Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-01-2007, 16:43   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Doble Bonuspoeng på Eurobonus?

I "gamle dager" da konkurransen mellom Braathens og SAS var på "topp", så var det stadig noen kampanjer med doble, og sågar triple bonuspoeng.

Det må være flere år siden jeg har hørt at SAS har kampanjer som gjør at man kan få noen ekstra poeng.

Er det bare meg som ikke følger med i timen, eller er det resulatet av manglende konkurranse på full-service-selskaper?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 17:06   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: Doble Bonuspoeng på Eurobonus?

Enig, i dag er kun 25 % på mesteparten !!. DET ER EN ÅTTENDEPART AV DOBLE !!. Men det gjør ingenting. Vi har vel flest flyktet fra DETTE FORLENGST !!
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 18:49   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Det er en grunn til at Eurobonus har gått fra å være verdens beste FF program til å dumpe ned på plassen foran Aeroflot på Freddies...

Programmet er en skandale, særlig for nordmenn som har mistet mye av muligheten til å opptjene poeng.

Selv om du nå kun trenger 45000 poeng for å få gull, krever dette at du reiser Oslo-Chicago t/r 16 ganger med billetter i W klasse som koster 5200 t/r.

Med andre ord, helt på trynet. Lufthansa startet denne trenden, men de er ikke i nærheten av å være så rævva som EB.

Så om du ikke flyr business eller flex hele tiden, er Eurobonus ubrukelig...
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 19:24   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Eurobonus er pr i dag til for dem som fly mye internasjonalt på dyre billetter. Den eneste fordelen jeg kan se med Eurobonus er vel at det er det letteste systemet å oppnå gull status i Star Alliance på om man bor i Norge.

Et annet stort minus er at poengene "fordamper" etter 5 år. Slik som opptjeningen er nå for meg, så har jeg ikke lenger mulighet for å spare meg opp til en biz class til f.eks. Asia. Poengene har desverre fordampet før jeg har spart nok. Det er kraftig irriterende.

Er det slik også i andre Star Alliance selskaper at poengene fordamper etter 5 år?

BF

Old 06-01-2007, 20:25   #5
DYflyer
Aviation Junkie

DYflyer's Avatar

Det er vel slik hos alle de europeiske medlemmene. Tror du må over til de amerikanske medlemmene for å slippe at poengene går ut på dato. Er selv medlem hos Aeroplan (Air Canada), men de har nå innført 7 års frist.
Old 06-01-2007, 21:52   #6
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

EB funker for EB...
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 21:56   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by EB

EB funker for EB...
Det meste med SAS funker vel for EB....?:wink

Jeg mener helt klart at bonusprogrammet til SAS er blitt meget dårlig sammenliknet med det man hadde tidligere. Det er omtrent slik at man ikke gidder å tenke på å registrere bonuskortet sitt - når man kan risikere å tjene 150 poeng på LON-OSL så er det litt meningsløst..... Synd å kaste bort et godt virkemiddel som også kunne hjulpet SAS i konkurransen med LCC'er.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 21:57   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

EB funker for SQ 777 også, flere år nå, og sikkert framover, takket være LH og UA og AC. Kjekt at at SK betaler for mine bonusturer med UA, SQ etc !! :wink
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 23:48   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally posted by EB

EB funker for EB...
EB vet ikke hva han snakker om.... Håper du er fornøyd når du returnerer fra SFO og finner 3500 poeng på kontoen din for hele turen fra Oslo til San Fran og tilbake. Alle disse klassene på LH gir 25% poeng:
E, G, K, U, W, S, T, L

Lufthansa gir 50% som minste bonus i 4 av disse klassene, UA og resten av *A gir 100%..

Ja, et skikkelig bra bonusprogram...
Old 06-01-2007, 23:50   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally posted by SQ 777

EB funker for SQ 777 også, flere år nå, og sikkert framover, takket være LH og UA og AC. Kjekt at at SK betaler for mine bonusturer med UA, SQ etc !! :wink
Det spiller jo ingen rolle om sas bytter reiser med andre flyselskaper. Du må jo først tjene opp poengene..
Old 07-01-2007, 00:19   #11
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally posted by Tommy777

EB vet ikke hva han snakker om.... Håper du er fornøyd når du returnerer fra SFO og finner 3500 poeng på kontoen din for hele turen fra Oslo til San Fran og tilbake.
Det er det jeg faar for t/r Montreal i mars, det .....

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 00:44   #12
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Jeg fløy Oslo- Las Palmas t/r, SK's lengste direkterute fra Norge, betalte 3800 kr for biletten og satt igjen med 1300 poeng for turen. Ikke fornøyd med poengopptjeningen på EuroBonus nei. Den er blitt ganske verdiløs for passasjerer som reiser economy i stor grad.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 00:54   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Tommy!

Ifølge det du sier, vil da følgende være korrekt?

SAS Oslo - Seatle på billig billett gir ca 3500 poeng
Med UA over dammen ca 13000 poeng på EB kontoen?

Hvis dette stemmer må da dette fungere som skikkelig dårlig reklame for SAS (Og også LH som tydeligvis også bare gir 25% poeng).
Bruk et annet flyselskap og få masse flere poeng på SAS Eurobonus kontoen enn om du hadde fått flydd SAS selv!

Det er jo nesten som om jeg skulle få Choise poeng for å bo på Rica hotell!

Når skal SAS våkne??

BF

Old 07-01-2007, 00:58   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Med SAS på billgste billett får man vel 1225 poeng per vei fra CPH til SEA eller 2450 t/r. I tillegg kommer vel 150 poeng OSL-CPH, slik at totalen vel blir knapt 2800 bonuspoeng. Kun drøyt 4 sånne turer så har man opptjent nok til en tur innenlands. Skikkelig valuta for pengene.......
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 04:36   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Tommy!

Ifølge det du sier, vil da følgende være korrekt?

Med UA over dammen ca 13000 poeng på EB kontoen?

Hvis dette stemmer må da dette fungere som skikkelig dårlig reklame for SAS (Og også LH som tydeligvis også bare gir 25% poeng).
Bruk et annet flyselskap og få masse flere poeng på SAS Eurobonus kontoen enn om du hadde fått flydd SAS selv!

Det er jo nesten som om jeg skulle få Choise poeng for å bo på Rica hotell!

Når skal SAS våkne??

BF
I hele 8 måneder etter SAS introduserte 25% regelen, fikk man 100% EB bonuspoeng på både UA og flere *A partnere, men ikke på SAS.

Men sommeren 2005 forsvant selvsagt denne muligheten.

I disse 4 klassene får du nå bare 25% bonuspoeng når du flyr SAS og registrerer poengene dine på UA kontoen: Low Economy W, S, L, T . L, S og T er innenlandskoder i USA, W er den billigste transatlantiske koden.

Lufthansa ble kjent for å "straffe" billige billetter lenge før SAS, men de gir 50%, ikke 25%... Dessuten er oppkjøp til billigste 100% klasse MYE billigere enn SAS. MEN er du medlem av UAs program får du 100% poeng på ALLE LH klasser, også de billigste. Men for å kunne oppgradere til business med en UA voucher på LH, kan du ikke reise i de billigste klassene, derfor bruker jeg å booke LH billetter i en klasse som gir 100%. UA sitt program er, etter min mening, det beste *A programmet. Du får 100% poeng MINIMUM uansett klasse på alle partner flyselskaper, utenom SAS. I tillegg får du 100% ekstrapoeng som elite når du flyr UA/US eller LH i økonomi, så 200% for hver flydde mile på billigste klasse! Så kommer F og C bonus i tillegg.

Men SAS har et stort problem. Bonusprogrammet deres er elendig for alle andre enn for de (som meg og deg, BF) som reiser mye internasjonalt i Flex/Extra eller C. Som andre her har påpekt, får man nå så lite poeng at man aldri klarer å samle opp til noe spennende før poengene utgår. Som et eksempel: Som EBG opptjener man 385 grunnpoeng, som basic medlem 300 på en flight OSL-LHR, mot 1500/1200 tidligere. Så det vil si at man må reise 20 ganger t/r OSL-LHR for å få en gratistur innenlands eller i skandinavia Merk at billetter som koster 2000 t/r ender opp i Economy discounted kategorien, du må opp i 2400 t/r for 100% poeng. For å opptjene nok grunnpoeng for å kvalifisere til EBG, må man reise nesten 80 turer (!) tur/retur OSL-LHR!!!!! Om man reiser t/r OSL-CPH/ARN, må man reise 40 ganger t/r (!!!) for å få en gratis tur og 150 ganger t/r OSL-CPH/ARN (!!!!!) for å opptjene EBG!!! Og alt dette på et år!!! Det er SINNSYKT!

Jeg bruker primært mine poeng på å ta ut bonusreiser på billetter jeg aldri hadde hatt råd til å kjøpe privat, som SQ F og LH F turer. I tillegg har jeg brukt mesteparten av SAS poengene på å oppgradere til C. De siste 5 årene har jeg faktisk brukt over 80% av opptjente poeng på det. En vanlig mann (majoriteten av EB medlemmene), får aldri noe som helst igjen av sin EB konto som i gamle dager.

På toppen av det hele, er websidene til SAS såpass mongo at man ikke en gang vet hvilken bookingklasse/hvor mange poeng man får uten å være ekspert. Folk flest skjønner ikke bæra og driter derfor i hele poengstyret. Det er derfor at billigselskaper som KLM har gjort det såpass bra de siste årene på Norge

Etter 2 år som UA 1K medlem, har jeg svimlende 835.000 miles på kontoen, fruen har ca. halvparten på sin, dvs langt over en million miles har vi tilsammen. Dette på grunn av en masse tilbud og kampanjer, samt kredittkort. Dette er f.eks. en kampanje som går nå: Fly 3 t/r hvor som helst med UA og få 25.000 miles. Jeg og fruen tok en tur til Florida, 98 USD t/r per pers, 1 tur til NYC 118 t/r pr. pers samt en jobb tur på hver av oss. Voila! 50.000 poeng på konto tilsammen for oss, nok til en tur t/r Norge på kjipklasse. Samme tilbudet har AA, har også der scoret akkurat samme tilbudet. Tilbud

Det er klart at bonusprogrammene i USA er helt forskjellige fra Europa, men siden UA er i Star, får du like bra behandling som en EBG kunde når du reiser med SAS. Den eneste fordelen EBG har er at de kan velge sete foran rad 6 ved bestilling på en klasse flygninger. Det problemet løser du lett: sjekk inn på nettet 22 timer før avgang og velg rad 1 (som er blokkert helt inntil 22 timer før, ingen kan røre den raden inkl. EBG)

Så flyr man mye LH/SQ, så er UA et meget bra program. EBG beholder jeg på grunn av en ting: Det gir meg gratis tilgang til lounger innenriks i USA, du får ikke adgang med UA kort til UAs lounger, du må betale medlemskap for å få tilgang om du er UA/US medlem. Sånn er reglene i USA. Det er alt for mange *Gold her borte til å gi alle gratis tilgang til loungene, det hadde blitt kaos.

Jeg har hatt mange møter med EBs ledelse i Stockholm på vegne av Flyertalk de siste par år, i tillegg har jeg vært med i en fokus gruppe sammen med et konsulentfirma SAS har leid inn for å evaluere programmet. EB har lovet et HELT nytt program, skulle komme høsten 2006, men i kjent SAS stil er dette utsatt til våren/sommeren 2007. De mest lojale kundene svikter EB programmet, det er SAS fullstendig klar over, vi får se hva de har kokt i hop for å vinne æren og Freddies tilbake
Old 07-01-2007, 08:43   #16
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Bra oppdatering fra Tommy777 - men vi er jo i hver vår ende av skalaen på bonusprogrammene... Kanskje har Victor D. og Norwegian lykkes i å avbonusglorifisere meg... Men med mine poeng som jeg stort sett tjener på OSL_ARN så oppgraderes både jeg og min mann både titt og ofte...så så veldig galt er det da ikke...

PSST! Ingen av klassene Tommy777 frykter kommer opp på lufthansa.no... Så da blir det vel litt poeng på oss alikevel...
Old 07-01-2007, 12:49   #17
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

Det var dagens reklame for UA's MP-program:wink

Uansett en interessant erfaring som Tommy har lært og som vi får ta del i.

Quote:
Originally posted by Tommy777
UA sitt program er, etter min mening, det beste *A programmet. Du får 100% poeng MINIMUM uansett klasse på alle partner flyselskaper, utenom SAS.
Betyr det at MP gir 100% miles på TG og SQ sine billige billetter(husker ikke i farta kodene) samt på JK's S on N klasser?

For de som synes det er liten vits å samle poeng hos EB, kan prøve lykken hos OK og SkyTeam. Til og med Flying Blue kan være løsningen for flere.

Vedr. Freddie føler jeg meg sikker på at EB higer etter et billig trofe som av alt det er vært vil benyttes i markedsføringen. Den kategorein som EB satser på må da være Best Award Redemption og deres dagstilbud til SEA/WAS for 20K og 40K for henholdsvis økonomi og biz.

Old 07-01-2007, 13:29   #18
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Det eneste positive jeg har sett med SAS EB er at når man flyr Business class, får man dobbelt så mange poeng som economy om man reiser intercontinentalt. Til sammenligning får man på Thai og SQ sine bonusprogrammer bare 25% ekstra poeng for å fly business, og 50% ekstra for First Class. På SAS får man 100% ekstra for business, men ikke noe ytterligere for First Class.

Hvordan er dette på UA MP, Tommy?

BFcool2

Old 07-01-2007, 13:30   #19
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Valg av flyselskap gjøres på mange bakgrunner... Pris, bonusprogram, rutenett, flytype, antall som reiser sammen, transitflyplass, hvem som betaler etc...
Old 07-01-2007, 13:36   #20
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS
når man kan risikere å tjene 150 poeng på LON-OSL så er det litt meningsløst.
Så heldig du va da.. trur jeg fikk 70 poeng for SVG-CPH-OSL i sommer
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules