![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Da har tre nordmenn bestilt enveisbillett med en av de korteste planlagte flightene med en ex-SAS DC-9-21.
Planlagt avgang kl 1400 PST i dag (om tre timer). Planlagt deboarding (exit, med andre ord) kl 1405. Planlagt landing for de ca 70 passasjerene ca kl 1407-1409. Flyet lander når det passer flygerne, men man regner med et heftig lowpass eller to først. Blue skies.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Morsomt.
Hvor hopper dere ut på denne? Gjennom bakdøra ? Er det gjort noen ombygging som gjør at det er en bredere "hopprampe" der bak eller det det plass til bare en om gangen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Baktrappen er avmontert,saa naar vi er paa utsprangshoeyden apnes bare den bakre doeren, saa er det rett ned og ut. Legger ut bilder etterhvert. En av oss har leid fotograf som han hopper sammen med. Selv med samtidig exit har de bare et par sekunder sammen foer de treffer vinden og blir tumblet rundt. 10 cm spacing ved exit blir nok minst 30-----40 meter i luften. Exitspeeden blir vel rundt 130---150 knop, mens frittfallhastighet er ca 105 knop,saa det maa bremses ned en del foer skjermaapning. Har hoydemaaler med speedregistrering som begynner seks sekunder etter exit saa det blir spennende aa se. Litt for lav ceiling naa, men det letter gradvis og vi har soendagen som backup. Tre norske her med totalt ca 60 aars fallskjermerfaring og hoppbakgrunn fra ballong og Cessna 150paa den ene siden av spekteret, til C-130, Electra og Orion i den andre. Men vi gleder oss som barn fordet, og det er gjengs for alle paa feltet. Mange har moett frem bare for jet---hoppingen. Beklager sticky keyboard her, det er s;lt mange cola og ketchupklyser nediher i aarenes loep. (restaturanten hater Bombshelter,ser slik ut ogsaa, menmaten er meget bra og stemningen hoy
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Kun plass til en i bredden om gangen og ingenting paamontert som man kan stable etter. Den brukes en del til charter o.l. saa derfor er ogsaa setene i. Siden det er seter er det "safety demo", som for en sjelden gangs skyld nok inneholder hvilken doer man skal bruke ved evakuering i luften!!! Guess which... Inflight servering er det ogsaa, sies det. Tipper en 'Lifesaver'--drops til hver, og naar sistemann har faatt er sikkert foerstemann ute allerede!
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Ugh! For lavt skydekke, hopping kansellert for dagen. Vi er signet opp for søndag. Fingre krysses og vi håper på oppklaring til i morgen.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
"You don't fall....., the earth sucks!"
God tur...., fingers crossed.... ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]() Quote:
Har bare slengt ut hoppere fra C-182, men følte absolutt ingen trang til å følge etter når de forsvant... Steike for en pitch-endring det ble etter at pax'en hadde hengt på staget og stått på hjulet! Armer og bein da, gitt. Quote:
![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
I halvett-tiden i dag var det klarnet opp her, like soer for gamle March AFB. Rakk saavidt et Twin Otter-hopp foerst for aa teste splitter ny fallskjerm. DC-9 brief paa bakken, paaseling, safetybrief i flyet, men for en gangs skyld ogsaa med presisering av hvilken doer som skulle brukes ved evakuering i hoeyden...
Avspranget fantastisk, bedre enn HErculesen pga mindre burble bak. Etter seks sekunder begynte hoeydemaaleren aa registrere fallhastighet, og da var den nede i 236 km/t. Trolig var vi fremdeles i "fremkastet" saa airspeeden vaaar var hoeyere. Frittfall snitt ved mageflyging er litt under 200. Kort sagt, dette var stort. Bilder kommer senere for den som har lyst aa see DC-9en fra et annet perspektiv. Den ultimate flyspotter-opplevelse... ![]()
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Også selve spotterbildet, da. Fotoobjektet er Ketil Jenssen, fulgt av Per Wensell og en annen nordmann.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Tøft!
![]() Om vi har noen med utdanning i medisin og litt latin-bakgrunn, hva heter sinnlidelsen som får folk til å frivillig forlate et tilsynelatende velfungerende fly midtveis i luften? ![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() ![]() Heja ![]() Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Basillicus Aeronauticus... Det å sitte på i et fly har forøvrig ikke mer med flyging å gjøre enn det å sitte i en kano har med svømming å gjøre . Ut av La-z-boyen, folkens, og prøv selv! Armchair-flying er bare en del av moroen!
![]()
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]() Quote:
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Enveisbillett til Asia - hva er refunderbart? Tolkning av billettregler. | Peppep | Reiseforum | 4 | 30-06-2013 11:25 |
Rimelig enveisbillett EZE - NYC | kekker | Reiseforum | 1 | 30-11-2012 02:13 |
Kjøpe enveisbillett MNL til CPH | kblaur | Reiseforum | 9 | 09-03-2012 22:28 |
Enveisbillett med SU til HKG på biz til EUR 257 | OSLflyer | Flyforum | 17 | 03-10-2007 21:36 |