![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Det var en liten merkedag på Sola imorges. Den siste operative S61N forlot landet med kurs for Irland ca 9.30 lokal tid. Maskinen flyr nå SVG-ABZ og videre fra ABZ til Belfast.Helikopteret flyr på sin gamle norske registrering , LN-ORC, frem til Belfast. Deretter vil maskinen når alle formalia er iorden fly videre til Shannon enten på norsk registrering eller på sin tiltenkte irske registrering EI-GCE.
Idag har det ikke lov til å fly inn i irsk luftrom på norsk register,derfor routingen via Belfast. Etter god informasjon fra A.T.S i CHC om avgangen var det kun undertegnede og en annen i MTC-gjengen på Sola sm stilte opp for å avbilde begivenheten. En enslig mekaniker gjorde maskinen klar for fergeflygingen over Nordsjøen i drittværet nå imorges. LN-ORC var en av de eldste S61N(S/N61817) som kom til Helikopter Service på -70 tallet. Maskinen ble satt i drift i 1978 og jeg hadde selv mange turer til Nordsjøen med denne kjerra. Dette er siste S61N CHC avhender , men det kan nok komme S61N fra andre operatører fra tid til annen til Heli-One på Sola til tyngere ettersyn i framtiden. Likevel er dette en epoke som er over i Nordsjøflygingen og som kanskje kunne vært markert på sin måte.Ikke en gang Jan Petter Helgesen i Stavanger Aftenblad var å se denne gangen. Han skal likevel få tilsendt bilder. S61N har hatt stor betydning i tilførselstjensten til vår oljeindustri. Selv hadde jeg min første tur på forsommeren i 1973 med denne flytypen og det ble mange minnerike turer op gjennom årene på godt og vondt. Under kommer en billedserie som viser -ORC rett før take-off. Interiørmessig kan man se den store ekstra drivstoffstanken på venstre side i kabinen. Drivstoffpåfylling til denne skjer på maskinens venstre side der ett av kabinvinduene er tatt bort er erstattet med påfyllings annordning. -ORC tok ca 2700liter med drivstoff før ferge flygingen til ABZ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
neste
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
neste
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
neste
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
neste
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
neste
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
neste
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
neste
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
neste
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
neste
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Very nice!
Takk for titten og informasjonen!
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bravo,nydelige bilder:-p
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Kjempebilder, OJ! Tusen takk for at du tok deg bryet med lage denne finfine dokumentasjonen. Jeg legger ellers merke til at irene fortsetter tradisjonen med lavkost-utstyr i de offentlige flytjenestene sine. Ingen råflotte innkjøp av fabrikknye hi-techmaskiner der i gården.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nydelige bilder av en nydelig helikoptertype !
-Savner de her på Flesland, de er mye bedre å se til enn S-92, og ikke minst er bråket mindre, ivertfall for folk som er berørt av innflygningen på S-92.... -Noen som kan lage en oversikt over hvor de forskjellige S-61 befinner seg nå ? Det hadde vært kjekt å sett. :wink |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Lekkert! Takk for en flott reportasje av den siste S-61 i Norge. Det er uten tvil en stor bit av norsk luftfart som forsvinner ut av landet nå ja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Veldig bra dokumentert OJB :clap
Har bare gode minner fra S-61N, min første tur var i mars -97. Har blitt noen turer ut i havet med de etter det. Likte spesielt når maskinen var utstyrt med et slikt "bulbvindu" som en kan se på LN-ORC. Kjempe moro å sitte med hodet utenfor maskinen, særlig under landing/takeoff's!! Det er en god del år siden jeg sist fløy ut med S-61N, var en del år med Super Puma ![]() Synes ikke S92'en kommer helt opp mot S-61N, men den er nå mye bedre en Puma :exclamati
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Takk for reportasjen inkludert bilder, gode navnebror. Jeg legger ved til minne om denne stolte maskin, den eneste gangen jeg fikk fotografert den på dine breddegrader. Morsomt at den fortsetter i operativ tjeneste.
Her på den gamle basen på Forus i 1986:
![]() |
#18 |
Doodlebugger
|
![]()
Hei,
Er det noen av de norske flysamlingene som har en S-61N? De fleste av oss som har noen år offshore har et forhold til Sikorsky`n Eders Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Flymekanikerlinjen på den videregående skolen på Sola har Super Puma som blir bygget opp for museet etter tidligere Nordsjøhavari. Vi skulle gjerne hatt S61N også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Igår var -ORC rapportert framme i Irland og ble avregistret i Luftfarttøyregisteret. Den nye registreringen er EI-GCE.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|