Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-03-2007, 10:58   #1
Tikkaani
Newcomer

Default Lærlinger i Norwegian

Da søker Norwegian etter nye lærlinger :

http://norwegian.easycruit.com/vacancy/78579/11595?iso=no
Tikkaani is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2007, 17:07   #2
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Default Re: Lærlinger i Norwegian

Ja de var ikke seine, med å søke etter nye lærlinger - så fort de fikk godkjenning for at de kunne fortsette med sitt lærlingeprogram.

Ser nå at de har forandret en del av info-teksten, bl.a. står det nå oppgitt følgende om hvor mye de skal jobbe i kabinen:

"Kabin: Denne modulen gir lærlingen allsidig og mye erfaring innen direkte kundeservice om bord i våre fly. Lærlingen jobber i denne modulen som inkludert del av kabinbesetningen om bord. Denne modulen tilsvarer om lag 50 % av den totale læretiden."

Så nå vet i alle fall potensielle søkere, at det blir minst 50% (og gjerne mer) arbeid i kabinen.
Old 31-03-2007, 17:27   #3
CVR
ScanFlyer Blue

Dere høres da så negative ut. Norwegian lærlingene jeg har snakket med syns det er kjempe spennende og lærerikt å jobbe i kabinen de.

CVR is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2007, 18:30   #4
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Har vel ikke sagt så mye negativt om arbeidet...mange har vel snakket om at man ikke lenger konkurrerer på lik linje.
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2007, 12:57   #5
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Det er vel ikke et spørsmål om å konkurere på lik linje. Alle selskaper har lov til å søke om å være lærlingbedrift. Det det derimot kan stilles spørsmål med er jo hvordan de fast ansatte i kabin opplever at "deres" jobber blir fylt med lærlinger.
storg is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2007, 17:57   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Jeg fikk mail fra DY sin jobb-agent, med beskjed om at de hadde funnet en jobb som passet med min CV, nemlig som lærlig. Kanskje jeg skal søke? Eller kanskje ikke.....

:clap :clap :clap
Old 01-04-2007, 20:19   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Dag Viking

Jeg fikk mail fra DY sin jobb-agent, med beskjed om at de hadde funnet en jobb som passet med min CV, nemlig som lærlig. Kanskje jeg skal søke? Eller kanskje ikke.....

:clap :clap :clap
De vil vel ha godt kvalifiserte personer i kabinen.....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2007, 20:22   #8
Thomas
ScanFlyer Rusty

.. som evt kan ta over jobben i FD itilfelle sykdom?
Old 02-04-2007, 00:04   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Jeg kjenner en som har gått fra kabin til pilotutdannelse, en som gikk fra kanin til pilotutdannelse og så tilbake til kabinen og en som gikk fra pilotutdannelse til kabinen, så kanskje de med CPL (++) er attraktive som te- og kaffe-pushere?

:wink
Old 02-04-2007, 09:13   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Jeg kjenner en som har gått fra kabin til pilotutdannelse, en som gikk fra kanin til pilotutdannelse og så tilbake til kabinen og en som gikk fra pilotutdannelse til kabinen, så kanskje de med CPL (++) er attraktive som te- og kaffe-pushere?

Noen hevder ho at en effektiv organisering av arbeidsplassen innebærer spesialisering av de ansatte, mens andre hevder at fleksibiliteten forbundet med arbeidstakere som kan gjøre alle oppgavene er fornuftig og bidrar til gode resultater. Kanskje det er sistnevnte strategi DY har valgt....?:wink
Old 02-04-2007, 09:48   #11
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:

Noen hevder ho at en effektiv organisering av arbeidsplassen innebærer spesialisering av de ansatte, mens andre hevder at fleksibiliteten forbundet med arbeidstakere som kan gjøre alle oppgavene er fornuftig og bidrar til gode resultater. Kanskje det er sistnevnte strategi DY har valgt....?:wink
Du skal ikke se bort i fra at det slik DY har tenkt vedrørende stratregi.
Mener det er et positivt tiltak DY har fått til med lærlingeordningen. Det har vært skrevet mye negativt om dette her inne på forumet etter at lærlingeordningen fikk mediaomtale.
Jeg ser det positive i at arbeidstakere kan gjøre flere type oppgaver samt har forståelse og respekt for hverandres oppgaver i ett travelt serviceyrke. Det vil gi godt lagarbeid og bidra til gode resultater for bedriften . Det synes jo utad for oss kunder når de ansatte fungerer godt på tvers av jobbfunksjonene og trives i jobben de gjør.
Det skaper gode holdninger og serviceminded personell.

Det er vel noe av dette som mange i SK systemet har mistet de siste årene , men man skal ikke skjære alle over samme osten ; det finnes mange trivelige og flinke folk i SKBU også. Litt fornyelse hos SKBU kunne vært på sin plass.
Kanskje de kunne leie inn noen "desser" fra SQ i forbindelse med relansering av service?
OJB is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2007, 10:30   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by OJB

Quote:
Originally posted by TOS
Du skal ikke se bort i fra at det slik DY har tenkt vedrørende stratregi.
Misforstå meg ikke. Jeg er også helt enig i at DYs lærlingeordning virker å være et positivt tiltak. Jeg er helt enig i at det stort sett alltid er en fordel at arbeidstakere har forståelse av hva andres arbeidsoppgaver i organisasjonen er, og jeg tror at utstrakt outsourcing til uavhengig leverandører ofte kan skape endel skott mellom ulike arbeidsoppgaver som gjør at helheten lider. Mitt poeng var vel at det ikke så ofte vil være behov/ønske om å sjonglere mellom cockpit-crew og kabin crew (en dag purser, neste dag styrmann osv.), som et forsøk på å være litt humoristisk i forhold til Dag Vikings mottatte tilbud om lærlingeplass hos DY (og Dag har vel, om jeg har forstått dette riktig, pilotutdanning, samt utdanning som sivilingeniør (?)).

Old 02-04-2007, 17:30   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally posted by TOS, som et forsøk på å være litt humoristisk i forhold til Dag Vikings mottatte tilbud om lærlingeplass hos DY (og Dag har vel, om jeg har forstått dette riktig, pilotutdanning, samt utdanning som sivilingeniør (?)).
Joda, det stemmer. Jeg skrev jo også prosjektoppgaven min hos SAS, om vedlikehold på MD80 en gang i tiden. Hender jeg får mail fra Norwegians easyrecruit, om at de har en stilling som kan passe. Jeg har ennå ikke fått noe som jeg synes er relevant, dvs teknisk eller stilling i cockpit. Enten har jeg lagt inn en dårlig CV, eller så er systemet til easyrecruit veldig dårlig. I tillegg til lærling har jeg blitt tipset om logistikk-stilling, trafikkplanlegger og et par til... om jeg nå husker riktig i farten.
Old 02-04-2007, 17:36   #14
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Dag, sender deg en PM om et par tips i den forbindelse...

Old 02-04-2007, 22:23   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:

[...] en som gikk fra kanin til pilotutdannelse[...]

Old 02-04-2007, 22:52   #16
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:

Quote:
Originally posted by TOS, som et forsøk på å være litt humoristisk i forhold til Dag Vikings mottatte tilbud om lærlingeplass hos DY (og Dag har vel, om jeg har forstått dette riktig, pilotutdanning, samt utdanning som sivilingeniør (?)).
. Enten har jeg lagt inn en dårlig CV, eller så er systemet til easyrecruit veldig dårlig. I

Easycruit stinks! Har samma problem med ett par andra bolag som använder sig av den tjänsten.
Savipix is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules