![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ryanair fisker i rørt vande hos SAS
Lavprisselskabet tilbyder 20.000 billetter til en kr. pr. stk. til SAS destinationer og skriver direkte til en af de største SAS kunder, som er utilfreds med strejkerne. "Det er da ikke mærkeligt. Vi har gjort det samme i Storbritannien, da British Airways strejkede, og i Italien, når Alitalia strejker." Sådan kommenterer Nordeuropa chefen, Wilhelm Hamilton, at Ryanair nu i Sverige tilbyder 20.000 svenskere at rejse til SAS-destinationer for en krone på grund af den strejke, som lammer en betragtelig del af den svenske flytrafik. Ryanair generer sig heller ikke for at kontakte chefen for Electrolux, som i går i Dagens Industri luftede sin utilfredshed med SAS. Brevet indledes med ordet "broder" og er holdt i en kammeratlig tone: "Jeg har forstået, at du er urolig over en strejke i SAS og ser dig om efter et nyt flyselskab. Jeg vil bare lige fortælle lidt om Ryanair," skriver han. Kilde: Takeoff.dk Ikke så lidt fræk spørger du mig ![]()
![]() |
#2 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Det er nesten samme strategian BA brukte mot Virgin for mange år siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Med tanke på at man nærmest daglig overfalles av brosjyrer og annonser som i "en kameratslig tone" forsøker å overbevise meg om at "vårt produkt er best", blir jeg ikke så voldsomt bestyrtet. En stor del av det frie markedet handler om å fiske i rørt vann.
Edit: Skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ryanair fornekter seg ikke. Dette er klassisk Ryanair - på sitt beste (eller værste om man vil). Herb K. hos Southwest var jo en av pionerene også i det å bruke kjeften mot konkurrentene, men jeg synes nå han gjorde det på en mer humoristisk måte (hvem husker vel ikke "Liar-liar pants on fire" annonsen han kjørte mot (tror det var) Northwest. At Stelios fra easyJet med følge stilte opp på åpningsturen til Go iført orange overtrekksdresser var jo også morsomt (dog ikke så lite frekt å dele ut gratisbilletter med easyJet....).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nåja, British Airways var betydelig værre enn det. De ringte passasjerer som hadde booket Virgin Atlantic, og sa at "Hei, det er NN fra flyselskapet, deres avgang er desverre kraftig forsinket idag, og vi tilbyr å booke dere om til avgangen med BA"
DET er frekt det! At Ryanar går ut som de gjør nå, må sees på som nok et PR stunt. Verken mer eller mindre. IMM
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Men nå tror jeg det er andre flyselskaper enn Ryanair som vil stjele kunder av SAS pga dette
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Tviler sterkt på at Ryanair klarer å hente kunder fra SAS på denne måten. De redder kanskje noen passasjerer på kort sikt, men stort sett alle vil vende tilbake til slutt. At SAS har profilert seg som Businessman Airline i mange år gjør at vi Skandinaver er lojale mot vår flyselskap, selv hvor mange konflikter de har. Dette er glemt i neste uke og SAS fortsetter som før.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Morsomt (ja nesten latterlig morsomt) å se at det fortsatt finnes såpass sterke forsvarere av Ryanair...
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Joda, selvsagt har også Ryanair forretningsreisende, men det færreste forretningsreisende gidder å bruke sekundere flyplasser langt unna bestemmelsestedet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Ja, men Ryanairer ikke kjent for sitt gode navn og rykte de heller, så de klarer kanskje å få noen kunder, men med de billigste billettene. Det skal mer til for en bedrift å skifte lojalitetsprogram enn en flyer fra Ryanair. At noen søker andre flyselskap er naturlig, og da i første rekke LH, BA, SN og AF.
Det virker billig at Ryanair går ut på denne måten og tviler på at arbeidet deres har noen som helst virkning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
kjip markedsføring. Jeg liker ikke at noe gjør egene PR stunt bassert på andres tragiske skjebne.
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Andres tragiske skjebne? De velger da dette selv. SAS altså.
Og når det gjelder det du (EB) kaller mitt forsvar av Ryanair, så er det jeg sier bare realtiteter og ikke synsing. Dette er et pr. stunt fra Ryanair. Det er helt åpenbart. Det kan vi sikkert være enige i. Og at SAS mister kunder på grunn av alle sine streiker, kan vi sikkert også være enige i. Hvem de mister kunder til er sikkert både det ene og det andre flyselskapet. Og det er nærliggende å tro at faktisk NOEN går over til Ryanair, ikke som faste kunder, men for enkelte reiser. Og at Ryanair har business kunder også, det er et faktum, ikke synsing. At dette skal være latterlig av meg å si noe slikt, stiller jeg meg helt uforstående til. Skjønner ikke hvorfor du sier det.
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Jeg har ingen ting imot at flynordic delvis i det stille setter opp ekstra fly eller at Norwegian flyr fulle fly til Stockholm som følge av streiken. De gjør bare SAS en tjeneste ved å få unna pax som står fast. Men å direkte kontakte SAS sine kunder med å benytte SAS streiken som sitt argument for et markedsførings og PR angrep mot SAS sine esisterende kunder, synes jeg er rett og slett provoserende og noe de burde holde seg for gode til. Jeg ser ingen betenkligheter om Ryanair kommer med reklame eller PR ETTER at streiken er avsluttet, men du pisser ikke på noen som ligger nede når de ligger nede! En dag er det ryanair sin tur og jeg vet ikke eventuelt om jeg klarer å synes synd på en sprekfærdig O'leary som blåser ut i sinne over konkurrenter som likt hyener forsyner seg brutalt av kadaveret!
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hvis du mener SAS ligger nede, så har de selv valgt å legge seg ned.
Å gå ut mot andres kunder må da være 100% lovlig. Enkelg og greit. Som du sier, neste gang kan det være Ryanair som er i streik. Og så kan SAS komme til Ryanair sine konkurrenter og tilby tur med SAS til en krone. Fair enough. IMM
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
vi diskutere hva som er moralsk riktig! ikke hva som er lovlig eller ikke!
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Oppsøkend kontakt til konkurrentenes kunder er helt normalt i de fleste bransjer.
Jeg får for eksempel telefon fra andre banker enn min egen bank. Jeg får telefon fra forsikringsselskap, ja, og da vi skulle selge hus, ringte de jammen fra et eiendomskontor og tilbød oss å selge gjennom de istede for de vi hadde allerede valgt. Hvorfof det er mer forkastelig at et flyselskap kontakter andres passasjerer skjønner ikke jeg.
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian knuser SAS på punktlighet, skriver Aftenposten | tiemand | Flyforum | 32 | 03-06-2013 13:18 |
SAS pisser på sine beste kunder! | Bizflyer | Reiseforum | 18 | 29-09-2009 21:27 |
SAS kunder önsker å fly direkte. | MartinL | Flyforum | 59 | 12-04-2009 22:08 |
American Express advarer kunder om ustabilitet i SAS | Guest | Flyforum | 0 | 06-03-2006 20:45 |