![]() |
|
|
![]() |
#1 |
A330
![]() Join Date: Mar 2007
|
![]()
Bakgrunn
I mars spurte en kamerat om jeg ville være med på et arrangement i Madrid i juni. Madrid er en by jeg har hatt lyst til å besøke lenge, så etter litt sjekking av priser på både fly og hotell konkluderte jeg at jeg ville være med. I tillegg til å være flynerd er jeg også ganske glad i tog, og høyhastighetstog i Spania har vært på bucket-listen en stund, spesielt iryo sine Frecciarossa. Etter litt leting på Google Flights kom jeg frem til denne routingen, med samtlige segmenter bestilt hver for seg: 12JUN: SK2308 KSU-OSL A319 13JUN: SK4675 OSL-ALC A20N 13JUN: iryo 06125 Alicante-Terminal - Madrid-Chamartín 17JUN: IB3396 MAD-BGO A20N 17JUN: WF516 BGO-MOL DH8D Det viste seg at WF576 BGO-KSU ikke går på mandager, som var eneste alternativ med tanke på at Iberia fra Madrid lander kl. 16.40. Derfor var det bare å fly til nabobyen og ta FRAM Ekspress de siste 60 km-ene hjem. I april fikk jeg imidlertid e-post fra Widerøe at de også har kansellert WF516, og booket meg om til WF514 kl. 17.00. Iberia landet 16.40, så dette var litt vel optimistisk, så etter litt e-postutveksling med Widerøe endte jeg opp med å kansellere hele bestillingen hos Widerøe og belage meg på omveien via OSL med SAS. Kostet 200 kr mer enn det jeg betalte hos Widerøe, så ikke helt gale. 17JUN SK2290 BGO-OSL E195 17JUN SK2309 OSL-KSU E195 I tillegg ble det bestilt hotell for fire netter, men to forskjellige hotell. Natt 1 og 2: Hilton Madrid Airport (Hhonors-poeng) Natt 3 og 4: Ibis Budget Madrid Calle Alcalá Vi hadde kun poeng til to netter på Hilton, og beliggenheten var praktisk med tanke på hvor vi skulle være den første dagen. Ibis Budget ble valgt simpelthen fordi hotellprisene i Madrid var ganske heftige den aktuelle helgen. Har bodd på Ibis Budget før andre steder, og det har vært helt kurant med tanke på hva en betaler. Avreisedagen På avreisedagen debatterte jeg litt med meg selv hvordan jeg skulle komme meg til flyplassen. Planen var å ta rutebuss ut til flyplassen, da busstilbudet til Kvernberget er høyst akseptabelt på ukedager med buss hvert 15. minutt. Dog på kveldstid når jeg skulle tilbake er det mye mer begrenset, med siste buss mot byen åtte minutter etter siste fly fra OSL i henhold til rutetid lander. Etter litt undersøking viser det seg at seks dager på P3 kostet ca. det samme som buss den ene veien og taxi tilbake, så endte med å slå til på seks dager på P3. Uansett, avreisedagen var regnfull, men det er bare et par minutters gange fra P3 til terminalen. Relativt små forhold her oppe. Var på flyplassen litt over 1 time før avgang. Jeg gikk rett til sikkerhetskontrollen og der var det bare 1 passasjer før meg i køen. Viste seg imidlertid at hun var lite reisevant. Da hun omsider var klar til å sende tingene sine gjennom røntgenmaskinen og skulle scanne boardingkortet sitt, viste det seg at hun ikke hadde sjekket inn. Sikkerhetsvaktene sendte henne til automaten for å sjekke inn, men de lot alle tingene hennes bli liggende igjen på båndet. En del folk i terminalen på KSU denne onsdagsettermiddagen. Blant annet en stor gruppe taiwanske turister. Flyet inn fra OSL var noe forsinket inn grunnet tordenvær på OSL. Gate-personalet informerte over høyttaleren at flyet hadde slot-tid tilbake til OSL kl. 19.22 grunnet været på OSL. ![]() KSU en onsdagsettermiddag 12JUN24 SAS SK2308 KSU-OSL Airbus A319 OY-KBT “Ragnvald Viking” Sete: 23F Sch: 18.55 - 19.50 Act: 19.25 - 20.14 SK2305 fra OSL landet 18.47, og ble tømt effektivt med trapp både foran og bak, hvilket er relativt vanlig på KSU. Ombordstigning startet kort tid etter at siste passasjer var gått av og ble unnagjort ganske effektivt. Undertegnede var i gruppe 4, og var følgelig blant de siste om bord i OY-KBT, en Airbus A319 som ble levert til SAS i 2007. OY-KBT er for tiden malt i Star Alliance-farger, men antar at den har planlagt en tur innom malehangaren om ikke alt for lenge. SAS Link har den siste tiden tatt over det meste av avgangene her fra KSU. Da jeg bestilte var også denne avgangen planlagt med SAS Link, men ble etter hvert endret til SAS Scandinavia A319 i stedet. Fikk plass til håndbagasjen i bagasjehyllen selv med ganske fullt fly. ![]() Relativt fullt. Ombordstigningen var ferdig i god tid til slot-en kl. 19.22, men kunne se ut vinduet fra 23F at lastingen kom til å ta tid. Kapteinen kom på høyttaleren og informerte om at forsinkelsen skyldtes tordenvær på OSL, og at vi måtte komme oss avgårde så fort som mulig grunnet slot. Vi pushet imidlertid 19.25, 30 minutter etter rutetid og tok av fra RWY 07 kl. 19.31. Ellers var det en fin, ordinær SAS-tur innenriks. Forsynte meg med en kopp te fra trallen da den kom forbi, og ellers nøt “utsikten” ut vinduet og hørte på podcast. ![]() Overskyet hele veien ned. Jeg fikk inntrykk at flere passasjerer brukte denne flyvningen som en posisjoneringsflight til OSL for å fortsette med diverse flyvninger ut fra OSL påfølgende morgen. Vi landet på RWY 19R kl. 20.10 og parkerte på stand 24 (gate A6) kl. 20.14. Hadde forventet baktrapp på OSL ved ankomst, gitt forsinkelsen, flyet var ganske fullt, samt at -KBT hadde en ganske kort turnaround på OSL, men dette var imidlertid ikke tilfelle. Vi kom oss imidlertid av ganske raskt, og ettersom at jeg ikke hadde noe innsjekket bagasje var det bare å finne transport til kveldens overnatting: Thon Hotel Gardermoen. Fra Gardermoen til Thon Hotel Gardermoen kan en ta Vy shuttle linje S22 til 80 kr, men en kan også ta Ruter linje 420 eller 450 til Gardermoen næringspark til 42 kr, og gå de siste minuttene til hotellet. Jeg valgte selvsagt sistnevnte, og hoppet på linje 420 kl. 20.30. Fra holdeplassen er det ca. 6 minutter å gå til hotellet. Innsjekk var litt styrete. Hadde lest på Thon Hotels sine nettsider at Thon var EuroBonus-partner, men dette var litt styrete å få til angivelig. Ifølge vedkommende i resepsjonen måtte hen “sende en henvendelse” til hovedkontoret om at jeg ønsket EuroBonus-poeng i stedet for THON+. Jeg opplyste også at jeg skulle dra tidlig påfølgende morgen, før 04.30. I og med at de ikke tilbyr frokost før 06.30 skulle de ha klar en frokostpose til utsjekk. Rommet var helt kurant. Stort og rent. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Iberia starter Madrid - Tromsø | Wf-pax | Flyforum | 12 | 01-04-2025 09:29 |
Iberia med Madrid-Washington fra sommeren 2020 | Someone | Flyforum | 0 | 13-11-2019 13:56 |
Iberia med sommerrute Madrid - Bergen | Someone | Flyforum | 6 | 26-03-2019 13:29 |
Iberia Express med Madrid-Keflavik S16 | Trdfly | Flyforum | 2 | 30-10-2015 16:46 |
Bombetrussel @ Iberia Express fra Alicante til Madrid | CaptainMorgan | Småprat | 0 | 11-07-2012 11:30 |