![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Etter å ha reist tur/retur fra Ålesund til Rio de Janeiro i Brasil heile ni ganger siste halvannet året, som oftast via Amsterdam eller Lisboa men også via London og Paris, var det greitt at neste jobbreise var vesentlig kortere da eg kun skulle til Luanda i Angola
Reiseruta kom som vanleg på mail, men relativt seint denne gangen med kun fire dager før eg skulle avgårde: LH6065 SK Club 07JUL AES - CPH 3 1400 1530 OK 2PC LH0831 Club 07JUL CPH 2 FRA 1 1910 2040 OK 2PC LH0560 Club 07JUL FRA 1 LAD - 2200 0530+1 OK 2PC ![]() Fekk velge seter og skjekke inn på nett heime, men uansett kva eg gjorde så fekk eg ikkje laste ned Boarding Pass, tilsendt det på epost eller sjå det i SAS appen På søndager går ikkje hurtigbåten den 7 min lange turen over Borgundfjorden til Ålesund kor eg som vanleg tar Flybussen ut til Vigra, så bestilte taxi via Taxifix appen som da også gav meg 520 poeng hos Eurobonus Framme på flyplassen fekk eg ikkje boarding pass i automat heller så da var det å ta kontakt med Aviator for hjelp. Eg rekna med at problemet var pga VISUM til Angola som eg ikkje hadde da eg kun hadde en bekreftelse fra Angola om Boarder Visa, det vi si man får Visum ved ankomst Luanda. Og det stemte bra så etter masse trykking inkl. slette alt og begynne på nytt, fekk eg Boarding Pass heilt fram til Luanda. Ingen innsjekka bagasje da eg har kun har hatt med en handbagasje siste 20 år eg har reist i jobb sammenheng Ingen kø i sikkerhetssjekken og med Fast track sparte man noen få meter å gå fra slua til bandet. Som vanleg går det raskt å komme igjennom på dette Vigra og vipps så var man inn i selve avgangshallen. På Vigra ligger alle utenlandsgater i andre etasje sammen med en liten Taxfree butikk og en kafeteria. ![]() Dagens flight fra Vigra til Kastrup var med Cityair sin helhvite EI-FPG "Budle Viking" som er en CRJ-900LR som flyes på vegne av SAS Overhørte at ho fra Aviator ute ved flyet som hadde prata med purser som hadde sagt at ho ikkje ønska noko forsinkelser, kor ho i gaten svarte tilbake at det ønske ho ikkje heller 😊 Boarding starta med en pax i rullestol, pga dette måtte dei fram med Aviarampen og ikkje berre bruke trappa til flyet som ved ankomst. Så en UM og så nokre som trengte assistanse. Deretter Boarding gruppe 1 og 2 ![]() Forøvrig når man kom ned trappa fra gaten var dei ikkje heilt klare enda på flyet, så måtte vente litt der før man kunne fortsette ![]() Forøvrig så er bagasjehylla på en CRJ relative små så spurde i gate og fekk en "Delivery at aircraft" tag slik at man slapp å ta denne med inn i kabinen samtidig som man fekk den tilbake når man forlot flyet igjen på Kastrup ![]() Fra Aviarampen var den en liten rampe inn døra på flyet ![]() Vel inne på flyet var det å finne sete 02D som er det fremste på høgre seterad, hadde forøvrig ledig sete ved siden av meg. Ikkje noko å seie på beinplassen, men desse fremste setene er litt trangere enn resten pga serveringsbrettet er nedfelt i selve armlenet ![]() Boarding Completed 13:55, så gjekk det slag i slag med takeoff mot nordøst kl. 14:12 Underveis ble det servert en lett snaks som var Spinach wrap with chicken & vegi, heilt OK på smak men litt blaut ![]() Landing på Kastrup 15:29 som var på rutetid med påfølgande taxing til Remote Parkering med bremser på 6 min seinare på stand E78 ![]() Buss til terminalen, trur det var A-gater vi blei satt av ved ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Rusla så til SAS Lougen og opp i andre etasje. Ikkje så mange gjester denne dagen heldigvis. Serveringstilbudet heilt OK med et godt utvalg varme retter som smakte veldig bra
![]() Etter nokre timer loungen var det på tide å finne gaten til neste fly. Forøvrig fantastisk tilbud av butikker og restauranter på Kastrup, men dette har ført til at det er blitt en "trang" flyplass. Spesielt mellom SAS Loungen og den store Taxfree butikken er det smalt og dårlig med passasje når det er mange ute og reiser samtidig ![]() Flyet til Frankfurt gjekk fra Gate A12 som er helt på enden av A-piren. ![]() Og her der det veldig liten plass og heilt overfylt med passasjere som venta på å boarde, spesielt gale var det når rett over på gate A11, skulle et fly til Zurich gå berre ti minutter etter vårt fly med dertil ventene passasjerer ![]() Så kaos og trengsel dessverre ![]() Flyet mitt denne dagen videre til Frankfurt var Lufthansa sin A321-271NX med Fanhansa titler. Dei hadde visstnok starta dagen med 45 min forsikelser denne morgonen, men hadde tatt igjen det meste når den kom til Kastrup så skulle være i rute nå ![]() Vel inne på flyet... ![]() ...var det å finne sete 02D med ledig midtsete ![]() Boarding ferdig 19:14 med takeoff 19:25 så litt etter rutetid. Flytida var beregna til 1 time og 5 min. Dette flyet har vel plass til 215 passasjerer, på denne flighten var det 195+1 hørte eg. Det var fire rader helt fremme med blokkerte midtsete med totalt 13 passasjerer. ![]() Underveis blei det servert en slagsa Cæsar Salat med varmt brød og en veldig god dessert. Selvsagt med et utvalg drikke med påfyll etterhvert ![]() Og en liten sjokolade til kaffien ![]() Landa 20:27 som var før rutetid, men liten hjelper det når man igjen får Remote Parking med buss inn til terminalen ![]() Fanhansa ![]() På vei i bussen som tok 10 min, passerte man blant anna denne flotte Cargomaskina! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Endeleg inne i terminalen som begynte det å minke på 1 time og 20 min tid eg hadde framt til neste flight pga tida det tok å komme seg fra flyet til terminalen med buss. I tillegg var det et bra stykke å gå siden neste flight skulle gå fra gate Z19. Først måtte man ned ei trapp, så en laaaaaaaaaaang korridor med to rullebånd kor det eine ikkje virka
![]() Så opp igjen med heis... ![]() ..og så ei rulletrapp før passkontroll ![]() En bitteliten svipptur innom Senator loungen for å hilse på en kollega som skulle samme vei som meg før man endeleg kom til Gate Z19 ![]() ![]() Flyet som skulle ta oss til Vest-Afrika denne natta var Lufhansa sin A330-300 med reg. D-AIKN, ikkje noko namn på dette flyet som dei fleste andre flya i LH sin flåte har? ![]() Boarding rekkefølga var vissst på skjerm, mye bedre enn opprop som det virker som mange ikkje får med seg alikavel ![]() Boarding som en av dei første via fremste av to broer til flyet ![]() Kor eg fann mitt sete 03A for natta ![]() Ihverfall god benplass her ![]() Kabinen ![]() Før avgang kom flyverten og hilse på med mitt etternamn, presenterte seg selv og gav dagens menyen. I tillegg fekk man en preflight drink som man kunne velge mellon Vann, Sprutlevann og Lufthansa sin egen Avionic drikk. Og en liten pose med nøtter ![]() Avionic drikk ![]() Menyen ![]() Pushback 22:08 kor denne passerte før vår takeoff 22: 22 fra Runway 18 ![]() Setejustering ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Et kvarter etter avgang fekk man freshe seg litt med et varm handduk som gjør underverker iblant
Så var det fram med kvitduken for en apretiff ala Baylies samt "Greeting from the Kitchen" som bestod av Oliven, Tørka Tomat, Ost etc. ![]() Så blei ønske for hovedrett og dessert avgitt som blei servert et kvarter seinare ![]() med påfølgende dessert... ![]() Etter alt var rydda vekk blei ønske om frokost avgitt før ved ca. midnatt at alt lyset slått av i kabinen Setet ned i horisontal stilling og sov godt fram til 05:00 når det var på med lys igjen for servering av frokosten som smakte så som så ![]() Etter frokost fekk man ei lita ekse sjokolade før vi landa 06:18, eller rettere sagt 05:15 lokal tid som var litt før rutetid ![]() Crewet skulle forøvrig på hotell og så fly tilbake til Frankfurt kl. 22:00 samme kveld Kinesere har holdt på å bygge en ny flyplass 40 km sør før Luanda i mange år nå, men dei kom visstnok over noko verdifull sand/mineraler under utbygginga så da utvinna dei dette, dermed er flyplassen forsinka men åpner kanskje i år? Så vi landa på den gamle flyplassen med Remote Parking som er vanleg her, buss inn til terminal som tok 30 sek. Vel inne i Immgrasjon var den en "vilkårlig" offiser som tok passet og Border Visa mitt, vimsa rundt lenge og prata med andre kor han plutselig forsvant. Merkeleg nok kom han tilbake etter ca. 20 min med Visum i passet, ferdig stempla. Så da var det bare å gå sammen med crewet fra flighten igjennom passkontrol uten noe videre sjekk Ingen innsjekka bagasje så rask gjennomlysing i tollen... ![]() ...før man kom ut i ankomsthallen, ![]() kor agenten får venta på oss. Her var det fotografering av pass og visum som blei sendt til kontoret via Whatsapp ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vår transport som skulle ta oss til sentrum og hotellet vi skulle bu på
![]() Litt fra kjøreturen ![]() ![]() ![]() Vi skulle bo på Hotel President Luanda som ligger nede ved havna ![]() Eg hadde rom i 14. etasje, litt "gammeldags" rom på en måte, men heilt kurrant ![]() Ikkje all verdens utsikt fra rommet ![]() I 8. etasje var den en slags lounge med inngang til Restauranten, Baren og Uteterasse ![]() Siden det var tidleg morgen enda, blei det frokost på oss ![]() Speilegg mangla ![]() Men utvalget brød var spenstig, ![]() samt bakeverket ellers ![]() Terassen ![]() Hotellet sett fra Terassen ![]() Utsikt fra Terassen ![]() Vi blei på hotellet til neste dags kveld kor vi blei henta i seks tida Først en passkontroll for å komme inn på havnområdet, så via Crew Terminal kor agenten gjekk inn på et av kontora med passa våre ![]() Så via Immigration for å vise passet for tredje gang, så via politet for scan av bagasje før vi kom inn på selve havna kor en Crew Change Assistanc bil tok oss til båten ![]() Enjoy ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Takk for rapport til «Olje-Afrika».
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Takk for eksotisk rapport. Hva er ansett for "trygg" mat på en sånn frokost buffet i Angola?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Takk for rapport fra et sted de færreste besøker.
Et par spørsmål: Det ser jækla trangt ut for føttene mellom kabinveggen og siden på setet foran. Hvordan var det når man skal sove på siden og vrir føttene 90°? Kjenner du til visumregler til Angola for vanlige turister? Jeg får muligens et par dager «å slå ihjel» i Syd-Afrika senere i høst og har vurdert å få et nytt land «i boka» |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Takk for spennende rapport!
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Flottings! En utrolig artig og informativ report.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
|
![]()
Mulig det er pga at jeg er hvor jeg er, men det dukker bare frem ett og annet tilfeldig bilde. Siden jeg sitter med fiber, er det ivertfall ikke her problemet er.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Funker på nettleser her. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Nydelig rapport !, jeg ser alle bildene fint jeg, saa det er nok SC Filter paa gang
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Herlig rapport:-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Veldig bra, kjekt å lese
![]() Har alltid vært glad i Kastrup, men enig at kommersen har tatt overhånd senere årene, og ødelegger den åpne, fine viben som var. Kjenner at det er på høy tid å fly langdistanse-biz igjen, aalt for lenge siden sist. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for hyggelige kommentarer på min Trip Report, kjekt at Dere likte den.
Nå har eg vert i Angola 13 ganger tidligere siden første gang i 2003, ikkje så store forandringer her nede egentlig på alle desse åra. Skal prøve å svare på dei spørsmål som er komt i forbindelse med turen min: Quote:
Quote:
Visum for vanleg turister har eg ikkje peiling på. Vi har ega avdeling som styre dette i rederiet samt vi har agenter som hjelper oss med å skaffe Visa og ikkje minst møter oss på flyplassen for å ordne ut det som trengst Likte også Kastrup bedre før, nå er den trang og litt "uoversikteleg" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
https://www.regjeringen.no/no/tema/u...factbox2858084 Sent from my SM-S921B using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Gløymde å legge vekk bilde av denne som man fekk ombord...
![]() Last edited by Discus; 04-08-2024 at 13:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Pendlerreise til Angola, en omvei rundt halve Europa | RJon | TripReports | 38 | 05-02-2015 16:40 |
Med SAS og (litt) Lufthansa til Dusselforf i sept. 2012 | hanswest | TripReports | 3 | 31-12-2012 13:45 |
Årets vintertur til Asia med SAS, Singapore Arilines, Thai, ANA, Turkish, Lufthansa++ | ex_trd | TripReports | 10 | 13-01-2010 16:07 |
Charterfly Luanda til Lobito i Angola | LN-REF | Flyforum | 26 | 11-02-2008 19:46 |
Hvilke selskap flyr til/fra Luanda (Angola) | LN-KEH | Flyforum | 4 | 13-09-2005 09:53 |