Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-04-2007, 20:27   #1
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
Default Seriøse leverandører av "CO2-nøytralitet"?

Det begynner å dukke opp et antall organisasjoner som tilbyr CO2-kompensasjon for flyreiser. Er det noen som har noe synspunkt på hvem av dem som er seriøse?

Jeg har ihvertfall funnet disse:
The Carbon Neutral Company Brukes av SAS
Mitt klima fra Framtiden i våre hender
Green Seat brukes av Apollo/Novair

__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 22:48   #2
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
Default Re: Seriøse leverandører av

Svarer meg selv, jeg...

Jeg har kikket gjennom disse tre og er ikke overbevist. Alle investerer pengene de samler inn i prosjekter som skal gi reduserte CO2-utslipp.

Mitt klima: Selger kvoter fra My Climate. Prosjektene er en kombinasjon av utviklings- og miljøprosjekter. Et typisk prosjekt er å pusse opp et vannkraftverk i Indonesia, som gir høyere effekt og kan erstatte elektrisk energiproduksjon som ville gitt CO2-utslipp.

Green Seat: Investerer i treplanting som binder karbon, utbygging av fornybare energikilder som solenergi og noe enøk-tiltak (subsidiering av sparepærer på Jamaica). Prosjektene har preg av å være utviklingsprosjekter. Typisk prosjekt er skogutvikling i Uganda.

The Carbon Neutral Company: SAS-porteføljen investerer kun i vindkraft. Et typisk prosjekt er en vindmøllepark på New Zealand, som også brukes av Green Seat.

Generelt så er det total mangel på hvordan man har kommet fram til de oppgitte reduksjonene i CO2-utslipp og utviklingsdelene av prosjektene gjør ofte at miljøeffekten blir litt uklar.

Solenergi har sine egne problemer, først og fremst energien som brukes til å produsere solcellene. Dette kompliserer regnestykket og gjør meg skeptisk til disse prosjektene.

Skogplanting binder karbon, men evighetsperspektivet blir litt uklart. Det bør dessuten bevises at prosjektet gir mer biomasse enn naturlig utvikling i det samme området ville gjort.

Flere av utviklingsprosjektene bærer mer preg av lokal miljøeffekt enn reduserte CO2-utslipp. For eksempel My Climate sitt prosjekt på Madagaskar, der vindkraft skal erstatte generatorer. I prosjektbeskrivelsen står der: "The high oil and electricity prices have boosted the demand on fuel wood and charcoal, which endangers the local forest resources." Vel å bra å hindre dette, men erstatter man CO2-nøytral bålbrenning med vindkraft så trenger jeg litt ekstra overbevisning om at det fungerer for å redusere CO2-utslipp. Kanskje karbonbinding i biomassen som ikke blir erstattet kan forklare prosjektet, men igjen savner jeg utregning av de faktiske CO2-reduksjonene.

Mest sans har jeg for SAS sin samarbeidspartner The Carbon Neutral Company. Disse subsidierer først og fremst vindkraft i land som i bruker mye fossile brensler til å produsere elektrisk kraft. Her også savner jeg ei sannsynliggjøring av at prosjektene erstatter kullkraft og ikke (CO2-nøytral) atomkraft. Man kan mene hva man vil om atomkraft, men CO2-utslipp bidrar den ihvertfall ikke til.

Konklusjon? Skeptisk. Mange gode utviklingsprosjekter å støtte, men jeg sitter med en følelse av å betale avlat heller enn å redusere CO2-utslipp.

Jeg kunne heller tenkt meg en mulighet til å kjøpe CO2-kvoter i EUs kvotesystem. Det systemet har også betydelige mangler, men vegen fra mine penger til reduserte CO2-utslipp ville ihvertfall blitt enklere å følge.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 12:18   #3
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Seriøse leverandører av

Det er vel en start, og alternativet hvis det ikke skjer noe er ikke bedre ihvertfall...

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 13:20   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Seriøse leverandører av

når kvotesystemet kommer i gang (det er vel rundt 2010 eller der), blir det tydeligere hvordan sammenhengen mellom kvotekjøp og redusert co2-utslipp er, inntil det anser jeg alle slike kvotekjøpsordninger som avlat
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 13:56   #5
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Seriøse leverandører av

Quote:
Originally posted by CK

når kvotesystemet kommer i gang (det er vel rundt 2010 eller der), blir det tydeligere hvordan sammenhengen mellom kvotekjøp og redusert co2-utslipp er, inntil det anser jeg alle slike kvotekjøpsordninger som avlat
Kansje man skulle få en ordning som katolikkene har, hvor du er tilgitt så lenge du bekjenner dine synder? Det har da funket i århundrer hos de for å slippe unna det meste...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 14:05   #6
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,116
Default Re: Seriøse leverandører av

Er ikke den ordningen Stordalen går for når han kjøper jetfly og klimakvoter samtidig?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 15:00   #7
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
Default Re: Seriøse leverandører av

Quote:
Originally posted by Desk pilot

Er ikke den ordningen Stordalen går for når han kjøper jetfly og klimakvoter samtidig?
Stordalen bruker visst Mitt Klima.

Av alle de ordningene jeg så på over så synes jeg det var den som så mest ut som avlat. Alle disse baserer seg på Kyotoavtalens artikkel 12, Clean Development Mechanism.

Et krav for slike prosjekter er at de skal være "real, measurable, and long-term". Litt mer håndfast informasjon fra Mitt Klima innenfor "measurable" ville gjort mye.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 17:53   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Seriøse leverandører av

Hvis det er slik at disse individuelle klimakvotene innregnes som en del av CDM så mener jeg at CO2-gevinst må redegjøres for og kontrolleres av uavhengig tredjepart (f.eks. så er Det Norske Veritas aktiv i Europa på nettopp dette). I så fall så går (f.eks.) DNV god for den målbare effekten av prosjektene.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 18:14   #9
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
Default Re: Seriøse leverandører av

Jeg skal starte mitt eget system idag ; SOS(Same Old Shit).
Innbetalinger kan foretaes til min bank konto på forespørsel.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 18:30   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
Default Re: Seriøse leverandører av

Quote:
Originally posted by TOS

Hvis det er slik at disse individuelle klimakvotene innregnes som en del av CDM så mener jeg at CO2-gevinst må redegjøres for og kontrolleres av uavhengig tredjepart (f.eks. så er Det Norske Veritas aktiv i Europa på nettopp dette). I så fall så går (f.eks.) DNV god for den målbare effekten av prosjektene.
Så sannelig. Med veldig liten skrift så henviser Mitt Klima til DNV, TÜV og SGS.

Kanskje jeg må endre syn på det opplegget...
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Statsbudsjettet - økt CO2 avgift Wahoo Flyforum 9 22-11-2014 23:08
Luftfartens utslipp av CO2? 77W Småprat 2 05-04-2011 10:49
Leverandører av 1:200 fly. Vede Samlerhjørnet 24 28-04-2010 23:54
SAS tigger leverandører om nødhjælp Bll spotter Flyforum 22 25-05-2008 17:32
Flyforum og CO2-kvoter Tertit54 Flyforum 16 25-11-2007 07:34


All times are GMT +2. The time now is 19:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.