![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Såg netopp et program som ble vist på NRK i 2004 på nett-tv som omhandlet flyenes voktere. Da fristet det veldig å bli flygeleder. Problemet er at jeg er på mitt siste år på skolen på flyteknisk. Og jeg vil absolutt ikke gå almenn påbygg. For du må vel ha studiekompetanse for å bli flygeleder?
![]() |
#2 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Man må nok det ja
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tidligere kunne relevant erfaring telle inn og man kunne se mellom fingrene på noe av dette, men ser desverre for deg ut som om det er tatt bort
![]() Fra http://www.avinor.no/?module=Article...Folder;ID=1551 Opptakskravene er absolutte og er selve inngangsbilletten til opptaksprøvene. Alderskrav - fylt 19, men ikke 30 år pr 1.januar opptaksåret. For interne søkere vil det etter særskilt vurdering kunne gjøres unntak fra øvre aldersgrense Generell studiekompetanse med gjennomsnittskarakter fra videregående skole på 4,0 eller bedre. Alle karakterer på vitnemålet teller, ingen tilleggspoeng skal regnes med. Flytende muntlig og skriftlig norsk, alternativt dansk eller svensk Meget gode engelskkunnskaper Plettfri vandel (du vil senere bli bedt om en politiattest ifm sikkerhetsklarering) God helse.Du må ha normalt fargesyn og synskorreksjon ikke mer enn +5/-6 dioptri, god hørsel og klar tale. Enkelte sykdommer som bla diabetes vil dessuten være diskvalifiserende. Du finner mer informasjon om formelle helsekrav på lovdata.no og om flymedisin hos luftfartstilsynet.no. Avklart verneplikt Praktiske evner og personlig egnethet er like viktig som teoretiske resultater fra skolen. Egenskaper som man er særlig opptatt av å se etter: Tredimensjonal forestillingsevne (romoppfatning) Hurtig oppfattelsesevne God konsentrasjonsevne Simultankapasitet (evne til å håndtere flere oppgaver/informasjoner samtidig) Beslutningsevne Koordineringsevne Høy stresstoleranse Gode samarbeidsegenskaper Se Søknad og opptak for mer informasjon om søknad og opptaksprøver.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Da blir det ikke aktuelt å bli flygeleder.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvis du virkelig er interessert i å bli flyveleder, så burde du ikke la ett år ekstra på VGS stanse deg .. Flyvelederutdannelsen er jo relativt kort, så du kommer jo godt ut av det til slutt, uansett.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flygeleder | girlg | Flyforum | 116 | 25-02-2013 07:13 |
Bli Flygeleder? | CNO324 | Flyforum | 25 | 11-06-2009 21:19 |
Vil du bli flygeleder? Ekstra opptak i høst. | atck | Flyforum | 52 | 09-08-2008 19:33 |
Flygeleder | Lystige Laura | Flyforum | 3 | 29-05-2006 09:57 |