![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
En 777-300ER tilhørende Air France flyvende som AF11 5 april på JFK-CDG, måtte avbryte landingen på CDG, etter det som sigende var problemer med å styre eller kontrollere flyet
Det som vel her det franske havarikommisjonen undersøker saken og blir spennende å se hva de finner som årsak https://www.aviation24.be/airlines/a...efore-landing/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Høres ganske dramatisk ut
https://m.youtube.com/watch?v=VzCNKhFOPqU
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]()
Froggene fornekter seg ikke og skvaldrer ivei på fransk !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,123
|
![]()
Her er Juan Brown's kommentarer:
https://www.youtube.com/watch?v=cslSQB5mgyc
Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,344
|
![]()
Fransk er jo et av de offisielle ICAO-språkene, sammen med engelsk, spansk, russisk, kinesisk og arabisk, så de gjorde jo således ikke noe formelt galt. Men bra for flysikkerheten er det jo nødvendigvis ikke. Spesielt på lufthavner med internasjonal trafikk. Det så vi jo ifm runway incursion på CDG mellom SH330 (engelsktalende crew) og MD-83 (fransktalende crew) for noen år siden, da avgangsklareringen til MD-83 ble gitt på fransk, noe som var medvirkende årsak til at SH330 entret en aktiv rullebane og ble truffet av vingespissen på MD-83.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
|
![]()
Franske BEA har nå publisert en oppdatering angående denne hendelsen. Den gir ikke akkurat et veldig klart bilde av hva som har skjedd men at det har vært en eller annen form for forvirring er der vel liten tvil om. Rapporten gir inntrykk av at der var forskjellige kontroll innputt fra flygerne uten at jeg helt skjønner hvordan det er mulig da Boeing tradisjonelt har mekanisk forbindelse mellom høyre og venstre kontroller?
Avherald virker å ha gjengitt pressemeldingen. http://avherald.com/h?article=4f700fec&opt=0 Ellers finnes en PDF av pressemeldingen her... https://bea.aero/fileadmin/user_uplo...sse_270422.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
|
![]()
Ja, men jeg trodde det fortsatt var mekanisk forbindelse mellom stikkene siden de vel beveger seg synkront og ikke individuelt som i vår sidestick verden... Der er vel motorer e.l. som driver stikkeposisjonen som vel da kan overstyres med nok kraft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Jeg vet ikke, ingen erfaring fra 777. Men når UA bestilte flyet som launch customer så fikk de valg om side stick eller yoke. Og de valgte som vi vet yoke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Mekanisk link som kan overrides. Antar shear pin. CFM eller Dag J kan sikkert utbrodere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]()
Mekanisk forbindelse ja. Torque tube som kan overrides med nok kraft.
Motorene som beveger stikkene er aktive når AP flyr, mens du har "feel" units som jobber for å gi inntrykk av stikkepress når du flyr manuelt. Virker som en solid loss av situational awareness på finalen etter en natt over Atlanteren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,123
|
![]()
Her er en ny video fra Juan Browne som forklarer noe mer i detaljer hva og hvordan det skjedde:
https://www.youtube.com/watch?v=A9bqFYHuA2k
Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,344
|
![]() Quote:
![]() Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
|
![]()
Prosedyrene for 'Fuel leak' ble heller ikke fulgt i forbindelse med en drivstofflekkasje på en Air France-flygning fra Brazzaville, Kongo til Paris.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
To franske og ingen som veiver hvitt flagg….?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 853
|
![]()
fight på flight deck, blir vel også styringsproblemer, det eneste som kom ut av det var at de to pilotene ikke får fly sammen mer. På en flight fra Geneve, leste jeg idag
Last edited by SBT; 29-08-2022 at 10:16. Reason: påfyll |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Rapporten etter hendelsen før landing i Paris er ferdig. Fra høyre og venstre sete ble det gjort ulike inputs i nesten ett minutt, den ene uvitende om den andres handlinger. Hendelsen startet med høyresetets oppfatning av bank angle inne i skyene.
https://avherald.com/h?article=4f700fec&opt=0 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air France 777-200LR/F i København | pk772 | Bilder & foto | 2 | 01-10-2009 12:25 |
Air France Skyteam 777-300ER | dc-8-63 | Flyforum | 25 | 03-06-2009 20:03 |
Air France får 777 nummer 777 | LN-MOW | Flyforum | 3 | 12-04-2009 20:28 |
777 nr 50 til Air France | JetBlue | Flyforum | 4 | 05-05-2008 16:10 |
På visitt ombord i Air France 777-300 | Arrow | Flyforum | 8 | 03-03-2006 14:11 |