Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-02-2007, 04:35   #1
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Default Sørafrikaner i Alta på fredag

Dette flyet var i Alta på fredag og det kom fra en flyplass på vestlandet.I tråden som omtalte det besøket http://www.scanairforum.net/forums/read.php?TID=17272 ble det sagt at (sitat): Maskinen opereres på vegne av Air Contractors, og skulle frakte fanger til et hemmelig fengsel i Finnmark.(sitat slutt)
På noen av disse bildene ser man de blir hjulpet ut av flyet som står parkert på Alta Lufthavn.Bildene har jeg fått sendt fra min far som også er den som har tatt de.
Flyet var lastet med utstyr som skulle til Snøhvitanlegget utenfor Hammerfest.På det første bildet sees gjenstanden som ble lastet inn på Leorim sitt første bilde i postingen hans.ZS-RSF er L-100-30 (L-382G) c/n 4562 og har også hatt følgende registreringer:N519SJ,C-FNWF,N904SJ,C9-CAI.Har bortsett fra Safair vært brukt av NWT Air/Air Canada Connector,2 forskjellige reg. hos Southerb Air Transport,Transafrik(som i en periode leide det ut til FN).

Old 26-02-2007, 07:05   #2
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Default Re: Sørafrikaner i Alta på fredag

Det er ikke første gang det er en sivil Hercules i Alta.På denne tiden i 1992 var det en fransk maskin innom med ustyr til en transformatorstasjon ute på Sørøya.Mener å huske at det var det de hadde med seg iallefall.Selskapet Jet Fret hadde en leaset maskin på begynnelsen av -90 tallet.Det var F-GDAQ c/n 4600 som de hadde leaset fra Safair hvor den hadde reg. ZS-RSI.
Old 26-02-2007, 12:56   #3
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-MEH
http://www.scanairforum.net/forums/read.php?TID=17272 ble det sagt at (sitat): Maskinen opereres på vegne av Air Contractors, og skulle frakte fanger til et hemmelig fengsel i Finnmark.(sitat slutt)
På det første bildet kan man se at fangene er lagt i rør..:wink
Kan ellers nevne at det var det kaldt på Sola-stranden,så var det kaldt i Alta på fredag da disse bildene ble tatt:-36 effektive kuldegrader da kjennes det både i avtrykksfingeren og i ansiktet!Brrr!
Old 26-02-2007, 17:15   #4
SK384
ScanFlyer Crusty

SK384's Avatar

Jeg så den stod der når jeg kom hjem med WF676 på fredagen. Fikk ikke tatt noen bilder men godt å se at LN-MEH har fått tak i noen bilder. De -36 effektive kuldegradene kjente jeg også. Forresten hadde vi noe uvanlig innflyvning på fredagen. Vanligvis når vi kommer fra TOS og skal inn på bane 11 så er det innflyvning rett inn mot rullebanen uten noe svinger eller noe slikt. Nå var vi var vi et stykke nord for rullebanen og fløy på skrå inn mot rullebanen. Kurs 140-150 grader eller noe slikt kanskje. Flyet ble rettet opp like før landing på bane 11. Har ikke vært med på en slik innflyvning før. Kan kanskje ha vært vindforholdene som gjorde at de ville holde seg unna Komsatoppen? Noen piloter eller andre som vet noe om det?
Old 26-02-2007, 23:11   #5
LN-ATC
ScanFlyer Silver

LN-ATC's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-MEH
Det er ikke første gang det er en sivil Hercules i Alta.
Det er ikke andre gang heller. Du kan gjette hvor denne var på vei. Og det er vel unødvendig å kommentere lasten.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 00:13   #6
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-ATC
Det er ikke andre gang heller. Du kan gjette hvor denne var på vei. Og det er vel unødvendig å kommentere lasten.
Det sa jeg heller ikke... Men jeg tror at lasten var fanger som skulle til et hemmelig fengsel i Finnmark...

Posting Rules