Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-02-2025, 19:05   #1
OttoL
ScanFlyer Crusty

USA Near-miss på Midway i dag 25FEB25

Quote:
Southwest Flight WN2504 had a near-miss incident at Chicago Midway today when FlexJet Flight LXJ560 crossed Runway 31C.
https://www.facebook.com/airwaysmaga...40aB7S9Ucbxw6v

Yikes Kudos til SW-pilotene
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2025, 19:19   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Near-miss på Midway i dag (25.2.25)

FAA var kjappe med å angi skyldforholdet ..

Quote:
FAA statement on this morning's incident at Midway:

"The crew of Southwest Airlines Flight 2504 initiated a go-around when a business jet entered the runway without authorization at Chicago Midway Airport. The FAA is investigating the incident, which occurred around 8:50 a.m. local time on Tuesday, Feb. 25."
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2025, 19:19   #3
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Pardon my language…men fy f…!!!!! Heia pilotene i den største maskinen.
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2025, 20:15   #4
Polaris
Free Luigi

Spent på ATC-recording….
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2025, 20:28   #5
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Spent på ATC-recording….
Værsågod. Link til ATC Ground

Det starter sånn ca. fra 16 min og utover.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2025, 22:15   #6
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

https://www.youtube.com/watch?v=c6Mp9aUJaTY

Her er en video med illustrasjoner. For en lekman ser det ut til at 31L her er en liten rullebane, litt som Gatwicks andre? Ser ut som privatjetten trodde 31L var en taksebane, og at 31C var 31L. Klar feil av privatjetten det her ja, så skjønner at FAA var tidlig ute. TWR fulgte nok med siden piloten hadde en dårlig readback rett før, og varslet Southwest i det de allerede var igang med go-around.

Near miss likevel, godt det gikk bra.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2025, 23:33   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

…nok en near miss og hva blir gjort for aa forhindre at vi ser en ny ulykke ? Dessverre ingenting, realitetene er at utfordringene blir ignorert og en forsetter med å redusere - en var allerede 15-20 % understaffed - ja denne gangen og forrige ulykke var ikke flygeledere - men når man setter prioritene paa DEI uten engang å forstå hva DEI egentlig innebærer, blir problemet større ikke mindre ! Hvorfor skal en Flyveleder som har overlevd en kreft operasjon og som er kreft fri utestenges ?? Det er en sentral del av DEI, DEI er ikke isolert til at en stenger hvite menn ute fra jobber de ikke er kvalifiserte til, hvite menn er problemet - aldri løsningene
Old 25-02-2025, 23:59   #8
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Det er er en law suit med ca 1000 personer mot FAA, der de var kvalifiserte for ATC men fikk ikke jobb pga feil rase. Dette går helt tilbake til Obama, og er en stor grunn til dagens ATC mangel.
Han som du kaller ukvalifisert scoret 100% men er sikkert hvit. Og kom ikke inn.
Dette er fakta, ikke følelser. Ground incursions har vert et stort fokus i 20 år. Det neste blir vel og trene på flare……
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2025, 00:43   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Er det ikke montert røde stopplys på veiene som leder inn til rullebanen? (Stop bar lights)
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2025, 05:37   #10
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hva skjer med pilotene på den lille maskinen? Fengsel? Satt på bakken? Miste sertifikater?
EB is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2025, 08:14   #11
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

På bilene våre har vi jo etter hvert fått nødbrems som en slags back up når føreren ikke henger med. Måtte jo vært en helt genial løsning også for taksende fly på bakken - i all sin enkelhet/kompleksitet.
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 26-02-2025, 08:31   #12
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Hva skjer med pilotene på den lille maskinen? Fengsel? Satt på bakken? Miste sertifikater?
Rent teoretisk bør de ikke få fengsel eller bli permanent satt på bakken per automatikk, etter min sikkerhetsfokuserte mening, da det må være rom for, og lov å gjøre feil, uten at hele livet stopper. Selvfølgelig må det ha konsekvenser, men fornuftig. Det blir litt som å slå tilbake på barn som slår deg i en overslagshandling de ikke mente, resultatet blir nok at du får barn som ikke slår deg, men som også går rundt som en trykk-koker og oddsen for at andre problemer/feil oppstår er stor. Dette har vi jo hatt i flyselskapene rundt Gulfen, hvor én feil førte til mistet jobb. Dette fører ikke til bra HMS, og er, slik jeg forstod det, ikke bra for luftfartssikkerheten.

Even more so tenker jeg at spørsmålene om wig wags, red lines etc er gode poenger, som jeg mistenker at dagens regjering i USA ikke kommer til å bearbeide, da jeg tipper hele skylden bare kommer til å lande på disse pilotene og *ingen andre* (litt som SASJFK) - selv om eventuell sikring mot mennesklige feil etter min mening er en viktig del av en evaluering av en incident. "Hvordan kunne vi hindret dette".

Noe må det være med amerikansk luftfart, det har jo egentlig vært varslet i mange år at det har vært uhyre mange close calls, og det virker som at det tar helt av nå i 2025. Å leve i en dystopisk stat gjør kanskje det med mennesker? Nå virker det som at ATC ikke direkte hadde noe med denne saken å gjøre, men det kan ikke være tilfeldig alt som skjer over så kort tid. Det er symptomer på noe som ulmer i bakgrunnen.

Last edited by Polaris; 26-02-2025 at 09:25.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2025, 09:22   #13
Tjab
Upgrade me....

Film fra hendelsen her:
https://www.youtube.com/watch?v=qDfxzdBQBrA

Pilot Debrief er en ganske grei kanal btw.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2025, 09:56   #14
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Er det ikke montert røde stopplys på veiene som leder inn til rullebanen? (Stop bar lights)
Flexjet takser allerede på RWY 04L, som krysser alle 31, hhv 31L-31C-31R.
Jeg kjenner ikke til noe sted hvor man har stop bar-lights i/på rullebanekryss - det er som du selv antyder - på taksebaner som leder inn til en RWY.

Det er heller ikke markeringer (maling) på asfalten (RWY AHEAD eller lignende) når man krysser andre rullebaner, men det er selvfølgelig skilt på sidene.

Med andre ord er det mange visuelle barrierer som rett og slett ikke eksisterer/er tilstede når man allerede er på en rullebane, fremfor om man kommer fra en taksebane.

Noterer meg dog at Flexjet er på GND-frekvens mens de takser på/krysser rullebaner, der sier jo ICAO standard at man skal være på TWR-frekvens. Nå er jo dette FAA- land, så sånn sett ikke 100% relevant. (Og det ville nødvendigvis ga løst denne situasjonen.)

Veldig ofte krysser man rullebaner uten at det spesielt sikkerhetskritisk, f.eks. på Sola krysser vi stadig vekk RWY28 på vei til holdingpoint RWY36, men kryssende trafikk skal som hovedregel være på TWR-frekvens når man krysser. De gangene en "hold short"-instruksjon er veldig safetykritisk slenger jeg på trafikkinformasjon, "hold short of RWY28, traffic is a Boeing 737 landing RWY28".
Satser på at det hjelper på pilot awareness..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2025, 10:46   #15
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Det er heller ikke markeringer (maling) på asfalten (RWY AHEAD eller lignende) når man krysser andre rullebaner, men det er selvfølgelig skilt på sidene.

Med andre ord er det mange visuelle barrierer som rett og slett ikke eksisterer/er tilstede når man allerede er på en rullebane, fremfor om man kommer fra en taksebane.

Noterer meg dog at Flexjet er på GND-frekvens mens de takser på/krysser rullebaner, der sier jo ICAO standard at man skal være på TWR-frekvens. Nå er jo dette FAA- land, så sånn sett ikke 100% relevant. (Og det ville nødvendigvis ga løst denne situasjonen.)

Veldig ofte krysser man rullebaner uten at det spesielt sikkerhetskritisk, f.eks. på Sola krysser vi stadig vekk RWY28 på vei til holdingpoint RWY36, men kryssende trafikk skal som hovedregel være på TWR-frekvens når man krysser. De gangene en "hold short"-instruksjon er veldig safetykritisk slenger jeg på trafikkinformasjon, "hold short of RWY28, traffic is a Boeing 737 landing RWY28".
Satser på at det hjelper på pilot awareness..
Veldig spesielt at det ikke engang er merker på rullebanen som hinter til at man nærmer seg kryssende bane. Sola har jo dette Tilsvarende strek doblet med stiplet linje som man finner på taxebanene før rullebanen.

Ingen stop bars, ingen merking på banen, høyt tempo og mye "kult språk" på frekvensen, rekordstore trafikkmengder og høyt tempo på rekruttering. Det begynner å bli en del hull på linje i sveitserosten der borte.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ENZV.jpg
Views:	568
Size:	111.2 KB
ID:	55906  
semmern is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2025, 11:45   #16
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Aldri fengsel for ulykke, unntatt der ting var gjort med vilje eller alkohol er en faktor. Legg alle kort på bordet, og så lærer vi alle av det. De får nok aldri flydd i store passasjer selskaper i deres karriere, men et par frakt selskaper liker folk som ikke kan dra til Delta og United.
Midway er en gammel flyplass midt i et nabolag. Det er trangt som fy og mye trafikk.
Dere som ener at det er så dårlig med sikkerhet i USA kan jo ta dere en tur til Caribbean, Mexico og Latin Amerika. Sikkerhet har alltid vært en kontinuerlig prosess, er det ting som må forandres så skjer det.
Old 26-02-2025, 12:47   #17
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Glemte certificate acttion. Hilsen i posten fra FAA med 30-90 dager “ferie”. Denne er grov, så sikkert 60-90. Det var det som gjaldt før, mulig det er endringer i dag.
Old 26-02-2025, 21:37   #18
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Veldig spesielt at det ikke engang er merker på rullebanen som hinter til at man nærmer seg kryssende bane. Sola har jo dette Tilsvarende strek doblet med stiplet linje som man finner på taxebanene før rullebanen.
Jepp, men det har på ingen måte vært sånn bestandig hvis man ser på historiske flyfoto på kart.finn.no, så finner man at..
2009: Ingen markeringer
2013: Markeringer på RWY 11/29, mot RWY 18/36
2017: Markeringer på RWY 18/36, mot RWY 11/29 (ser ut som nylig reasfaltering)
2018: Markeringer i alle retninger i RWY-krysset

Så gjetter på at "fullstendige" markeringer egentlig kom mellom 2014 og 2017 en gang..
Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Jeg kjenner ikke til noe sted hvor man har stop bar-lights i/på rullebanekryss - det er som du selv antyder - på taksebaner som leder inn til en RWY.
Tok en titt på Kastrup nå - som jo har kryssende rullebaner - og der virker det heller ikke som de har noe maling på bakken. Men det KAN se ut som de har stopbar-lys fra alle retninger til krysset, så hvis de kjører med stopbars 24/7 så er jo det framifrå
(Noen som flyr der kan vel bekrefte/avkrefte...)
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2025, 02:05   #19
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Dette er fakta, ikke følelser. Ground incursions har vert et stort fokus i 20 år. Det neste blir vel og trene på flare……

United briefer flare før hver landing. Jeg er 100% seriøs. Baksiden av kortet deres har en guide

Quote:
Even more so tenker jeg at spørsmålene om wig wags, red lines etc er gode poenger, som jeg mistenker at dagens regjering i USA ikke kommer til å bearbeide, da jeg tipper hele skylden bare kommer til å lande på disse pilotene og *ingen andre* (litt som SASJFK) - selv om eventuell sikring mot mennesklige feil etter min mening er en viktig del av en evaluering av en incident. "Hvordan kunne vi hindret dette".

Nå er det sånn at mange flyplasser ikke har markeringer før rullebanekryss. Det er røde skilt på hver side, og det skal være nok. Skylden ligger på pilotene. De leste tilbake feil. Deretter leste de tilbake riktig. Deretter takset de rett inn på aktiv rullebane. Southwest gjorde alt riktig. ATC gjorde alt riktig.

Quote:
Å leve i en dystopisk stat gjør kanskje det med mennesker? Nå virker det som at ATC ikke direkte hadde noe med denne saken å gjøre, men det kan ikke være tilfeldig alt som skjer over så kort tid. Det er symptomer på noe som ulmer i bakgrunnen.

Nå får det være nok. Det er ikke første gang du snakker sånn, og helt sikkert ikke siste gang. Du får slutte å se for mye på sensasjonelle oppslag på nyhetene. Hvor får du dette fra? Har bodd her lenge, og tross hva du ser i visse nyhetskilder så merker man ganske lite forskjell i det daglige liv når det hvite hus bytter innehaver. Foreslår at du stopper å bruke denne fantasien din når du roper om at sikkerheten har blitt dårlig. Det blir for dumt. Nå blir jeg sikkert moderert for "personangrep" igjen, men jeg står for det. Hvis mods tillater sånne konspirasjonsteorier, så må det være lov å slå de ned og. Har ikke kommentert her inne siden SASJFK, fordi jeg (og sikkert andre i bransjen) blir lei av å forklare ting fra innsiden, bare for å bli satt på plass og fortalt at vi har feil.

Quote:
Aldri fengsel for ulykke, unntatt der ting var gjort med vilje eller alkohol er en faktor. Legg alle kort på bordet, og så lærer vi alle av det. De får nok aldri flydd i store passasjer selskaper i deres karriere, men et par frakt selskaper liker folk som ikke kan dra til Delta og United.
Midway er en gammel flyplass midt i et nabolag. Det er trangt som fy og mye trafikk.
Dere som ener at det er så dårlig med sikkerhet i USA kan jo ta dere en tur til Caribbean, Mexico og Latin Amerika. Sikkerhet har alltid vært en kontinuerlig prosess, er det ting som må forandres så skjer det.

"Fly heading 240 for 5 minutes, then heading 180"

Quote:
Glemte certificate acttion. Hilsen i posten fra FAA med 30-90 dager “ferie”. Denne er grov, så sikkert 60-90. Det var det som gjaldt før, mulig det er endringer i dag.

Godt mulig de bare blir på bakken til de har gjort retraining som FAA er fornøyd med.
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2025, 02:30   #20
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Default Re: Near-miss på Midway i dag 25FEB25

Jeg har sett sett kortet. Som alle andre så trodde jeg det var en spøk.
Reply

Posting Rules