Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2006, 09:56   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
Default Qantas bestiller 8 380

Qantas har idag offentligjort at de betiller ytterligere 8 380, på tross av alle forsinkelser og problemer med 380 noe som definitivt er godt nytt for Airbus. Det vil si at de nå har totalt 20 på bestilling. Levering er mellom 2008 og 2015.

http://www.qantas.com.au/regions/dyn...006/oct06/3498

Itillegg har de også bestilt 4 330-200 med levering mellom des. 07 og des.08 og 5 737-800. 333ene er "ventefly" for 380, mens 738ene skal erstatte noen 737-400



Var lenge siden siste firm 380 order nå!
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2006, 09:59   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,261
Default Re: Qantas bestiller 8 380

Og Qantas er jo en av de som har ropt 'skandale' høyest blant A380-kundene.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2006, 10:04   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
Default Re: Qantas bestiller 8 380

Lurer på hvor store rabatter de fikk for noe må det ha vært inne i bildet.

Uansett kom denne orderen litt som julekvelden på kjerringa!
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2006, 19:47   #4
DYflyer
Aviation Junkie
 
DYflyer's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
Default Re: Qantas bestiller 8 380

Gode nyheter. Det var på tide med noen gode nyheter for Airbus. Hmmm...det har vel ennå ikke kommet en ordre på PAX-versjonen av 748´n. Nå venter vi vel på hva BA bestemmer seg for.
__________________
Upcoming flights: none <br><br>http://my.flightmemory.com/dyflyer
DYflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2006, 20:24   #5
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Qantas bestiller 8 380

Quote:
Originally posted by Someone
Lurer på hvor store rabatter de fikk for noe må det ha vært inne i bildet.
Med tanke på at de fikk ca $140mill +noen A330er til en rimelig penge for sist forsinkelse på 6mnd, kan det gi en liten pekepin hva enda ett års forsinkelser gir.



Quote:
Originally posted by DYflyer
...det har vel ennå ikke kommet en ordre på PAX-versjonen av 748´n. Nå venter vi vel på hva BA bestemmer seg for.
748i ble først endelig definert (størrelsesmessig) for én måned siden, det er grunnen til at selskaper har vært avholdende. Ordre kommer, tro meg, og mulighetene for at det skjer før året er omme er store, og BA er nok ikke førstemann til å legge inn ordre på denne tror jeg.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2006, 21:57   #6
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Qantas bestiller 8 380

Selv om det har vært mye dissens rundt A380-prosjektet i det siste, er jeg strengt tatt ikke overrasket over at det kommer ytterligere bestillinger. Men at det er nettopp Qantas det kommer fra, overrasker noe mer. Men heftige rabatter pluss dette utsagnet er nok mye av svaret - pluss en god deal på noen A330'er som sikkert får nok å gjøre i årene fremover:
Quote:
Mr Dixon said the A380 was clearly the most suitable aircraft for Qantas to deploy on dense longhaul routes from Australia to the United States, the United Kingdom, Continental Europe and possibly the Middle East.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2006, 22:07   #7
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Qantas bestiller 8 380

Jeg er ikke overrasket over at det kommer en bestilling. Dette er et fly som skal vare ti mange tiår. Og at det er problemer i starten har betydning her og nå, men ikke om 5-10-20 år. Og man bestiller jo ikke fly bare for dagen i dag, sant?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2006, 20:37   #8
DYflyer
Aviation Junkie
 
DYflyer's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
Default Re: Qantas bestiller 8 380

Quote:
Originally posted by brendas

748i ble først endelig definert (størrelsesmessig) for én måned siden, det er grunnen til at selskaper har vært avholdende. Ordre kommer, tro meg, og mulighetene for at det skjer før året er omme er store, og BA er nok ikke førstemann til å legge inn ordre på denne tror jeg.
Forsåvidt sant det. I det første forslaget skulle 748i være kortere enn cargo-versjonen. Likevel forholdsvis laber interesse. Det var vel heller ett rush for å sikre seg de siste slottene for 744´n. Men jeg er enig. Orderen kommer, men i år? De store vi venter på nå er vel BA og LH (som skulle offentligjøre sin ordre rundt årssifte hvis jeg ikke husker feil). Hvis du ikke tror BA blir ført ute, betyr det at du tror på en 380-ordre fra dem også? De skal jo erstatte 20 744´er. Eller tror du alle disse blir erstattet av T7? LH tror jeg vil gå for T7 og 787/350 i denne omgang (med 748f hvis de skal ha med noen cargo-fly).
__________________
Upcoming flights: none <br><br>http://my.flightmemory.com/dyflyer
DYflyer is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2006, 22:17   #9
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Qantas bestiller 8 380

Quote:
Originally posted by imm
Jeg er ikke overrasket over at det kommer en bestilling. Dette er et fly som skal vare ti mange tiår. Og at det er problemer i starten har betydning her og nå, men ikke om 5-10-20 år. Og man bestiller jo ikke fly bare for dagen i dag, sant?
A340NG skulle også selge og fly i mange tiår. Vi ser i dag hvordan det har gått med det førstnevnte... Det hjelper fint lite at en maskin skal fly i ti-femten+ år, så lenge den blir forbikjørt når det gjelder fuel burn og/eller CASM etter fem år.
Men nei, jeg er heller ikke veldig overrasket over denne ordren fra QF. De, sammen med SQ, er selskapene som har et større antall long haul ruter som forsvarer slike maskiner. Det vil nok være noen flere selskaper som benytter seg av options også, men langt ifra alle av selskapene som har options.

Quote:
Originally posted by DYflyer
Quote:
Originally posted by brendas
748i ble først endelig definert (størrelsesmessig) for én måned siden, det er grunnen til at selskaper har vært avholdende. Ordre kommer, tro meg, og mulighetene for at det skjer før året er omme er store, og BA er nok ikke førstemann til å legge inn ordre på denne tror jeg.
Forsåvidt sant det. I det første forslaget skulle 748i være kortere enn cargo-versjonen. Likevel forholdsvis laber interesse.
Vil ikke si at interessen var laber selv om det ikke rant inn ordre, Boeing har vært i samtaler med ca 25 flyselskaper, hvorav ti-femten (om jeg ikke husker helt feil) var med på å endelig definere størrelsen. Det er vel heller at flyselskaper så at de ikke hadde utnyuttet potensialet til maskinen. Svært få selskaper er avhengig av men maskin som kan fly mer 8000nm, og når de da kunne redusere CASM ytterligere, samt øke volumet i cargo holdene, så er ingen forlenget versjon noen dum idé.

Quote:
Originally posted by DYflyerDet var vel heller ett rush for å sikre seg de siste slottene for 744´n.
De gikk neppe for full pris for å si det sånn Men samtidig, Boeing har hatt ca 10% profittmargin per frame de siste årene, og det er ikke direkte dårlig, med mindre en sammenligner med de ca 20% de tidligere fisket inn på salgene.

Quote:
Originally posted by DYflyer
Men jeg er enig. Orderen kommer, men i år?
Det er veldig gode muligheter for det, veldig

Quote:
Originally posted by DYflyer
Hvis du ikke tror BA blir ført ute, betyr det at du tror på en 380-ordre fra dem også? De skal jo erstatte 20 744´er. Eller tror du alle disse blir erstattet av T7?
De tyve blir ikke erstattet av T7 alene nei, det tror jeg ikke. Når det gjelder T7, så kan det tenkes at de går for flere 772ER framfor 77W. Når det kommer til A380, så er det så absolutt en mulighet hos BA, selv om jeg anser 748i som mer sannsynlig av forskjellige årsaker.

Quote:
Originally posted by DYflyer
LH tror jeg vil gå for T7 og 787/350 i denne omgang (med 748f hvis de skal ha med noen cargo-fly).
Hva LH og LH Cargo bestiller styres separat etter det jeg vet, men sistnevnte ender nok opp med i alle fall T7F og 748F fra Boeing, muligens også A33F. Når det gjelder LH, så er jeg ærlig talt ikke sikker, der er det også fint lite konkrete rykter, men, jeg anser LH som en mulig kandidat når det kommer til omgjøring av options.
brendas is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Myrtle Ave. @ Heathrow: MAS 380, SIA 380, Virgin A346 pluss mange flere bilder oskarflekkefjord Bilder & foto 6 07-05-2015 09:15
SK 380 18/01-10 LTH Register- og ATC-Forum 1 19-01-2010 14:25
AF 380 SQ 777 Reiseforum 7 30-11-2009 23:02
Vietnam Airlines bestiller 4 A-380 Someone Flyforum 9 12-11-2009 16:59
A 380 putzmeister Flyforum 8 01-08-2007 16:11


All times are GMT +2. The time now is 23:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.