![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 112
|
![]()
Hei
Jeg sitter fast på cph etter en 2 timer og 45 min forsinkelse med jk 31 fra bcn ikveld. skulle videre m sk til osl klokka 2245, men rakk ikke det. Hadde 2 forskjellige bookinger med 2 timer og 5 min imellom. sas sier de ikke tar ne ansvar. hva har jeg rett på ifælge eu reglene? de sier at de ikke tar noe ansvar når jeg koomer 2 biletter for å gjære det billig, men bileten min fra alc til osl kostet over 3000 nok tilisammen. er ebg også... tusen takk for all hjelp. vennlig hilsen ln-kms |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
|
![]()
2 billetter = ingen rettigheter.
Du tar sjansen og må betale de gangene det ikke går. Om du har en reiseforsikring som godtar det er vel eneste muligheten.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Må sige at mine kolleger i CPH har ret.... Du har valgt at købe 2 seperate produkter... 1 produkt på Spanair og et produkt på SAS....At du møder forsent til dit SAS produkt er vel ikke en SAS fejl, so sorry Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Ganske mange reiseforsikringer har dekning for "innhenting av reiserute", men betingelsene varierer en del. De jeg har sett krever at du har ganske lang tid mellom avganger for å gjelde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er mulig at SAS har rett, men dette er en EBG-kunde så burde ikke SAS være mye mer fleksibel...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Ombooking til neste fly bør de ihvertfall gjøre. Det gjør jo til og med lavprisselskapene. Riktig nok mot en "missed flight fee". Men siden han er innehaver av et EBG kort, bør de gjøre det gratis, synes jeg. IMM
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
|
![]()
En venn av meg skulle fra Brüssel til Reykjavik via København igår opplevde noe lignende. SAS-flyet fra Brüssel var kansellert og han ble satt på neste fly. Han hadde en separat booking med Iceland Express til Reykjavik. Han mistet neste fly. SAS skal ikke betale for at han mistet flyet, men de forsøkte seg først med at han ikke skulle ha noe kompensasjon for kansellert fly fra Brüssel til København, men da han slog i bordet med litt EU-regler fikk pipen en annen lyd.
__________________
Upcoming flights: JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Nå vet ikke jeg mer enn hva som er skrevet her da, men hvorfor skal en EBG kunde behandles på en ennen måte enn f.eks en EBB eller en pax uten EBx kort?
(Jeg forutsetter at dette ikke er en av godene med å inneha et EBP/EBG/EBS kort) Har pax en fleksibel billett er det null problem å booke om til senere flight! Men å ha krav på såkallt "care" og kompensasjon for selv å ha møtt opp for sent til en avtale... ![]() Er litt usikker på om SAS også har innført dette, men i Widerøe kan man nå booke om "Happy-billetter" på utenlandsreiser mot ett gebyr på NOK 450,- under forutsetning at det er ledig plass i samme prisklasse (bookingklasse) på flight man ønsker å booke om til. Alternativt må man kjøpe seg opp til nærmeste ledige bookingklasse! Merk: Man kan ikke oppgradere fra Happy til Flex billett. Her ser vi hva SAS selv skriver om Gjennomgående bestilling vs. oppdelte bestillinger. Eksemplene som er brukt gjelder innenlandsreiser, men vil anta at SAS ikke er mindre strenge når det gjelder utlandsreiser! Er gjerne lengre oppmøtetid for innsjekk og MCT og også lengre ved salg av gjennomgående billetter... 1. Gjennomgående bestilling Billetter og bestilling Innlandsreiser med flybytte kan i noen tilfeller få en lavere pris ved å dele opp bestillingen strekning for strekning. Vær oppmerksom på at oppdelt bestilling kan medføre visse ulemper dersom det oppstår forsinkelser. Gjennomgående bestilling: Bestiller du en reise fra for eksempel Tromsø til Stavanger med flybytte i Oslo har SAS Scandinavian Airlines Norge AS ("SAS Norge") ansvar for at du kommer helt fram (du reiser under en sammenhengende kontrakt). Det betyr at du har visse rettigheter dersom det oppstår forsinkelser som gjør at du kommer for sent til neste flyavgang. SAS Norge vil overføre deg til neste mulige flyavgang der det er ledig plass. Dersom ventetiden blir lang vil SAS Norge ved behov også tilby deg måltider og overnatting. Dette gjelder selv om SAS Norge ikke kunne unngå forsinkelsen, som for eksempel når vi ikke kan operere på grunn av dårlig vær. Klikk her for SAS Scandinavian Airlines Norge sine befordringsvikår. 2. Oppdelte bestillinger Oppdelte bestillinger: Skal du for eksempel reise fra Tromsø til Stavanger, men velger å bestille reisen strekning for strekning: Tromsø - Oslo og Oslo - Stavanger kan reisen totalt sett bli billigere, men du har ikke de samme rettigheter ved uregelmessigheter (du reiser under to separate kontrakter). Du har derved ikke krav på å bli booket om til ny avgang dersom flyselskapet ikke kunne unngå forsinkelsen. Du har heller ikke de samme rettighetene til å få dekket måltider eller hotellovernatting dersom du ikke rekker din neste flyavgang. Det er derfor svært viktig at du beregner deg god tid mellom ankomst og avgang, og tar tidsmessig høyde for at du må vente på ankommende bagasje samt gjennomgå nye innsjekkingsprosedyrer samt sikkerhetssjekk innen de tidsfrister som her gjelder for din videre reise. Dersom du har kjøpt en separat flybillett med SAS Norge og skal videre med et annet flyselskap enn et SAS selskap, må du på norske flyplasser beregne deg minimum tre timer mellom ankomst i henhold til ruteplan og din neste flyavgang (gjelder ikke mellom Widerøe og SAS Norge). Minimumstiden må overholdes før SAS Norge vil vurdere eventuelle erstatningsansvar om du mister din videre forbindelse. Eventuelt erstatningsansvar gjelder kun i de tilfeller hvor SAS Norge kunne unngått forsinkelsen i henhold til norsk luftfartslov og konvensjon. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at forsinkelser og kanselleringer i all hovedsak har sin årsak i hendelser som SAS Norge ikke kunne unngå, og at du som oftest derfor ikke har de samme rettighetene som passasjerer med gjennomgående bestillinger har. Siden flyselskapenes ansvar i slike tilfeller er begrenset i forhold til de økonomiske tap man eventuelt blir påført, finner mange det formålstjenlig å tegne reiseforsikring med vilkår som dekker bl.a. innhenting av reiserute. Egil
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Selv kom jeg litt for sent til en avgang med KLM fra LHR en gang i tiden, og da hjalp det med gullkortet (eller var det Royal Wings det het..?). Ingen problemer med ombooking til neste fly, selv om jeg hadde en veldig billig billett. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Enig. Gullkort bør gi noen fordeler. LN KMS hadde i utgangspunktet svært god tid tid til transfer, selv med to forskjellige billetter. Det synes jeg man bør se litt stort på, når man mister flyet og står der med gullkortet. Man bør forvente litt ekstra når man har gullkort, synes nå ihvertfall jeg.
En annen sak hadde vært om han hadde ekstremt kort transfertid, og at denne var under minimum og dette var grunnen til han hadde kjøpt to separate billetter. IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
- garantert seteplass - garantert hotell-rom hos Radisson SAS - setevalg når man menger seg med de uvaskede massene - lounge Og som jeg pleier å si til venner som bemerke gullkortet: ellers funker det til å komme frem til like ræva service mye fortere enn de fleste enda. Har fått påpekt et par ganger jeg har forsøkt å lure med meg en dårlig forbindelse på tobilletter og de har vært klar over at jeg er EBG, men du blir bare fortalt på et litt høffligere vis at det er null sjans. Det er svært lenge siden jeg har hatt noe sånn "hjørne-kutting" av noe dimensjoner ellers. Poenget er ikke at jeg synes det skal nedfelles noen steder at so EBG så har vi fordelen at vi kan bryte regler og jukse med seperate billetter, men det blir litt rart at få løsningen slik den som oftest praktiseres nå med at det bare er en mulighet å komme frem til samme service som alle andre, bare litt raskere. Dette er synmligheten av det jeg skriker høyt om her hver gang vi havner i diskusjoner om outsourcing og hva som skjer når økonomer er på ferde. Det er fleksibilitet i systemer som ikke er definert og ikke målbart og er avhengig av at det er litt goodwill ute å går, og det er de første tingene som forsvinner når man har ansatte som bare får regler presset ned over hodet med beskjed om å kjøre parti-linjen helt ut, og hvor de ansatte presses og ikke føler tilhørighet og eierskap i selskapet. -A ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]()
Når du reiser med to flybilletter, reiser du under to kontrakter. Det jeg har klart å gjøre før, er å få SAS til å gjøre om flybillettene mine til èn billett kostnadsfritt. Noen ganger er det mye billigere å dele opp bestillingen.
Da jeg i januar skulle til Trondheim, delte jeg opp bestillingen til MOL-OSL OSL-TRD Det var fire timer transfer-tid. For sikkerhetsskyld ringte jeg SAS to ganger og spurte om mine rettigheter dersom første flighten ble forsinket. Begge svarte at dersom transfertiden var rimelig, var det SAS sitt ansvar å booke meg om selvom jeg reiste på Flex. Fire timer skulle tydeligvis nesten være altfor god tid også. Og det gikk bra; Flyene var merkelig nok i rute hos SAS :O |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
|
![]()
Min syn på det hela är om SAS hade satt kunden i situationen så skulle all hjälp i världen erbjudits. Om kunden däremot själv försätter sig där är det hans/hennes eget ansvar. Detta oavsett status.
I vanliga fall skall dock EBP/EBG/(EBS) kunder prioriteras mer vid problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg måtte humre litt når jeg så min velkomst som fersk EBS. Det er ikke akkurat mange fordeler å skryte av... Når jeg i sin tid ble sølvmedlem hos KLM fikk jeg en kjekk Eton skjorte tilsendt i posten. Den er faktisk nesten i livet i dag - mange år etter.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
|
![]()
Jeg synes vi mangler slutten på denne historien:
1. Hvordan var natten i et hjørne på Kastrup?` 2. Ville SAS booke ham om til morgenflyet hjem eller måtte han kjøpe ny billett? 3. Er han kommet hjem nå? Vi venter nyskjerrig på svar!! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
|
![]() Quote:
__________________
Bare en passasjer... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Redningshelikopter stuck på St. Olavs. | kekker | Småprat | 1 | 19-11-2013 17:05 |
Stuck på ARN | Glean EBG | Småprat | 22 | 17-05-2013 11:30 |
Snake (stuck) on a plane | Someone | Småprat | 7 | 11-01-2013 13:24 |
THAI stuck with A380s | CebPac | Flyforum | 5 | 11-07-2009 14:50 |
777 stuck i Sibir... | LN-MOW | Flyforum | 7 | 12-01-2006 13:23 |