Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2006, 11:52   #1
VoiceCom
ScanFlyer Silver

VoiceCom's Avatar

Default Bonuspoeng ved ombooking

Da jeg var i USA tidligere i høst hadde jeg returbillett med NW/KL IAD-DTW-AMS-OSL. En dag før hjemreise fikk jeg beskjed gjennom reisebyrået at NW hadde kansellert IAD-DTW og at de hadde booket meg om på UA/SK IAD-LHR-OSL. Jeg stusset litt på det siden NW/KL og UA/SK er i to forskjellige allianser, men jeg kom meg nå hjem.

Siden jeg er EBS så registrerte jeg kortet mitt på både IAD-LHR og LHR-OSL, men i ettertid fikk jeg registrert poeng kun for LHR-OSL. Så jeg sendte inn skjema om etter-registrering av IAD-LHR til EB. Nå har jeg fått svar:

Quote:
Thank you for your request for retroactive EuroBonus points.

We regret that we are unable to retroactively credit points for UA918 & SK802 which rerouted from the flight KL6040 & KL1141 in 7-8 October 2006 on this occasion.

Please note that points are registered according to "the original booking", which your ticket was originally booked with KL6040 (operated by Northwest Airlines flight)& KL1141. Kindly be noted that the KLM ROYAL DUTCH AIRLINES (KL) and Northwest Airlines (NW) do not participate in the EuroBonus program.

Points are credited to your account according to the rules specified in the EuroBonus Member's Guide. For more information please see visit our website www.flysas.com
SAS vil altså ikke gi meg poeng for en rute jeg faktisk har fløyet men er betalt av NW/KL. Jeg må altså gå til KL (hvor jeg nå har gullkort) og prøve å få registrert poeng for en rute jeg ikke har fløyet. Det høres litt omvendt ut for meg. Er det alltid slik at du kun skal få poeng for den originale booking og ikke det du faktisk fløy?

Noen som kjenner reglene. Har jeg sjans til å få noen poeng hos KL i det hele tatt?

Old 14-12-2006, 11:57   #2
Hurum
ScanFlyer Molded

Default Re: Bonuspoeng ved ombooking

Trodde en fikk poeng hos det selskapet en i utgangspunktet hadde booket billetten hos. Jeg har opplevd 2 ganger denied boarding og blitt flyttet til andre selskaper/allianser, men alltid fått poengene hos det selskapet jeg egentlig skulle ha reist med....men kan jo være en tilfeldighet.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2006, 11:59   #3
VoiceCom
ScanFlyer Silver

VoiceCom's Avatar

Ja, det er vel forsåvdt det Eurobonus svarer her. Jeg har ikke fått noe automatisk hos KLM, men jeg skal prøve å sende inn retro-registrering der også.

Old 14-12-2006, 12:15   #4
jb1
ScanFlyer Rusty

Da har Eurobonus strammet inn praksisen. Jeg har fått poengregistrert i Eurobonus når jeg har blitt booket om fra et annet selskap i en annen allianse, samtidig som jeg har fått poeng i programmet til selskapet jeg egentlig skulle fly med. Det virker jo uansett noe merkelig, SAS/UA får jo penger for en ombooket passasjer, da bør de også gi bonus.
Old 14-12-2006, 15:58   #5
RolfL
ScanFlyer Molded

Hade bokad biljett Chicago-Stockholm med AA, ombokad Chicago-Manchester med AA och Manchester-Stockholm med SK, points på SK o.k.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2006, 16:07   #6
VoiceCom
ScanFlyer Silver

VoiceCom's Avatar

Gravde litt i Flying Blue sine Terms and Conditions og fant dette under pkt 2.8:

Quote:
In the event of a transfer onto an alternative flight due to unforeseen circumstances the Member will earn Level and Award Miles for the flight the Member originally purchased, not for the route flown.
Så da bør det vel være en grei sak å få poengene på plass. Synd egentlig, for jeg hadde trengt til EB poeng for å beholde sølv-statusen...

Old 14-12-2006, 22:12   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Vel jeg kom heldig ut i Mars/April. Da ble jeg ombooket, riktig nok kun "innen" Lufthansa, men fikk poeng for omveien jeg ble nødt til å ta og fikk til og med 100% poeng og ikke 25%, siden det plutselig stod M og ikke W på billetten: D
Old 14-12-2006, 23:02   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Her kan du egentlig velge hvor du ønsker poengene registrert. Om du blir ufrivillig ombooket (noe jeg har blitt flere ganger) får du selvsagt poenger for flightene du flyr (flyr du f.eks. NW/KL og blir ombooket til UA/SK har du selvsagt rett til å motta EB poeng) Ofte (som Someone sier) er ikke den billigste klassen tilgjengelig ved ombooking slik at det blir 100% poeng istedetfor 25%

Du kan også be Flying Blue om å få retro registrert reisen på deres program siden det ikke var din feil at du ble ombooket. Det står i vilkårene og alle bonusprogram gjør dette.

Om du trenger hjelp med EB, har jeg gode kontakter hos EB som ordner opp i slike ting. Bare send meg en e-post dersom du vil ha poengene på EB kontoen din så skal jeg fikse det.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2006, 11:12   #9
VoiceCom
ScanFlyer Silver

VoiceCom's Avatar

Quote:
Originally posted by Tommy777

Om du trenger hjelp med EB, har jeg gode kontakter hos EB som ordner opp i slike ting. Bare send meg en e-post dersom du vil ha poengene på EB kontoen din så skal jeg fikse det.
Det var jo interessant at du mener jeg kan velge. Takk for godt tilbud også - jeg sender deg en email. Siden jeg allerede har kvalifisert til gull på FB så hadde det vært fint å se om jeg kan beholde sølv på EB.

Posting Rules