetning til KRF og avholdbevelgelsen så har tydeligvis SAS og WF ett sundt og fornuftig forhold til alkohol
Old 29-07-2007, 13:44   #8
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Dette kan en jo sammenligne litt med livet ute på byen i helgene. Langt de fleste er ute for å kose seg sammen med venner og kjente med øl og vin, mens noen få klarer å ødelegge med rebelsk fylleoppførsel. Skal man nekte alle servering av den grunn?

En flytur skal være en koselig start og avslutning på reisen både for forretningsreisende og fritidsreisende. Sikkerhetstiltak og stadig nytt regelverk er i ferd med å ødelegge hele kosen
Old 29-07-2007, 13:53   #9
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:
Originally posted by MD11
Dette kan en jo sammenligne litt med livet ute på byen i helgene. Langt de fleste er ute for å kose seg sammen med venner og kjente med øl og vin, mens noen få klarer å ødelegge med rebelsk fylleoppførsel. Skal man nekte alle servering av den grunn?cry:
Hvis man er kristenpsykopat så blir svaret ja!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2007, 14:00   #10
RuneGaus
Klovn

RuneGaus's Avatar

Med alkoholprisene ombord, begrenser det seg selv i stor grad...
all respekt til ThaiAir og fri bar på economy class!
Old 29-07-2007, 14:49   #11
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Se på utenlandsfergene. Der flyter alkoholen i strie strømmer......
Old 29-07-2007, 21:24   #12
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Quote:
Rødt kort
Quote:
Charterselskapet Mytravel Airways deler ut røde og gule kort til de som lager bråk ombord på flyene.
Quote:
Et rødt kort betyr utvisning. Da får ikke passasjeren fly hjem på returbilletten.
Hvor har de dette i fra ???? Noen som kjenner til disse bestemmelsene til Mytravel og vet du om dette noen gang er blitt utført ??

Neste god for 1.april spøk.

Jan

Dette er ikke noen april-spøk nei, en slik praksis (og lignende metoder) blir brukt
av mange flyselskap. Er også flere operatører på OSL som har slik praksis, vi hadde også "tre steg" på selskapet jeg tidl. arbeidet på. Den første var altså en formell tilsnakkelse, og det siste steget innebar politianmeldelse evt. henting av politi på flyplassen osv.
Old 30-07-2007, 10:06   #13
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

For å se litt nyansert på det. Så lenge det er fri alkoholservering er det dessverre alt for mange nordmenn som ikke klarer å styre seg. Selv om de ikke blir krakilske og havner i VG pga ekstra mellomlanding er det en del som får høyere promille enn nødvendig (også kjent som "litt på snurr") og kan bli ubehagelige for medpassasjerer. Det er også enkelte som, på tross av at de må betale, ikke vil styre seg ombord på f.eks. charterfly, og da har du det gående. Og på charterfly er det som regel også mange barn til stede.

Jeg er enig i at forslaget i og for seg er i overkant drastisk, men jeg er ikke uenig i at man på en eller annen måte bør forsøke å redusere tilgangen. Hva med å kutte brennevin helt ut, og kun la det være vil og øl man får servere? Uten at jeg kan si noe sikkert vil jeg tippe på at brennevinserveringen står for mye av problemet.

Personlig spiller det i grunnen ingen rolle om det er alkoholservering eller ikke, ettersom alkohol ombord i fly av en eller annen grunn byr meg imot. Cola, vann og kaffe gjør i grunnen jobben for mitt vedkomne - alkohol nytes på bakken.
Old 30-07-2007, 10:20   #14
OEH
ScanFlyer Gold

Blir helt feil at en liten promille av de som reiser skal ødelegge for de 99% som ikke drikker seg fulle og lager bråk.
Heller nekte berusede personer adgang til å fly, og forby konsum av medbrakt. Og kanskje stoppe serveringen FØR de blir sørpe fulle? :lightbulb
OEH is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 10:56   #15
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally posted by OEH
Blir helt feil at en liten promille av de som reiser skal ødelegge for de 99% som ikke drikker seg fulle og lager bråk.
Heller nekte berusede personer adgang til å fly, og forby konsum av medbrakt. Og kanskje stoppe serveringen FØR de blir sørpe fulle? :lightbulb
Ja, men sånn er tankegangen her på berget, én for alle - alle for én? Vi tar da ikke førerkortet fra samtlige som passerer fordi én blir tatt i promillekontroll?

Forøvrig anser jeg problemet for noe overdramatisert, antall tilfeller er mikroskopisk ift. det totale antallet flighter.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 11:01   #16
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Ja det er helt klart "flertallet" som evt. får lide for dette, og forslag om å innføre en slags promillekontroll før boarding - høres bare sinnsyk ut. Det er åpentbart folk som foreslår dette, som ikke har peiling på hvordan ting hadde tatt seg ut i praksis. Noe mer rigid eller innviklet system enn det som finnes i dag (at innsjekkingspersonalet samt personalet v/ gate luker ut de som åpenbart ikke er edru) vil neppe la seg gjennomføre i praksis, selv om noen få sikkert kunne fått et "kick" av at alle pax skal blåse i alkometer i det de går ombord i flyet...

Ellers er det et like stort problem mh.t. flyfyll, at mange bøtter nedpå med svært mange drinker FØR de går ombord på flyene. Jeg har selv (både som pax og crew) vært vitne til at personer (av ulike årsaker; kan være alt fra litt redsel for å fly, samt "sovemedisin") at man bøtter nedpå en halvflaske med cognac eller lignende på avreiseflyplassen (som regel før de skal hjem). Da hjelper det ikke om de blir nektet servering ombord, siden skaden allerede har skjedd.

Har vært med på at folk har spydd ned hele setet, sidepassasjerene og vinduer/vegger der de har sittet.. drømmejobb ja...
Old 30-07-2007, 13:22   #17
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Kontrollen før ombordstigning fungerer åpenbart, For full for å fly i tre dager

(Nei, det var ikke en trønder denne gangen )
Old 30-07-2007, 17:54   #18
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by Someone
Og hverken SASNorge eller WF er for ett slik forslag mens DY er avventene (betyr det at salget av alkohol ombord hos DY er dårlig?)
Tror heller DY vil avvente hvordan stemningen er blandt folket før du gjør seg opp en mening.

Uten å ha noe fakta for å underbygge teorien så tror jeg at det fleste tilfeller av flybråkk skyldes folk som har drukket litt for mye allerede før ombordstigning. Å kutte servering ombord tror derfor ikke vil ha en nevneverdig effekt.
I mine 8 år på OSL så har jeg vel sendt ut noen hundretusen passasjerer, ikke en eneste av disse har vært anledningen til mellomlandinger men en håndfull har jeg nektet ombordstigning. Problemer med flyfyll stoppes i gaten og ikke ombord i flyet tror nå jeg.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 17:55   #19
Lennart
ScanFlyer Rusty

Lennart's Avatar

Kan vi snart forby KRF's sine tåpelige utspill ?
Snart får vi ikke lov til noenting
Old 30-07-2007, 18:13   #20
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Undres når den første tørr innrømme at forbudet mot alkohol bør komme fordi passasjeren kanskje har en billett betalt av arbeidsgiveren...
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules