Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-10-2006, 11:50   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Verdens beste flyplasser

http://www.aftenposten.no/forbruker/reise/article1495283.ece

Personlig har jeg aldir hatt noen gode erfaringer med CPH, men det er kanskje fordi jeg har fløyet med Norwegian for det meste. Og Helsinki er da ganske kjedelig (?)
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2006, 11:58   #2
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Default Re: Verdens beste flyplasser

Hmm, finner ikke Båtsfjord noe sted på lista...
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2006, 23:11   #3
radeon
ScanFlyer Blue

Quote:
1 Singapore Changi
Og jeg vært der!! Og en ting skal jeg si; det er som å være i en diger businesslouge! En stor dam med fisker og palmetrær midt i terminalområdet. Kjempereint og fine lys-effekter. gratis internett og gratis navneskilt på å feste på koferten..... Men desverre har ikke Singapore airlines vært det billigste alternativet de seneste årene så det har vært gjennom hong kong med Cathay pacific.
radeon is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2006, 23:22   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally posted by radeon
... gratis navneskilt på å feste på koferten...
Jojo...
Old 15-10-2006, 11:16   #5
Hurum
ScanFlyer Molded

Er det ikke litt merkelig at Gardermoen aldri kommer på slike lister....dette var for ikke lenge siden en splitter ny flyplass som var bygget opp helt fra grunnen av. Forutsetningene for å komme høyt på slike lister burde jo abslolutt være tilstede. Men mulig en spør passasjerer som reiser langruter.....
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2006, 14:52   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Hva er det gardermoen har da? Fasilitetene er ikke så bra, og det er en hovedsaklig en charter- og innenlandsflyplass.

Old 15-10-2006, 18:27   #7
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

Quote:
Originally posted by Superhai

Hva er det gardermoen har da? Fasilitetene er ikke så bra, og det er en hovedsaklig en charter- og innenlandsflyplass.
Så enig så enig. Ingen *A lounge tilgang på innenlands og heller ingen Diners Lounge på utenriks.
Old 15-10-2006, 18:51   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:

Jeg ville sagt at Gardermoen har:

- En lys of luftig terminal. Spesielt innsjekkingsområdet synes jeg er bra, mens det etter sikkerhetskontrollen er mer tydelig at det begynner å bli mer trafikk enn flyplassen er beregnet for.
- God transport til Oslo sentrum, med et velfungerende flytog.
- En relativt ryddig og oversiktlig bussterminal med gode forbindelser til det meste av Østlandet.
- Brukbare shoppingmuligheter.
- Bra utvalg i spisesteder, ihvertfall på utenlandspiren.
- Grei parkeringskapasitet.

Selvfølgelig er ikke alt fryd og gammen. Det finnes vel knapt noen flyplass i verden som transfer er mer kronglete på enn Gardermoen om man lander med en utenlandsflight og skal videre innenlands, f.eks.
Old 15-10-2006, 19:08   #9
Hooters
Newcomer

Hooters's Avatar

Pilsen er altfor dyr på OSL!!!! Grisepris!
Old 15-10-2006, 19:30   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally posted by gustavf

Jeg ville sagt at Gardermoen har:
Kollektivt til fra oslo er veldig bra det er jeg enig i. Men på resten er man ca på gjennomsnittet. Det er ingen topp-flyplass.
Old 15-10-2006, 19:41   #11
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:

Selvfølgelig er ikke alt fryd og gammen. Det finnes vel knapt noen flyplass i verden som transfer er mer kronglete på enn Gardermoen om man lander med en utenlandsflight og skal videre innenlands, f.eks.
Da kan du ikke ha reist mange steder .. Jeg vil faktisk påstå at det ikke er mange flyplasser som har enklere transfer fra utland til innland. Her er det jo bare opp trappen og levere bagasjen på bagdrop og gå til gate .. På de fleste andre flyplasser rundt om må du ofte bytte terminal. Jeg vil påstå at jeg nok reiser mer enn de fleste her, og Gardermoen er absolutt en av mine favoritter da den er lys, oversiktelig, har grei innsjekking, relativt rask sikkerhetskontroll, korte gåavstander og meget bra tilbringertransport.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2006, 19:44   #12
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Men, en flyplass som garantert kommer til å komme et stykke opp på listen er den nye flyplassen i BKK. Var forbi der tidligere i uken, og ble imponert over både byggverkt, fasiliteter og effektivitet. Spesielt med tanke på at den har vært åpen bare noen få uker syntes jeg at det meste fungerte meget bra!

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2006, 20:31   #13
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally posted by Farmer

Da kan du ikke ha reist mange steder .. Jeg vil faktisk påstå at det ikke er mange flyplasser som har enklere transfer fra utland til innland. Her er det jo bare opp trappen og levere bagasjen på bagdrop og gå til gate .. På de fleste andre flyplasser rundt om må du ofte bytte terminal. Jeg vil påstå at jeg nok reiser mer enn de fleste her, og Gardermoen er absolutt en av mine favoritter da den er lys, oversiktelig, har grei innsjekking, relativt rask sikkerhetskontroll, korte gåavstander og meget bra tilbringertransport.
Viss du definerer "mange steder" så kan jeg svare på on jeg har reist mange steder eller ikke. Eller skal vi kanskje holde oss til saken?

Norske flyplasser kommer selvfølgelig med et handicap når det gjelder transfer utland-innland, så lenge man må passere tollen. Forsåvidt er det ingen norske flyplasser som har noen veldig god løsning på dette problemet.

Det jeg synes er spesielt frustrerende på Gardermoen er først og fremst den totale mangelen på skilting. Bortsett fra informasjonsskiltet i rulletrappa som gjør oppmerksom på at man må tollklarere bagasjen i Oslo så finnes det ikke noe informasjon for transferpassasjerer. Ikke noe skilt etter tollen om hvilken retning man skal bevege seg, ikke noe informasjon om at transfer check in gjøres i det normale check in området. Ingenting. Selvfølgelig ikke noe problem når man er kjent, men forvirrende nok.

Egen transfer check in er det spor etter, men jeg tror ikke den skranken har vært i bruk på ganske mange år.

Joda, man slipper de store avstandene, men det virker mer som et resultat av en forholdsvis kompakt flyplass enn gode løsninger for transfer innland-utland.

EDIT: Men, altså, et lite problem på en flyplass som absolutt fortjener mer ros enn den vanligvis får.
Old 16-10-2006, 09:53   #14
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

God morgen! Jeg deler fullt ut oppfatningen av at OSL er langt bedre enn mye av den generelle omtalen plassen får i norsk presse. Det er litt provinsielt over det hele, straks det er litt smårusk på OSL, så dømmes hele flyplassen nedenom og hjem. Prisnivået på serveringstedene er dog for høyt.

Mine verste flyplassopplevelser har vært i utlandet, noen som har sjekket inn på Bergamo tidlig morgenrush når alle lavkost-flight´ene tar av samtidig? Securitykø/kaos på LHR som medførte at folk mistet flyene........etc.etc. Jeg har også erfart veldig mye tråkking på CPH.......

OSL er faktisk svært effektiv for passasjerene, oversiktlig hvis man følger med, transfer er jo helt "gull", osv.

Skjønner ikke hva "Superhai" mener med at OSL er en innenlands- og charterplass, utenlandstrafikken står for ca halve totaltrafikken...........enig med "farmer" OSL er en av mine favoritter. Men jeg har ikke vært i BKK eller Changi
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2006, 13:06   #15
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by gustavf

Quote:

Heathrow comes to mind, det samme gjør O'Hare. På sistnevnte skla du ihvertfall holde tunga ganske så rett i munnen for ikke å gå ut i ankomsthallen istedenfor transferområdet.
Old 16-10-2006, 15:04   #16
GFL
ScanFlyer Gold

Mener jeg hørte at GM var bygget etter inspirasjon fra MUC. Men dessverre har man jo de fleste steder en tendens til å underdiminsjonere byggene man bygger her til langds.

Synes Detroit er en flott flyplass å bytte fly (det gjelder sikkert bare NWA). Tog har de jo også fått plass til inni terminalen

Posting Rules