![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Först lite förutsättningar för min thread
-Jag är inte expert så det är observationer från en amatör som jag räknar med kommer bli korrigerade av klokare människor här ![]() -Jag önskar att SAS överlever och blir en stark spelare -Min ”hemma flygplats” är CPH så jag hoppas att den stärks och blir den centrala hubben i SAS nätverk Min observation går ut på KLM, Swissair och SAS När man ser på tex KLMs operationer så är det en väldigt fokuserad strategi där varje flygplan har en roll. Varje morgon 06:00-06:30 startar det upp feed i hela Europa, samtidigt kommer det in LH från världen. De som kom in med LH byter till vändande feed ut i Europa och de som kom in med feed på morgonen byter till LH som går ut från AMS på förmiddagen. Kristalklart, nästan fascinerande att se på flightradar. Som en klocka. Inget om Hurgadha/Kreta/Las Palmas eller ideer om att man kan köra ett sidospår från tex EIN till LHR. Allt är fokuserat på en ting och feed är 100% beroende av LH och LH är 100% beroende av feed. Innan kl 14:00 så har nästan 70% av all alla LH operationer lämnat AMS. Det närliggande resultatet antar jag är att de tjänar pengar, medan en mer sekundär/”pinsam” konsekvenserna är att Sverige och Norge (som jag antar anses vara SAS hemmamarknad) är bättre kopplade til AMS än CPH… Om man ser på Swissair med mindre LH operationer än KLM så har de samlat 50% av alla LH operationer mellan 12:00-13:30, och en mindre våg på kvällen. Jag antar att på det sättet så maximerar de sin feed, minimerar transfertiden och får en attraktiv produkt. De har sett på sina förutsättningar och arbetat fram en strategi/produkt som styr alla beslut Och min observation om SAS. Det verkar som om att man inte har ett mål eller en stategi. LH operationerna är spritt ut på dagen vilket jag antar gör det svårt att planera/maximera feed. Allt verkar planerat individuellt per linje, nästan ad-hoc… ”vi kör LAX på morgonen…det blir en bra produkt för man landar vid en god tidspunkt i USA...Visserligen kör vi PVG på kvällen men..." Om det bara finns en feed vem vill komma in kl 9 på morgonen om PVG är först på kvällen? Eller omvänt riskerar man missa några med den tidiga avången till LAX? Jag har svårare att se att man behandlar LH/feed som ett paket och en produkt/strategi som styr alla beslut… Konsekvensen menar jag ar att både LH samt feed får inte den PAX som de ”förtjänar” och SAS tjänar inte de pengar som de kunde. Allt för många priortieringar kämpar om uppmärksamheten. Själv blev jag riktig glad när jag såg att SAS ökar stort på BER, antagligen med feed i baktankarna, men med vilka LH avgångar skall den feeden koordinera med? LAX på morgonen, SFO mitt på dagen eller PVG på kvällen? Jag är klar att så enkelt är det inte, man får inte slots gratis, SAS har inte så mycket LH så en avgång kan göra mycket, samt flygplanen skall vara i luften så mycket som möjligt. Men kommer SAS folket åka på studietur till Amsterdam så vi kommer att se en ändrad strategi/fokus? Eller har jag fått allt fel....? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Qwerty
|
![]()
SAS har väl inte tillräckligt med flyg. Är det inte så enkelt? De få de har delar på flera linjer och slingas enligt ett schema som endast går ihop om de sprids lite mer över dagen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]()
Slots spiller inn som du sier, og også peak kapasitet foe CPH.
Men, hvis du ser så har SAS med de siste justeringene i hovedsak en slik struktur: - inn på morgen fra nord Europa/Skandinavia <0730 - ut til Europa 0800 - inn fra Europa og ny runde nord Europa/Skandinavia <1200 - Long Haul vestover 1240-1500 Langt fra perfekt satt opp, men en viss grad av long haul wave er det. Østkysten kommer inn før 0730 så den treffer 0800 waven ut i Europa, mens vestkysten oftest har lengre transfertid på CPH. Det utrolige er at BER ikke fikk en 0800 avgang, men det må komme senere.. Last edited by chrisljo; 20-02-2024 at 11:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tack för input och som du säger så kanske inte perfekt men det finns strukturer. Jag kan också förstå att CPHs kapacitet är en utmaning men jag tänker det är väll då någon i SAS tar upp telefonen, ringer CPH och säger att ”hör nu här, vi har en ny strategi som kommer innebära att vi kommer att slå i taket på er kapacitet under några timmar om dagen. Vad säger ni om att vi sätter oss ner och hittar lösningar?”. Om andra flygplatser kan så kan väll CPH också och jag är säker på att det är det här samtalet som CPH väntat på, länge. Mer trafik ger mer trafik och därmed blir CPH mer intressant för Delta, Korean Air, Aeromexico…vad vet jag…även för bolag som inte ens är med i skyteam.
Last edited by Jccl; 20-02-2024 at 07:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er vel i virkeligheden ikke så meget kapacitet på CPH som det er SAS's mangel på LH fly. Afgangen til fx LAX er ikke ideel om morgenen, men det er vel det muliges kunst, når der ikke er flere fly.
Lukningen af russisk luftrum har heller ikke gjort det lettere at sammensætte et LH-program, da flyvetiden til fx Japan er meget længere end "normalt". Jeg tror at med overgangen til SkyTeam vil vi se flere ændringer fra SAS som fx satsningen på at hente transfer pax fra BER. Derudover bliver tidsplanerne vel til en vis grad tilpasset til AF/KLM på ruter til CDG og AMS. Det er nok ikke en operation, der bliver lavet på 5 minutter. Ændringerne kommer til at tage tid, og før der evt. bliver tale om deciderede LH waves fra CPH, skal SAS vel have tilført flere LH maskiner. Uanset bliver de næste 6-9 måneder spændende at følge med i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Om man ser på hur AY gjorde det innan COVID och Ukraina kan man se att AY hade 3 "wawes" LH kom in på morgonen så man kunde nå Europa avgångarna från 07:30 -09:00. Sedan kom resten in mellan 11:00 till 14:00 var man kunde nå andra vågen Europa in/ut. Sedan de sista LH avgångarna 22:30-23:59 så man kunde komma från Europa på eftermiddag och vara på destination nästa dag.
Men detta nåddes med att en del AY A320-serien stod stilla i Europa 2-3 timmar var dag tex. FRA/HAM/BER för att detta skall fungera (examp.AY1411/AY1412). Inrikes körde man då man kunde utom OUL/RVN/KTT eftersom det fanns en hård inrikes markanad att stå på. Nu har detta ju ändrats eftersom AY har en del LH outsoursed till Qatar och Qantas (3+2) och 320-series till BA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Intressant om AY och antar att om Ryssland öppnar upp så går de tillbaka till en liknande model.
Angående att det nog tar lite mer än 5 minuter, det är en process, är förståeligt. Samt med mer LH flyg så kan man erbjuda en bättre produkt. Men jag antar att ett element i möjligheternas konst är ibland en avvägning mellan att maximera antal destinationer eller maximera feed/LH. Den totala produkten. Jag hoppas bara att om de får mer LH flyg så börjar de tänka mer feed/LH som en produkt. Istället för att kasta in de nya flygen på alla möjliga tidspunkter på dagen för att maximera antal destinationer. Enig i att den närmste 6-12 månaderna blir spännande. Hoppas att de tar den där studieturen till Amsterdam ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
|
![]()
Jeg tror SAS beste evne til å overleve er å samle mest mulig trafikk i CPH (selv om vi nordmenn ikke liker det) og kjøre en Finnair modell, men mot Nord Amerika.
CPH kan da fungere som en hub for Skandinavia/ Baltikum/ Nord Europa (Polen, Tyskland, Nederland, England, Ireland) til Nord Amerika og til en mindre grad mellom Nord Europa til Sør Europa. En tredje mulighet er en Icelandair modell mellom Nord Amerika og Øst Europa + Midtøsten (Gulfen, Pakistan, India). 2 områder SkyTeam idag står svakt. Men til dette trenger man frekvens, mindre fly og samle dem bedre i waves enn idag. Men dette er jo de nye eierne AFKLM gode på, men dette vil som andre nevner ta tid og er ikke gjort iløpet av 1 år. Uansett spennende tider i møte. Last edited by magtje; 22-02-2024 at 14:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg er spent på hva som skjer med KLMs omfattende matenett fra Norge og ned til AMS. For oss har TRD-AMS vært en vinner i forhold til omvei om OSL. Vil disse flygningene bestå, eller vil det bli tonet ned slik at SAS får mer innmating til sitt rutenett?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Eneste aberet er vel slot-begrensinger på Schiphool, hvis antall flights skal kraftig ned så ryker noen noen skandinaviske frekvenser, spesielt de for CPH kan være et alternativ. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jag tror inte heller att KLM kommer att gå ner på sin feed från tex NO och det gör jag pga av följande orsaker.
1) De har faktiskt sagt att de kommer inte att gör det ![]() 2) Varför skall de ge upp lönsam verksamhet så att ett 30-40% (kanske t.o.m. helägt) dotterbolag till moderbolaget AFKLM skall tjäna pengar? Först tänker KLM på sig själv och sedan på andra. Jag antar att det är så ledningens bonus är skruvad samma ![]() 3) Jag själv har önskat att slotsbegränsningar på AMS gör att man flyttar trafik till CPH. Men i praktiken kan jag inte se hur. Ta tex USA där jag antar att CPH är starkast på LH och säg att 20% av all feed från NO till AMS är till USA. Man kan inte säga att de 20% skall nu gå via CPH…Om det ens är möjligt, så kommer feeden till AMS bli mindre lönsam, man har mist 20%, eller så måste man lägga ner feed men då tappar man ”icke-USA” pax till AMS från NO. Man kan inte ta över lite trafik på samma sätt som man kan inte vara lite gravid ![]() Jag tror att KLM och SAS kommer ha en ”koordinerad konkurrens” på N Europa. KLM kanske har en önskan, och kanske till och med kommer försöka att påverka, att SAS skall växa på delar där KLM inte är så starka, tex Finland eller Tyskland. Det blir andra som skall betala priset. Men det borde inte ske. SAS skall tänka först på sig och sekundärt på andra. Det är så de får sin bonus ![]() I övrigt tror jag att slotsbegränsningar på AMS kommer/måste lösas på andra sätt. Det är inte en del av det här. Kanske större flyg på större destinationer/avgångar, man skär ännu hårdare i olönsamma linjer, flyttar trafik till omkringliggande flygplatser som holländsk semestertrafik, kan man flytta delar av frakt, med KLMs starka ställning kan man påverka AMS att andra bolag skall skära ner…? Allt annat innan man rör feed/LH produkten. Den tar man allra allra sist Last edited by Jccl; 24-02-2024 at 11:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
SAS kan sikkert forbedre strukturen sin på longhaul, men sammenligner man med Swiss er den ganske lik. Begge har jo en overvekte av longhaul midt på dagen. Men Swiss har også en sen morgen bølge (før 10), en ettermiddag, også to utover kvelden. Så også de er ganske spredt.
I tillegg til en relativt liten flåte og slots, så er det også noen andre aspekter man bør vurdere her - SAS er relativt liten på longhaul og deres feed mellom Skandinavia og resten av Europa er vel så viktig. Så endrer man på noe, kan det få konsekvenser her. Det er også viktig for SAS å tilby en bra forbindelse mellom Trondheim-Paris, og Umeå-Dusseldorf. Så strukturen deres er vel så mye tilpasset det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ber om ursäkt om jag tar upp den här tråden igen med något som jag kan förstå ses som enbart klagande. Men jag observerade en sak idag som jag undrar lite över.
-runt 11:30 landar det flyg från MIA, ORD och LAX. -15-30 minuter senare avgår det flyg till OSL, ARN och HAM Nästa flyg till ARN är om ca 2 timmar. OSL och HAM om 3-4 timmar. De tre största (befolkningsmässigt) städerna som SAS har feed från. Långt från optimalt. Vad tänker SAS här? Vill man eller kan man inte koordinera LH och SH? Det är ju nästan komiskt att man ”nästan” klarar att byta, man kan se flyget man så gärna hade velat kunna byta till. Lite som att missa bussen med 1 minut. Klart att det finns bättre lösningar bland konkurrenterna. Vad är det jag missar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nå er vel i dag en lørdag, men redusert program her, men er det likt på hverdager?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vardagar är bättre på OSL och ARN och marginellt bättre på HAM ä. Det är så klart en poäng. Men man har på helgen valt att skrota den ”bra” avgången till tex OSL vilket gör att all helgtrafik blir mindre attraktiv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Sånn litt på sidelinjen av knutepunkter og trafikkmønster. Er det det ikke sannsynlig at SAS vil ta etter Air France og KLM sitt servicekonsept på sine flyvninger også?
At SAS Plus og GO skrotes og man går tilbake til vanlig businessklasse og økonomiklasse. Og buy-on-board skrotes i økonomiklasse på short haul og man heller går inn for å servere en liten snack med et utvalg av drikkevarer utover kaffe og te etc.? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
KLM Business er jo basically PLUS, så det bør være en enkel sak
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Letar efter gamla SAS Logga och typsnitt (font)! | KingCyrus | Flyhistorisk forum | 10 | 25-10-2017 23:32 |
Letar efter SAS fly | sas_bobby | Samlerhjørnet | 2 | 11-02-2016 21:27 |
SAS grounder Dash 8 efter nyt uheld | TG923 | Flyforum | 131 | 22-05-2008 17:00 |
SAS DK går i 2007 efter et plus på ½ milliard kroner | PP | Flyforum | 8 | 22-01-2007 20:12 |
SAS och GOT | Savipix | Flyforum | 5 | 14-11-2005 21:51 |