Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-06-2007, 00:56   #1
LN-KMS
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 112
Default stuck på cph

Hei

Jeg sitter fast på cph etter en 2 timer og 45 min forsinkelse med jk 31 fra bcn ikveld. skulle videre m sk til osl klokka 2245, men rakk ikke det. Hadde 2 forskjellige bookinger med 2 timer og 5 min imellom. sas sier de ikke tar ne ansvar. hva har jeg rett på ifælge eu reglene?

de sier at de ikke tar noe ansvar når jeg koomer 2 biletter for å gjære det billig, men bileten min fra alc til osl kostet over 3000 nok tilisammen. er ebg også...

tusen takk for all hjelp.

vennlig hilsen ln-kms
LN-KMS is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 01:19   #2
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
Default Re: stuck på cph

2 billetter = ingen rettigheter.

Du tar sjansen og må betale de gangene det ikke går.
Om du har en reiseforsikring som godtar det er vel eneste muligheten.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 07:00   #3
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: stuck på cph


Må sige at mine kolleger i CPH har ret....
Du har valgt at købe 2 seperate produkter...
1 produkt på Spanair og et produkt på SAS....At du møder forsent til dit SAS produkt
er vel ikke en SAS fejl, so sorry

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 08:09   #4
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: stuck på cph

Ganske mange reiseforsikringer har dekning for "innhenting av reiserute", men betingelsene varierer en del. De jeg har sett krever at du har ganske lang tid mellom avganger for å gjelde.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 08:18   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: stuck på cph

Det er mulig at SAS har rett, men dette er en EBG-kunde så burde ikke SAS være mye mer fleksibel...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 08:26   #6
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: stuck på cph

Quote:
Originally posted by TOS

Det er mulig at SAS har rett, men dette er en EBG-kunde så burde ikke SAS være mye mer fleksibel...?
Jo, hvis det går senere fly bør de sende han på det uten problemer. Men er det siste fly for kvelden, så kan man vel neppe forvente hotell osv. når man har to separate billetter.
Ombooking til neste fly bør de ihvertfall gjøre. Det gjør jo til og med lavprisselskapene. Riktig nok mot en "missed flight fee". Men siden han er innehaver av et EBG kort, bør de gjøre det gratis, synes jeg.


IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 09:11   #7
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
Default Re: stuck på cph

En venn av meg skulle fra Brüssel til Reykjavik via København igår opplevde noe lignende. SAS-flyet fra Brüssel var kansellert og han ble satt på neste fly. Han hadde en separat booking med Iceland Express til Reykjavik. Han mistet neste fly. SAS skal ikke betale for at han mistet flyet, men de forsøkte seg først med at han ikke skulle ha noe kompensasjon for kansellert fly fra Brüssel til København, men da han slog i bordet med litt EU-regler fikk pipen en annen lyd.
__________________
Upcoming flights:
JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 09:37   #8
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: stuck på cph

Nå vet ikke jeg mer enn hva som er skrevet her da, men hvorfor skal en EBG kunde behandles på en ennen måte enn f.eks en EBB eller en pax uten EBx kort?
(Jeg forutsetter at dette ikke er en av godene med å inneha et EBP/EBG/EBS kort)
Har pax en fleksibel billett er det null problem å booke om til senere flight! Men å ha krav på såkallt "care" og kompensasjon for selv å ha møtt opp for sent til en avtale...

Er litt usikker på om SAS også har innført dette, men i Widerøe kan man nå booke om "Happy-billetter" på utenlandsreiser mot ett gebyr på NOK 450,- under forutsetning at det er ledig plass i samme prisklasse (bookingklasse) på flight man ønsker å booke om til.
Alternativt må man kjøpe seg opp til nærmeste ledige bookingklasse!
Merk: Man kan ikke oppgradere fra Happy til Flex billett.


Her ser vi hva SAS selv skriver om Gjennomgående bestilling vs. oppdelte bestillinger. Eksemplene som er brukt gjelder innenlandsreiser, men vil anta at SAS ikke er mindre strenge når det gjelder utlandsreiser! Er gjerne lengre oppmøtetid for innsjekk og MCT og også lengre ved salg av gjennomgående billetter...


1. Gjennomgående bestilling

Billetter og bestilling
Innlandsreiser med flybytte kan i noen tilfeller få en lavere pris ved å dele opp bestillingen strekning for strekning. Vær oppmerksom på at oppdelt bestilling kan medføre visse ulemper dersom det oppstår forsinkelser.

Gjennomgående bestilling:
Bestiller du en reise fra for eksempel Tromsø til Stavanger med flybytte i Oslo har SAS Scandinavian Airlines Norge AS ("SAS Norge") ansvar for at du kommer helt fram (du reiser under en sammenhengende kontrakt). Det betyr at du har visse rettigheter dersom det oppstår forsinkelser som gjør at du kommer for sent til neste flyavgang. SAS Norge vil overføre deg til neste mulige flyavgang der det er ledig plass. Dersom ventetiden blir lang vil SAS Norge ved behov også tilby deg måltider og overnatting. Dette gjelder selv om SAS Norge ikke kunne unngå forsinkelsen, som for eksempel når vi ikke kan operere på grunn av dårlig vær. Klikk her for SAS Scandinavian Airlines Norge sine befordringsvikår.

2. Oppdelte bestillinger

Oppdelte bestillinger:
Skal du for eksempel reise fra Tromsø til Stavanger, men velger å bestille reisen strekning for strekning: Tromsø - Oslo og Oslo - Stavanger kan reisen totalt sett bli billigere, men du har ikke de samme rettigheter ved uregelmessigheter (du reiser under to separate kontrakter). Du har derved ikke krav på å bli booket om til ny avgang dersom flyselskapet ikke kunne unngå forsinkelsen. Du har heller ikke de samme rettighetene til å få dekket måltider eller hotellovernatting dersom du ikke rekker din neste flyavgang. Det er derfor svært viktig at du beregner deg god tid mellom ankomst og avgang, og tar tidsmessig høyde for at du må vente på ankommende bagasje samt gjennomgå nye innsjekkingsprosedyrer samt sikkerhetssjekk innen de tidsfrister som her gjelder for din videre reise.
Dersom du har kjøpt en separat flybillett med SAS Norge og skal videre med et annet flyselskap enn et SAS selskap, må du på norske flyplasser beregne deg minimum tre timer mellom ankomst i henhold til ruteplan og din neste flyavgang (gjelder ikke mellom Widerøe og SAS Norge). Minimumstiden må overholdes før SAS Norge vil vurdere eventuelle erstatningsansvar om du mister din videre forbindelse. Eventuelt erstatningsansvar gjelder kun i de tilfeller hvor SAS Norge kunne unngått forsinkelsen i henhold til norsk luftfartslov og konvensjon.

Vi gjør imidlertid oppmerksom på at forsinkelser og kanselleringer i all hovedsak har sin årsak i hendelser som SAS Norge ikke kunne unngå, og at du som oftest derfor ikke har de samme rettighetene som passasjerer med gjennomgående bestillinger har. Siden flyselskapenes ansvar i slike tilfeller er begrenset i forhold til de økonomiske tap man eventuelt blir påført, finner mange det formålstjenlig å tegne reiseforsikring med vilkår som dekker bl.a. innhenting av reiserute.




Egil
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 09:56   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: stuck på cph

Quote:
Originally posted by Egil

Nå vet ikke jeg mer enn hva som er skrevet her da, men hvorfor skal en EBG kunde behandles på en ennen måte enn f.eks en EBB eller en pax uten EBx kort?
(Jeg forutsetter at dette ikke er en av godene med å inneha et EBP/EBG/EBS kort)
Har pax en fleksibel billett er det null problem å booke om til senere flight! Men å ha krav på såkallt "care" og kompensasjon for selv å ha møtt opp for sent til en avtale...
Vel, SAS klager jo av og til selv over at de ikke gis anledning til å gi den ekstra gode servicen til sine beste kunder (f.eks. så trekkes dette ofte frem når SAS er frustrerte over manglende bonus innenlands). Dette er jo en glitrende mulighet til å vise at man tar seg av sine beste og lojale kunder, men det er mulig at man ikke tenker slik i SAS. Jeg har ingen problemer med at et selskap skal kunne gi noe bedre og mer fleksibel service til sine beste kunder.

Selv kom jeg litt for sent til en avgang med KLM fra LHR en gang i tiden, og da hjalp det med gullkortet (eller var det Royal Wings det het..?). Ingen problemer med ombooking til neste fly, selv om jeg hadde en veldig billig billett.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 10:30   #10
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: stuck på cph

Quote:
Originally posted by imm
Ombooking til neste fly bør de ihvertfall gjøre. Det gjør jo til og med lavprisselskapene. Riktig nok mot en "missed flight fee". Men siden han er innehaver av et EBG kort, bør de gjøre det gratis, synes jeg.

IMM
Det er ca 4 år siden sist jeg opplevde SAS gjøre sånt for meg i kapasitet av å være EBG, nå er det tvert beskjed om "sojji".

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 10:38   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: stuck på cph

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Quote:
Originally posted by imm
Ombooking til neste fly bør de ihvertfall gjøre. Det gjør jo til og med lavprisselskapene. Riktig nok mot en "missed flight fee". Men siden han er innehaver av et EBG kort, bør de gjøre det gratis, synes jeg.

IMM
Det er ca 4 år siden sist jeg opplevde SAS gjøre sånt for meg i kapasitet av å være EBG, nå er det tvert beskjed om "sojji".

-A
Hva er da det store med å skulle ha behov for statusen som EBG i utgangspunktet nok var ment å skulle gi, og som åpenbart var så viktig i forbindelse bonusdiskusjonen...(jeg klarer ikke helt å fri meg fra diskusjonen om forbud mot bonuspoeng innenlands... sorry...)?? Om ikke SAS møter sine beste kunder på en mer fleksibel måte enn andre så er vel mye av vitsen med kortet borte...? Noe verdi har vel ekstra baggasje, garantert plass og (kanskje ?) loungeaksess, men det er vel ikke så verdifullt....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 10:45   #12
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: stuck på cph

Enig. Gullkort bør gi noen fordeler. LN KMS hadde i utgangspunktet svært god tid tid til transfer, selv med to forskjellige billetter. Det synes jeg man bør se litt stort på, når man mister flyet og står der med gullkortet. Man bør forvente litt ekstra når man har gullkort, synes nå ihvertfall jeg.
En annen sak hadde vært om han hadde ekstremt kort transfertid, og at denne var under minimum og dette var grunnen til han hadde kjøpt to separate billetter.


IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 11:27   #13
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: stuck på cph

Quote:
Originally posted by TOS
Hva er da det store med å skulle ha behov for statusen som EBG i utgangspunktet nok var ment å skulle gi, og som åpenbart var så viktig i forbindelse bonusdiskusjonen...(jeg klarer ikke helt å fri meg fra diskusjonen om forbud mot bonuspoeng innenlands... sorry...)?? Om ikke SAS møter sine beste kunder på en mer fleksibel måte enn andre så er vel mye av vitsen med kortet borte...? Noe verdi har vel ekstra baggasje, garantert plass og (kanskje ?) loungeaksess, men det er vel ikke så verdifullt....
For min del er verdien slik jeg praktiserer det i følgende:

- garantert seteplass
- garantert hotell-rom hos Radisson SAS
- setevalg når man menger seg med de uvaskede massene
- lounge

Og som jeg pleier å si til venner som bemerke gullkortet: ellers funker det til å komme frem til like ræva service mye fortere enn de fleste enda.

Har fått påpekt et par ganger jeg har forsøkt å lure med meg en dårlig forbindelse på tobilletter og de har vært klar over at jeg er EBG, men du blir bare fortalt på et litt høffligere vis at det er null sjans. Det er svært lenge siden jeg har hatt noe sånn "hjørne-kutting" av noe dimensjoner ellers.

Poenget er ikke at jeg synes det skal nedfelles noen steder at so EBG så har vi fordelen at vi kan bryte regler og jukse med seperate billetter, men det blir litt rart at få løsningen slik den som oftest praktiseres nå med at det bare er en mulighet å komme frem til samme service som alle andre, bare litt raskere.

Dette er synmligheten av det jeg skriker høyt om her hver gang vi havner i diskusjoner om outsourcing og hva som skjer når økonomer er på ferde. Det er fleksibilitet i systemer som ikke er definert og ikke målbart og er avhengig av at det er litt goodwill ute å går, og det er de første tingene som forsvinner når man har ansatte som bare får regler presset ned over hodet med beskjed om å kjøre parti-linjen helt ut, og hvor de ansatte presses og ikke føler tilhørighet og eierskap i selskapet.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 11:35   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: stuck på cph

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Dette er synmligheten av det jeg skriker høyt om her hver gang vi havner i diskusjoner om outsourcing og hva som skjer når økonomer er på ferde. Det er fleksibilitet i systemer som ikke er definert og ikke målbart og er avhengig av at det er litt goodwill ute å går, og det er de første tingene som forsvinner når man har ansatte som bare får regler presset ned over hodet med beskjed om å kjøre parti-linjen helt ut, og hvor de ansatte presses og ikke føler tilhørighet og eierskap i selskapet.
Som økonom er jeg helt enig med deg i dette (så det har nok ikke med økonomer som sådan å gjøre, men kanskje med dårlige økonomer...)....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 11:36   #15
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: stuck på cph

Når du reiser med to flybilletter, reiser du under to kontrakter. Det jeg har klart å gjøre før, er å få SAS til å gjøre om flybillettene mine til èn billett kostnadsfritt. Noen ganger er det mye billigere å dele opp bestillingen.

Da jeg i januar skulle til Trondheim, delte jeg opp bestillingen til MOL-OSL OSL-TRD
Det var fire timer transfer-tid. For sikkerhetsskyld ringte jeg SAS to ganger og spurte om mine rettigheter dersom første flighten ble forsinket. Begge svarte at dersom transfertiden var rimelig, var det SAS sitt ansvar å booke meg om selvom jeg reiste på Flex. Fire timer skulle tydeligvis nesten være altfor god tid også. Og det gikk bra; Flyene var merkelig nok i rute hos SAS :O
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 11:39   #16
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: stuck på cph

Min syn på det hela är om SAS hade satt kunden i situationen så skulle all hjälp i världen erbjudits. Om kunden däremot själv försätter sig där är det hans/hennes eget ansvar. Detta oavsett status.

I vanliga fall skall dock EBP/EBG/(EBS) kunder prioriteras mer vid problem.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 11:44   #17
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: stuck på cph

Quote:
Originally posted by Savipix
Min syn på det hela är om SAS hade satt kunden i situationen så skulle all hjälp i världen erbjudits. Om kunden däremot själv försätter sig där är det hans/hennes eget ansvar. Detta oavsett status.
Er enig der. men som imm nevner, hvordal tolke og takle når kunden har tatt rimelige forutsetninger, er ofte da man opplever at selskapet velger parti-linjen selv om. Er mange selskap som ikke har innsett at ting kan skje kunden også, selv om det er tatt rimelige forutsetninger i planleggingen der og.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 11:45   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: stuck på cph

Quote:
Originally posted by Savipix

Min syn på det hela är om SAS hade satt kunden i situationen så skulle all hjälp i världen erbjudits. Om kunden däremot själv försätter sig där är det hans/hennes eget ansvar. Detta oavsett status.

I vanliga fall skall dock EBP/EBG/(EBS) kunder prioriteras mer vid problem.
Vel, det er vel et spørsmål om hvordan bolaget verdsetter sine gode og lojale kunder. Det er snakk om ca 2-3% av passasjerer med EB-kort som er EBG og ca 7% som er EBS. EBP er det vel bare ca 1000 stk totalt (er det ikke). Om det er slik ph-ndr beskriver så er det altså slik at de bare kommer kjappere til like dårlig service som alle andre. Det synes jeg rett & slett ikke holder mål. Hva er da poenget med å klage over at man ikke får anledning til å gi sine beste kunder god service...

Jeg måtte humre litt når jeg så min velkomst som fersk EBS. Det er ikke akkurat mange fordeler å skryte av... Når jeg i sin tid ble sølvmedlem hos KLM fikk jeg en kjekk Eton skjorte tilsendt i posten. Den er faktisk nesten i livet i dag - mange år etter....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 11:54   #19
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
Default Re: stuck på cph

Jeg synes vi mangler slutten på denne historien:

1. Hvordan var natten i et hjørne på Kastrup?`
2. Ville SAS booke ham om til morgenflyet hjem eller måtte han kjøpe ny billett?
3. Er han kommet hjem nå?

Vi venter nyskjerrig på svar!!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 16:25   #20
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
Default Re: stuck på cph

Quote:
Originally posted by ph-ndr

For min del er verdien slik jeg praktiserer det i følgende:

- garantert seteplass
- garantert hotell-rom hos Radisson SAS
- setevalg når man menger seg med de uvaskede massene
- lounge


-A
For meg er prioritert innsjekking nesten det viktigste, slippe å stå i lang kø når man reiser på økonomi. Da er EBG gull verd.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Redningshelikopter stuck på St. Olavs. kekker Småprat 1 19-11-2013 17:05
Stuck på ARN Glean EBG Småprat 22 17-05-2013 11:30
Snake (stuck) on a plane Someone Småprat 7 11-01-2013 13:24
THAI stuck with A380s CebPac Flyforum 5 11-07-2009 14:50
777 stuck i Sibir... LN-MOW Flyforum 7 12-01-2006 13:23


All times are GMT +2. The time now is 04:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.