![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har et spørsmål om innsjekking av baggasje, som ikke var så lett å svare på for hverken SAS eller Wideroe sin kundeservice. De var usikre begge steder, spør derfor pent om noen her kan svare. :-p
Skal i morgen fly TRF-CPH-BKK, på gjennomgående billett. ( WF og SAS ) Deretter Bangkok Airways fra Bangkok til Siem Reap i Kambotsja ( REP ), på egen separat billett. Har drøye 3 timer i Bangkok, før flyet går videre. Spørsmålet er: kan jeg sjekke inn bagasjen fra TRF og direkte til REP ? Eller må jeg ta ut bagasjen i BKK for toll deklarering eller lignende, før jeg sjekker den inn igjen for så å fly videre ? Skal jo ut av Thailand igjen og inn i nytt land, så det er visst det som gjør dette noe usikkert. Kanskje noen kunne hjelpe meg med reg. på flyene i morgen også ? WF313 og SK973. På forhånd takk for svar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Blir vel det samme hvis du kom fra EWR og skal videre til ARN via Osl så går baggasjen videre uten at du må ta den ut, for osl er jo ikke endestasjonen, den er jo ARN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Ja, skulle jo tro det jeg også. Men her er det jo også to separate billetter/bestillinger. Det var ikke nødvendigvis noe problem, forsto jeg. Men dette var også litt usikkert. Det de lurte mest på var om man MÅTTE hente bagasjen i BKK og gjennom tollen med den uansett. Kunne forstått det hvis man skulle videre inn i Thailand, men skjønner det ikke helt så lenge man skal inn i et nytt land og BKK i praksis kun blir transfer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det jeg har blitt fortalt er at flyselskapet du starter med ikke er forpliktet til å sjekke inn bagasjen på hele strekningen dersom det er to uavhengige billetter, men at de kan gjøre det for å være hyggelige. Problemet deres er at når de aksepterer det så aksepterer de også ansvaret for bagasjen for hele strekningen.
Når det gjelder transit i BKK så skal det ikke være behov for å hente bagasjen dersom den er sjekket inn til endelig bestemmelsessted og BKK kun er en internasjonal transit. Dersom du skal videre nasjonalt er det mange land (f.eks. Norge og USA) som krever at du henter bagasjen og bærer den gjennom tollen selv om den er "merket til ditt endelige bestemmelsessted". Men sikkert andre som har mer konkrete fakta.
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Dessuten er det ingen selvfølge at man må gjennom tollen i BKK hvis man skal forskjellige steder i Thailand heller, f.eks. kan du få sendt baggasjen direkte til Koh Samui (med Bangkok Airways) i tillegg til at flere TG-destinasjoner i Thailand har tollbehandling ved ankomst. Jeg reiser mye til Chiang Mai, og må som regel forklare innsjekkingspersonalet nesten hver gang at, jo da, baggasjen kan sendes gjennomgående og tas ut på bestemmelsesstedet.
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
I DCS-systemet (innsjekkingssytsemet) skal det finnes info om throughtagging, når det er mulig og ikke, når det kan tagges men må tollklarereres osv. Så dette bør sjekkinnpersonellet kunne se. Throughtagging av bags på separate billetter praktiseres sjeldnere og sjeldnere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har ikke fått dette bekreftet fra WF enda, så vi fortsetter enn så lenge å hjelpe kunden med å sjekke inn hele veien, selv om de kommer med separate bestillinger...
MEN: Her er hva SAS Braathens selv har lagt ut på sine nettsider under "Hjelp og Kontakt" --> Billetter og bestilling: 1. Gjennomgående bestilling "Innlandsreiser med flybytte kan i noen tilfeller få en lavere pris ved å dele opp bestillingen i flere deler. Vær oppmerksom på at oppdelt bestilling kan medføre visse ulemper dersom det oppstår forsinkelser. Bestiller du en reise fra for eksempel Tromsø til Stavanger med flybytte i Oslo har SAS Braathens ansvar for at du kommer helt fram (du reiser under en sammenhengende kontrakt). Det betyr at du har visse rettigheter dersom det oppstår forsinkelser som gjør at du kommer for sent til neste flyavgang. SAS Braathens vil overføre deg til neste mulige flyavgang der det er ledig plass, og dersom ventetiden blir langvarig vil SAS Braathens ved behov også tilby deg måltider og overnatting. Dette gjelder selv om SAS Braathens ikke kunne unngå forsinkelsen, som for eksempel når vi ikke kan operere grunnet dårlig vær. Se SAS Braathens befordringsvikår 2. Oppdelte bestillinger Oppdelte bestillinger: Skal du for eksempel reise fra Tromsø til Stavanger, men velger å bestille reisen strekning for strekning: Tromsø - Oslo og Oslo - Stavanger kan reisen totalt sett bli billigere, men du har ikke de samme rettigheter ved uregelmessigheter (du reiser under to separate kontrakter). Du har derved ikke krav på å bli booket om til ny avgang dersom flyselskapet ikke kunne unngå forsinkelsen. Du har heller ikke de samme rettighetene til å få dekket måltider eller hotellovernatting dersom du ikke rekker din neste flyavgang. Det er derfor svært viktig at du beregner deg god tid mellom ankomst og avgang, og tar tidsmessig høyde for at du må vente på ankommende bagasje samt gjennomgå nye innsjekkingsprosedyrer innen de tidsfrister som her gjelder for din videre reise. ---- Så bli ikke forundret om du en dag blir møtt med et Sorry Mac... Egil
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er vel PG og ihvertfall så sjekker vi inn psgr til endelig bestemmelsessted her på OSL så lenge vi har interlineavtale med alle parter, minimum connecting time og lokale regler på lufthavnene underveis ikke gjør det problematisk. I thailand så skal ingenting tollklares når du skal videre utenlands (og enkelte steder innenlands). Uansett så snakk med de på innsjekking.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Håper det skal gå greit å sjekke bagasjen vår inn hele veien.
Jeg kommer til å spørre så pent jeg kan ved innsjekk i alle fall. Tusen takk for svar alle sammen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Hvis er mellem de 2 selskaber eksisterer en handling agreement skulle det ikke volde problemer at checke din bagage til final destination. --- Der eksisterer f.ex en handling aftale mellem SAS og Air Berlin...En kunde kan checke in OSL-CPH-DUS med SK mellem OSL og CPH og AB mellem CPH og DUS ---- Så hvis du presenter check-in agenten med samlige rejse dokumenter, så kan check-in agenten checke i Amadeus om der findes aftaler selskaber indbyrdes... Så dan opfatter jeg i alle fald reglerne Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har sjekket litt, og det skal være mulig å sjekke inn ihvertfall bagasje hele veien.
Men du vil nok ikke få ut boardingkort lenger enn til BKK, dette fordi datasystemet ikke kommunisere seg imellom. . |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Hadde du kommet til meg, så ville jeg har forsøkt å legge bag hele veien. BP måtte du ha tatt ut i BKK.
Hvis jeg ikke har siste flight i mitt system så kan jeg legge inn en videreforbindelse og dermed få ut bag tag hele veien. Men så lenge datasystemet ikke fungerer mot hverandere så må du sjekke inn på nytt i BKK. Da leverer du bare bagasje kviteringen og de vil kunne legge den inn i sitt system. Da vil baggen bli tatt med. Litt på siden, forundrer meg ikke at SAS ikke har greid å svare på dette. Min erfaring er at stasjonene til SAS (SGS) rundt i Norge ikke alltid helt greier å gjøre tingene riktig for passasjerer som skal videre fra Gardermoen med andre selskaper. Ganske ofte jeg må rydde litt før vi sender dem videre ![]() S |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Litt usaklig fra meg her - men jeg hadde nå tatt meg bryet med å ta ut bagasjen og sjekke inn på nytt, for å være på den sikre siden. Ville hatt det mer avslappende slik enn å gå rundt å lure på om andre har klart å håndtere bagasjen min riktig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() Jeg vet ikke hvor learjet jobber, men vi ser det også på SGS OSL at noen stasjoner (sgs/wf og andre) ikke gjør ting riktig. Men vi prøver å ta det opp. Ofte bruker vi mye ressurser på å rydde opp som burde være unødvendig.
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Forøvrig WF313 LN-WFH SK973 LN-RKF. Og det ser ut som ting ordnet seg
![]()
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Hvis SGS staff i f.ex TRD sender bagage til OSL og videre med F.ex Norwegian,eller et hvilket som helst andet selskab ,Sterling f.ex som ikke har Handling Agrement med SAS , så bliver bag i OSL....og hvem er det så lige der er den dumme, bare fordi regler og procedurer er overholdt.... Du er langt ude, synes jeg. hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Jeg var nok ikke helt klar.
Man må jo selvsagt ha en agrement, for at det går. Men jeg opplever ofte på KLM/AF at enkelte (og alltid de samme) SGS stasjonene ikke gjør det de kan for vår felles passasjer. Enten det er bagasje eller bordingpass som ikke er helt riktig. Regner med at SGS bruker felles datasystem rundt på stasjonene og siden jeg opplever de samme stasjonene så vil jeg tro det går på kompetanse eller latskap. Og det er synd, for det gjør at vår felles kunde kanskje må ut av transit og sjekke inn på nytt når det kunne ha vært unngått. Når de gjelder pax som kommer med Norwgian så er det screwed i utganspunktet for de får ikke gjennomgående innsjekk. Og det er flere ganger jeg har hatt pax som har mistet flyet da de har ventet på bag på OSL... Og de angrer litt på at de har spart 500 kroner på drømmeferien når de står igjen på Gardemoen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Expertflyer - sier 0 i billettklasse, men kan bookes allikevel... | TommyL | Reiseforum | 14 | 10-07-2013 14:11 |
Lenge siden sist, men da prøver jeg meg igjen.. | petru26 | Bilder & foto | 14 | 23-06-2010 02:47 |
Litt OT, men bare litt - Lynxair | Geir | Flyforum | 2 | 31-01-2008 17:28 |
Jeg prøver å prøver og får det ikke til !! | ATC-flyradar | Flyforum | 4 | 07-03-2007 07:46 |
Litt OT, men deler fra luften allikevel | LN-KGL | Flyforum | 0 | 13-06-2006 10:58 |