![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Tiden er vel nu kommet til et rigtigt tilbageblik... Her er tidens "king of aircraft" http://www.airliners.net/open.file/0109783/M/ Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
|
![]()
Smukt ganske enkelt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Den som jeg hadde min første flytur i, anno juli 1960... Nydelig!
Selv om man kan søke selv på a-net, er det kjekt at noen drar dem frem. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Det er vel bare Constellation som kan gjøre "Seven Seas" rangen stridig som verdens vakreste propliner!
Gi oss drakeskjemaet tilbake sporenstreks!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Et flott fly i flotte farger!
![]()
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Fikk den med meg. Dagstur til Algiers fra PMI med Spantax i 1970, ex Sabena ! Gøy var det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Ah; "verdens raskeste fly med tre motorer" (dette var før B727).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
|
![]()
En megen fin flymaskin,men mye snag/feil med motorene som var curtis wright.TOK FOR MYE HESTER UT AV MOTORENE
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Mange passasjerer reagerte med skrekk under take-off om natten.Da sto blåflammene ut av eksosklaffene på cowlingene.Opplevde det selv i 1961 under en take-off fra Khartoum til Nairobi.Vi satt rett innenfor indre høyre og blåskjæret spredte seg rundt i kabinen.Mektig!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 101
|
![]()
Min eneste tur med denne vinteren -66, med 40 minutter hold over FBU mens vi langsomt iste ned. Var nr. 4 i køen, men da plassen åpnet fikk vi plutselig prioritet som nr.1 på grunn av all isen. Kan skrive under på at eksosflammene var et syn!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
|
![]()
DC-7 var utstyrt med Wright 3350 Turbo Compound motorer. Normalt brukes en eksosturbo til å øke ladetrykket inn i motoren ved at det sitter en kompressor på samme aksel som turbinhjulet. Det er begrenset hvor høyt ladetrykk en kan ha fordi for høyt sylindertrykk vil føre til detonering med påfølgende store skader i motoren.
Wright utviklet på denne motoren en løsning hvor 3 eksosturbiner ble gearet mekanisk inn på veivakslen. På den måten ble motoren tilført ekstra ytelse uten å redusere marginen til detonering. De tre turbinene gav samlet omtrent 600 hk ekstra. Det var imidlertid et mekanisk komplisert system hvor man skulle geare turbinturtallet på ca. 25000 rpm ned til motorens turtall samt andre mekanisk og materialteknisk utfordrende. Det er vel ikke tilfeldig at DC-7 ble kalt verdens raskeste 3-motors fly. Vakker var den i alle fall..... - T |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
|
![]()
Tusen takk for meget god infomasjon:-p
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: Sep 2005
Posts: 37
|
![]()
Er det samme motorer som sitter i Constellation og C-119?
Nydelig fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Unskyld meg litt her! Kanskje jeg spørr dumt, men har ikke DC 7 4 motorer? Har helt sikkert missforstått noe her, men alikevell
![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]()
Ikke så ofte alle virket da vettu
![]() Morsomt nick du har valgt forresten, jeg har en sønn på 7 år som heter Fredrik og han er "propell" så det holder.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Deraf kom frasen om , at den var det hurtigste 3 motorede propel fly.... Jeg tror ikke, at nogen DC7 er started med kun 3 motorer igang Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
|
![]()
Jeg hadde ogsaa gleden av mang en kveldsflight med DC-7 fra CPH til FBU paa 60tallet...og blaaflammene fra motorene under Takeoff glemmes aldri......
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
|
![]()
I alle fall samme motoren i Super Connie. Er ikke helt sikker om om C-119 var Turbo Compound eller en "straight" 3350.
Det har faktisk skjedd at DC-7 har tatt med 3 motorer. Dette har hendt ved motorhavari på utestasjon langt unna. Propellen ble da bundet fast i feathered posisjon og flyvingen var selvsagt uten pax. - T |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Faren min var styrmann på DC-7 på slutten av 50 og begynnelsen på 60-tallet.Han hadde mange turer med DC-7 og fedret propell.Han har også en 8mm filsnutt med en stasjonær prop et sted over Polhavet.
De siste Constellation'ene (1049 og 1649) hadde samme motor,mens C-119 hadde stort sett "straight"-utgaven av R-3350.Stort sett samme motor som satt på B-29 Superfortress. Constellation var kanskje ikke verdens raskeste tre-motors,men mest elegante tre-motors. ![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien pushback uhell. Germania 737 vs. ElAl 767. 0-1 til ElAl | LN-AFG | Småprat | 1 | 31-03-2018 11:41 |
Har noen SAS McDonnel douglas-80 serien til Salgs | Dc-10 | Samlerhjørnet | 1 | 12-04-2012 02:50 |
I serien "How low can you go...." Denne damen får det til... | ENGM RAMP | Flyforum | 6 | 14-11-2008 07:18 |
I serien om tilbageblik må turen være | sk931 | Flyforum | 2 | 11-01-2007 13:28 |
Tilbageblik | sk931 | Flyforum | 2 | 28-12-2006 21:13 |