![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]()
Det begynner å dukke opp et antall organisasjoner som tilbyr CO2-kompensasjon for flyreiser. Er det noen som har noe synspunkt på hvem av dem som er seriøse?
Jeg har ihvertfall funnet disse: The Carbon Neutral Company Brukes av SAS Mitt klima fra Framtiden i våre hender Green Seat brukes av Apollo/Novair |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]()
Svarer meg selv, jeg...
Jeg har kikket gjennom disse tre og er ikke overbevist. Alle investerer pengene de samler inn i prosjekter som skal gi reduserte CO2-utslipp. Mitt klima: Selger kvoter fra My Climate. Prosjektene er en kombinasjon av utviklings- og miljøprosjekter. Et typisk prosjekt er å pusse opp et vannkraftverk i Indonesia, som gir høyere effekt og kan erstatte elektrisk energiproduksjon som ville gitt CO2-utslipp. Green Seat: Investerer i treplanting som binder karbon, utbygging av fornybare energikilder som solenergi og noe enøk-tiltak (subsidiering av sparepærer på Jamaica). Prosjektene har preg av å være utviklingsprosjekter. Typisk prosjekt er skogutvikling i Uganda. The Carbon Neutral Company: SAS-porteføljen investerer kun i vindkraft. Et typisk prosjekt er en vindmøllepark på New Zealand, som også brukes av Green Seat. Generelt så er det total mangel på hvordan man har kommet fram til de oppgitte reduksjonene i CO2-utslipp og utviklingsdelene av prosjektene gjør ofte at miljøeffekten blir litt uklar. Solenergi har sine egne problemer, først og fremst energien som brukes til å produsere solcellene. Dette kompliserer regnestykket og gjør meg skeptisk til disse prosjektene. Skogplanting binder karbon, men evighetsperspektivet blir litt uklart. Det bør dessuten bevises at prosjektet gir mer biomasse enn naturlig utvikling i det samme området ville gjort. Flere av utviklingsprosjektene bærer mer preg av lokal miljøeffekt enn reduserte CO2-utslipp. For eksempel My Climate sitt prosjekt på Madagaskar, der vindkraft skal erstatte generatorer. I prosjektbeskrivelsen står der: "The high oil and electricity prices have boosted the demand on fuel wood and charcoal, which endangers the local forest resources." Vel å bra å hindre dette, men erstatter man CO2-nøytral bålbrenning med vindkraft så trenger jeg litt ekstra overbevisning om at det fungerer for å redusere CO2-utslipp. Kanskje karbonbinding i biomassen som ikke blir erstattet kan forklare prosjektet, men igjen savner jeg utregning av de faktiske CO2-reduksjonene. Mest sans har jeg for SAS sin samarbeidspartner The Carbon Neutral Company. Disse subsidierer først og fremst vindkraft i land som i bruker mye fossile brensler til å produsere elektrisk kraft. Her også savner jeg ei sannsynliggjøring av at prosjektene erstatter kullkraft og ikke (CO2-nøytral) atomkraft. Man kan mene hva man vil om atomkraft, men CO2-utslipp bidrar den ihvertfall ikke til. Konklusjon? Skeptisk. Mange gode utviklingsprosjekter å støtte, men jeg sitter med en følelse av å betale avlat heller enn å redusere CO2-utslipp. Jeg kunne heller tenkt meg en mulighet til å kjøpe CO2-kvoter i EUs kvotesystem. Det systemet har også betydelige mangler, men vegen fra mine penger til reduserte CO2-utslipp ville ihvertfall blitt enklere å følge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det er vel en start, og alternativet hvis det ikke skjer noe er ikke bedre ihvertfall...
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
når kvotesystemet kommer i gang (det er vel rundt 2010 eller der), blir det tydeligere hvordan sammenhengen mellom kvotekjøp og redusert co2-utslipp er, inntil det anser jeg alle slike kvotekjøpsordninger som avlat
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,116
|
![]()
Er ikke den ordningen Stordalen går for når han kjøper jetfly og klimakvoter samtidig?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]() Quote:
Av alle de ordningene jeg så på over så synes jeg det var den som så mest ut som avlat. Alle disse baserer seg på Kyotoavtalens artikkel 12, Clean Development Mechanism. Et krav for slike prosjekter er at de skal være "real, measurable, and long-term". Litt mer håndfast informasjon fra Mitt Klima innenfor "measurable" ville gjort mye. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Hvis det er slik at disse individuelle klimakvotene innregnes som en del av CDM så mener jeg at CO2-gevinst må redegjøres for og kontrolleres av uavhengig tredjepart (f.eks. så er Det Norske Veritas aktiv i Europa på nettopp dette). I så fall så går (f.eks.) DNV god for den målbare effekten av prosjektene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
|
![]()
Jeg skal starte mitt eget system idag ; SOS(Same Old Shit).
Innbetalinger kan foretaes til min bank konto på forespørsel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]() Quote:
Kanskje jeg må endre syn på det opplegget... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Statsbudsjettet - økt CO2 avgift | Wahoo | Flyforum | 9 | 22-11-2014 23:08 |
Luftfartens utslipp av CO2? | 77W | Småprat | 2 | 05-04-2011 10:49 |
Leverandører av 1:200 fly. | Vede | Samlerhjørnet | 24 | 28-04-2010 23:54 |
SAS tigger leverandører om nødhjælp | Bll spotter | Flyforum | 22 | 25-05-2008 17:32 |
Flyforum og CO2-kvoter | Tertit54 | Flyforum | 16 | 25-11-2007 07:34 |