Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-01-2007, 22:45   #1
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default I serien af tilbageblik er vi nået til.....


Tiden er vel nu kommet til et rigtigt tilbageblik...

Her er tidens "king of aircraft"

http://www.airliners.net/open.file/0109783/M/

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 23:03   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Smukt ganske enkelt
CFM is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 01:14   #3
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Den som jeg hadde min første flytur i, anno juli 1960... Nydelig!

Selv om man kan søke selv på a-net, er det kjekt at noen drar dem frem.

__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 07:17   #4
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Det er vel bare Constellation som kan gjøre "Seven Seas" rangen stridig som verdens vakreste propliner!

Gi oss drakeskjemaet tilbake sporenstreks!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 07:18   #5
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Et flott fly i flotte farger!
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 09:27   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Fikk den med meg. Dagstur til Algiers fra PMI med Spantax i 1970, ex Sabena ! Gøy var det.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 09:29   #7
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Ah; "verdens raskeste fly med tre motorer" (dette var før B727).
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 09:36   #8
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

En megen fin flymaskin,men mye snag/feil med motorene som var curtis wright.TOK FOR MYE HESTER UT AV MOTORENE Reste med deni 1967 ifra Trondheim til Tromsø.Kunne ikke lande Bodø pga. av brann i den ene motoren.Den ble heldigvis slukket fort.Flammene "slikket" skikkelig rundt vingen
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 09:46   #9
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Mange passasjerer reagerte med skrekk under take-off om natten.Da sto blåflammene ut av eksosklaffene på cowlingene.Opplevde det selv i 1961 under en take-off fra Khartoum til Nairobi.Vi satt rett innenfor indre høyre og blåskjæret spredte seg rundt i kabinen.Mektig!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 09:57   #10
CV440
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 101
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Min eneste tur med denne vinteren -66, med 40 minutter hold over FBU mens vi langsomt iste ned. Var nr. 4 i køen, men da plassen åpnet fikk vi plutselig prioritet som nr.1 på grunn av all isen. Kan skrive under på at eksosflammene var et syn!
CV440 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 10:06   #11
Extra230
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

DC-7 var utstyrt med Wright 3350 Turbo Compound motorer. Normalt brukes en eksosturbo til å øke ladetrykket inn i motoren ved at det sitter en kompressor på samme aksel som turbinhjulet. Det er begrenset hvor høyt ladetrykk en kan ha fordi for høyt sylindertrykk vil føre til detonering med påfølgende store skader i motoren.

Wright utviklet på denne motoren en løsning hvor 3 eksosturbiner ble gearet mekanisk inn på veivakslen. På den måten ble motoren tilført ekstra ytelse uten å redusere marginen til detonering. De tre turbinene gav samlet omtrent 600 hk ekstra. Det var imidlertid et mekanisk komplisert system hvor man skulle geare turbinturtallet på ca. 25000 rpm ned til motorens turtall samt andre mekanisk og materialteknisk utfordrende. Det er vel ikke tilfeldig at DC-7 ble kalt verdens raskeste 3-motors fly. Vakker var den i alle fall.....

- T
Extra230 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 14:17   #12
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Tusen takk for meget god infomasjon:-p
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 16:35   #13
Simen-MS
Newcomer
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 37
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Er det samme motorer som sitter i Constellation og C-119?

Nydelig fly
Simen-MS is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 19:06   #14
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Unskyld meg litt her! Kanskje jeg spørr dumt, men har ikke DC 7 4 motorer? Har helt sikkert missforstått noe her, men alikevell
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 19:12   #15
ENKB
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Ikke så ofte alle virket da vettu

Morsomt nick du har valgt forresten, jeg har en sønn på 7 år som heter Fredrik og han er "propell" så det holder..
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 19:16   #16
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Quote:
Originally posted by fredrik propell

Unskyld meg litt her! Kanskje jeg spørr dumt, men har ikke DC 7 4 motorer? Har helt sikkert missforstått noe her, men alikevell
Uten at jeg skal si noe for sikkert, så tror jeg motorstopp er et stikkord her..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 21:38   #17
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Quote:
Originally posted by fredrik propell

Unskyld meg litt her! Kanskje jeg spørr dumt, men har ikke DC 7 4 motorer? Har helt sikkert missforstått noe her, men alikevell
Misforstaaet eller ej....Det var et faktum at DC7 ind i mellem havde et motor nedbrud.
Deraf kom frasen om , at den var det hurtigste 3 motorede propel fly....
Jeg tror ikke, at nogen DC7 er started med kun 3 motorer igang

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 21:44   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Jeg hadde ogsaa gleden av mang en kveldsflight med DC-7 fra CPH til FBU paa 60tallet...og blaaflammene fra motorene under Takeoff glemmes aldri......
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 23:06   #19
Extra230
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

I alle fall samme motoren i Super Connie. Er ikke helt sikker om om C-119 var Turbo Compound eller en "straight" 3350.

Det har faktisk skjedd at DC-7 har tatt med 3 motorer. Dette har hendt ved motorhavari på utestasjon langt unna. Propellen ble da bundet fast i feathered posisjon og flyvingen var selvsagt uten pax.

- T
Extra230 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2007, 09:59   #20
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: I serien af tilbageblik er vi nået til.....

Faren min var styrmann på DC-7 på slutten av 50 og begynnelsen på 60-tallet.Han hadde mange turer med DC-7 og fedret propell.Han har også en 8mm filsnutt med en stasjonær prop et sted over Polhavet.

De siste Constellation'ene (1049 og 1649) hadde samme motor,mens C-119 hadde stort sett "straight"-utgaven av R-3350.Stort sett samme motor som satt på B-29 Superfortress.

Constellation var kanskje ikke verdens raskeste tre-motors,men mest elegante tre-motors.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
I serien pushback uhell. Germania 737 vs. ElAl 767. 0-1 til ElAl LN-AFG Småprat 1 31-03-2018 11:41
Har noen SAS McDonnel douglas-80 serien til Salgs Dc-10 Samlerhjørnet 1 12-04-2012 02:50
I serien "How low can you go...." Denne damen får det til... ENGM RAMP Flyforum 6 14-11-2008 07:18
I serien om tilbageblik må turen være sk931 Flyforum 2 11-01-2007 13:28
Tilbageblik sk931 Flyforum 2 28-12-2006 21:13


All times are GMT +2. The time now is 00:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.