![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Disse Robinson 22/44/66 maskinene er vel grovt overrepresentert på ulykkesstatistikken i Norge.
Hvor mange skal få dette ned før man forlanger litt mer sikkerhet på disse, så de vet hvor de er hen. Er det i praksis bare disse som ikke har noe særlig instrumentering som er vanlig i noe større maskiner, eller er det flere helikoptertyper i samme kategori? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
Vanskelig å anklage helikoptertypene for høy ulykkesrate. Type operasjoner og hvem som kjøper og flyr maskinene har nok langt større betydning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Robinson kan nok være 2000-tallets Beech Bonanza
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,388
|
![]()
Et “enkelt” helikopter som flys av de med mindre erfaring enn turbin maskiner. Husk hva et helikopter er, 8000 deler som prøver og komme bort fra hverandre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Det kan virke som at man trenger å jobbe mer med holdningene til enkelte Robinson-flygere enn med selve flymaskinen.
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,272
|
![]() Quote:
For en gangs skyld sier magefølelsen min også at det framstår som mer «wild west» hva gjelder uerfarne piloter, enn farlige helikoptre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
Join Date: Jan 2007
Posts: 25
|
![]()
Hei!
Har noen fått med seg registreringen på helikopteret som havarerte ved Porsgrunn? Prøver å ajourholde statistikken. Beaver |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Her er en nyttig side for å lese om havarier:
https://aviation-safety.net Også nyttig å lese om Robinson helikopteres havarier i Norge: https://www.tu.no/artikler/fjerde-do...snevner/511258
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: Aug 2017
Posts: 26
|
![]()
Er vel svært få som har instrument bevis av dem som flyr disse "VFR" helikopterne.
En annen ting er at et helikopter er det siste jeg ville fløyet i thunderstorms. Vil anta at det eneste helikopteret som muligens er ute å flyr,når det lyner og tordner,er redningshelikoptere eller luftambulansen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,136
|
![]() Quote:
https://www.tu.no/artikler/fly-safe-...ig-vaer/520128 Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,918
|
![]()
Get-there-itis:
The determination of a pilot to reach a destination even when conditions for flying are very dangerous (in technical terms, a form of plan continuation bias). Wiki. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Helikoptere over Oslo i dag, 12/3 | TLS at OSL | Register- og ATC-Forum | 7 | 19-07-2019 01:25 |
Lys/lanterner på helikoptere | perpåhøvik | Flyteknisk forum | 1 | 02-11-2016 09:59 |
Nye helikoptere Flesland | erlingjo | Bilder & foto | 0 | 01-06-2009 20:03 |
CHC Bestiller Helikoptere | OJB | Flyforum | 2 | 06-11-2007 11:15 |
Robinson i Kristiansand... | G-COLE | Flyforum | 0 | 02-07-2006 19:28 |