Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-09-2006, 15:08   #1
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Default Han ska ge flyget luft under vingarna

http://www.vf.se/vf/docs/visa.asp?artikelID=93351

KARLSTAD
Han ska ge flyget luft under vingarna

2006-09-29

Ett av Värmlands tuffaste jobb väntar Peter Landmark.
På måndag tillträder han tjänsten som chef för Karlstads flygplats.
- Det gäller att ha tålamod, säger han.

Skyways 11-tur till Stockholm ska snart lyfta från startbanan på Mellerudstorp.
Peter Landmark hälsar på besättningen. Styrmannen Hans Wall önskar välkommen till flygplatsen och lycka till och summerar inledningen av hösten som bra. Det har åtminstone varit hyfsat med passagerare på de turer han flygit till och från Karlstad.
Peter Landmark är optimistisk. Annars hade han självklart inte tagit det utmanande jobbet att vända år av nedgång för det värmländska flyget.
- Det är något speciellt med flyg. När man kommer upp över molnen och känner att nu är jag på väg. Det är något magiskt, nästan mytomspunnet och det ska vi försöka ta tillvara i utvecklingsarbetet.
* Vad står en flygplats för enligt dig?
- Puls, mötesplats, rörelse. Människor och flygplan.
Puls har Peter Landmark haft på den arbetsplats han lämnar efter fyra år, Bergviks köpcentrum där han varit centrumledare.
Handelsplatsen väntas i år besökas av åtta miljoner människor.
Karlstads flygplats har årligen drygt 100 000 resenärer.
Onekligen en stor kontrast - men också många likheter.
- Som centrumledare skulle jag vara med och skapa en attraktiv handelsplats tillsammans med andra aktörer. Jag skulle sälja in Bergvik. Nu ska jag tillsammans med andra skapa en attraktiv flygplats, sälja in Karlstads flygplats.
* Varför tackade du ja till jobbet?
- Jag fick frågan och lockades av utmaningen. Flyget i Karlstad måste utvecklas, annars riskerar vi att inte ha en flygplats om några år. Tyvärr har det varit så mycket negativ publicitet de senaste åren så många tror inte att det går några flyg alls från Karlstad i dag.
FAKTA ÄR ATT DET JUST NU går sex dagliga avgångar till Stockholm och tre till Köpenhamn. Dessutom charter till Turkiet, Kanarieöarna och Grekland beroende på säsong.
- Ska vi utveckla regionens näringsliv måste vi ha ett fungerande flyg. Den stora tillväxten jobbmässigt kommer inom tjänste- och besöksnäringen och ska vi lyckas med det i Värmland måste vi kunna flyga in folk från Mellaneuropa.
Eftersom Peter Landmark officiellt inte börjar sitt nya jobb förrän på måndag varken kan eller vill han i detalj svara på frågor om varför det går så trögt för flyget och hur trenden kan vändas.
- Det finns så många människor som har så mycket kunskap kring flyget i Karlstad. Jag ska börja med att snappa upp och lyssna till deras synpunkter.
I nästa mening redogör han ändå för flera av de tankar han har inför det nya jobbet.
- Vi måste produktutveckla flygplatsen och få in hyresgäster inom olika servicenäringar. Här kan vi säkert lära av mindre flygplatser som lyckats bra runt om i Europa.
* Känslor inför första arbetsdagen?
- Förväntansfull och laddad. Jag kommer till en arbetsplats med 60 personer varav 45 jobbar inom Luftfartsverket. Att vända trenden blir ett lagarbete, men jag ser potential. Det borde kunna gå och göra saker.
Viktigaste uppdraget är att få fler att välja flyget. Passagerarantalet måste upp.
- Min roll kan liknas med en mäklare. Jag ska få fler flygbolag att trafikera Karlstad och fler människor att resa.
* Din företrädare Florence Brinkegård hävdar själv att hon vidtog alla tänkbara åtgärder för att vända trenden. Hon misslyckades - är det något som skrämmer dig?
- Jodå, men det borde gå.
* Lågprisflyg till Karlstad?
- Det vore underbart.
* Många hävdar att flygplatsen är livsviktig för Värmland - trots det flyger allt för få. Varför är det så viktigt med en flygplats?
- Världen blir mer och mer global, mer och mer rörlig. Vill vi vara med, och inte bli en utpost, måste vi ha bra kommunikationer. Tillgänglighet är A och O och vill vi vara med i utvecklingen inom industri, turism, forskning måste vi ha flyg.
* Luftfartsverket har tidigare tydligt deklarerat att man vill lämna ifrån sig ägarrollen för Karlstads flygplats. Nu har det varit tyst ett tag - vad är det som gäller?
- Luftfartsverket är med och tror nu på Karlstad. Vi ska få en ärlig chans, men det är upp till oss själva om vi ska lyckas.
* SJ håller just nu på och upphandlar nästa generations snabbtåg och om några år åker vi till Stockholm under två timmar. Dödsstöten för flyget?
- När tåget utvecklas måste flyget utvecklas. Kanske ska Karlstad utvecklas till en ren transfer- och destinationsflygplats.
* Vilket tålamod har du - hur snabbt behöver du se resultat?
- Jag vet inte eftersom jag inte vet alla förutsättningar. Men helt klart måste jag ha längre tålamod än på Bergvik.

KASPER NORLING
054 - 17 55 24 | kasper.norling@vf.se
FAKTA
Namn: Peter Landmark
Ålder: 42
Bor: Karlstad
Bakgrund: Länsarbetsnämnden, startade Communicare, centrumchef Bergvik.
Äter: sushi
Dricker: vin och en fin whiskey
Läser: när jag är ledig
Lyssnar på: talböcker när jag reser
Ser på tv: film och nyheter
Fritid: Vänern, åka båt eller långfärdsskridskor
Aktuell: ny chef för Karlstads flygplats

Vilka förväntningar har du/ni på Peter Landmark som ny flygplatschef?

Peter Thörn, ansvarig för kommunikationer på Region Värmland:
- Att han är ute och marknadsför och synliggör flygplatsen mer än tidigare. Det krävs ett fotarbete bland exempelvis resebyråer, ett utåtriktad arbete.

Ulrika Obstfelder Pettersson, vice vd Handelskammaren:
- Vi hoppas att han blir den offensiva marknadsförare som vi efterlyst. Vi vill se aktiviteter så att folk inser att det finns en flygplats med både affärsflyg och charter. Jag tror att han lyckas.

Anders Thorén, informationschef Kvaerner Pulping:
- För oss är flygplatsen oerhört viktig, men vi har de senaste åren saknat en positiv framtidsanda. Det är Peter personifierad och jag hoppas att han lyckas smitta av sig med sina positiva tongångar.

Monica Karlsson, chef på Värmlands turistråd:
- För det första: att vi får lugn och ro i flygfrågan och att det reguljära flyget fungerar. Jag hoppas också kunna ge Peter en välkomstpresent i form av 10 rotationer från Tyskland och sju från Schweiz nästa sommar.

Posting Rules