Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-10-2006, 19:59   #1
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Dette bliver lidt af en opgave ja, so far 159 stk solgt

http://borsen.dk/650.97103
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 20:10   #2
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Ikke overraskende egentlig...

Mer info om statusen til prosjektet fra EADS her:
http://www.eads.com/
brendas is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 20:16   #3
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Sånn for sammenligning, noen som vet hvor lang tid og hvor mange fly det gikk før jumbojeten gikk breakeven? Eller andre flytyper?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 21:54   #4
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

jeg synes å erindre noe vagt om at Airbus en gang i tiden sa at de måtte selge 100-150 stk A380 for å gå i null.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte?
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 22:28   #5
DYflyer
Aviation Junkie
 
DYflyer's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Quote:
Originally posted by SAJblue

jeg synes å erindre noe vagt om at Airbus en gang i tiden sa at de måtte selge 100-150 stk A380 for å gå i null.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte?
Tror det var litt mer. Muligens ikke hukommelsen min er helt god heller, men mener det var snakk om i overkant av 250.
__________________
Upcoming flights: none <br><br>http://my.flightmemory.com/dyflyer
DYflyer is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 22:37   #6
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Quote:
Originally posted by Isbamse
Sånn for sammenligning, noen som vet hvor lang tid og hvor mange fly det gikk før jumbojeten gikk breakeven? Eller andre flytyper?
Har ingen konkrete tall for 747, men har sett anslag på ett par hundre frames (et salgsantall de nådde i begynnelsen av 68,) da Boeing ikke så for seg at 747 ville selge i spesielt store antall (de forventet ikke mer enn ca 400) grunnet de kommende SSTene. (Men vi så jo alle hvordan det gikk':-p') For 787 er anslaget et sted rundt 500, et antall som er typisk for fly på den størrelsen.

Quote:
Originally posted by SAJblue
jeg synes å erindre noe vagt om at Airbus en gang i tiden sa at de måtte selge 100-150 stk A380 for å gå i null.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte?
Mener å huske at Leahy nevnte at de snart hadde nådd brake even en gang tidlig i fjor, på et tidspunkt hvor de hadde litt under 150 firm ordre, så ja, det stemmer nok ganske bra om du legger til ett par titalls maskiner til de 150. Meneh, lurer på om dette tallet var gjeldende før den første forsinkelsen ble kjent.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 23:04   #7
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Quote:
Originally posted by brendas
Mer info om statusen til prosjektet fra EADS her:
http://www.eads.com/
Hm... om en ser på slide nr 9, på side fire i del to av rapporten, så bruker de en long term €/$ rate på 1.12 i kalkulasjonen av antallet frames de må ha for å nå brake even, men det tallet er i dag på 1.31 på markedet, mao vil brake even-tallet være enda høyere om dollaren forblir så svak
brendas is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 23:15   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

For å være ærlig, jeg , med min minimale økonomiske kunnskap, antar at det vil være mer lønnsomt for airbus å legge ned hele 380-prosjektet nå, og konsentere seg om å gjøre 350 om til en pengemaskin. Forsinkelser og enda mer forsinkelser på 380 vil gjøre at også 350 blir forsinket, og kanskje yter under pari. Det er bedre å kutte livsnerven nå, begrense det langsiktige tapet, og heller legge inn resursene der det kan tjenes penger i fremtiden..

just my 2 cents
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 23:29   #9
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Quote:
Originally posted by Dag Viking

For å være ærlig, jeg , med min minimale økonomiske kunnskap, antar at det vil være mer lønnsomt for airbus å legge ned hele 380-prosjektet nå, og konsentere seg om å gjøre 350 om til en pengemaskin. Forsinkelser og enda mer forsinkelser på 380 vil gjøre at også 350 blir forsinket, og kanskje yter under pari. Det er bedre å kutte livsnerven nå, begrense det langsiktige tapet, og heller legge inn resursene der det kan tjenes penger i fremtiden..
Airbus har allerede brukt flerfoldige mrd på prosjektet, og de har for lenge siden passert det punktet der de kunne gjøre noe sånt. Hadde de kansellert nå ville de ha måttet betale svært mye i kompensasjon til kundene, for ikke å snakke om en rekke av sine underleverandører, samtidig som de ville ha gått glipp av de inntektene de vil få fra den siste halvdelen av maskinene de nå har på ordre (de første ~70-80 vil bli produsert med tap.) Mao, de ville tapt desto mer om de kansellerte prosjektet....
brendas is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 23:51   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Quote:
Originally posted by brendas

Quote:
Originally posted by Dag Viking

For å være ærlig, jeg , med min minimale økonomiske kunnskap, antar at det vil være mer lønnsomt for airbus å legge ned hele 380-prosjektet nå, og konsentere seg om å gjøre 350 om til en pengemaskin. Forsinkelser og enda mer forsinkelser på 380 vil gjøre at også 350 blir forsinket, og kanskje yter under pari. Det er bedre å kutte livsnerven nå, begrense det langsiktige tapet, og heller legge inn resursene der det kan tjenes penger i fremtiden..
Airbus har allerede brukt flerfoldige mrd på prosjektet, og de har for lenge siden passert det punktet der de kunne gjøre noe sånt. Hadde de kansellert nå ville de ha måttet betale svært mye i kompensasjon til kundene, for ikke å snakke om en rekke av sine underleverandører, samtidig som de ville ha gått glipp av de inntektene de vil få fra den siste halvdelen av maskinene de nå har på ordre (de første ~70-80 vil bli produsert med tap.) Mao, de ville tapt desto mer om de kansellerte prosjektet....
Man kan ikke se på hvor mye man har brukt, man må kun se fremover og vurdere fremtidlige inntekter kontra utgifter.
Det finnes ALDRI noe punkt man passerer der man MÅ gjøre ferdig et prosjekt.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 23:57   #11
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Quote:
Originally posted by Dag Viking
Man kan ikke se på hvor mye man har brukt, man må kun se fremover og vurdere fremtidlige inntekter kontra utgifter.
Det finnes ALDRI noe punkt man passerer der man MÅ gjøre ferdig et prosjekt.
Med punkt mente jeg at de har nådd et antall ordre, de har forpliktet seg til så mye, at det ville koste mer å kansellere, enn å fullføre det så godt som mulig og i alle fall hente inn igjen noe av det de har brukt.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 00:00   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Quote:
Originally posted by brendasMed punkt mente jeg at de har nådd et antall ordre, de har forpliktet seg til så mye, at det ville koste mer å kansellere, enn å fullføre det så godt som mulig og i alle fall hente inn igjen noe av det de har brukt.
Det blir bare spekulasjon fra oss begge, fasiten kommer når 350 har vært i drift en stund, ca 2020
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 00:05   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,935
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

...med disse nye tallene fra eads sammen med BA i startgropen for nye Lang Distanse fly....vil jeg gjette paa at BA nok faar et utrolig tilbud paa A380 i fra Airbus....Airbus trenger BA som "lokomotiv" i A380 salget...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 00:27   #14
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Quote:
Originally posted by dc-8-63

...med disse nye tallene fra eads sammen med BA i startgropen for nye Lang Distanse fly....vil jeg gjette paa at BA nok faar et utrolig tilbud paa A380 i fra Airbus....Airbus trenger BA som "lokomotiv" i A380 salget...
Hva hjelper det å dumpe prisen på en maskin som har dårligere utsikter enn først tenkt, bare for å sikre seg en ny kunde? Det vil ikke hjelpe på å nå break even... Og hva med Boeing? Deres 748 koster omtrent 4mrd dollar å utvikle, og har finansielt sett mye lysere utsikter, og kan prises deretter.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 00:35   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,935
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

isolert sett er nok ikke "et godt tilbud" til BA noen loesning, men hvis et salg til BA aapner nye doerer til markeder som betaler bedre...kan det over lang tid loenne seg
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 00:42   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

En slags form for sponsing for å få god reklame. Dyr, men effektiv!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 00:46   #17
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,935
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

...og Airbus behoever jo ikke aa tape penger paa et godt tilbud....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 00:48   #18
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Se langsiktig på dette da. Ting forandrer seg fort. Se bare hva som har skjedd de siste 15 årene. Hvordan ser verden ut om 15 år? Kanskje kineserne, inderne osv. flyr like mye som amerikanere og europeere nå? Kanskje lufta er full av A380?
Startvansker er startvansker. Men et nyutviklet fly har en lang lang horisont. Og jeg tipper med tiden vil det være mange av disse flyene rundt omkring.

IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 01:21   #19
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Quote:
Originally posted by dc-8-63
isolert sett er nok ikke "et godt tilbud" til BA noen loesning, men hvis et salg til BA aapner nye doerer til markeder som betaler bedre...kan det over lang tid loenne seg
Quote:
Originally posted by dc-8-63
...og Airbus behoever jo ikke aa tape penger paa et godt tilbud....
Nei, men på et prosjekt hvor en nærmer seg en internrente på 10% (gått fra 19% til 13%) så er vel ikke akkurat billigsalg det som bedrer utsiktene...
Men samtidig, det er mer enn bare salgsprisen, på sikt kommer det også inn inntekter på deler mm. BTW: BA har tidligere uttalt at de ikke ville ta mer enn 15 stk om de bestilte A380er.

Quote:
Originally posted by imm
Se langsiktig på dette da. Ting forandrer seg fort. Se bare hva som har skjedd de siste 15 årene.
&lt;...&gt;
Startvansker er startvansker. Men et nyutviklet fly har en lang lang horisont. Og jeg tipper med tiden vil det være mange av disse flyene rundt omkring.
IMM
Mange ting forandrer seg fort ja, også teknologi, og det er en av grunnene til at A380en vil slite desto mer med å selge om noen år. Innen fire år flyr 748i, den vil ta ca 50-70 pax mindre, men vil samtidig ha en lavere CASM, og om (eller rettere sagt når) 787-10 og A350-1000 blir lansert vil vi få enda to maskiner med lavere CASM enn A380en, for å ikke snakke om at disse muliggjør bedre profitt. Ja, en skal se for seg en lang tidshorisont med et nyutviklet fly, men vi kan tydelig se hvordan det gikk med A340NG... A380, utover det at den er større, at den tar i bruk komposittmaterialer på visse steder og har et høyere hydraulisk trykk, så fører den ikke med seg noen større forbedringer på det som er viktigst: fuel burn. Det er med god grunn at jeg mener at Airbus burde ha ventet ti år før de gikk igang med et slikt prosjekt...

Quote:
Originally posted by imm
Hvordan ser verden ut om 15 år? Kanskje kineserne, inderne osv. flyr like mye som amerikanere og europeere nå? Kanskje lufta er full av A380?
Men om de ender opp med å fly like mye, betyr det at de alle sammen vil fly på ruter kun til de største byene? Se hvordan markedet i Asia har utviklet seg det siste tiåret med tanke på rutetilbud - denne utviklingen vil bare fortsette. Hvorfor? Det er så enkelt som at det finnes maskiner, og kommer maskiner, som kan fly slike ruter med bedre inntjening. Unntakene er de rutene A380en hovedsakelig vil gå på, eller de rutene der et selskap vil tilby et litt annerledes produkt.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 03:48   #20
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,935
Default Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Jeg maa helt aerlig innroemme at jeg har 100% sans for Boeings strategi og har med glded sett hvordan de har lykkes....det jeg tror undervurderes i henhold til en BA A380 ordre er den psykologiske verdien av for Airbus og snappe opp en ordre paa A380 fra BA, en verdi som ogsaa vil vaere svaert negativ hvis Boeing fikk BA til aa kjoepe 747-800i
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Idag skal A380 i lufta LN-OSS Flyforum 62 27-04-2020 13:42
KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190 Stian Flyforum 23 19-04-2015 19:49
Lufthansa bestiller 30 stk. Airbus-maskiner: Blackhawk Flyforum 1 27-07-2011 16:54
Airbus har mottatt ny ordre på 50 stk A320 Herlov Flyforum 2 30-12-2010 22:17
Dokumentar om Airbus A380 LN-REF Flyforum 5 13-12-2005 10:10


All times are GMT +2. The time now is 11:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.