![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Tiden er vel nu kommet til et rigtigt tilbageblik... Her er tidens "king of aircraft" http://www.airliners.net/open.file/0109783/M/ Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Smukt ganske enkelt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Den som jeg hadde min første flytur i, anno juli 1960... Nydelig!
Selv om man kan søke selv på a-net, er det kjekt at noen drar dem frem. ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det er vel bare Constellation som kan gjøre "Seven Seas" rangen stridig som verdens vakreste propliner!
Gi oss drakeskjemaet tilbake sporenstreks!
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Et flott fly i flotte farger!
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Fikk den med meg. Dagstur til Algiers fra PMI med Spantax i 1970, ex Sabena ! Gøy var det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Ah; "verdens raskeste fly med tre motorer" (dette var før B727).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
En megen fin flymaskin,men mye snag/feil med motorene som var curtis wright.TOK FOR MYE HESTER UT AV MOTORENE
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Mange passasjerer reagerte med skrekk under take-off om natten.Da sto blåflammene ut av eksosklaffene på cowlingene.Opplevde det selv i 1961 under en take-off fra Khartoum til Nairobi.Vi satt rett innenfor indre høyre og blåskjæret spredte seg rundt i kabinen.Mektig!
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Min eneste tur med denne vinteren -66, med 40 minutter hold over FBU mens vi langsomt iste ned. Var nr. 4 i køen, men da plassen åpnet fikk vi plutselig prioritet som nr.1 på grunn av all isen. Kan skrive under på at eksosflammene var et syn!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
DC-7 var utstyrt med Wright 3350 Turbo Compound motorer. Normalt brukes en eksosturbo til å øke ladetrykket inn i motoren ved at det sitter en kompressor på samme aksel som turbinhjulet. Det er begrenset hvor høyt ladetrykk en kan ha fordi for høyt sylindertrykk vil føre til detonering med påfølgende store skader i motoren.
Wright utviklet på denne motoren en løsning hvor 3 eksosturbiner ble gearet mekanisk inn på veivakslen. På den måten ble motoren tilført ekstra ytelse uten å redusere marginen til detonering. De tre turbinene gav samlet omtrent 600 hk ekstra. Det var imidlertid et mekanisk komplisert system hvor man skulle geare turbinturtallet på ca. 25000 rpm ned til motorens turtall samt andre mekanisk og materialteknisk utfordrende. Det er vel ikke tilfeldig at DC-7 ble kalt verdens raskeste 3-motors fly. Vakker var den i alle fall..... - T |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tusen takk for meget god infomasjon:-p
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
|
![]()
Er det samme motorer som sitter i Constellation og C-119?
Nydelig fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Unskyld meg litt her! Kanskje jeg spørr dumt, men har ikke DC 7 4 motorer? Har helt sikkert missforstått noe her, men alikevell
![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ikke så ofte alle virket da vettu
![]() Morsomt nick du har valgt forresten, jeg har en sønn på 7 år som heter Fredrik og han er "propell" så det holder.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Deraf kom frasen om , at den var det hurtigste 3 motorede propel fly.... Jeg tror ikke, at nogen DC7 er started med kun 3 motorer igang Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg hadde ogsaa gleden av mang en kveldsflight med DC-7 fra CPH til FBU paa 60tallet...og blaaflammene fra motorene under Takeoff glemmes aldri......
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I alle fall samme motoren i Super Connie. Er ikke helt sikker om om C-119 var Turbo Compound eller en "straight" 3350.
Det har faktisk skjedd at DC-7 har tatt med 3 motorer. Dette har hendt ved motorhavari på utestasjon langt unna. Propellen ble da bundet fast i feathered posisjon og flyvingen var selvsagt uten pax. - T |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Faren min var styrmann på DC-7 på slutten av 50 og begynnelsen på 60-tallet.Han hadde mange turer med DC-7 og fedret propell.Han har også en 8mm filsnutt med en stasjonær prop et sted over Polhavet.
De siste Constellation'ene (1049 og 1649) hadde samme motor,mens C-119 hadde stort sett "straight"-utgaven av R-3350.Stort sett samme motor som satt på B-29 Superfortress. Constellation var kanskje ikke verdens raskeste tre-motors,men mest elegante tre-motors. ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien pushback uhell. Germania 737 vs. ElAl 767. 0-1 til ElAl | LN-AFG | Småprat | 1 | 31-03-2018 11:41 |
Har noen SAS McDonnel douglas-80 serien til Salgs | Dc-10 | Samlerhjørnet | 1 | 12-04-2012 02:50 |
I serien "How low can you go...." Denne damen får det til... | ENGM RAMP | Flyforum | 6 | 14-11-2008 07:18 |
I serien om tilbageblik må turen være | sk931 | Flyforum | 2 | 11-01-2007 13:28 |
Tilbageblik | sk931 | Flyforum | 2 | 28-12-2006 21:13 |