![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Har en sterk mistankte om at dette temaet har vært oppe før, men alikavel:
SAS International flyr til 4 langrutedestinasjoner fra ARN SAS International flyr til 10 langrutedestinasjoner fra CPH SAS Intarnational flyr til 0 langrutedestinasjoner fra OSL Og mitt spørsmål er da; Hvorfor? Hvis SAS klarer å drive 10 forskjellige langruter fra CPH, så må det da være mulig med i alle fall 1 fra OSL. Og det faktum at SAS nå skal starte en rute som tg allerede flyr, er ganske uforståelig. Det er vel ikke så stor etterspørsel på ruten fra Stockholm til østen, at de klarer å fylle opp en 747 daglig, pluss en 340 fire ganger i uken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Hadde de tjent penger på Oslo, hadde de vel opprettholdt den ene ruten de hadde - Oslo-New York. Det er jo ikke sånn at de ikke vil - og det er heller ikke sånn at de ikke har prøvd...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() ![]()
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]() Quote:
teller kef som en langrutedestinasjon? EDIT: Skrivefeil |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er vel ikke så enkelt som å telle antall ruter, og det har vel vært oppe til diskusjon flere ganger. Litt av problemet er vel at SAS er avhengig av feed fra andre destinasjoner enn CPH, ARN og OSL for å få en økonomisk bærekraftig rute. Rutenettet til SAS er lagt opp til at CPH skal være en hub, noe som sannsynligvis innebærer at man har brukbar frekvens fra andre steder i Europa til CPH som også korresponderer med langrutene ut fra CPH. I tillegg er det vel også et spørsmål om hvor de som reiser fra andre siden (f.eks. med utreise fra USA) skal i Europa. Selv om mange på langrutene er nordmenn, er det ikke sikkert at det er like mange som har utreise fra "destinasjonssiden" som skal til Norge.
Man kan sikkert kritisere SAS for å lage en hub på CPH, men det er nå en gang slik det er. Kanskje kan man endre dette i fremtiden, men det er nok et poeng at man må ha tilstrekkelig med feedertrafikk til flyplassen som langrutene flyr fra (samt greit nok med trafikk "fra andre siden"). Man kan nok også av og til undre seg over hvorvidt SAS tjente penger på ruten til EWR fra OSL i sin tid, noe de vel hevdet at de ikke gjorde. Kreativ internprising mv kan kanskje være en årsak til det. En annen grunn til at de la ned ruten kan ha vært at SAS, gitt den begrensede kapasiteten i langruteflåten, valgte å kutte ut OSL til fordel for andre destinasjoner fra CPH/ARN. Det er jo selvsagt også mulig at siden SAS har sin hub på CPH og hovedkvarter i STO at man "glemmer" OSL, men jeg vil vel tro at SAS-ledelsen i stor grad foretar sine disponeringer for å maksimere overskuddet for eierne (...jeg er kanskje litt naiv, men det får være....:wink ). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Selvsagt har dette temaet vært oppe før, og det kommer til å komme tilbake med jevne mellomrom ettersom veksten på OSL bare fortsetter og fortsetter, og SAS IC fortsetter å neglisjere OSL..
Problemet var vel at SAS hadde for store langdistansefly for OSL, men også at de drev "kreativ" internprising via CPH når de fløy OSL-EWR sist. Når OSL-EWR ble lagt ned så tapte vel SAS store penger på alle sine IC ruter, med unntak av CPH-NRT?? Men ettersom hovedhuben ligger i København og hovedkontoret i Stockholm, så sier det vel seg selv hvor OSL kommer på rangstigen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]()
Herregud, nå må vi nordmenn slutte å syte så djævelsk..... Vi er jo bare noen få innbyggere her i landet, og vi må jo bare forstå at SK - som alle andre rasjonelle bedrifter - utfører operasjoner som gir den største økonomisker gevinsten. Inntil da må vi bare tåle å dra via et annet land for å reise oversjøisk. Det er da ikke så "big deal"??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Dere har jo flighter fra OSL til EWR allerede og fra EWR er det stort sett tilgang til de fleste markedene i nord, mellom og soer Amerika... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Hva med hel? De har jo direkteruter til ørten forskjellige destinasjoner i østover, pluss en god del vestover. Og tar jeg ikke grundig feil, så har jo OSL et mye større passasjerbellegg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
|
![]()
fly1980 - Finnair har en hub, og forer inn til den. Det gjoer HEL annerledes enn OSL.
Det er en oekonomisk avveiing. Saa lenge SAS beregner bedre inntjening ved aa lede trafikk via CPH (eller ARN), vil ikke OSL faa IC-trafikk. Her teller ogsaa konkurranse med andre selskaper inn, og selsagt ogsaa utnytting av egen kapasitet. Hvis SAS finner at det er mer penger aa hente paa f.eks. OSL-ORD enn et alternativ fra ARN eller CPH, saa kommer OSL-ORD. Det dreier seg kun om $$$ .. ikke politikk .. ikke 'vaere ekkel mot OSL' .. Hvis man finner loennsomheten paa SVG-Bellingham god nok - saa kommer SVG-Bellingham ... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann amatør!
Beklager at jeg ikke har fått svart deg tidligere. Quote:
![]() Dag EDIT: Det ser ut som jeg tok feil der...! Det ser ut til at de daglige flightene ikke starter foer i April. Sorry!
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Vent nå bare!!
Om få år ekspanderer Norwegian ut av sitt 737 konsept og tar opp kampen med SAS IC med ruter til andre verdensdeler fra, ja nettopp OSL!! Da spørs det nok om ikke løpet er kjørt for SAS på langruter fra OSL, he he ![]() *drømme drømme* Men hva er egentlig problemet med å fly fra ARN og/eller CPH og ut i verden? Som Dag sier kan vi jo fly direkte til NY fra Oslo og videre til "alle" destinasjoner over there allerede i dag! Det jeg ønsker meg er å kunne fly (med god connection fra MJF selvfølgelig) fra TRD til ARN på samme måte som jeg flyr TRD CPH og videre ut... Pr i dag må jeg oftest via OSL for å komme til ARN og DET er omvei det... Egil
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]() Quote:
At Norwegian sånn uten videre vil starte med interkontinentale ruter virker litt utopisk.Er det noe interkont. ruter er så er de dyre.Meget dyre.Derfor er det nesten umulig å drive slike ruter på LCC-nivå.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,559
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2) | Utflyttet | Flyforum | 501 | 26-09-2016 16:20 |
SAS starter Oslo-Moskva fra 27. mars | MD90 | Flyforum | 56 | 09-11-2013 01:03 |
SAS fra Alicante til Oslo | EspenRR | Bilder & foto | 4 | 14-07-2012 12:26 |
SAS gjenåpner Oslo-Malaga etter press fra kundene | FlightDeck | Flyforum | 7 | 24-07-2010 19:49 |
Om nå SAs åpner langrute fra Oslo | MartinL | Flyforum | 29 | 18-02-2005 17:33 |