Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-01-2007, 09:50   #1
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default SAS utan styrfart



Les denne artikkelen om SAS i bladet fokus : her
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 17:27   #2
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: SAS utan styrfart

En veldig god artikkel som treffer spikeren helt på hodet. Vi får håpe Mats Jansson finner den fjerde løsning og at SAS fortsetter med hodet over vannet.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 19:30   #3
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS utan styrfart

Flott artikkel med mange gode poenger. Definitivt folk med bransjekunnskap som har skrevet dette. Enig i det meste som skrives.

IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 19:58   #4
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: SAS utan styrfart

Veldig interessant sak:exclamati

Det er nok av utfordringer i den bedriften, noe vi har sett i en annen tråd i dag.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 20:04   #5
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: SAS utan styrfart

SAS framtid ser allt annat än lysande ut. Man bör kanske tänka både en och två gånger innan man investerar i aktier i SAS - i vart fall om man tänkt sig ett långsiktigt ägande.

Att vara tre länders samlade angelägenhet, det som var SAS styrka för några decennier sedan, har blivit bolagets största börda idag.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 20:48   #6
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SAS utan styrfart

Disse dommedagsprofetiene har jeg hørt siden jeg begynte i 1985.Da var det noe som kalte seg for Sofia Antipolis som hadde en "vond dag".Siden har det vært noe av det samme fra flere andre hold. Og faren min har levd med samme form for svartmaling siden han begynte i SAS i 1955! Man kan bare rope ulv så mange ganger.På tide at det skjer noe!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2007, 01:35   #7
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: SAS utan styrfart

Quote:
Originally posted by LN-AFG

En veldig god artikkel som treffer spikeren helt på hodet. Vi får håpe Mats Jansson finner den fjerde løsning og at SAS fortsetter med hodet over vannet.
Artikklelen gir en god beskrivelse avc mange av de utfordringene SAS står overfor. Men jeg kan ikke fri meg for å kommentere den retoriske teknikken som blir brukt til det fulle, nemlig "da-nå og i fremtiden".

Det er alltid lett å beskrive hvordan ting var "da". Man kan også alltids velge ut elementer for å skape et bilde av hva som er "nå". Dermed virker det tilforlatelig at man også har god peiling på hva som kommer til å skje i fremtiden. (Som en naturlig følge av "da" og "nå").

Dette er et velbrukt triks som nærmest inngår i grunnkurs i retorikk (eller i brevkurset "hvordan vinne en debatt på 1-2-3"), og som brukes av både politikere og journalister (spesielt i bakgrunnsarikler) til daglig. (Legg merke til det selv neste gang).

Jeg har tro på SAS rett og slett fordi Skandinavia trenger selskapet, og kundene etterspør selskapet. Om selskapet bare klarer å levere varene på en skikkelig måte. Og der er man allerede på god vei.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2007, 07:39   #8
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: SAS utan styrfart

Interessant artikkel som belyser utfordringene SAS har og som gir noen scenarier på mulige utfall.

At Skandinavia trenger selskapet synes jeg er en sannhet med modifikasjoner...Skandinavia trenger et flyselskap, det er jeg enig i, men om det er SAS gjenstår jo å se.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2007, 07:55   #9
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: SAS utan styrfart

Artikkelene kunne ha vært skrevet til forskjellige tider, men med samme konklusjon. Svært lite av det som er skrevet er nyheter, det meste har vært diskutert helt tilbake til begynnelsen av 90-årene.

Hvorvidt man mener at Skandinavia trenger akkurat SAS er derimot en annen sak, det er jo ganske åpenbart at vi forbrukere velger det selskapet som vi mener best tjener våre interesser, akkurat som med alle andre produkter i samfunnet.

"Nick Figaretto" har et viktig poeng her, den retoriske teknikken gir inntrykk av at enkeltdetaljer er "fakta" og velbegrunnet. Samme teknikk som journalister og dels politikere benytter. Les artikkelen et par ganger, så ser man det lettere.


JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2007, 07:56   #10
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: SAS utan styrfart

Artikkelen beskriver problemene i SAS godt, men det er skralt med forslag til ekte løsninger. Såvidt jeg kan se er det egentlig bare to opplagte ting som kommer ut av den:

- SAS må få færre fagforeninger. 38 fagforeninger som slåss mot hverandre ER et problem. Helst burde de slås sammen over landegrensene.

- Slutt med underlige manøvre som å sjonglere med vedlikehold basert på merkelige regnestykker.

Men hva så? De tre forslagene i artikkelen har til felles at de fokuserer på store strukturer og nærmest forutsetter at SAS er i spill. Men jeg synes tvert om at SAS har klart seg ganske bra gjennom turbulensen. Hadde vel aldri trodd jeg skulle si det, men SAS har klart balansen mellom å være semi-LCC på kortrutene og fullserviceselskap på langrutene ganke bra. OK, litt rot med konsepter her og der innimellom, og så nevner vi ikke snøflaket, men ellers har det stabilisert seg på et OK nivå. (Men jeg skulle ønske de hadde noe mat med litt mer substans enn de såkalte "flaguettene"...). Hva skulle SAS ellers gjort? Tilbake til ren fullservice, business man's airline er for dyrt. Ren LCC skremmer vekk alle bizkunder. Slakt? Hva skulle det være godt for. Mateselskap for LH? men det ER jo SAS allerede på de rutene de ikke har grunnlag for å drive selv.

Evt kan de skille ut et helt eget LCC (hørte vi "Braathens"? ), men da risikerer SAS at det blir for lite pax igjen til å fly på de innenriksbizrutene de tross alt må ha.

Konklusjon: Det SAS trenger er ikke en diger diskusjon om struktur og salg til LH, men å strømlinjeforme egen drift, få vekk byråkrati og rare påfunn, få tilbake gå-på-viljen blant de ansatte og så evt få noen flere langruter hvis det kan lønne seg. (Hva kan det komme av at de ikke har en rute til India, med den sterke veksten og outsourcingen dit?)
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2007, 09:10   #11
Jumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 92
Default Re: SAS utan styrfart

Antall "fagbevegelser" i SAS-konsernet (?) trekkes ofte frem som et argument for hvorfor alt er fælt og dumt. Imidlertid må man ha i mente at det er over 20000 ansatte i SAS, trolig mange flere hvis alle datterselskapene tas med. At det er tre foreninger for SAS-flygere er kanskje merkelig, men når man vet at de er i tre forskjellige land som alle har sine individuelle lovverk, og at de tre foreningene alltid forhandler samlet for en felles kollektivavtale, er det ikke fullt så komplisert. Flyteknikere kjenner sitt yrke best, det samme gjør akademikere og ledere, og andre yrkesgrupper. En "spisset" forening vil kunne forhandle med SAS'forhandlingsutvalg, eller hvem som måtte forhandle for SAS, på en ganske konkret og relevant måte.

Mange foreninger - kanskje de fleste - er tilsluttet et forbund som forhandler med/for dem for å gjøre det enda enklere. Jeg kjenner ikke til alle yrkesgrupper, men en fordel ved å ha et spisset forbund er at man unngår faren for å tas ut i streik dersom en helt annen og i denne sammenhengen lite relevant yrkesgruppe går i konflikt. Det har skjedd innen luftfart før, til de tvungne streikendes fortvilelse. Det er andre forhold innen forhandlinger, avtaleinngåelse og gjensidig overholding av avtaler som er mye viktigere for et konserns bunnlinje, enn antall foreninger. I tillegg er det meget få av de "38" foreningene som kjemper mot hverandre, de fleste søker nok noenlunde de samme målene, med unntak av noen veldig små og kuriøse foreninger for folk med særinteresser. Disse er som regel ganske marginalisert og må ta til takke med en kopi av avtaler de tellende foreningene for den samme yrkesgruppen har inngått.

Man får som regel mer forståelse for en forenings funkskjon og viktighet etter å ha bivånt noen forhandlingsrunder og periodene mellom dem. En oppegående forening er bevisst sin rolle i selskapets utvikling, og mens toppledelsen som regel bare har kortere sittetider, er de ansatte ofte "in it for the long run" og har et bevisst syn på egne arbeidsplasser. Man skal kunne måle seg med tilsvarende selskaper, men ikke begi seg ut på et "race to the bottom". Selv lavere betalte kolleger i samme konsern er oppmerksom på den langsiktige faren ved å underby sine bedre betalte kolleger i høykostland.
Jumper is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ordförande utan koll Savipix Flyforum 9 18-03-2010 10:04
737-405 og 505 utan eyebrows? Swedeline F28 Flyforum 2 29-01-2010 20:11
SAS utan Eyebrows Kungsängen Flyforum 7 03-05-2007 00:29
SAS-plan lyfte utan passagerare jikswoboB Flyforum 3 02-04-2006 10:50
Fly Me finansieras av folk utan pengar CK Flyforum 1 14-12-2004 12:54


All times are GMT +2. The time now is 00:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.