![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Har just sett en bild på en SAS 747 tagen före leverans i Seattle och den har testregistreringen N8290V. Det är antingen c/n 21381 LN-RNA eller c/n 21575 SE-DFZ. Någon som kan bekräfta vilken det är?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Denne er ikke enkel all den tid N8290V er ett av Boeings testkjennetegn, dvs det kan brukes på flere fly og er blitt brukt mye. Du må nesten vite når bildet er tatt for å finne ut noe fornuftig.
LN-RTA fløy første gang 24/8-1977 og ble levert 27/10. SE-DFZ fløy 17/2-79 og ble levert 2/3. Kan du se på omgivelsene om det er vinter eller sensommer/tidlig høst?
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
Jo då, jag vet detta om testregistreringar. problemet med den här bilden är att man inte vet när den är tagen (du kan se den på Svensk Flyghistorisk Förenings forum). Omgivelsene ger ingen ledtråd när .... Det kan nog vara barmark i februari också i Seattle-arean. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Helt riktig, RolfL. Det kom inn en typo der
![]() Jeg har sett på bildet du viser til og hvis du ser på trærne på høyden bak flyene har de løv på. Det får meg til å tro at bildet er tatt på høsten, ikke på vinteren. Jeg ville satse på LN-RNA her. Det behøver ikke være snø i Seattle om vinteren, men så mye løv på trærne er det vel neppe i februar/mars?
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Det verkar att stämma. Dessutom finns ju tydligen en anteckning på baksidan av fotot om "SAS första 747" vilket eventuellt skulle kunna tolkas som "SAS första combi" och då stämmer det ju med LN-RNA. Litet märkligt att inte någon av oss tidigare sett den här testregistreringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Hvis registreringen var på flyet bare noen dager i forbindelse med testflygingen og det ikke ble tatt noe særlig med bilder, er vel kanskje ikke det så rart? Det var også vanskeligere å spre bilder i 1977 enn i 2007 - på godt og vondt
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Då har jag fått bekräftat att c/n 21381, blivande LN-RNA, använde testregistreringen N8290V. För intresserade: maskinen flög första gången 24 aug. 1977, SAS flög en acceptance flight 24 okt. som varade 3:21 tim., officiellt levererad till SAS 27 okt. efter ha testflugits 45:37 tim./29 flights och flögs till CPH 27-28 okt. 1977. First revenue service SK911 Stockholm-Köpenhamn-New York 12 nov. 1977.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS B747 m.fl. - bird strike (video) | TONROY | Småprat | 5 | 08-07-2011 19:14 |
SAS B747-200 på Tradera | hmm273 | Samlerhjørnet | 4 | 19-03-2011 14:29 |
SAS B747 1:400 kommer snart | ENGM 911 | Samlerhjørnet | 2 | 13-12-2008 06:05 |
Aeroclassics SAS Scanair B747-283B (SE-DDL) 'VERY RARE' | hmm273 | Samlerhjørnet | 10 | 24-01-2008 12:45 |
SAS B747 | sk931 | Flyforum | 7 | 12-07-2006 14:21 |