Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-03-2007, 06:01   #1
BackCountry
ScanFlyer Blue
 
BackCountry's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 53
Default Ice ice baby

Long time reader som endelig har registrert seg.

Med bilder fra Dag (hei hei Dag!) av en NW SAAB 340 med litt is friskt i bakhodet, tenkte jeg at jeg skulle dele noen bilder som jeg tok for et par uker siden i en PA31.

Bildene er tatt ca 25 nm sør for Newberg Oregon.
BackCountry is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2007, 06:04   #2
BackCountry
ScanFlyer Blue
 
BackCountry's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 53
Default Re: Ice ice baby

Prøver igjen

Last edited by BackCountry; 17-02-2012 at 16:22.
BackCountry is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2007, 06:07   #3
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Ice ice baby

Den sikten gjennon fronten minner om norske desperate bilister som er ute
å kjører uten å skrape ruten. Håper virkelig at denne piloten flyr ETTER at rute er isfri
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2007, 06:17   #4
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Ice ice baby

Hvis du ser etter Lennart, så ser du at den piloten flyr i 140 knop, i en høyde av 8.000 fot...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2007, 06:21   #5
BackCountry
ScanFlyer Blue
 
BackCountry's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 53
Default Re: Ice ice baby

Quote:
Originally posted by KennethGS

Hvis du ser etter Lennart, så ser du at den piloten flyr i 140 knop, i en høyde av 8.000 fot...
Stemmer. Og med den powersettingen pleier vi å cruise i ca 170 knop (alt ettersom dagsformen på flyet).

Har desverre bare window heat på venstre side. Som dere ser så er utsikten på min side (høyre side altså) ganske minimal.
BackCountry is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2007, 06:25   #6
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Ice ice baby

Quote:
Originally posted by KennethGS

Hvis du ser etter Lennart, så ser du at den piloten flyr i 140 knop, i en høyde av 8.000 fot...

Ooops. Ikke helt våken her nei
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2007, 14:32   #7
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Ice ice baby

Lurer på en ting...

-Hvor lang tid tar det før vinduene ser slik ut ?
-Tar isingen sekunder, - eller går det flere minutter ?

-Tar det sekunder er man vel i verste fall fortapt der oppe i løpet av meget kort tid...
Men tar det minutter kan man kansje rekke å gå mye lavere ned slik at isen forsvinner igjen (hvis den gjør det da )...?
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2007, 14:45   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
Default Re: Ice ice baby

Bor du i Portland omraadet ?....hmm paa tide med et Fly og ?? moete i Portland....kanskje Piazza Italia i Pearl District ? (Svigerfar "jobber" der) med Svigerfamilie i Portland (Gresham og Corbett) er vi minst der engang i maaneden.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2007, 15:02   #9
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Ice ice baby

Quote:
Originally posted by G-COLE
Lurer på en ting...

-Hvor lang tid tar det før vinduene ser slik ut ?
-Tar isingen sekunder, - eller går det flere minutter ?
Det kommer helt an på forholdene. Av og til tar det minutter, av og til sekunder. Har selv flydd inn i ganske kraftige isingsforhold i Nord-Norge hvor det i løpet av et par sekunder har lagt seg et ganske bra isdekke på flyet.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2007, 17:05   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Ice ice baby

Hallo Terje.. Long time!
Ikke akkurat som en kvelds-IFR til KISM!

Stilige bilder...
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2007, 20:58   #11
BackCountry
ScanFlyer Blue
 
BackCountry's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 53
Default Re: Ice ice baby

Quote:
Originally posted by G-COLE

Lurer på en ting...

-Hvor lang tid tar det før vinduene ser slik ut ?
-Tar isingen sekunder, - eller går det flere minutter ?

-Tar det sekunder er man vel i verste fall fortapt der oppe i løpet av meget kort tid...
Men tar det minutter kan man kansje rekke å gå mye lavere ned slik at isen forsvinner igjen (hvis den gjør det da )...?
I dette tilfellet bygde det seg opp ganske fort så vi valgte å gå ned i høyde ettersom vi var nærme vår destinasjon. I de fleste tilfeller så hjelper det mye å enten stige eller gå ned et par tusen fot. Chieftainen takler heldigvis is ganske bra har faktisk opplevd verre tilfeller av icing før.

Quote:
Originally posted by dc-8-63

Bor du i Portland omraadet ?....hmm paa tide med et Fly og ?? moete i Portland....kanskje Piazza Italia i Pearl District ? (Svigerfar "jobber" der) med Svigerfamilie i Portland (Gresham og Corbett) er vi minst der engang i maaneden.
Hei! Det stemmer at jeg bor i Portland (et steinkast unna Rose City golfbanen). Har skjønt at det er en del nordmenn i området her. Leker med tanken om en pilgrimsreise til Boeing i Seattle. Kanskje det hadde vært noe å arrangere i felleskap? Pizza og øl høres jo også bra ut

Quote:
Originally posted by Dag Viking

Hallo Terje.. Long time!
Ikke akkurat som en kvelds-IFR til KISM!

Stilige bilder...
Ja det begynner å bli en stund siden! KISM-turen var jo helt konge den!
Hva syns du om at pea har bestilt DA42 da? Multi CPL og MEI på en twin med FADEC og autofeather? Tror det blir mange gode piloter av det..

BackCountry is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2007, 21:05   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Ice ice baby

Visste ikke at de hadde bestilt det faktisk, men det var kanskje litt på tide? Problemet kan jo være at det blir fryktelig varmt under bobla, hvis de ikke får AC.

Får de det like moro i lufta da?
Må være litt kjedelig.... Både for de i høyre og venstresetet. Radioer og transpondere som ikke virket, eller dual alternatorsvikt på natt-XC var jo det man trengte for å holde seg våken.

Det positive er jo at approachene blir litt mer interessante, og XC blir mer moro. Regner med de kommer med G1000, ikke akkurat det du flyr for tiden!

Jo eldre Seneca, jo bedre!

Eller..... hmmm

__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2007, 23:36   #13
BackCountry
ScanFlyer Blue
 
BackCountry's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 53
Default Re: Ice ice baby

Åjoda, ifølge LFS.no så har de bestilt 5 stk.
Misforstå meg rett. Jeg hadde solgt nyra mi for å få muligheten til å fly en Twinstar, men jeg vet ikke helt om den egner seg som skolefly. Time vil sjåv.

G1000? En KLN89B hadde holdt i massevis!
BackCountry is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2007, 00:04   #14
PHK
Newcomer
 
PHK's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 42
Default Re: Ice ice baby

Kan melde om at det er en del delte meninger om skolens valg av fly. G1000 er jo også litt overdrevt. Hadde som du sier hold lenge med KLN89B, men nå har de nå en gang bestemt seg, så det blir spennende å se hvordan de fungerer som skole-fly.
PHK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
De-ice ENVA Jabberwocky Bilder & foto 12 11-11-2012 11:19
AN 124-100 de-ice ENGM 911 Bilder & foto 27 25-11-2010 20:24
Ice TV NW på TV4 i Norden LN-MOW Flyforum 13 24-11-2010 13:37
Ice Pilots sk931 Bilder & foto 2 30-09-2010 13:41
De Ice ATC-flyradar Flyforum 14 25-02-2007 00:30


All times are GMT +2. The time now is 20:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.