Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-03-2007, 11:59   #1
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default SAS fra Oslo

Har en sterk mistankte om at dette temaet har vært oppe før, men alikavel:

SAS International flyr til 4 langrutedestinasjoner fra ARN
SAS International flyr til 10 langrutedestinasjoner fra CPH
SAS Intarnational flyr til 0 langrutedestinasjoner fra OSL

Og mitt spørsmål er da; Hvorfor? Hvis SAS klarer å drive 10 forskjellige langruter fra CPH, så må det da være mulig med i alle fall 1 fra OSL. Og det faktum at SAS nå skal starte en rute som tg allerede flyr, er ganske uforståelig. Det er vel ikke så stor etterspørsel på ruten fra Stockholm til østen, at de klarer å fylle opp en 747 daglig, pluss en 340 fire ganger i uken?
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 12:10   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS fra Oslo

Hadde de tjent penger på Oslo, hadde de vel opprettholdt den ene ruten de hadde - Oslo-New York. Det er jo ikke sånn at de ikke vil - og det er heller ikke sånn at de ikke har prøvd...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 12:10   #3
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS fra Oslo

Nei, dette har da aldri blitt tatt opp på forumet. Et par ting er at CPH er etablert. Kostnadene ved å ha et fly på en annen stasjon er større. Posisjoneringene til SK907 gikk jo som regel CPH-EWR-OSL-EWR-ARN dvs i praksis ble EWR hubben.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 12:12   #4
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: SAS fra Oslo

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Hadde de tjent penger på Oslo, hadde de vel opprettholdt den ene ruten de hadde - Oslo-New York. Det er jo ikke sånn at de ikke vil - og det er heller ikke sånn at de ikke har prøvd...
Nei, men jeg tror at SAS taper endel penger på noen av rutene som de flyr fra CPH også.
teller kef som en langrutedestinasjon?

EDIT: Skrivefeil
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 12:16   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS fra Oslo

Quote:
Originally posted by fly1980

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Hadde de tjent penger på Oslo, hadde de vel opprettholdt den ene ruten de hadde - Oslo-New York. Det er jo ikke sånn at de ikke vil - og det er heller ikke sånn at de ikke har prøvd...
Nei, men jeg tror at SAS taper endel penger på noen av rutene som de flyr fra CPH også.
teller kef som en langrutedestinasjon?

EDIT: Skrivefeil
Jeg vet ikke om og hvor mye de taper på enkelte ruter fra CPH - men en ting er sikkert: de ville tapt enda mer om rutene hadde vært fra Oslo... KEF er vel mellomdistanse, ja.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 12:18   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS fra Oslo

Det er vel ikke så enkelt som å telle antall ruter, og det har vel vært oppe til diskusjon flere ganger. Litt av problemet er vel at SAS er avhengig av feed fra andre destinasjoner enn CPH, ARN og OSL for å få en økonomisk bærekraftig rute. Rutenettet til SAS er lagt opp til at CPH skal være en hub, noe som sannsynligvis innebærer at man har brukbar frekvens fra andre steder i Europa til CPH som også korresponderer med langrutene ut fra CPH. I tillegg er det vel også et spørsmål om hvor de som reiser fra andre siden (f.eks. med utreise fra USA) skal i Europa. Selv om mange på langrutene er nordmenn, er det ikke sikkert at det er like mange som har utreise fra "destinasjonssiden" som skal til Norge.

Man kan sikkert kritisere SAS for å lage en hub på CPH, men det er nå en gang slik det er. Kanskje kan man endre dette i fremtiden, men det er nok et poeng at man må ha tilstrekkelig med feedertrafikk til flyplassen som langrutene flyr fra (samt greit nok med trafikk "fra andre siden"). Man kan nok også av og til undre seg over hvorvidt SAS tjente penger på ruten til EWR fra OSL i sin tid, noe de vel hevdet at de ikke gjorde. Kreativ internprising mv kan kanskje være en årsak til det. En annen grunn til at de la ned ruten kan ha vært at SAS, gitt den begrensede kapasiteten i langruteflåten, valgte å kutte ut OSL til fordel for andre destinasjoner fra CPH/ARN. Det er jo selvsagt også mulig at siden SAS har sin hub på CPH og hovedkvarter i STO at man "glemmer" OSL, men jeg vil vel tro at SAS-ledelsen i stor grad foretar sine disponeringer for å maksimere overskuddet for eierne (...jeg er kanskje litt naiv, men det får være....:wink ).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 13:04   #7
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: SAS fra Oslo

Selvsagt har dette temaet vært oppe før, og det kommer til å komme tilbake med jevne mellomrom ettersom veksten på OSL bare fortsetter og fortsetter, og SAS IC fortsetter å neglisjere OSL..
Problemet var vel at SAS hadde for store langdistansefly for OSL, men også at de drev "kreativ" internprising via CPH når de fløy OSL-EWR sist.
Når OSL-EWR ble lagt ned så tapte vel SAS store penger på alle sine IC ruter, med unntak av CPH-NRT??
Men ettersom hovedhuben ligger i København og hovedkontoret i Stockholm, så sier det vel seg selv hvor OSL kommer på rangstigen...
amatør is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 13:42   #8
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Re: SAS fra Oslo

Herregud, nå må vi nordmenn slutte å syte så djævelsk..... Vi er jo bare noen få innbyggere her i landet, og vi må jo bare forstå at SK - som alle andre rasjonelle bedrifter - utfører operasjoner som gir den største økonomisker gevinsten. Inntil da må vi bare tåle å dra via et annet land for å reise oversjøisk. Det er da ikke så "big deal"??
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 13:51   #9
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: SAS fra Oslo

Quote:
Originally posted by tosfreight

Herregud, nå må vi nordmenn slutte å syte så djævelsk..... Vi er jo bare noen få innbyggere her i landet, og vi må jo bare forstå at SK - som alle andre rasjonelle bedrifter - utfører operasjoner som gir den største økonomisker gevinsten. Inntil da må vi bare tåle å dra via et annet land for å reise oversjøisk. Det er da ikke så "big deal"??
Nå er det jo ikke snakk om å gjøre OSL til en stor intercontinental hub!! Men å ha ruter til destinasjoner hvor det er et bra trafikkgrunnlag: USA og Thailand.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 13:59   #10
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: SAS fra Oslo

Heisann!

Dere har jo flighter fra OSL til EWR allerede og fra EWR er det stort sett tilgang til de fleste markedene i nord, mellom og soer Amerika...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 14:11   #11
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: SAS fra Oslo

Quote:
Originally posted by Dag Johnsen

Heisann!

Dere har jo flighter fra OSL til EWR allerede og fra EWR er det stort sett tilgang til de fleste markedene i nord, mellom og soer Amerika...

Dag
Selvfølgelig Dag, takk til deg og CO! . Når begynner dere å fly daglig igjen? I fjor begynte dere vel 1 mars, om jeg ikke husker feil?
amatør is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 14:28   #12
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: SAS fra Oslo

Hva med hel? De har jo direkteruter til ørten forskjellige destinasjoner i østover, pluss en god del vestover. Og tar jeg ikke grundig feil, så har jo OSL et mye større passasjerbellegg.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 14:58   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
Default Re: SAS fra Oslo

fly1980 - Finnair har en hub, og forer inn til den. Det gjoer HEL annerledes enn OSL.

Det er en oekonomisk avveiing. Saa lenge SAS beregner bedre inntjening ved aa lede trafikk via CPH (eller ARN), vil ikke OSL faa IC-trafikk. Her teller ogsaa konkurranse med andre selskaper inn, og selsagt ogsaa utnytting av egen kapasitet.

Hvis SAS finner at det er mer penger aa hente paa f.eks. OSL-ORD enn et alternativ fra ARN eller CPH, saa kommer OSL-ORD.

Det dreier seg kun om $$$ .. ikke politikk .. ikke 'vaere ekkel mot OSL' .. Hvis man finner loennsomheten paa SVG-Bellingham god nok - saa kommer SVG-Bellingham ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 15:50   #14
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS fra Oslo

Quote:
Originally posted by LN-MOW
saa kommer SVG-Bellingham ...
Der tror jeg det ligger masse urealisert potensiale og lurer! :-p Selvom konkurransen fra SVG-GAO nok tar unna litt.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 15:57   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
Default Re: SAS fra Oslo

Quote:
Originally posted by Superhai

Selvom konkurransen fra SVG-GAO nok tar unna litt.
Du mener nok NBW ....


__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 13:49   #16
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: SAS fra Oslo

Heisann amatør!

Beklager at jeg ikke har fått svart deg tidligere.

Quote:
Når begynner dere å fly daglig igjen? I fjor begynte dere vel 1 mars, om jeg ikke husker feil?
Anyway, vi flyr daglig allerede nå og om det var 1 mars vet jeg ikke i farten...? Det ville ikke forbause meg om denne flighten blir daglig hele året snart...

Dag

EDIT: Det ser ut som jeg tok feil der...! Det ser ut til at de daglige flightene ikke starter foer i April.

Sorry!
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 20:41   #17
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: SAS fra Oslo

Quote:
Originally posted by fly1980

Har en sterk mistankte om at dette temaet har vært oppe før
Du ANER ikke hvor mange ganger, sist det skjedde tror jeg det danske terrortrusselnivået skvatt opp et hakk...
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2007, 14:07   #18
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: SAS fra Oslo

Vent nå bare!!

Om få år ekspanderer Norwegian ut av sitt 737 konsept og tar opp kampen med SAS IC med ruter til andre verdensdeler fra, ja nettopp OSL!!
Da spørs det nok om ikke løpet er kjørt for SAS på langruter fra OSL, he he

*drømme drømme*

Men hva er egentlig problemet med å fly fra ARN og/eller CPH og ut i verden?
Som Dag sier kan vi jo fly direkte til NY fra Oslo og videre til "alle" destinasjoner over there allerede i dag!

Det jeg ønsker meg er å kunne fly (med god connection fra MJF selvfølgelig) fra TRD til ARN på samme måte som jeg flyr TRD CPH og videre ut... Pr i dag må jeg oftest via OSL for å komme til ARN og DET er omvei det...


Egil
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2007, 14:20   #19
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SAS fra Oslo

Quote:
Originally posted by Egil

Om få år ekspanderer Norwegian ut av sitt 737 konsept og tar opp kampen med SAS IC med ruter til andre verdensdeler fra, ja nettopp OSL!!
Da spørs det nok om ikke løpet er kjørt for SAS på langruter fra OSL, he he
Egil
Med unntak av Nordamerika hvor det nå er noe lignende "open skies" forhold som regjerer,så er all interkontinental trafikk til og fra Skandinavia underlagt bilaterale avtaler mellom regjeringene.Det er på dette grunnlaget SAS i sin tid oppsto som de skandinaviske regjeringenes "instrument".Det er SAS og de selskapene utpekt av de andre landenes regjeringer som har førsteretten på ruter.Dersom ikke SAS vil benytte seg av sine rettigheter,kan myndighetene tillate at et annet selskap får ruten.Forutsatt tillatelse fra det andre landets myndigheter.Og hvis f.eks ikke Kina vil gi denne tillatelsen,så blir det ikke noen rute.

At Norwegian sånn uten videre vil starte med interkontinentale ruter virker litt utopisk.Er det noe interkont. ruter er så er de dyre.Meget dyre.Derfor er det nesten umulig å drive slike ruter på LCC-nivå.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2007, 14:24   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,559
Default Re: SAS fra Oslo

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

At Norwegian sånn uten videre vil starte med interkontinentale ruter virker litt utopisk.Er det noe interkont. ruter er så er de dyre.Meget dyre.Derfor er det nesten umulig å drive slike ruter på LCC-nivå.
Og takk for det. 10 timer med 28" benplass og alt det andre LCC greiene høres ut som ett mareritt spør du meg
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2) Utflyttet Flyforum 501 26-09-2016 16:20
SAS starter Oslo-Moskva fra 27. mars MD90 Flyforum 56 09-11-2013 01:03
SAS fra Alicante til Oslo EspenRR Bilder & foto 4 14-07-2012 12:26
SAS gjenåpner Oslo-Malaga etter press fra kundene FlightDeck Flyforum 7 24-07-2010 19:49
Om nå SAs åpner langrute fra Oslo MartinL Flyforum 29 18-02-2005 17:33


All times are GMT +2. The time now is 18:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.