Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-04-2007, 20:05   #1
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

Da har tre nordmenn bestilt enveisbillett med en av de korteste planlagte flightene med en ex-SAS DC-9-21.
Planlagt avgang kl 1400 PST i dag (om tre timer). Planlagt deboarding (exit, med andre ord) kl 1405. Planlagt landing for de ca 70 passasjerene ca kl 1407-1409. Flyet lander når det passer flygerne, men man regner med et heftig lowpass eller to først. Blue skies.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2007, 20:06   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

Husk Kamera !


http://www.airliners.net/open.file/1158240/L/
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2007, 20:37   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

Morsomt.
Hvor hopper dere ut på denne? Gjennom bakdøra ? Er det gjort noen ombygging som gjør at det er en bredere "hopprampe" der bak eller det det plass til bare en om gangen ?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2007, 22:18   #4
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

Baktrappen er avmontert,saa naar vi er paa utsprangshoeyden apnes bare den bakre doeren, saa er det rett ned og ut. Legger ut bilder etterhvert. En av oss har leid fotograf som han hopper sammen med. Selv med samtidig exit har de bare et par sekunder sammen foer de treffer vinden og blir tumblet rundt. 10 cm spacing ved exit blir nok minst 30-----40 meter i luften. Exitspeeden blir vel rundt 130---150 knop, mens frittfallhastighet er ca 105 knop,saa det maa bremses ned en del foer skjermaapning. Har hoydemaaler med speedregistrering som begynner seks sekunder etter exit saa det blir spennende aa se. Litt for lav ceiling naa, men det letter gradvis og vi har soendagen som backup. Tre norske her med totalt ca 60 aars fallskjermerfaring og hoppbakgrunn fra ballong og Cessna 150paa den ene siden av spekteret, til C-130, Electra og Orion i den andre. Men vi gleder oss som barn fordet, og det er gjengs for alle paa feltet. Mange har moett frem bare for jet---hoppingen. Beklager sticky keyboard her, det er s;lt mange cola og ketchupklyser nediher i aarenes loep. (restaturanten hater Bombshelter,ser slik ut ogsaa, menmaten er meget bra og stemningen hoy
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2007, 22:20   #5
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

Kun plass til en i bredden om gangen og ingenting paamontert som man kan stable etter. Den brukes en del til charter o.l. saa derfor er ogsaa setene i. Siden det er seter er det "safety demo", som for en sjelden gangs skyld nok inneholder hvilken doer man skal bruke ved evakuering i luften!!! Guess which... Inflight servering er det ogsaa, sies det. Tipper en 'Lifesaver'--drops til hver, og naar sistemann har faatt er sikkert foerstemann ute allerede!
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2007, 03:45   #6
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

Ugh! For lavt skydekke, hopping kansellert for dagen. Vi er signet opp for søndag. Fingre krysses og vi håper på oppklaring til i morgen.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2007, 04:00   #7
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

"You don't fall....., the earth sucks!"
God tur...., fingers crossed....
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2007, 19:30   #8
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

Quote:
Baktrappen er avmontert,saa naar vi er paa utsprangshoeyden apnes bare den bakre doeren, saa er det rett ned og ut.
Shit - akkurat den modifikasjonen ønsket man seg ofte engang i tiden, for å ekspedere plagsomme passasjerer raskt og effektivt, hehe.

Har bare slengt ut hoppere fra C-182, men følte absolutt ingen trang til å følge etter når de forsvant... Steike for en pitch-endring det ble etter at pax'en hadde hengt på staget og stått på hjulet! Armer og bein da, gitt.

Quote:
"You don't fall....., the earth sucks!"
Du får nå sagt det!
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 01:54   #9
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Jet om vi fikk det til...

I halvett-tiden i dag var det klarnet opp her, like soer for gamle March AFB. Rakk saavidt et Twin Otter-hopp foerst for aa teste splitter ny fallskjerm. DC-9 brief paa bakken, paaseling, safetybrief i flyet, men for en gangs skyld ogsaa med presisering av hvilken doer som skulle brukes ved evakuering i hoeyden...

Avspranget fantastisk, bedre enn HErculesen pga mindre burble bak. Etter seks sekunder begynte hoeydemaaleren aa registrere fallhastighet, og da var den nede i 236 km/t. Trolig var vi fremdeles i "fremkastet" saa airspeeden vaaar var hoeyere. Frittfall snitt ved mageflyging er litt under 200.

Kort sagt, dette var stort. Bilder kommer senere for den som har lyst aa see DC-9en fra et annet perspektiv. Den ultimate flyspotter-opplevelse...
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 09:52   #10
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

En liten video fra flyet/turen/hoppet. Flyvertinnen har fallskjerm, av gode grunner...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DC-9 Climb.jpg
Views:	30
Size:	55.7 KB
ID:	8900   Click image for larger version

Name:	DC-9 Ketil og Rolf.jpg
Views:	27
Size:	41.7 KB
ID:	8901  
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 09:53   #11
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

Også selve spotterbildet, da. Fotoobjektet er Ketil Jenssen, fulgt av Per Wensell og en annen nordmann.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DC-9 Exit.jpg
Views:	28
Size:	44.3 KB
ID:	4865  
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 09:56   #12
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

Tøft!

Om vi har noen med utdanning i medisin og litt latin-bakgrunn, hva heter sinnlidelsen som får folk til å frivillig forlate et tilsynelatende velfungerende fly midtveis i luften?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 10:01   #13
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Tøft!

Om vi har noen med utdanning i medisin og litt latin-bakgrunn, hva heter sinnlidelsen som får folk til å frivillig forlate et tilsynelatende velfungerende fly midtveis i luften?

-A

Heja

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 10:08   #14
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

Basillicus Aeronauticus... Det å sitte på i et fly har forøvrig ikke mer med flyging å gjøre enn det å sitte i en kano har med svømming å gjøre . Ut av La-z-boyen, folkens, og prøv selv! Armchair-flying er bare en del av moroen!
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 10:09   #15
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

Quote:
Også selve spotterbildet, da.
YESSS!!! STEIKE FLOTT ALTSÅ!!!!! TUUUSEN TAKK!!! :clap
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 10:12   #16
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Enveisbillett med ex-SAS DC-9-21

Og her er den i sitt første liv. En vakker sak da også!
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Enveisbillett til Asia - hva er refunderbart? Tolkning av billettregler. Peppep Reiseforum 4 30-06-2013 11:25
Rimelig enveisbillett EZE - NYC kekker Reiseforum 1 30-11-2012 02:13
Kjøpe enveisbillett MNL til CPH kblaur Reiseforum 9 09-03-2012 22:28
Enveisbillett med SU til HKG på biz til EUR 257 OSLflyer Flyforum 17 03-10-2007 21:36


All times are GMT +2. The time now is 11:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.