Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-04-2007, 13:19   #1
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Default Emirates ser ut til å gå for A350XWB

Times Online

Her er noen utdrag fra artikkelen:
The European manufacturer has cut the price of its A350 by half and is also offering other inducements to persuade airlines to order its aircraft. Airbus has been caught out by the success of the Dreamliner, which is now the fastest-selling commercial jet in history.

The list prices for the A350-800 and 900 models are $189 million and $215 million, but Airbus is understood to be offering either one for $102 million (£51 million), a discount of 46 per cent and 53 per cent respectively.

Discounts are common in aerospace, but industry sources say that such large price reductions are rare. Boeing, by comparison, is thought to be offering discounts of one third on the 787, reducing the price from $153 million to $102 million.

The decision by Airbus to match Boeing on price means that airline customers are being given big incentives to buy. Emirates is poised to announce an order for 100 A350s next week in a deal that would be worth between $19 billion and $21.5 billion at full price. The discount means that the bill for these aircraft will be about $10 billion, but Emirates is likely to pay even less than that.

I tillegg er Airbus i møter med GE om å få en GEnX motor til A350
Airbus lobbies GE for GEnX on A350
Old 20-04-2007, 14:03   #2
ThomAAs
ScanFlyer Molded

ThomAAs's Avatar

Default Re: Emirates ser ut til å gå for A350XWB

Nå er ikke jeg noen ekspert... Og jeg skjønner at Airbus må gjøre noe, men det jeg ikke forstår er hvordan de kan selge de så billig. De kan da umulig tjene penger på disse flyene til den prisen. Men de er vel så desperate da
Old 20-04-2007, 15:56   #3
OJB
ScanFlyer Rusty

Tilbudet er nok tidsbegrenset får å få fart i salget.Det kan umiddlebart se ut som de selger med tap, men det kan de ta som en del av utviklingskostnadene.
SomeOne kan jo elaborere om økonomi her kanskje....
OJB is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 16:08   #4
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Ryanair fikk vel også ekstreme rabatter hos Boeing da de la inn en storordre på 737?
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 17:03   #5
fokkeren
ScanFlyer Blue

Hvilket signal gir dette i markedet Hadde jeg drevet flyselskap så ville jeg nok krevet samme deal.
Easyjet gikk jo som kjent innfor A319 istedenfor å satse på den hesten de hadde ifra før nemlig B737-700.
Ryktene sier att Easyjet fikk 50% avslag og att Boeing ikke ønsket å gi vekk sine fly.
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 17:13   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by OJB

Tilbudet er nok tidsbegrenset får å få fart i salget.Det kan umiddlebart se ut som de selger med tap, men det kan de ta som en del av utviklingskostnadene.
SomeOne kan jo elaborere om økonomi her kanskje....
Nå er ikke jeg Someone, men kan vel gjøre et forsøk likevel. Jeg vet ikke hvor mye av utviklingskostnadene som allerede er påløpt for Airbus, men den typen kostnader er jo stort sett irreversible i den forstand at når man har utviklet et nytt fly så er kostnadene "water under the bridge"; dvs. at Airbus vil være interessert i å selge så mange fly som mulig for å forsøke å få tilstrekkelig stort dekningsbidrag til på sikt å dekke utviklingskostnadene. Likevel så spiller utviklingskostnadene isolert sett liten rolle i forhold til hva Airbus bør selge flyene for.

Det kan vel tenkes at denne typen spesielt store rabatter kan gi litt uheldige forventninger for andre flyselskap som er ute i samme ærend som det nevnes ovenfor, men jeg vil anta at Airbus vil forsøke å legitimere denne kraftige rabatten på et eller annet vis slik at man kan selge til høyere pris i fremtiden.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 18:22   #7
ThomAAs
ScanFlyer Molded

ThomAAs's Avatar

De kan vel gi vekk masse fly, men da tar det jo desto lengre tid for brake even...
Old 20-04-2007, 19:16   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by ThomAAs

De kan vel gi vekk masse fly, men da tar det jo desto lengre tid for brake even...
Spørsmålet er vel om man selv med disse rabattene sitter igjen med noe inntekt utover selve produksjonskostnadene. Liten margin kan kompenseres med stort volum, selv om det ikke ser ut til at volumet er veldig stort enda. Gratis vil man vel ikke selge og heller ikke til priser som ikke dekker produksjonskostnadene, men for alt jeg vet så kan Airbus dekke kostnadene ved selve produksjonen selv til disse prisene (om man ser bort fra utviklingskostnadene).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 19:18   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det er vel også det at Airbus leter etter en launch customer og de krever ofte store rabatter, som f.eks SAS da de kjøpte 737-600
Old 21-04-2007, 12:28   #10
brendas
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally posted by fokkeren
Hvilket signal gir dette i markedet Hadde jeg drevet flyselskap så ville jeg nok krevet samme deal.
Sant.

Quote:
Originally posted by Someone
Det er vel også det at Airbus leter etter en launch customer og de krever ofte store rabatter, som f.eks SAS da de kjøpte 737-600
Er de ute etter en (ny) launch customer, og vil EK være det? Airbus har tross alt et stort antall kunder som hadde firm ordre på A350, med levering fra 2010, og det blir interessant å se på hva Airbus gjør med disse, og med noen av de eksisterende ordrene på A350XWB.
Ønsker Airbus å utsette levering til andre selskaper med et år eller to bare for å åpne markedsandeler ved å sikre en ordre på 100 maskiner?
Hvorvidt storyen er sann eller ikke vet jeg ikke, men med tanke på at Boeing nå selger 787 med rabatter på rundt 35%, og at 787 fra før av koster ~30mill dollar mindre, så skulle en tro at Boeing har litt mer å gå på prismessig. Spørsmålet er om det er verdt det, de har tross alt en backlog å vise til.
brendas is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules