![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
http://web3.aftenbladet.no/innenriks/article464816.ece
:clap |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Holder det ikke at flaskene er pakket i forseglede poser med kvittering?
Var dette en planlagt mellomlanding med flybytte, eller noe som ikke var planlagt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Jeg reiser ofte mellom København og Stavanger. På noen slike reiser må jeg dra via Torp eller Oslo. Jeg har alltid med tollfri kvote fra Kastrup på disse mellomlandingene, men har aldri blitt fratatt noe som helst i Oslo eller Torp fordi varene er pakket slik sikkerhetsreglene tilsier i København. Posen er forseglet med kvittering fra Kastup. Eneste grunn til å bli fratatt flasker i kontrollen er om de ikke har denne forseglingen, og det kan ha vært tilfelle. Om varene ikke blir sikret slik ved utfart i Tyrkia, blir de beslaglagt. Det rare er jo da at tyrkisk kontroll lar passasjerer gå om bord med flasker uten forsegling. I motsatt fall skal det ikke være noe problem, men dersom beslag likevel ble gjort med forseglede varer, har her skjedd et direkte overgrep mot passasjerene og i direkte konflikt med reglene for sikkerhet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
|
![]()
Den samme idiotiske sikkerhetskotrollen skjer jo også når man kommer fra København til Sola og IKKE skal videre. Det er greit å bli sjekket grundig FØR man flyr ut fra København, men hvorfor i all verden skal man sjekkes ved landing på Sola når man skal hjem til Stavanger og ikke videre med fly? Forstå det den som kan. Det må visst kun være noen få hysteriske regelryttere i EU eller Norge som fatter dette. I tillegg gis knapt noen eksakt informasjon om kontroll og å ta ut bagasjen ved videre reise.
I Sandefjord skjer det samme på reise fra København via Torp til Stavanger; - hente bagasjen, løpe som en gal for å sjekke inn samme koffert som allerede er kontrollert for så å gå om bord på samme fly man forlot. Helt på trynet spør du meg all den tid passasjerer ikke er i kontakt med sin innsjekkede bagasje mellom København og Stavanger. Eneste grunn er at tollerne skal ha mulighet til kontroll av innsjekket bagasje mellom København og Stavanger, ikke p.g.a. sikkerheten! Argumentet med sikkerhet faller på sin egen urimelighet når vi her snakker om innsjekket bagasje fra utlandet som er registrert direkte til Stavanger med mellomlanding på Torp. Samme greia skjer på Gardermoen. Norske tollregler er grunnen, ikke sikkerhet hva angår innsjekket bagasje. At håndbagasje sjekkes er ok, men ikke to ganger på innsjekket bagasje. Her må kan kalle en spade for en spade; - norske tollregler er grunnen!:clap |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg skjønner ikke problemet....dette gjelder vel bare bergensere?
*dukke* |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Ettersom Tyrkia ikke er med i EU (eller EØS) så ville vel disse passasjerene blit fratatt flaskene også om de var forseglet i gjennomsiktig pose?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette er ganske enkelt. Han ankom fra et IKKE EU land medbringende tax-free varer købt i et IKKE EU land og så må man ikke videre bringe disse varer efter transit på en intern EU flyvning. Norge har tilsluttet sig disse regler.
Det betyder absolut ingenting om posen er lukket eller ej. Man kan aldrig med nuværende (hul i hovedet) EU regler købe tax free væske i beholdere over 100 ml i et ikke EU land og medbringe dem efter transit i EU! Simpel and stupid as that! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er jo bare helt hysterisk latterlig hvordan dette tar av til tider
![]() ![]()
![]() |
#9 |
Ute på tur
|
![]()
Men tenk på barna da!
-A (Utsagnet ser ikke like bra ut på norsk, men håper nå plutselig alle viser forståelse for hva som skjedde og er helt enig med at det er fornuft og forlanger enda strengere regler) ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Skulle tro anti-flydepartementet står bak reglene, for en del av de er virkelig hudestups tåpelig.
Blir reglene strengere, så kan chartertogavgangene fra Oslo S virkelig ta av ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Dette må jo bare alle skjønne! ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Escaping the blue box
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#16 | ||||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||||
Escaping the blue box
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 | ||||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Utrolig hvilket religiøst forhold mange Ola Dunkhar til tæksfrien sin
![]() Når det er sagt: selvsagt kan det skje at noen blander ting i flasker, jeg har selv av og til lurt på hvorfor ingen sjekket at vannet jeg før i tiden hadde med på brukte brusflasker virkelig var vann... Men: det er jo et faktum at ingen hittil har brukt muligheten til å slippe ut artig kjemi i fly påd en måten. Og de kan fortsatt gjøre det, bare de tar med nok 100 ml-flasker. Så konklusjonen blir, som for mange andre her, at dette sikkerhetshysteriet har lite med sikkerhet å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Jeg lurer på hvordan folk som kommer fra et stort land i vest som heller ikke er med i EU eller EØS reagerer når flaskene må kastes? Da kommer vel hyl fra den kanten om un-American og unfriendly...
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sola lufthavn ble evakuert etter mistanke om bombe. | ATC-flyradar | Småprat | 1 | 31-01-2013 09:36 |
Lettere å få med seg taxfreevarer ved transfer | Someone | Reiseforum | 0 | 25-02-2010 17:39 |
Helikopterpilot fratatt lappen | G-COLE | Flyforum | 2 | 04-07-2007 21:29 |